Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 79
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Nya kartor för Discover media/pro ute.

    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Har du provat enligt följande?
    1. Ladda ner uppdateringen.
    2. Radera kortet du har i bilen
    3. Kopiera in det nya materialet.

    Vilka modeller har fått uppdatering?
    Jag har laddat ner uppdateringen, men har inte testat radera. Vill inte bli av med det gamla , om jag inte får liv i det nya.

    Men har backup, så det borde inte vara några problem att återskapa.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag har laddat ner uppdateringen, men har inte testat radera. Vill inte bli av med det gamla , om jag inte får liv i det nya.

    Men har backup, så det borde inte vara några problem att återskapa.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

    Ska inte vara några problem, jag har alltid uppdaterat på det viset.
    Mappen "maps" skall in i rooten på kortet bara.
    Betydligt smidigare än att använda deras app för uppdatering.

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Har du provat enligt följande?
    1. Ladda ner uppdateringen.
    2. Radera kortet du har i bilen
    3. Kopiera in det nya materialet.

    Vilka modeller har fått uppdatering?
    Innan punkt 3, ladda hem programmet 7zip.
    Använd 7zip för att packa upp kartmaterialet lokalt på PCn. Kopiera det som är uppackat till tomt 32GB sd.

  4. #24

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Länkarna i början av tråden verkar inte fungera. Var laddar ni ner?
    Hittade denna när jag googlade: https://webspecial.volkswagen.de/vwi...ex/downloads#/

    Eller finns andra förslag?



  5. #25

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Innan punkt 3, ladda hem programmet 7zip.
    Använd 7zip för att packa upp kartmaterialet lokalt på PCn. Kopiera det som är uppackat till tomt 32GB sd.
    Behövs egentligen inte eftersom windows klarar av att hantera zip filer sen lång tid tillbaka, men har man annat OS kan det behövas.
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Länkarna i början av tråden verkar inte fungera. Var laddar ni ner?
    Hittade denna när jag googlade: https://webspecial.volkswagen.de/vwi...ex/downloads#/

    Eller finns andra förslag?


    Kör från samma ställe och där är endast pro versionen uppdaterad, till Media brukar det komma strax efter.
    Dock kör jag den svenska sidan.
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...aps-download#/

    Har även uppdaterat första posten.

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Behövs egentligen inte eftersom windows klarar av att hantera zip filer sen lång tid tillbaka, men har man annat OS kan det behövas.
    Fast det verkar vara 7z-filer som laddas ner (inte zip) och jag tror inte Windows klarar dessa, utan då krävs antingen 7-zip (gratis) eller WinZip (betalprogram).

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Fast det verkar vara 7z-filer som laddas ner (inte zip) och jag tror inte Windows klarar dessa, utan då krävs antingen 7-zip (gratis) eller WinZip (betalprogram).
    Helt rätt, det har jag inte noterat eftersom jag alltid har 7-zip på mina datorer och som du säger så fixar inte windows 7z filer.

  8. #28

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Skaffade ett nytt SD-kort, 16 GB samma som originalet. Laddade ner uppdateringen och kopierade över hela maps-mappen till kortet.
    Men det funkar inte i bilen, varken i slot 1 eller 2. "Kan inte hitta kartdatabas"
    Originalkortet funkar i båda slottarna. Det satt i slot 1 från början, men det står slot 2 i instruktionen. Men det verkar inte ha nån betydelse?

    Nu är jag i samma sits som andra, man vill ju inte gärna radera originalkortet. Även om man tar backup, hur vet man att det fungerar sedan med den gamla backupen?

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Nya kartor för Discover media/pro ute.

    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Skaffade ett nytt SD-kort, 16 GB samma som originalet. Laddade ner uppdateringen och kopierade över hela maps-mappen till kortet.
    Men det funkar inte i bilen, varken i slot 1 eller 2. "Kan inte hitta kartdatabas"
    Originalkortet funkar i båda slottarna. Det satt i slot 1 från början, men det står slot 2 i instruktionen. Men det verkar inte ha nån betydelse?

    Nu är jag i samma sits som andra, man vill ju inte gärna radera originalkortet. Även om man tar backup, hur vet man att det fungerar sedan med den gamla backupen?
    När jag uppdaterade Discover Media som jag hade i min Arteon och tidigare i Passaten så fick jag veta att man måste använda original SD-kortet. När jag gjorde det fungerade det. Men aldrig när jag försökte använda andra SD-kort. Har väl med någon speciell formatering att göra.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #30

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    När jag uppdaterade Discover Media som jag hade i min Arteon och tidigare i Passaten så fick jag veta att man måste använda original SD-kortet. När jag gjorde det fungerade det. Men aldrig när jag försökte använda andra SD-kort. Har väl med någon speciell formatering att göra.
    Tack, jag får chansa på det då. Men jag väntar nog till efter semestern om man nu skulle behöva en fungerande navigator då

    Du bara raderade innehållet på originalkortet och kopierade in det nya?

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Skaffade ett nytt SD-kort, 16 GB samma som originalet. Laddade ner uppdateringen och kopierade över hela maps-mappen till kortet.
    Men det funkar inte i bilen, varken i slot 1 eller 2. "Kan inte hitta kartdatabas"
    Originalkortet funkar i båda slottarna. Det satt i slot 1 från början, men det står slot 2 i instruktionen. Men det verkar inte ha nån betydelse?

    Nu är jag i samma sits som andra, man vill ju inte gärna radera originalkortet. Även om man tar backup, hur vet man att det fungerar sedan med den gamla backupen?
    Jag har raderat mitt originalkort många gånger och det har än så länge alltid funkat efter uppdatering.
    Att ett "nytt/annat" kort inte fungerar kan bero på att dom lagt in en CID spärr så att endast originalkort funkar, kortets CID kan du inte manipulera eller radera eftersom det är hårdkodat i kortet.

    Enligt deras manual, skall man radera kortet vid uppdatering och om kortet blir skadat skall man få ersättningskort av VW.
    Här har du manualen till Media system.
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...kt-2017_SV.pdf

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Tack, jag får chansa på det då. Men jag väntar nog till efter semestern om man nu skulle behöva en fungerande navigator då

    Du bara raderade innehållet på originalkortet och kopierade in det nya?
    Så här gör jag när jag uppdaterar kartorna i min Discover Media -14. Det är möjligt att det skiljer sig något med filnamnen på nyare kartor, jag vet helt enkelt inte.

    • Börja med att skapa en mapp på datorn som heter ”Kartor Backup” eller något liknande.
    • Kopiera över de befintliga filerna från minneskortet i bilen till ”Kartor Backup”. Det är alltid bra att ha en säkerhetskopia av de gamla kartorna ifall något skulle gå fel. Du kommer upptäcka att minneskortet innehåller en mapp som heter ”markets” och en fil som heter ”DBInfo.txt”. Dubbelklickar du på DBInfo så märker du att den innehåller en massa konstiga siffror men en av raderna talar om vilken version av kartorna som du har och är samma siffror som du ser ifall du kollar i inställningsmenyerna i bilen.
    • Ladda ner de nya kartorna från nätet och packa upp dem på din dator. Du kommer upptäcka att de nya kartorna också innehåller en mapp som heter markets och en fil som heter DBInfo. Dubbelklickar du på den nya DBInfo så märker du att de nya kartorna är av en nyare version.
    • Radera de gamla filerna från minneskortet och kopiera över de nya kartorna istället. Tänk på att de finns en plastflärp på minneskortet som skrivskyddar kortet. Minneskortet ska bara innehålla mappen markets och filen DBInfo och inga andra mappar eller filer.
    • Stoppa i minneskortet och starta radion. Skärmen kommer stå och snurra under några minuter men sen kommer bilen använda de nya kartorna.

    Om du vill så kan du nu radera dina filer från datorn, men jag tycker det är praktiskt att ha kvar både de senaste och de gamla kartorna på datorn ifall det skulle hända något med bilen.

  13. #33

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Jag har raderat mitt originalkort många gånger och det har än så länge alltid funkat efter uppdatering.
    Att ett "nytt/annat" kort inte fungerar kan bero på att dom lagt in en CID spärr så att endast originalkort funkar, kortets CID kan du inte manipulera eller radera eftersom det är hårdkodat i kortet.

    Enligt deras manual, skall man radera kortet vid uppdatering och om kortet blir skadat skall man få ersättningskort av VW.
    Här har du manualen till Media system.
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...kt-2017_SV.pdf
    Tack! Manualen har jag läst, det är där det står att man ska använda kortläsare 2, trots att båda fungerar?

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Tack, jag får chansa på det då. Men jag väntar nog till efter semestern om man nu skulle behöva en fungerande navigator då

    Du bara raderade innehållet på originalkortet och kopierade in det nya?
    Jag brukade använda Volkswagen DiscoverCare i min Windowsdator.

  15. #35

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Jag brukade använda Volkswagen DiscoverCare i min Windowsdator.
    Tycker det låter smidigare att kopiera själv. Dessutom står det alltid så här när jag kollar sidan:

    Namn:  VW.jpg
Visningar: 570
Storlek:  18.3 KB

  16. #36

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Så, då har jag kopierat över filerna till originalkortet (efter backup) och det funkar ju hur bra som helst!

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Så, då har jag kopierat över filerna till originalkortet (efter backup) och det funkar ju hur bra som helst!
    Perfekt, men jag kan inte hitta någon uppdatering på denna sidan.
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...aps-download#/

    Kolla du txt filen så att det var en uppdatering och inte bara fel datum som det varit tidigare på ett par modeller?
    Själv hittar jag bara senaste uppdatering från 2019-11-07

  18. #38

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Perfekt, men jag kan inte hitta någon uppdatering på denna sidan.
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...aps-download#/

    Kolla du txt filen så att det var en uppdatering och inte bara fel datum som det varit tidigare på ett par modeller?
    Själv hittar jag bara senaste uppdatering från 2019-11-07
    Fast jag har inte uppdaterat sen jag köpte bilen

    Är det denna du menar?
    Kod:
    ApplicationSoftwareVersionNumber="1430"
    PartNumber2="5NA919866AR"
    PartNumber3="5L0051236BR"
    PartNumber4="6P0919866BK"
    PartNumber5="7CE919866BC"
    SystemName="ECE AS 20/21"

  19. #39

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Fast jag har inte uppdaterat sen jag köpte bilen

    Är det denna du menar?
    Kod:
    ApplicationSoftwareVersionNumber="1430"
    PartNumber2="5NA919866AR"
    PartNumber3="5L0051236BR"
    PartNumber4="6P0919866BK"
    PartNumber5="7CE919866BC"
    SystemName="ECE AS 20/21"
    Ja precis, då är det uppdateringen från 2019-11-07 och har du inte uppdaterat innan så är den ju ny för dig
    Bör komma en ny nu någon gång.

  20. #40

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Hur länge ska man behöva vänta? Är ju fortfarande 2019-11-07 för Discover Media. Alla de andra är ju nya sedan i somras.
    Även Discover Media för Arteon 19 har nyare, men det lär väl inte fungera till en -18. Står nåt om USB till den och jag har ju SD-kort...

Liknande ämnen

  1. Uppdatera navi kartor media Golf 7 R
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-11, 14:44
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-04-01, 20:17
  3. Discover Pro ljud problem (nya Tiguan)
    Av mofo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-31, 21:45
  4. Discover Nav Pro - Är det värt det?
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 15:51
  5. uppdatera gps i Discover Media
    Av Frisk i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin