Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Passat Sportscombi eller Alltrack?

    Hej Alla,
    äntligen ska jag köpa ny bil efter mycket velande fram och tillbaka. Har provkört båda modellerna.

    Dock kan jag inte bestämma mig vilken jag gillar bäst. Lutar mer just i kväll mot en sportscombi med R-line. Om det hade vart vinter hade jag troligen föredragit Alltracken. Kom gärna med för och nackdelar.

    Vad skiljer mellan årsmådell 2017 och 2018 facelift? Förutom den snyggare displayen i den faceliften.

    Jag har även en fråga angående vilka led-ljus man ska välja. Hittar inte vad som skiljer vanligt Led och Led-high? Är det värt att lägga extra för High? Vill ha så bra ljus som möjligt.

    Det lutar mot TDI190 men kikar även på 240TDI.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Passat Sportscombi eller Alltrack?

    Varför skulle du välja Alltrack om det var vinter? Båda är ju fyrhjulsdrivna. Så antingen behöver du den lilla lilla extra markfrigången, eller inte Passat generation 8 har inte genomgått någon facelift. Eftersom du skriver att du vill ha så bra ljus som möjligt så ska du självklart välja LED-high. Ja, det är värt det. Borde varit standard i Sverige anser jag. Det är ju dessutom småpengar vid köp av bil som Passat. Jag hade valt en R-Line. Finns väl inte direkt något logiskt resonemang gällande det, men jag föredrar låga planterade bilar för både körkänsla och utseende Sen tycker jag höjda bilar som Alltrack & Co ser lite konstiga ut och jag förstår inte poängen så till vida man inte ofta behöver ta sig fram i terräng där den lilla lilla extra markfrigången gör skillnad.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Varför skulle du välja Alltrack om det var vinter? Båda är ju fyrhjulsdrivna. Så antingen behöver du den lilla lilla extra markfrigången, eller inte Passat generation 8 har inte genomgått någon facelift. Eftersom du skriver att du vill ha så bra ljus som möjligt så ska du självklart välja LED-high. Ja, det är värt det. Borde varit standard i Sverige anser jag. Det är ju dessutom småpengar vid köp av bil som Passat. Jag hade valt en R-Line. Finns väl inte direkt något logiskt resonemang gällande det, men jag föredrar låga planterade bilar för både körkänsla och utseende Sen tycker jag höjda bilar som Alltrack & Co ser lite konstiga ut och jag förstår inte poängen så till vida man inte ofta behöver ta sig fram i terräng där den lilla lilla extra markfrigången gör skillnad.
    Själv föll mitt val på Alltrack 240TDI. Jag var väldigt kluven, men jag gillade inte riktigt fronten på R-line, varför det blev en Alltrack istället. Dessutom resonerade jag lite som TS kring vinterhalvåret. Jag kör ofta på inte-så-väl-plogade vägar. Alltracken går väl ca 27 mm högre än vanlig Passat och R-line hade jag velat ha med 15mm sänkta sportchassit (dvs en skillnad på 42 mm). Visst att båda har 4motion, men är det lite oplogad snö så skadar ju inte extra markfrigång om inte syftet är att ploga översta snölagret.

    Sen är jag ibland ute på mindre skogsvägar med hål och trädrötter och gillar Alltrack-looken. Så för mig blev det Alltrack! Men jag hade säkert varit precis lika nöjd med R-line, även om jag fått vara lite mer försiktig de tillfällen jag befinner mig i skogen.

    Skillnaden mellan 17 & 18 är mig veterligen bara nya infotaintment och ändrade färger (t ex Mangan Grey som är ny).

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Große Produktaufwertung (GP/PA) / facelift / modelluppdatering för Passat generation 8 kommer sannolikt hösten 2018 för att ansluta designmässigt till Arteon och Polo m.fl.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Jag skulle ta Alltracken alla dagar i veckan. Även om man väldigt sällan har nytta av de extra centimetrarna i markfrigång kan det vara bra då och då(Jag körde XC70 i tre år och det hände några gånger att jag hade nytta av att den var hög). Dessutom uppskattar jag komforten att gå i och ur bilen. Till råga på allt tycker jag den är ganska lyckad i designen.
    Senast redigerad av PrimusX den 2017-09-11 klockan 20:50.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Tack för era åsikter!

    Ok då blir det Led high. Ja det är precis så det är för mig, åker vissa dåliga vägar på vintern och då känns det bättre att ha en något högra bil. Dock handlar det om en bråkdel av året som det sker. Ja just ja, måste känna på kliva in och ur för respektive modell.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tycker tvärtom att det är jobbigt att framför allt kliva ur den högre Alltrack och liknande bilar. Mycket lätt att man smutsar ner byxorna mot tröskeln eftersom vinkeln mellan stolen och marken blir mer ogynnsam. Den högre markfrigången ger också högre bränsleförbrukning hela året, om man bryr sig. Men det gör man kanske inte. Om man ska få Alltrack att se proportionerlig ut tycker jag man behöver ha riktigt breda fälgar som breddar ut i hjulhusen, för annars, med vanliga fälgar och skärmbreddarna, ser det ut som att hjulen sitter för långt in i hjulhusen, ser inte snyggt ut varken framifrån eller bakifrån, enligt mig Jag är ingen bred-fälgs-fascist på något sätt, men tillsammans med skärmbreddarna förstärks det hela, tycker jag. Men har man behov av den extra markfrigången på dålig väg, i snö osv så är det väl inget snack om saken, då är det klart man ska välja Alltrack. Så frågan besvaras väl bäst efter en analys av sitt eget liv och leverne, behov osv. Tror inte någon annan kan svara på detta åt dig

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Tack, Instämmer om det du nämner om fälgarna. Personligen tycker jag alltracken gör sig bäst i 19".

    - - - Uppdaterad - - -

    En annan fråga,vad ligger era 190tdi respektive 240tdi på för förbrukning blandad och landsvägskörning?

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Tja alla, då har man bokat en Passat SC TDI 190 4M R-line, Pyrit silver metallic + Executiv paket + Led High +Safe tech+ dragpaket+värmare!

    Efter en lång tids velande då känns det toppen!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Trevlig och snygg bil!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Har en 240 TDI och den tar mellan 0.65 - 0.8 i stan/Blandad och Mellan 0.52 - 0.59 Landsväg.

    Är glad att jag valde 240 idag! 190 Är bra mycket klenare.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Lars
    Medlemsnr
    5408
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Har en 240 TDI och den tar mellan 0.65 - 0.8 i stan/Blandad och Mellan 0.52 - 0.59 Landsväg.

    Är glad att jag valde 240 idag! 190 Är bra mycket klenare.
    Alltrack eller sportcombi? Har en 240hk alltrack och trots att jag kör lungt så har jag aldrig kommit ner till mindre än 0,56 på långväg på datorn. 0,6 dom bäst vid pump med 95% landsväg. Så det var imponerande siffror må jag säga.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Tack, ska hämtas 6/10. Övervägde 240TDI men bestämde mig för 190 varianten kör, 140TDI manuell så blir ett riktigt lyft ändå

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    En sportcombi. Har väll rullat ca 850mil i skrivande stund. Sjönk ca decilitern efter 350mil.
    Men då vill den ha Ca 1.1 l AD-Blue per 100mil.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Skulle bara säga att jag är grymt nöjd med bilen! Fantastisk att köra bra ljud i stereon och led high är kanon. Helljusasistansen fungerar riktigt bra måste jag säga, över förväntan.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    En sportcombi. Har väll rullat ca 850mil i skrivande stund. Sjönk ca decilitern efter 350mil.
    Men då vill den ha Ca 1.1 l AD-Blue per 100mil.
    Jag hämtade ut min Alltrack 240 i tisdags. Legat strax över 0,7 och då har jag inte direkt kört ekonomiskt eftersom det är så fruktansvärt kul att gasa 40/60 stad/landsväg skulle jag säga. Bilen har gått ca 18 mil nu.

    Blir långkörning imorgon med mycket motorväg samt lite 2+1-väg. Ska bli intressant att se hur förbrukningen ser ut då.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 12:15
  3. Passat Sportscombi Dynaudio upplevelse
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-10-02, 23:09
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-08-09, 00:41
  5. Ljusövervakning Passat Alltrack?
    Av roblin i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin