Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    VCDS jämfört med VCDS-lite

    Försöker läsa in mig, men blir inte riktigt klok. Tänkte skaffa läsare men är lite osäker på om det räcker med (registrerad - $99) VCDS-lite-version tillsammans med kina-klon eller om man bör betala lite mer och skaffa en "fullversion" (VCDS) och en "riktig" kontakt (HEX-V2??)?

    Bilen är en Passat-2013 GT med 170 motorn.

    De funktioner som jag just nu kan tänka mig vilja pröva är:

    1. Koda om funktionen på radion. Har Premium 8 - systemet och har tänkt komplettera med förstärkare och då skall man som jag förstår det ställa om radion så att man får låg-utgång från radion till stärkaren.

    2. Höja spänningen på ljuset (från 12.6-12.8V till 13V?).

    3. Vid behov läsa/nolla felkoder.

    Finns säkert mer som man vill testa göra, men just nu enligt ovan. Hur mycket begränsad blir man av LITE-versionen egentligen? Funkar det eller bör man gå på fullversion?
    Senast redigerad av perIpI den 2017-09-10 klockan 10:10.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har undersökt priser och ser att det går att få tag på (förhoppningsvis) äkta VCDS på lite olika håll. Alternativen som jag hittat:

    1. VCDS-lite med registrering. Typ 200:-för kina-klon + $99 för registrering.
    2. VCDS-HEX2 från vcds.se (3 VIN). 3725:-
    3. VCDS-HEX2 från http://shop.dieselschrauber.de/vcds-...p-329-l-en.php (3 VIN). 226€.
    4. VCDS-HEX2 från https://www.auto-intern.de/shop/diag...cds-lizenz?c=7 289€
    5. VCDS-NET från vcds.se (10 VIN). 7.495:-
    6. VCDS-NET från http://shop.dieselschrauber.de/vcds-...p-327-l-en.php. 394€.
    7. VCDS-NET från https://www.auto-intern.de/shop/diag...er=AI10033&c=7 499€.

    Priserna spretar rätt mycket man väl säga. Undrar varför det är så mycket billigare från Tyskland (alt. varför så mkt dyrare från vcds.se)? Finns det någon anledning utöver svensk översättning och support?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lasse H
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Undrar varför det är så mycket billigare från Tyskland (alt. varför så mkt dyrare från vcds.se)? Finns det någon anledning utöver svensk översättning och support?
    Det är det gamla vanliga. Varför är reservdelar generellt sett tre-fyra ggr så dyra i Sverige jämfört med kontinentaleuropa? Svar: för att de kan vara det. För att tjäna maximalt med pengar lägger varje bransch de lokala priserna så högt som marknaden tål. (I t ex Norge kostar en vanlig Volvo 500-600 tkr. Bara för att den kan göra det.) Jag ska nu köpa en kylvätsketempgivare till Golfen. Gör jag det här hemma? Naturligtvis inte, de kostar ju runt femhundringen hos de olika kanaler som finns för mig. Från England eller Tyskland får jag den istället för en hundring, med helt godtagbar kvalitet.

    Problemet är även att Sverige är ett högkostnadsland. Skatter och avgifter i många led mellan tillverkare/importör och slutanvändare drar upp priserna rejält. Ska jag köpa en enda timmes tjänst av någon kvalificerad person måste jag i allmänhet jobba i stort sett en hel dag för att tjäna ihop nog med hårt beskattade pengar för att betala dennes faktura. Helt j-a absurt. En faktor på 1:3 eller möjligen 1:4 vore rimligt.

    Det handlar såklart också om volymer: om du är tysk ÅF, har en marknad på kanske 80 miljoner pers i tre länder och säljer 5000-10.000 VCDS-pluggar per år kan du erbjuda ett betydligt lägre pris än om du sitter häruppe i Sverige och får sålt några hundra enheter per år!
    Senast redigerad av HRC den 2017-09-10 klockan 21:59.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Nu tror jag att jag känner till "haken" med att beställa från dieselschrauber.de. Verkar som att det är verksamma i Schweiz och alltså anger priserna utan moms. Har beställt en HEX-NET och kommer rapportera vilken totalkostnad jag får när tullverket hört av sig.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Då var den hemma. Totalkostnaden för en HEX-NET med 10 VIN blev. 3840:- i inköp och 1088:- i tullavgifter. Totalt 4930:-. Leveranstid blev inkl. väntetiden i tullen cirka 2.5 veckor.

Liknande ämnen

  1. Strul med drivrutiner Windows 7 Pro med VCDS
    Av Svenska VCDS i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-12-11, 15:54
  2. Mantorp med hpc Vag-Com
    Av Crippep i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 14:39
  3. Beskrivning över VCDS och Svenska VCDS
    Av Svenska VCDS i forum Svenska VCDS
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 22:31
  4. Problem med installation av VCDS
    Av JRJ i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 10:09
  5. Hur byta com port för VCDS lite?
    Av MickeR i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 13:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin