Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75

    Vinande/tjutande ljud vid gaspådrag

    Hejsan,

    Ja, det börjar bli mycket nu...

    Bilen är en Golf MK5 GTI.

    Inte nog med att hasplåten (som är av plast, konstigt nog) inte sitter fast ordentligt, jag har även ett vinande/tjutande ljud vid gaspådrag. Jag är endast lekman inom motorer, men det känns som att ljudet ökar i takt med att turbon arbetar.

    Jag hör ljudet extremt svagt om jag gasar på tomgång och även i första växeln. Det hörs extremt tydligt om jag ligger i tvåans växel eller högre, och ger mycket gaspådrag. Ljudet kommer ungefär vid 3000 RPM. Ljudet kan ha hörts i flera månader, men jag har trott att det är turboljud. På autobahn så hördes det extremt tydligt, eftersom varvet är förhållandevis högt och gaspådrag i höga hastigheter gör att turbon får arbeta (antar jag). Nu låter det dock mer än tidigare, så jag känner att jag måste få problemet åtgärdat så fort som möjligt.

    Både jag och min sambo upplever även att bilen har tappat i effekt. Den upplevs inte alls lika rapp som tidigare.

    Efter felsökning fick jag fram en felkod, P0441/001089. Det säger mig inte jättemycket, men jag antar att det har med mitt missljud att göra.

  2. #2
    Webmaster crees avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus Eriksson
    Medlemsnr
    4932
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Hej, osäker på det vinande ljudet.

    Men hittade efter snabb googling en ev. lösning på felkoden. (http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=119267)
    Hoppas det löser sig.
    Volkswagen Club Sweden
    2021 Cupra Leon

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av cree Visa inlägg
    Hej, osäker på det vinande ljudet.

    Men hittade efter snabb googling en ev. lösning på felkoden. (http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=119267)
    Hoppas det löser sig.
    Tack, hittade något liknande själv.

    Det kanske är viktigt att tillägga att jag har ingen kontrollampa tänd i instrumentpanelen. Jag ser bara felkoden när jag felsöker med VCDS.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Verkar som du har någon form av läckage!

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Mikegti Visa inlägg
    Verkar som du har någon form av läckage!
    Förmodligen har jag det, vet dock inte var.

    En liten uppdatering.

    Jag har bytt delen som nämndes tidigare i tråden (den som på engelska kallas "Purge Valve"), dock blev det ingen skillnad. Det jag har märkt nu är att när varvet är lågt så drar den ungefär som vanligt. När varvet närmar sig 2500-2800 någonstans så börjar det vissla rejält och jag upplever att effekten är mer eller mindre obefintlig.

    Jag har läst någonstans att det kan vara det som kallas N75-ventilen. Den kan tydligen också kallas "boost valve". Är det någon som vet om det kan vara den och om det i så fall är lätt att byta den själv?

    Jag läste att ett fel på N75 kan vara väldigt svårt att diagnostisera.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Ja, jag har ju ett annat aktivt problem (här), som inte verkar vara AC-relaterat över huvud taget. Kan det vara katalysatorn som både gör det "skramlande" ljudet samt gör att jag upplever dålig effekt vid höga varv? I min värld borde en lampa lysa om det är fel på katalysatorn, men det kanske den inte alltid gör...

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Tänkte att jag skulle berätta att problemet är löst. Katalysatorn är bytt och både skramlet (beskrivet i den här tråden: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...llt-AC-problem) och effektförlusten har upphört.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hade det inte räckt med att rensa ur den bara, åtminstonde till sista besiktningsdag

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-12-10, 00:39
  2. Tjutande ljud från motorn
    Av Emill i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:34
  3. Passat 1.8t skumt ljud vid gaspådrag!
    Av Nordqvist i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 21:41
  4. Tjutande ljud från växellådan
    Av reine74 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 11:53
  5. Jobbigt tickande ljud vid gaspådrag, KR motor.
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 00:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin