Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Krille
    Ort
    UMEÅ
    Inlägg
    5

    Prisförslag på Golf GTI MK1 första årsmodellen - en ägare?

    Egentligen hatar jag själv liknande trådar då det blir lite goddag yxskaft över det hela men jag tänkte kanske att objektet i sig kan kittla intresset för några andra besökare här?
    Det handlar alltså om en Golf GTI som har haft samma ägare sen ny och nu står uppställd på en ladugårdsvind någonstans i Norrland. Oklart när den ställdes dit men jag skulle gissa att det var i mitten av 90-talet.
    Ägaren var runt 35 när den köptes och han är inte känd för att köra vårdslöst eller vanvårda sina bilar.
    Jag har ännu inte sett bilen så det här är hörsägen men det ska vara en GTI av den första årsmodellen och om det i Sverige innebär 1977 (som jag minns) eller om det fanns 76r, rent av 75r som såldes i det utförandet vet jag inte själv.

    Bilen är troligen helt original och så gott som rostfri, har gått på i princip saltfria vägar i Norrland under hela sitt liv. Färg, miltal och övrig utrustning är okänt, finns dock stor "risk" att den har eftermonterade extraljus. Som alla hade på den tiden.


    Nu till frågan och jag kan förstå att det är lite knepig: vad är skäligt att bjuda ägaren för denna? Han är inte helt tappad bakom en vagn och visst förstår han att bilen är unik men vad är ett skäligt bud om den visar sig vara så rostfri som jag tror och ändå i originalskick? Handlar det om 10 eller 50 tusen? Har sett att i UK/Tyskland kan ett fint ex ligga på upp emot 200 papp men då ska det i princip också vara mint condition. Självklart måste den gås igenom och poleras upp och en del packningar och annat har nog tagit stryk men det kan det nog vara värt.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Stoffe Johansson
    Ort
    Brösarp
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Egentligen hatar jag själv liknande trådar då det blir lite goddag yxskaft över det hela men jag tänkte kanske att objektet i sig kan kittla intresset för några andra besökare här?
    Det handlar alltså om en Golf GTI som har haft samma ägare sen ny och nu står uppställd på en ladugårdsvind någonstans i Norrland. Oklart när den ställdes dit men jag skulle gissa att det var i mitten av 90-talet.
    Ägaren var runt 35 när den köptes och han är inte känd för att köra vårdslöst eller vanvårda sina bilar.
    Jag har ännu inte sett bilen så det här är hörsägen men det ska vara en GTI av den första årsmodellen och om det i Sverige innebär 1977 (som jag minns) eller om det fanns 76r, rent av 75r som såldes i det utförandet vet jag inte själv.

    Bilen är troligen helt original och så gott som rostfri, har gått på i princip saltfria vägar i Norrland under hela sitt liv. Färg, miltal och övrig utrustning är okänt, finns dock stor "risk" att den har eftermonterade extraljus. Som alla hade på den tiden.


    Nu till frågan och jag kan förstå att det är lite knepig: vad är skäligt att bjuda ägaren för denna? Han är inte helt tappad bakom en vagn och visst förstår han att bilen är unik men vad är ett skäligt bud om den visar sig vara så rostfri som jag tror och ändå i originalskick? Handlar det om 10 eller 50 tusen? Har sett att i UK/Tyskland kan ett fint ex ligga på upp emot 200 papp men då ska det i princip också vara mint condition. Självklart måste den gås igenom och poleras upp och en del packningar och annat har nog tagit stryk men det kan det nog vara värt.
    Runt en 50 beroende på miltal och skick tycker jag nog skulle vara rimligt.

    Skickat från min F8131 via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Krille
    Ort
    UMEÅ
    Inlägg
    5
    OK, tack för svar.
    Jag har själv tänkt bjuda runt 25' om den är i skapligt skick och miltalet är skäligt och det borde vara kassaskåpssäkra pengar. Kanske jag sätter ut den här sen :-D
    Vilken årsmodell borde det vara? Tror själv på 1977. Fanns det olika utrustningspaket eller tillbehör då som kan göra den ännu mera intressant? Det är givetvis inte en cab.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    OK, tack för svar.
    Jag har själv tänkt bjuda runt 25' om den är i skapligt skick och miltalet är skäligt och det borde vara kassaskåpssäkra pengar. Kanske jag sätter ut den här sen :-D
    Vilken årsmodell borde det vara? Tror själv på 1977. Fanns det olika utrustningspaket eller tillbehör då som kan göra den ännu mera intressant? Det är givetvis inte en cab.
    Spännande!
    Första årsmodell för Golf gti i Sverige är 1977.
    Nä, inga paket eller specialutrustning fanns att tala om på den tiden. Årsmodell samt förhoppningsvis originalskick är gott bara det!
    Uppdatera oss gärna

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johansson
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Hyfsad trådlyft det här men kunde inte låta bli..

    Denna bilen kom jag över inte långt efter denna tråden lagts ut i slutet på 2017, det måste vara denna bilen!

    Det stämmer att det är första årsmodellen i Sverige 1977 och jag köpte den av första och då självklart enda ägaren! Bilen är sånär på helt rostfri och aldrig rostlagad. Det jag gjort sedan inköp är storservice samt bytt ett sprucket grenrör.

    Den hade stått på hans ladugårdsvind sedan 2001 och har gått lite drygt 16000 mil. All dokumentation finns sparad såsom Servicebok (eller servicepass som det hette då) mm mm Mycket fin inredning och det märks att den haft en ägare som tagit hand om den.

    Den är silvermetallic och har rullat hela sitt liv i Norrlands inland!

    Till våren ska den besiktigas och få ut och rulla lite igen!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 22:38
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 01:17
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 16:40
  4. Lycklig ägare till en ny GTI.
    Av Micke_t i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 16:30
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin