Sidan 1 av 7 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 132
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193

    Den blå T3 Dubbelhytten

    Har bestämt att det blir att åka på Bugrun nästa år så en ny (/till ) bil behövde ju införskaffas

    Idag åkte jag o polarn på en resa

    Ekipaget redo
    Senast redigerad av Da Squirrel den 2019-02-09 klockan 22:11.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Blir spännande att se vad ni lastade på trailern

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    På väg hem..

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    T3 Dubbelhytt? :P
    eller är det en Enkelhytt?

    kan bli coolt iaf.. Luft eller vattenkyld?
    i vilket fall så finns det ju en del man kan hitta på

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    En dubbelhytt blev det!
    Vattenkyld 112hk DJ är det.. fast det är tomt i motorrummet just nu och massa delar på flaket.

    Valet föll på denna på grund av att karossen var rätt fräsch och inte full i rost i alla skarvar

    En gammal vattenfalls bil med relativt få mil på mätaren

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    Ja.. desto bättre att den saknar motor. Då finns det ju gott om möjligheter att bli kreativ
    Porsche eller Subaru boxer är ju inte ovanligt så ska bli spännande att se vad du hittar på

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu ska det inte spåra ur direkt... är ju tanken iaf

    Original motor ligger i delar flaket så ska väl slänga ihop den har jag tänkt.

    Den har dock legat utan ventil kåpor så jag vet inte riktigt hur/vad jag ska göra rent och undersöka innan ihop montering?

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Da Squirrel Visa inlägg
    Nu ska det inte spåra ur direkt... är ju tanken iaf

    Original motor ligger i delar flaket så ska väl slänga ihop den har jag tänkt.

    Den har dock legat utan ventil kåpor så jag vet inte riktigt hur/vad jag ska göra rent och undersöka innan ihop montering?
    Det spårar väl alltid ur? Är inte det hela tanken med en ny "skrot" bil?

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Tvättade av motorn och lite delar förra helgen och började plocka lite med motorn, den har nog ståt still ett tag då det var mycket gojs i vattenkanalerna.. :/


    Tips för att tvätta ur vattenkanalerna på bästa sätt mottages tacksamt


    Igår så blev det tvätt av hela bilen och så lyfte vi av flak kåpan.
    Plockade även ur elhärvan till motorn så jag kommer åt att pilla med lite rost.



    Så nu finns det en flak kåpan till salu om nån skulle behöva

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu var de det där med planering o jag...
    Nu håller vi på att börja med en omfattande ombyggnad av köket hemma så hur jag har tänk hinna med allt till sommaren har jag ingen aning om, men vi får väl se hur det går

    I helgen som var så drog jag i alla fall fram vattenslangen och sköljde ur kylsystemet i motorn, fick skölja länge innan det började komma rent vatten..

    Sen så puttade de vi in den i garaget sån står den på pallbockar.

    Igår så började jag plocka isär lite bromsar, backarna back såg väl bra ut så det räcker nog med lite renovering där.


    När backarna kom bort så hittade jag denna låg och skramla innanför

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu var det ett tag sen sist..

    Köksrenoveringen börjar bli klar hemma så nu har jag börja lägga lite tid i garaget igen

    Hittade ett litet rosthål i bärarmen vänster bak alldeles bredvid ena bussningen, så för att komma åt det bra så skruvade jag bort alltihopa, när bussningen kom ur visade det sig att hålet var lite större = halva bussningen "rör"
    Dessutom var den lite mjuk under bakom bromsskölden så det blir att jaga rätt på en annan.

    Bromsrören som går ut till bärarmarna bak såg lite tråkiga ut så dom ska bytas, när jag satt där under och trängdes med växellådan som bara satt i 4 bultar och en drivaxel så var det väl lika bra att skruva ur den också..
    Och när den ändå var ur så kunde man ju slipa lite rost och måla upp utrymmet över växellådan, nedre delen av motorrummet och lite där ikring..
    Så höger bärarm skruvade också bort för att komma åt bättre

    Det här som inte skulle spåra ur utan bara få ihop så man kunde få åka... tänk att det blir lika varje gång

    Hittade även lite rost i ena balken bak
    Så nu får man öva sina svetskunskaper, det kan ju behövas






  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Äntligen, nån annan som behöver svetsa
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193


    Å vilken tid det tar med plåtarbete när man är ovan.
    Och så tog tråden slut igår.. så idag blev det inte mycket gjort

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Då tråden i svetsning tog slut i helgen som var så det blev lite stillestånd ett par dagar, men nu så är det ny tråd i och så passade jag på att byta gashylsa och munstycke också, så i veckan blev det färdigsvetsat

    Var tvungen att spackla lite också så det blir fint


    Sen försökte jag ta loss justermuttern på handbromsvajern, men den satt som bärjet, och inte ville jag krypa med gassvetsen under bilen och hålla på att värma alldeles bakom tanken. Så tänkte att det kan väl inte vara så märkvärdigt att ta ner hela vajern/staget, men det blev tajt med tanken på plats.

    Lär väl ändå släppa ner tanken för inspektion och byte av lite slangar så det var väl bara att ta tag i det nu då.. Oj oj va dåligt gummit var på sina ställen

    Denna slangklämma behövde man inte släppa på, den var mjuk ändå :|


    Och dom här damma det bara till av när man drog av dom


    Tittar man in i tanken ser det bra ut på det man ser men kollar man utsidan så har den nog sett bättre dagar..
    Har ju varit med om läckage i skarven på dessa förut så man kanske skulle ta och byta denna på en gång?



    Fick i alla fall bort handbromsvajern lätt och med induktionsvärmaren på jobbet släppte muttern fint.


    Dom där tygklädda slangarna som sitter till tankavluftningen, är det samma slang som används till vacum och nån vattenslang?
    Och var får man tag på sån till vettigt pris? eller är det vanlig slang som gäller nu för tiden?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Hittade den tygförstärkta slangen på både paruzzi och csp. Verkar även som det är samma för både vaccum och tankventilationen. Det är ju bara en ventilation så det låter väl logiskt ändå.


    Igår så plockade jag ner lite delar som fick följa med på tvätt och lite rost bekämpning, ska senare målas så det blir trevligare att sätta ihop det igen.
    Bromsarna fram ska jag väl plocka isär och kolla skicket på när jag ändå håller på, och växellänkaget ska få sig en genomgång.



    Själva växellådan har också fått sig en tvätt


  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Blir ju kalas bra de där, lika bra o göra de ordentligt på en gång

    Blir den klar till bugrun 2018 då?

    Vet du av ngn som riktar fälgar med bra resultat här i närheten?
    Har köpt 4st klassiska azev a 8,5x18" till s2an som skulle behöva kollas. Är åtminstone 1 utav de 4 fälgarna som behöver riktas men lika bra och kolla upp alla 4.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Kämpar på men hoppet om Bugrun börjar tunna ur, har ju inte ens en fungerande motor än...
    Blir nog att lägga den tid som behövs och så tar vi Bugrun nästa år med denna istället

    Blir Bay buss och kombicamp i år istället tror jag


    Finns en i skedvi som har maskin, men han brukar ha så mycket annat så det går inte fort

    Vi pratade på jobbet om fälgrikt här om dan, vet inte om vi kom fram till något egentligen kan kolla på måndag

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Da Squirrel Visa inlägg
    Kämpar på men hoppet om Bugrun börjar tunna ur, har ju inte ens en fungerande motor än...
    Blir nog att lägga den tid som behövs och så tar vi Bugrun nästa år med denna istället

    Blir Bay buss och kombicamp i år istället tror jag


    Finns en i skedvi som har maskin, men han brukar ha så mycket annat så det går inte fort

    Vi pratade på jobbet om fälgrikt här om dan, vet inte om vi kom fram till något egentligen kan kolla på måndag
    Ja allt tar ju sin beskärda tid med familj och meckandet.
    Vad man än tar i på gamla bilar lär man ju fan laga haha!

    De funkar ju de med

    Ja gubben på höger sida (från falu hållet) mitt mellan hedemora/vika?
    Han har väl gått i pension med var de ngn som sa.

    Ja kolla med dom på jobbet
    Ngn nämnde mili däck i hedemora, va de inte ngn som va med o hjälpte till förr på driftingen i hedemora som jobbade där? *svagt minne*

    ha de

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    "Hysta smeden" menar du, han har man hört talas om men vet inte vem det är. Han har nog slutat och han hade ännu längre väntetid när han höll på.

    Mili tror jag använder han jag tänkte på.

    Det blev VAB här hemma men imorron så är jag på jobbet igen

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Hmm... Jag har ju glömt att uppdatera här

    Blev lite stillestånd med denna, åkte in på sjukhus med yngsta dottern så motivationen blev lite dålig efter allt omkring det, nu har det börja ordna till sig igen och man har fått lite ledigt så nu har det satt lite fart igen.

    Blev ju inget Bugrun med denna igår, tog Bayen istället, men till nästa år då kanske?

    Har målat färdigt i "växellådans utrymme" och nedre delen i motorrummet. Gud vilken tid det tog att slipa och måla allt det... Beundrar dom som håller showfinish här.





    Sen så har det kommit lite färg på lite smådelar också




    I veckan släpade jag hem en buss också



    Den ska agera donator då det är samma motor i denna och jag saknar lite delar runt i kring motorn, perfekt att få ha en komplett att plocka ifrån så man vet hur det ska se ut så man vet vad man saknar :thumbsup:

    Det jag inte behöver själv är till salu så behöver ni något så hojta till

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu har man kommit hem från en vända på Gotland, så nu blir det en paus från värmen ibland med lite pyssel i garaget.

    Lite delar börjar hitta tillbaka


    Det blev VW originalfett till växellänkaget
    Renoveringskittet till växelspaken innehöll i princip allt
    Det var det kladdigaste jag gjort på länge att plocka ihop det


    Även bakre änden vid lådan klar

Liknande ämnen

  1. Min nästa Passat
    Av Stafffan i forum VW-forum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 23:30
  2. Nästa genaration Vw Caddy
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 13:31
  3. När är nästa träff / körning ?
    Av Gti-07 i forum Bankörning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 09:30
  4. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin