Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Tack för tips och svar.

    Externa lampor blir det inte iallafall . Att "se bra ut" är tydligare viktigare för mig än att ha bra ljus på vägen. Om något så skulle jag nog kunna stå ut med en ledramp diskret infälld i nedre ribborna, men thats it.

    Ang. höjdjustering. Har letat på mina lamphus, men känns inte uppenbart vad som justerar vad. Förutsättningen för att det skall gå att justera ner helljuset är ju att man kan justera endera halvljuset eller helljuset separat (samt helljus och halvljus tillsammans). Här nedan två exempelbilder från bildelsbasen. En justerskruv verkar ju vara uppenbar iallafall och den har jag benämnt "A" (vad gör denna?). Finns det ev. justerskruvar även bakom plastskydden??

    Min gissning (på två första bilderna - högerlampa):
    Justerskruv (av mig benämnd A): Vänster/höger-jusetering
    Justerskruv (av mig benämnd "möjlig"): Höjd?

    Namn:  vw_passat_2015_str%uFFFDlkastare.jpg
Visningar: 1006
Storlek:  74.5 KB

    Namn:  vw_passat_2014_str%uFFFDlkastare.jpg
Visningar: 1073
Storlek:  80.8 KB

    (Vänster)-lampa framifrån:
    Namn:  IMG_20170909_151123.jpg
Visningar: 694
Storlek:  160.5 KB
    Senast redigerad av perIpI den 2017-11-28 klockan 09:53.

  2. #22

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har studerat denna tråden: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=169800
    och även studerat på mina lyktor:

    Jag tolkar det som att passats-reflektorer (för halvljus respektive helljus) sitter i två fästpunkter var (de som jag gissat på ovan). Halvljusets båda reflektorinfästningar är justerbara, medans bara en av helljusets reflektorinfästningar är det (vilken alltså är gemensam med halvljuset).

    Att sänka helljuset borde då låta sig göras genom att först spänna nedre gemensamma punkten (få både halvljus och helljust att peka mer neråt), därefter justera halvljusets övre infästningspunkt och "återfå" ursprunglig ljusbild (halvljus)?

    Helljuset kommer att flytta sig något i sidled, men inte särskilt mycket.

    Har jag förstått rätt??

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Då har jag testat att skruva på grejerna. Först tejpade jag såklart upp ljusbilden på garageporten. både höjd och punkten där ljuset "knäcker" på vänster resp. höger sida.

    Höjdjustering gjordes med den mittersta justerskruven (verkar vara en "ren" höjdjusteringsskruv). Denna gav omedelbar "respons" på höjden. Men när jag sedan skulle justera upp halvljuset med den yttre justerskruven så gav denna i det närmaste ingenting. Med många varv så såg man en svag förändring på var ljuset "knäckte" samt även en liten höjdjustering.

    Summa summarum så hittade jag faktiskt inget sätt att justera höjden från enbart halvljuset/helljuset och fick därför återställa alla justeringar tillbaka till utgångsläget. Frågan är om det går, det känns ju konstigt om det inte skulle gå, men kanske att man måste in i fippla inne i lamphuset för att nå reflektorernas infästningspunkter???

  4. #24
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Sidojustering brukar vara svår att få utslag på. Man vet knappt åt vilket håll man ska skruva eftersom det krävs ganska många varv.
    Höjden, som sagt, troligen en enda skruv.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Precis och jag skulle vilja hitta en separat justeringsmöjlighet för antingen halv eller helljus.

    Helljusets ljuscentrum just nu ligger ca 6cm över halvljusets på en meters avstånd från garaget.. (på både vänster och höger lampa.. ).

    (Jag förväntar mig att optimalt helljus ges om helljuset träffar 1-2 cm ovanför halvljuset på mitt avstånd.). Dvs. i det närmaste horisontellt, eller något, något riktad mot marken.

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Då har jag hittat vad jag letade efter. I respektive lamphus för halv och helljus finns ytterligare en justerskruv (under gummi-skydden, använd en 6mm-hylsa). Dessa styr för halvljuset-höjd och för helljus-vänster-höger.

    Dvs. för att sänka helljus i förhållande till halvljus så justerar man först ner både halv och helljust med ordinarie justering (6mm?? insex). Därefter justerar man upp halvljuset till ursprunglig position med justerskruv i halvljusets hus.

    Ljuset är bättre nu, helljuset landar iallafall på vägen och inte himlen, men det är fortfarande inte något jätteimponerande ljus tycker jag.

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Toppen, då var det som på vår gamla Seat. Kul att du hittade dem och löste problemet.
    Tyvärr är inte halogenstrålkastarna bättre. Man kan alltid byta till lampor med lite ljussutbyte, tex Osram Night Breaker. Men det är ungefär vad som kan göras utan att kliva över till fel sida av regelboken.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Däckstorlek Passat B7... ?
    Av Lyckost i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-03-18, 21:00
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 15:21
  3. Bluetooth passat B7
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 18:12
  4. Passat B7: Kurvljus
    Av camata i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-15, 15:53
  5. Hur tar man isär instrumentsargen passat 3c
    Av Viktor_M i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 20:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin