Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46

    Motortemperatur?

    Vad ska motortemperaturmätaren stå på när bilen en Golf MK2 årsmodell 85 med förgasarmotor uppnått rätt temperatur dvs. normal arbetstemperatur? Har pga. att bilen börjat läckte lite kylarvätska och att kupén började blåsa ut kalluft när bilens motortemperaturmätare kommit upp till ungefär mitten bytt ut värmepaketet som var helt slut och trasigt. Med det gamla värmepaketet så kunde motortemperaturmätaren närma sig maxnivå men aldrig ända upp. Med det nya värmepaketet så tar det lång tid innan motortemperaturmätaren börjar att röra sig. När jag åkt ca 3 mil på mest landsväg mellan 40-80km/h så har mätaren nästan precis gått över kallområdet. Vid stadskörning går mätaren upp snabbare av naturliga skäl men knappt till mitten och så fort det blir landsvägskörning igen går mätaren tillbaka till nästan bredvid kallområdet. Självklart drar fartvinden ner motortemperaturen men ska inte mätaren visa högre temperatur vid 3 mils körning och 20°c utetemperatur? Är detta normalt för bilens motortemperatur? När det blir kallare ute så kommer det som det är nu ta en evighet att få upp temperaturen på motorn om det överhuvudtaget hinner hända något med mätaren.

    /Ored

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Generellt ska väl tempen ligga någonstans runt 90-100 grader på en bensinmotor. Låter som att du har en termostat som står öppen hela tiden.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46
    Tack för tipset. Har nu plockat bort termostaten och lagt den i kokande vatten. Det hände inget med den alltså den stänger sig inte så jag har stoppat i en ny i bilen och nu fungerar motorvärmen perfekt igen. Dock har det nu istället uppstått ett annat problem och det är att när motorn kommit upp i rätt temperatur så tappar jag värme i kupén dvs. när värmen är inställd på max värme blåser det nästan kallt istället. Förut blåste det varmluft och blev som i en bastu inne i bilen. Vad kan detta bero på? Några tips?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Troligen luft i systemet sedan termostatbytet


    Skickat från min iPad med Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin