Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    2 liters botten på KR motor - fördelar/nackdelar

    Jag håller på att renovera en KR motor och funderar på olika alternativ när det gäller bottendelen, och vevaxel.
    Har försökt läsa på lite om diverse volymökningar, och fördelar och nackdelar för olika vevaxlar och eventuell borrning till ö.d. Mitt mål är att landa kring 180-190hk, lite beroende på kamaxlar, topparbete, sprut osv.

    @MickeR, släpp geometriberäkningarna och ge mig dina bästa råd här.

    Om vi antar att vi sätter i en 2L vev i en KR, finns det vissa som säger att man måste demontera oljesprut-rörstumparna, men samtidigt sägs det att 2.0 liters block har bättre kylkanaler så med andra ord bättre att satsa på ett sånt.

    Vilka fördelar/nackdelar har att borra 1.8 liters block jämfört med att köra med 9A block? Antar att kostnader spelar in här och att man inte kommer längre än 1.9 liter.

    Bottendrag vs toppeffekt?

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Innan jag går in på en massa teknikaliteter så är det bäst att klargöra några saker:

    1. 180-190 hk i 827 sugis är svårt. 160 hk är inga som helst problem. ”Allting” måste moddas för
    att komma upp över 180 hk.
    2. Jag har personligen ingen erfarenhet av att kombinera delar av KR och 9A i blocket så jag
    vågar inte uttala mig om vad som
    passar och vad som ev måste demonteras.
    3. Däremot så är det inte en bra ide att demontera oljesprutarmunstyckena.
    4. Jag har aldrig haft en 827 16V maskin med vattenkylningsproblem så skillnaderna på
    kylkanaler kan man bortse ifrån.
    5. 180 -190 hk med K-jet i behåll kommer att vara en kompromiss map lågvarvsegenskaper.

    OK, då kör vi lite teknik:
    1. För att uppnå 180 -190 hk med en rimlig budget och ett gatregister på motorn så är
    det bara att glömma 1,8l block med
    borrning. Då behöver man 2l, punkt. Antingen genom att utgå från en 9A (eller dess kompisar)
    eller att modda ett KR block till att få 9A vev/kolvar att passa.
    2. Mellanaxeln skall lättas och balanseras
    3. Blocket borras till 83 el 83,5mm
    4. Kompet höjs, 11-12:1 mha nya kolvar
    5. ARP vevstaksbultar.
    6. Oljetrågspackning med inbyggd skvalpplåt (VW org)
    7. Toppen renoveras och portas lätt, för mycket grävning i toppen ger bara 0 vrid under
    5000rpm.
    8. MLS toppackning skall användas.
    9. Kamaxlar måste bytas och för den effekten duger inte sk sportkammar med duration runt 250-
    255 grader (vet att det är 1000
    andra parametrar som inverkar, men de saluförs med durationen så vi håller oss till den idag),
    utan man behöver upp ett steg
    till runt 260 grader.
    10. Grenrör måste bytas, välj 4-2-1. (4-1 ger ett par hk mer på toppen men 10 mindre i
    mellanregistret)
    11. Stora insuget är ett krav.
    12. K-jet måste justeras/moddas mha bredbandslambda
    13. Soppapumpar behöver vara i gott skick.
    14. Tändstift behöver bytas till ett steg kallare
    15. Luftburken öppnas upp och man ser till att den bara tar luft från grillen, inte motorrummet
    16. Luftfilter kan behållas original, det duger gott.
    17. Skall bilen brukas på tex bana så behöver oljekylningen kompletteras med en extra oljekylare.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Härlig to-do list för 16v motorbyggare. Kanske dags för en byggtråd på min nya motor.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Vet inte om det hör hit men det var en herre på kinnekulle med en mk3 16v. Med Abf 16v motor på runt 225hk byggd av ultramotors. Det var ingen gatbil kan man lugnt säga med den tomgången hihi. Den bluddrade rejält. Så det lät helskönt.

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Vet inte om det hör hit men det var en herre på kinnekulle med en mk3 16v. Med Abf 16v motor på runt 225hk byggd av ultramotors. Det var ingen gatbil kan man lugnt säga med den tomgången hihi. Den bluddrade rejält. Så det lät helskönt.
    Jo, iom att man bara har tillgång till atmosfärtrycket på en sugis, och det är stopp i volym vid 2,1l så finns det bara ett sätt att öka: Gå uppåt i varv och då behöver man kamaxlar med mera duration, lyft och framförallt överlapp och då blir tomgången sådär
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Härlig to-do list för 16v motorbyggare. Kanske dags för en byggtråd på min nya motor.
    Tycker jag låter som en bra ide'

    Rallyfantast som jag är så tittade jag på en sprinttävling i helgen här i krokarna. En hel del golfar var med och körde, både ekonomi och grupp H. En Mk3 kitcar med rejält med mos i motorn. Men precis som MickeR säger så krävs det att varvet ligger uppe för att tillgodogöra sig av den effekten på en sugis.
    Det gäller i princip de flesta grupp H bilar, Volvo, Opel Corsa och Nissan Sunny m.fl. Men de har så pass täta lådor så varvtalen ligger på en hög nivå hela tiden.

    Det lutar åt en 2 liters botten hur som helst.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Tänk också på att allt är inte toppeffekt, mycket av tjusningen med 2L ligger i det ökade vridet vilket genererar en effektkurva som i hela varvtalsregistret ligger över 1,8L. Med ett nytt, modernt elektroniskt sprut kan man ytterligare förfina effektkurvan.

    Jag körde med ett 2L 9A-block, KR-topp med kammar från Hartman Motorsport (typ sportkammar, inget extremt). Toppen var renoverad och med mirafrästa ventilsäten men i övrigt original. Med detta bänkade jag bilen till strax över 170 HK. Mitt K-jet var gnistat (större bränslekanaler) samt att jag modifierade styrtrycksventilen för att kunna styra bränsletrycket. Jag schimsade även bränslehuvudet för att få rätt balans på styrtryck och bränsletryck. Inställt och justerat med bredbandslambda och avgastempmätare. Jag skulle dock tro att ett original K-jet klarar den effekten med dessa justeringar, eller vad säger du Micke?

    Som parantes kan nämnas att jag körde turbokonverterat med ovan nämna K-jet. Uppskattad teoretisk effekt drygt 210 hk och även där låg lambdan bra på höga varv/full last. Men som sagt, körbarhet och effektivitet kan förbättras med ett modernt sprut.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    härligt med gamla k-jet byggen och mycke old school i denna tråd, mickers bil minns jag nog från bugrun nått år, nostalgi och bra med mos! =)

    idag har grejjer kommit ner i pris, och det finns ju lite bättre lösningar för att plocka effekt..

    varför hålla på med ett gammalt kortblock på 220mm med 144mm stakarna?
    när man kan köra på ett tallblock, 236mm, 159mm stakar, direkt, och få ut både mer pulver, effektivitet och bättre vinklar på vevstakarna.. högre detonationstolerans.. bättre gjutet och en trigger som kan användas till moderna sprut är en till bonus.

    vill man sen göra det extremt så i med 95.5mm tdi-veven och anpassade kolvar.. borra första ö.d, 2067cc och 2.1liter inom räckhåll.(alt eftermarknads 100mm yxad vev för 2.2l)

    abf-toppen som utgång, rätt portad, utan att gå upp i kanalarea.. flöde och förminskning snarare, bättre vinklar och blendade säten, då 16vn redan lider enormt i botten/mellanregister av dålig gashastighet pga felaktig kanalarea.

    moderna kammar, schrick kan rekkomenderas.

    riktig eftermarknads motorstyrning för full kontroll, i stil med ecumaster/EMU för lite ekonomi i det hela.

    separata spjällhus, anpassade till toppen.. finns lämpliga på tex yamaha R1 mfl hojjar som går att anpassa, med spridarhål och allt.

    sen hamnade man visst långt norr om 200hk sugis.. även om k-jet har sin charm ;D

  9. #9
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    härligt med gamla k-jet byggen och mycke old school i denna tråd, mickers bil minns jag nog från bugrun nått år, nostalgi och bra med mos! =)

    idag har grejjer kommit ner i pris, och det finns ju lite bättre lösningar för att plocka effekt..

    varför hålla på med ett gammalt kortblock på 220mm med 144mm stakarna?
    när man kan köra på ett tallblock, 236mm, 159mm stakar, direkt, och få ut både mer pulver, effektivitet och bättre vinklar på vevstakarna.. högre detonationstolerans.. bättre gjutet och en trigger som kan användas till moderna sprut är en till bonus.

    vill man sen göra det extremt så i med 95.5mm tdi-veven och anpassade kolvar.. borra första ö.d, 2067cc och 2.1liter inom räckhåll.(alt eftermarknads 100mm yxad vev för 2.2l)

    abf-toppen som utgång, rätt portad, utan att gå upp i kanalarea.. flöde och förminskning snarare, bättre vinklar och blendade säten, då 16vn redan lider enormt i botten/mellanregister av dålig gashastighet pga felaktig kanalarea.

    moderna kammar, schrick kan rekkomenderas.

    riktig eftermarknads motorstyrning för full kontroll, i stil med ecumaster/EMU för lite ekonomi i det hela.

    separata spjällhus, anpassade till toppen.. finns lämpliga på tex yamaha R1 mfl hojjar som går att anpassa, med spridarhål och allt.

    sen hamnade man visst långt norr om 200hk sugis.. även om k-jet har sin charm ;D
    Jag håller helt med om att ABF är en modernare motor och ett bättre utgångsläge än 9A i teorin.

    I praktiken så är det inte riktigt så. Det finns lite skäl till det:

    1. Det praktiska
    2. ABF passar inte så bra i mk2, det högre blocket ger problem med huven, både med org insug och separata spjäll. Grenröret behöver förlängas och då Tig:as eller gassvetsas för att inte spricka. Utseendet är väldigt olikt så en vaken sbp kommer att fatta att motorbyte skett. Det är en massa småplock som tarvar en massa pill, remskivor, fästen i blocket osv som inte riktigt är 100%.
    3. Effekten
    4. En 9A med stora insuget och kammar från KR är ingen skillnad mot ABF i effekt, de går lika bra. Att sen öka effekten därifrån i resp motor kostar ungefär lika mycket.
    5. Längre stakar, gynnsammare vinklar osv låter ju bra, men min erfarenhet är att i praktiken är skillnaden minimal. Det som avgör vilken motor som går bäst är istället toppjobbet och hur väl man lyckats mappa bränsle/tändning.
    6. K-jet suger. Jag gav upp K-jet för 16 år sen och har kört EFI sen dess, men för en sbp vänlig installation är det enda vägen.
    7. Mer än 92,8mm i slag ger inte mer effekt, det man vinner i volym behöver man gå ner i maxvarv = status q, dock får man mera vrid i mellanregistret, men nu var det ju 16V vi pratade om och de är ju som goast över 7k
    8. Vill man maxa sin 16V är det bara att kolla in min projekttråd och följa receptet, men då är det kanske lite fel budget
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Tänk också på att allt är inte toppeffekt, mycket av tjusningen med 2L ligger i det ökade vridet vilket genererar en effektkurva som i hela varvtalsregistret ligger över 1,8L. Med ett nytt, modernt elektroniskt sprut kan man ytterligare förfina effektkurvan.

    Jag körde med ett 2L 9A-block, KR-topp med kammar från Hartman Motorsport (typ sportkammar, inget extremt). Toppen var renoverad och med mirafrästa ventilsäten men i övrigt original. Med detta bänkade jag bilen till strax över 170 HK. Mitt K-jet var gnistat (större bränslekanaler) samt att jag modifierade styrtrycksventilen för att kunna styra bränsletrycket. Jag schimsade även bränslehuvudet för att få rätt balans på styrtryck och bränsletryck. Inställt och justerat med bredbandslambda och avgastempmätare. Jag skulle dock tro att ett original K-jet klarar den effekten med dessa justeringar, eller vad säger du Micke?

    Som parantes kan nämnas att jag körde turbokonverterat med ovan nämna K-jet. Uppskattad teoretisk effekt drygt 210 hk och även där låg lambdan bra på höga varv/full last. Men som sagt, körbarhet och effektivitet kan förbättras med ett modernt sprut.
    Låter som ett trevligt recept. Min bil har haft en motor med ungefär samma recept en gång i tiden. Ultra Motors stod för justeringen och bänkningen då på min bil. Mitt K-jet var inte gnistat, men styrtryck och bränsletryck var justerat och det räckte för att få runt 0,86 på fullast maxvarv. MEN, bilen gick fett och surt på dellast låga varv, lite uppställd diesel över avgaserna, gnistar man (på rätt sätt) så slipper man det.
    Jag har sagt det förut, och säger det igen: Det absolut bästa man kan göra med sin mk2 16V, och det första man skall göra, är att byta till 9A block. Finns inget annat man kan göra som transformerar bilen så mycket. Plötsligt får man en glad motor i alla lägen istället för den sega KR attityden som vaknar över 5k. KR toppens felaktiga kanaler mår också bra av att öka volymen så man får genom lite luft i avloppsrören
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Utmaningen i detta blir att hitta ett 9A block, de verkar vara lite svåra att hitta nu för tiden.

    @MickeR snart får du börja starta konsultklockan iom alla mina frågor om råd

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Har varit o köpt delar från en corrado 16v utanför ljungsbro, tror det är 9A blocket på den, motorn var kvar för ett år sen när jag var där o köpte delar. PM:a mig så får du nummer till honom.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    Har varit o köpt delar från en corrado 16v utanför ljungsbro, tror det är 9A blocket på den, motorn var kvar för ett år sen när jag var där o köpte delar. PM:a mig så får du nummer till honom.
    Skickat PM

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Har inte fått något o går inte att skicka till dig,
    "loadmaster har överskridit sin kvot av sparade privata meddelanden och kan inte ta emot fler meddelanden förrän han/hon rensar lite utrymme."

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Nu då

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    vet inte om jag håller med dig i allt du skriver micker, då jag kört många abf/2e block i mk2.. skillnaden med dom längre stakarna är 3-5 grader tändning, vilket iofs inte är enormt på en sugis, desto mer med överladd.
    gör man det snyggt med motorfästen så syns ingen skillnad vid besiktning.. grenröret lär mycket riktigt höjas 16mm, thats it, lätt löst med en tig och osynligt i sammanhanget..

    fördelarna med abf över Kr/9A är REJÄLA.. då KR-toppen är absolut sämst att utgå ifrån för en sugmotor.. totalt handikappade kanaler.. 9A/PL är bättre, och abf bäst om än tokigt utformade även dessa..

    abf block, topp, med rätt portning, kammar, spjällhus, sprut mm har 230+ inom räckhåll som sugis.. visst, högre volym tvingar ner maxvarven något, men alla som kört 2.1l+ vet att det är värt kompromissen, vid ~7500rpm så svarar det bra med rätt kammar.
    bromsade nyligen 226hk med 92.8mm borr med digifant-sprut och separata hus, så det finns möjligheter med fullsekventiellt sprut och än mer volym/varv, vassare kammar osv.
    vet att närmare 300hk nosats på i staterna med 20v och 10500rpm.. där en 10sek repa satt med en corrado.

  17. #17
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    vet inte om jag håller med dig i allt du skriver micker, då jag kört många abf/2e block i mk2.. skillnaden med dom längre stakarna är 3-5 grader tändning, vilket iofs inte är enormt på en sugis, desto mer med överladd.
    gör man det snyggt med motorfästen så syns ingen skillnad vid besiktning.. grenröret lär mycket riktigt höjas 16mm, thats it, lätt löst med en tig och osynligt i sammanhanget..

    fördelarna med abf över Kr/9A är REJÄLA.. då KR-toppen är absolut sämst att utgå ifrån för en sugmotor.. totalt handikappade kanaler.. 9A/PL är bättre, och abf bäst om än tokigt utformade även dessa..

    abf block, topp, med rätt portning, kammar, spjällhus, sprut mm har 230+ inom räckhåll som sugis.. visst, högre volym tvingar ner maxvarven något, men alla som kört 2.1l+ vet att det är värt kompromissen, vid ~7500rpm så svarar det bra med rätt kammar.
    bromsade nyligen 226hk med 92.8mm borr med digifant-sprut och separata hus, så det finns möjligheter med fullsekventiellt sprut och än mer volym/varv, vassare kammar osv.
    vet att närmare 300hk nosats på i staterna med 20v och 10500rpm.. där en 10sek repa satt med en corrado.
    Missförstå mig inte Mattias, jag tycker också att ABF högblock och topp är bättre än KR/9A lågblock.

    Sen är vi inte överens om hur mycket bättre

    Det som man kan vara säker på är att ingen av alla dessa 16V sugisar har en bra topp. Alla 3 är kass och vill man ha bra med mos i dem måste man lägga till material i kanalerna och flytta/omprofilera/minska. Skall man ändå ge sig på en sån operation så är det inte så noga hur grundämnet ser ut. Synd att man inte gillar Opel, där är det andra grejer, tänk en Kadett GSI 16V, där snackar vi bra sugis 16V!

    Precis som du skriver så är det några grader mera tändning som är vinsten, men det lilla som det ger är ofta försumbart, det är att alla andra grejer lirar som kommer att avgöra hur gott motorn går.

    En 9A/KR kombo med det du beskriver ger också 220-230hk så återigen, vinsten är liten att gå till högblock.

    Min åsikt är fortfarande att för de allra flesta är den bästa vägen att köra 9A om man summerar alla parametrar.

    92,8mm borr? Vilken VW vattenkyld motor fixar det? (kunde inte låta bli )
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Filip: Vad är målet med motorbygget? Endast bankörning, pålitlig rolig utflyktsbil eller rentav sommarbrukis? Eller en kombination kanske? Vad har du för budget? Ska den gå att besiktiga?

    Svaret vad som är bäst av det som diskuterats ovan tycker jag i hög grad beror på användningsområde, budget, mekvana och mekmöjligheter. 180 hk ska nog gå att nå med standardprylar förutom kamaxlar och modernt sprut. Förmodligen även med K-Jet. Om man renoverar det nödvändigaste (lager i motor, ventilstyrningar och liknande) så kan man hålla en hyfsad budget. Ska saker och ting börja bearbetas och svetsas då börjar det springa iväg i både kostnader och tid.

    9A-blocket passar bolt on på KR-toppen. Ska du köpa ett 9A-block se till att få med kringdetaljerna som vevhusventilation mm. Dessa är inte likadana som på KR-blocket.

    Lite OT men ändå: Hittar du en komplett bil med 9A-motorn så hugg växellådan också. 180hk med 020-lådan är minst sagt riskabelt.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, slag var det ja, inte borr ;D

    instämmer iövrigt, 9A är väl den enklaste vägen att gå om inte effektmålen är extrema.. och en bra ombyggd topp är väl det mest väsentliga.

    en snopel eller varför inte honda-motor har ju helt riktigt mycke bättre förutsättningar i grunden, tyvärr längesen man såg nån gsi nu.. undrar om inte dom flesta rostat bort.. =)

  20. #20
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg

    9A-blocket passar bolt on på KR-toppen. Ska du köpa ett 9A-block se till att få med kringdetaljerna som vevhusventilation mm. Dessa är inte likadana som på KR-blocket.
    Stämmer inte. Man gjorde en försiktig "facelift" av 9A motorn tidigt 90-tal (var det 92?) då bla vevhusventen ändrades. Motorer innan dess (89-91) är exakt samma prylar på blocket som KR.

    Gällande vxl håller jag med till 110% (men var ju inte det tråden handlade om). Att döda 2Y lådan med en frisk original KR går utmärkt och med mer mos är det ännu större risk. Man blir lika förvånad varje gång nitarna har tittat ut ur huset eller när 3:an saknar kuggar
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. 2-liters motor i seat ibiza går ojämt.
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 12:12
  2. Fördelar nackdelar golf v gti
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 22:38
  3. Lämplig kamaxel till min 2 liters motor ?
    Av Jani Hast i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 22:49
  4. Knacksensorer på KR-motor?
    Av JettaSport i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 08:33
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin