Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mikael Johansson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    6

    Klonkande framvagn passat -12

    Hej
    Jag har en passat som jag är jättenöjd med förutom en sak. Det är något som klonkar i framvagnen på den. Har haft inne den på märkesverkstad för att felsöka och åtgärd. De bytte några stag i framvagnen och menade på att det vart felet. Jag hämtade ut bilen och redan på vägen hem hördes klonket i framvagnen igen. Lämnade in den på samma verkstad igen och de hittar inget fel. Men klonket finns ändock kvar. Det hörs när man åker på minsta ojämnhet, fartgupp, grusväg mm. Någon som har någon idé om vad som kan vara felet?
    Mvh Micke

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    På besiktningsstationer (bilprovningen, besikta, carspect, dekra o s v) brukar de vara ganska duktiga på att hitta sånt och "felsökningsavgiften" brukar ligga på någonstans kring 300-500 kr vilket är att betrakta som småpengar jämfört med andra verkstadskostnader. När skall bilen besiktigas nästa gång? Om du kan vänta till dess och vid besiktningen påpekar att den klonkar i framvagnen letar de säkert lite extra. Annars kanske det går att beställa en extra besiktning.

    m v h Henrik

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Micke Johansson Visa inlägg
    Lämnade in den på samma verkstad igen och de hittar inget fel.
    Får dom inte fram felet, eller hittar dom inte vad som orsakar det?

    Det är två helt olika saker enligt min mening. I det första fallet så kanske dom behöver hjälp att få visat vad problemet är och hur man framkallar det. Är det däremot alternativ två så är det uselt jobb av verkstaden.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mikael Johansson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    6
    Bilprovningen anmärkte ej på klonket vid besiktningen och Toveks i Vara där jag lämnade in bilen menar på att det som var fel var de styrleder som de bytte. När jag påpekade att klonket är kvar så sa de att jaha då får vi ta in den igen på en ny felsökning. När jag sa till dem att jag ansåg att de gjort ett väldigt dåligt jobb och ansåg att de borde göra om och göra rätt. Min tanke är nu att lämna in bilen hos någon annan och få den felsökt. Men tänkte kolla här om någon hade haft liknande problem eller på något annat sätt hade någon aning om vad det kunde vara.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Robert Dogan
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Har samma problem på min - 12 också fast bak.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Micke Johansson Visa inlägg
    Bilprovningen anmärkte ej på klonket vid besiktningen och Toveks i Vara där jag lämnade in bilen menar på att det som var fel var de styrleder som de bytte. När jag påpekade att klonket är kvar så sa de att jaha då får vi ta in den igen på en ny felsökning. När jag sa till dem att jag ansåg att de gjort ett väldigt dåligt jobb och ansåg att de borde göra om och göra rätt. Min tanke är nu att lämna in bilen hos någon annan och få den felsökt. Men tänkte kolla här om någon hade haft liknande problem eller på något annat sätt hade någon aning om vad det kunde vara.
    Toveks har alltså bytt styrleder på bilen trots att bilprovningen ej hittade något fel?

    Ja skulle säga krängsningshämmarstagen/k-stagen/klapperstagen alla dagar i veckan! Kan vara jäkligt lurigt att känna glappet och man måste nästan stå med bilen på en körbanelyft för att upptäcka det om de bara är "lite" glappt.

    K-stagen även kallat är väldigt vanligt på bland annat passaterna, golfarna o de andra i vag familjen med samma framvagn.
    I 9/10 fall så är de krängningsstagen, kostar ca 1800:- inkl byte om jag ej minns helt tokigt (Bilmetro/VAG auktoriserad verkstad).
    Jag jobbar själv på verkstaden på bilmetro och har bytt säkert 100-tals utav dessa stag genom åren jag jobbat där.

    Men nu mera så har vi även fått in några passater/polo/golfar/sharaner som även haft dåliga länkarmsbussningar både de främre och de bakre. Beror lite på hur man kört och vilka vägar och vad för typ av däck/fälgar man åker på.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Micke Johansson Visa inlägg
    Toveks i Vara
    Det är ju av en anledning att man hör många från Vara som åker till Toveks i Lidköping istället, tyvärr.

    Prova Lyckebäcks eller Olle Fasth (högelids bilservice / numera Autoexperten)

    Tobias verkar annars veta vad han pratar om angående staget.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Jag hade samma missljud på min förra passat. Bes hittade aldrig något att klaga på, trots att jag bad dom kolla extra noga då jag sa åt dom att jag har klonk i framvagnen.
    Bytte till slut fjäderbenslager, så blev det tyst.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Johan Lindvall
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    40
    Jag har haft detta problemet på min passat 2011.
    Det är garanterat stabstagen/krängningshämmare fram.
    Ibland kan det uppfattas som det kommer från bakändan.
    Det är svårt att känna glappet när bilen är upphissad.
    Jag har bytt en gång på vw till originaldelar. Dom började klonka igen efter typ 1.5 år.
    Sist köpte jag båda sidornas på Biltema 159kr.
    Och dom har faktiskt fungerat bättre än original.
    Det är ganska lätt att byta själv.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AG-2000036808/

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mikael Johansson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    6
    Japp precis så är det. Jag hoppades att bilprovningen skulle hitta anledningen till klonket. När de inte gjorde det så lämnade jag in den till Toveks i Vara för felsökning och åtgärd. De ringde mig och sa att de hittat felet och att det var styrlederna. Tyckte det var lite konstigt iom att bilprovningen inte sett det men tänkte att de är ju en mätkesverkstad så de kan väl. Sa åt dem att byta det som var orsaken till missljudet. De gjorde väl det efter bästa förmåga förmodar jag men likt förbannat klonkar det lika mycket i framvagnen än.

Liknande ämnen

  1. Däckdimension Passat 12:a
    Av Kvarten1 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-20, 16:35
  2. Skrammel framvagn passat -02
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 00:04
  3. Klonk i framvagn Passat -07
    Av Junfors i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 00:23
  4. Framvagn passat -01
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 20:30
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin