Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Hans Eriksson
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    1

    Byta Volvo xc70 mot Passat GTE

    Jag har en xc70 årsmodell 2016. Den har gått 1800 mil. Jag har ägt den sen i vintras. Jag börjar oroa mig för hur andrahandsvärdet på dieselbilar kommer att bli framöver med tanke på diskussionerna i media. Jag har möjlighet att skaffa personalbil via min arbetsgivare och har fått ett ganska bra inbytespris på min xc70 hos lokala VW återförsäljaren. Är det vettigt att ta en liten ekonomisk smäll nu och byta till DN GTE eller är jag onödigt orolig och det är bättre att behålla Volvon ett parår till? Jag kör ca 3000 mil per år.
    /Hans

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Är inte dieselfrågan lite väl uppblåst av media?
    Diesel säljer bra (är väl runt 50/50 nu, bensin/diesel) och är det bästa bränslet för lite större bilar.
    Eftersom du kör XC70 antar jag att du vill ha fyrhjuldsrift, GTE är bara FWD (..och ärligt talat, hur ofta skulle man ha batteriet laddat?).

    Själv hade jag kört vidare med volvon.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Skulle med kört vidare på Volvon, det värdetappet du får ta på så kort tid annars är dyrt. Det är fortfarande så att dieselbilar säljer flest till antal. I debatten skiljer man inte heller på dieselmotorn och bränslet diesel - inte nyanserat. Det är svårt att göra en helomvändning snabbt dessutom, politiskt självmord. Dessutom - Laddhybrider jättehet idag kanske (förhållandevis - procentuellt stor ökning men sett till delen i det hela - en lite andel) Hur het är bilen om ett antal år när tekniken går framåt? jämför med en E85-bil idag eller en Opel Ampera....

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Volvo XC70 2016 är en Euro 6 diesel. Det som föreslås nu är följande:

    Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
    Dvs detta krav uppfyller din Volvo.

    Det finns även förslag på:

    Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.
    Detta sista krav uppfyller varken BENSIN eller DIESEL Euro 6. Dvs om dieselbilsägare ska få ångest så gäller det även bensinbilsägare. Eftersom du har en XC70 så utgår jag från att du inte frekvent trafikerar Gamla stan i Stockholm, där detta eventuellt kommer att vara aktuellt. Har man en XC70 så är det ju andra vägar som är i fokus. Detta är en en klart överdriven fråga som drivs av media och pk-politiker. Fortfarande är cirka 50 % av personbilsförsäljningen diesel. Självklart kommer dieselandelen sakta men säkert att minska, precis som försäljningen av bensinbilar kommer att minska. Detta beror inte på att diesel- och bensinbilar är dåliga, de har aldrig varit bättre, utan det beror på att mildhybrider, hybrider och laddhybrider blir bättre- och bättre. Ta det lugnt och bruka bilen så länge som du känner för det, sen köper du en Passat GTE när det är dags

Liknande ämnen

  1. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 09:44
  2. Byta Watkins Glen mot Detroit 18''
    Av samuel2 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 13:49
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 10:31
  4. Byta VR6 mot Golf G60?
    Av Wannabee i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 21:57
  5. Byta k-jet mot förgasare??
    Av wonk i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin