Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62

    "Nya" Passat - vad inte missa i utrustning?

    Allt lutar åt att jag som ny tjänstebil tar en Passat GTE. Testar att kasta ut några frågor här:

    - Är det något från utrustningslistan som ni tycker man absolut inte får missa? Jag tillhör de där som brukar välja väldigt många tillbehör om än inte alla.
    - Hur bra fungerar Passats "kö-assistans"? Idag kör jag Volvo och deras kö-assistans fungerar extremt bra.
    - Hur bra fungerar navigatorn? Volvos har ingen smart funktion och kartuppdateringarna är ofta ganska långt efter.
    Sist men inte minst, någon som har en känsla för leveranstider på GTE just nu?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Svår fråga eftersom det beror mycket på var och hur bilen körs, vem eller vilka som färdas i bilen, övriga behov etc. Utgår från att du redan valt de nödvändiga paketen Dragpaket och Executive paket Business GTE.

    - Safe Tech paket i kombination med LED High-strålkastare, verkar smart eftersom LED High är "ett måste", i alla fall om du kör i mörker.
    - Active Info Display, fullt digitala mätartavlor, tycker jag är nödvändigt till en i övrigt så modern bil som GTE.
    - Eluttag, 230-volt, i mittkonsolen i baksätet, mycket vettigt att ha om du exempelvis har barn i bilen som på längre resor behöver ladda iPad och liknande. Men som sagt, mycket beror på mina inledande frågor...
    - Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion, enorm komfortfördel i svenskt vinterklimat.
    - Solskyddsgardin, manuella för sidorutorna bak, väldigt bra om man har små barn i bilen, men beror på inledande frågor som sagt.
    - Sidokrockkuddar bak, bältessträckare 2 platser bak samt knäkrockkudde på förarplatsen, detta bör man välja om man har barn i bilen.
    - Adaptiv chassireglering, DCC inklusive Mode Select körprofilsval, ger riktigt fin komfort.
    - Keyless Access, nyckelfritt låssystem, i kombination med stöldskyddslarm, mest för att det passar bra ihop med GTE:s övriga moderna profil.
    - Ytterbackspeglar, elektriskt infällbara, med nedvinkling på passagerarsidan när backväxeln läggs i, praktiskt och ser läckert ut när bilen är parkerad, men inget måste egentligen kanske...

    Navigatorn skulle jag hoppa över, men om du har ett mycket frekvent behov av vägledning så kanske det finns vissa fördelar i kombination med Active Info Display. Annars finns det minst lika bra mobila navigatorer som exempelvis Navigon för iPhone/iPad eller varför inte den mycket enkla vägledningsfunktionen via Apple CarPlay/Android Auto.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Tack för intressant och användbart svar! Vi är fyra i familjen och det äldsta barnet är numera så "gammal" att det inte är så ofta vi är fyra i bilen. Den lille är såklart en extrem iPad/iPhoneanvändare... I övrigt körs de flesta milen i Stockholm. Jobb, träningar hämta och lämna på andra aktiviteter och handla. Har ca 15 km till jobbet och kan ladda där och hemma.

    Volvon har under snart tre år dragit i snitt 0,18 l/mil. Och det som drar upp det hela är långresor. Jag har med andra ord en näst intill perfekt körcykel för plugg in hybrid. Volvons system är lite bättre än Passatens då räckvidden är bättre. Men Passaten är en moderna och större bil. Så ser läget ut.

    Någon som kan säga något om kö-assistens och leveranstid? OM jobbet tillåter ska jag iväg till en handlare imorgon så då för jag väl besked om det senare.

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    10 veckor brukar stämma ganska bra. Om det inte är brist på något tillval.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Någon som kan skriva om hur ni upplever Passats kö-assistent?

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Skippa navigationen, CarPlay/Android Auto fungerar lika bra om inte bättre (live).

    Kö-assisten har jag inte på min bil, bara kört med ACC:n i köer (vilket fungerar väldigt bra).
    Hade jag haft mycket köer i min normala körninge så hade jag valt till Traffic Jam Assist utan att tveka.

    Instämmer med föregående skribent angående LED-ljus också. Instegs LED-ljusen är ganska dåliga. Kör man mycket i mörker ska man definitivt välja till LED-high.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Andreas J
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    9
    Upplever också led-high som väldigt bra. Dock kommer jag från en Audi A6 -13 med xenon vilken är känd för ratt ha katastrofalt dåligt ljus så det behövs kanske inte så mycket för att göra mig nöjd

    Däremot Dynamic Light Assist rekommenderar jag att man ska prova själv ordentligt innan man kryssar i den rutan vid beställning. Det är helt klart en väldigt bekväm funktion och överlag funkar det förhållandevis bra. Dock tar det en väldigt tid för helljuset att tända upp helt igen efter möten med andra bilar, iaf med min bil. Väldigt ofta tar det nog 4-5 sekunder för heljuset att tända upp ordentligt vilket i landsvägsfart hinner bli rätt många meter. Dessutom händer det väldigt ofta att den släcker ned helt vid enstaka gatlampor eller liknande mitt ute på landet vilket kan vara lite irriterande då det som sagt tar en stund för det att tända upp igen efter passering. Har tidigare kört en Volvo XC60 med motsvarande funktion och på den fungerade det betydligt smidigare, framförallt tände den upp i stort sett omedelbart efter möten.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    "Däremot Dynamic Light Assist rekommenderar jag att man ska prova själv ordentligt innan man kryssar i den rutan vid beställning"

    Dynamic light assist är väl inget separat val utan ingår med "LED High".

    edit: Såg nu att Passat har ett separat val för dynamic light assist för 4200:-.
    Det här ingår med Tiguan.
    Senast redigerad av Fredrix den 2017-08-30 klockan 09:37.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 08:06
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 22:40
  4. passat 3b, vad betyder "trendline" osv?
    Av dXb i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 21:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin