Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    JOnas
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    2

    Passat 1.4tsi Ecofuel motorproblem men verkstad hittar inte felet

    Har en Passat 1.4tsi Ecofuel (Modellår 2012) som jag nu för 4:e gången har inne på verkstaden för felsökning för samma fel utan att verkstaden kan komma på vad det beror på.

    När felet uppstår tänds EPC och motorlampa vanligen och motorn blir svag.
    Det går att köra men då måste man köra manuellt för att den ska orka.
    När man står på tomgång känner man att hela bilen vibrerar lite lätt och kollar man med felkodsläsare så säger den alltid att det är missfire på cylider 3 med felkod P0303.
    Oftast så räcker det med att stanna bilen och starta den så är felet borta men vid två tillfälle har detta inte hjälpt och då har jag blivit bogserad till verkstan.

    Felet försvinner oftast i några veckor eller månader efter bilen har varit på verkstaden för felsökning trots att inget gjort annat än felsökning.

    Felet uppstår oftast när bilen står en längre stund på tomgång men det kan även hända under färd vilket är lite obehagligt. Ibland är det sedan borta några veckor för att sedan komma tillbaka och ibland händer det flera ggr per dag. Det är heller ingen skillnad på om det är vinter eller sommar vad det verkar.

    Verkstaden har nu felsökt detta 4ggr (på ca 1,5 års tid) där de kunnat se felkoden när bilen kommit in men eftersom den försvunnit så fort de har börjat felsöka och inte återkommer under tiden bilen varit på verkstaden har de inte lyckats bena ut vad det beror på.

    Vad som gjort hitintills är att de vid ett tillfälle bytt tändspole på cylinder 3 de har bytt plats på alla tändstift och tändcylindrar. Efter att de sett en repa i en cylinder har de sedan öppnat toppen men utan att kunna se något problem där.

    Nu efter närmare 14000kr i felsökning ( om man räknar ihop alla ggr) så säger verkstaden i princip att de inte har några fler uppslag på vad det kan vara utan man kan testa att byta ut random komponenter köra till det blir fel i gen och fortsätta så till man hittar vad det beror på. De säger sig ha konsulterat något master-tekniker på Vw som inte heller har några uppslag på vad det kan vara för fel.

    Kan tilläggas att detta är en VW ÅF och auktoriserad verkstad.

    Någon som har varit med om något liknande eller har någon ide om vad det skulle kunna vara för fel på bilen?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Tobias Svenrot
    Ort
    SJÖVIK
    Inlägg
    1

    Har exakt samma problem, dock endast när den går på bensin å inte gas,
    kom någon fram till någon lösning?

    (bytt spridare, spolar, stift och uppgraderat mjukvara utan resultat)

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Pierre Thunström
    Ort
    BODEN
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Tjipp Visa inlägg

    Har exakt samma problem, dock endast när den går på bensin å inte gas,
    kom någon fram till någon lösning?

    (bytt spridare, spolar, stift och uppgraderat mjukvara utan resultat)
    Har exakt samma problem med min touran ecofuel 2006
    Nu går det inte starta vid regnväder får ingen tändning kör slut på batteri tar hjälp med startkablar tänder inte. Startar om jag bogsera igång den
    När den startat kör jag en stund kan jag slå av och den startar utan problem vad är felet

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Spridare, händer att dom kleggar igen i nosen på 1.4 tsin.

    Kamkedja, väldigt vanligt fel då dessa börjar misstända, men eftersom det kommer och går så låter det inte troligt.

    Igensotade insugsventiler, med otäta säten som följd, extremt vanligt fel.. behöver rengöras manuellt om man inte har tillgång till en special valnöts/soda-bläster och expertis.

    Internt läckande högtrycks bensinpump, också vanligt fel, som är ett aber att felsöka.. bensin förångas i vevhuset och smiter in i motorn genom ventilationen = fet blandning på tomgång och misständningar på en/flera cyl.

    Hursom så hade jag börjat med ett kompressionstest, precis när det händer och den går på 3.. då sotade/brända säten är vanligast.. är 3ans cyl det minsta under dom andra, eller svår att repetera mätningen på 3-4ggr, så har du felet där.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Staffan Lorns
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Intermittent fel 3350, 3352, 2188

    Har en liknande situation med vår Passat Ecofuel från 2010
    Bytte kamkedja förra våren och gav oss fan på att släcka motorlampan en gång för alla.
    Sedan dess har vi bytt några ventiler till gasen och en musgnagd slang till vevhusventilationen.
    Senast släckte de lampan och sade att det var intermittent och att lampan inte kommer tillbaka när de testkör.
    Ska jag lukta på oljestickan efter bensindoft?
    Nyfiken på vad nästa åtgärd borde vara.
    Motorlampan lyser och när jag läser felkoderna är det 3350 och 2188.
    Tacksam för hjälp

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    "Nu efter närmare 14000kr i felsökning ( om man räknar ihop alla ggr) så säger verkstaden i princip att de inte har några fler uppslag"

    Jag kan inte begripa hur man kan ta betalt för ett misslyckande att hitta felet!

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    "Nu efter närmare 14000kr i felsökning ( om man räknar ihop alla ggr) så säger verkstaden i princip att de inte har några fler uppslag"

    Jag kan inte begripa hur man kan ta betalt för ett misslyckande att hitta felet!
    Då ska man veta också att de kostar runt 2500kr i timmen, i alla fall i Stockholm, snubbar med kepsen bak och fram. Jag jobbar rätt mycket med riktigt vassa konsulter som bygger broar, flygplatser och annan tung infrastruktur och har måååååånga år i skola och högskola som kostar 1500kr ink moms.

    Det verkar vara en riktig problemmotor det där - jag skulle kontaktat VAG centralt och fråga om det är rimligt med så mycket fel och vilket ansvar de tar för en dålig produkt, samt vilken verkstad de kan hänvisa till som klarar av jobbet. Skandal är vad det är.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Staffan Lorns
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8
    Efter googling hittade jag något som kanske är något. Bensinpumpen kan vara defekt så att de läcker bensin in i vevhuset/oljan och ger så pass höga HC-värden att sensorerna ballar ur. Händel efter längre körning när motorn går ned på lägre varv/tomgång.
    problembeskrivningen passar på min bil då det brukar ta ett tag innan lampan kommer på igen men fan vet...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det med pumpen är nämnt i min post ovan.. och det finns ett bra sätt att testa och utesluta detta.. hade varit kul att felsöka denna, aldrig gått bet hittills

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Staffan Lorns
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8
    Hur testar man bensinpumpen?
    jag är öppen för förslag, ser att du håller till i Falun, jag sitter utanför Göteborg men med svärmor i Avesta.
    Jag har släckt lampan en gång sedan jag senast skrev och den kom precis tillbaka ��

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kan man inte skruva loss högtyckspumpen för att se om det ligger hög koncentration av bensin på tryckaren ?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Bensinen verkar förångas direkt, så svårt att spåra.. men det man kan göra är att lokalisera plaströret till vevhusventilationen, som går ovanpå motorn under plastkåpan, på det lite grövre röret ifrån kamkedjans hus, så sitter det ett T-stycke med ett lite mindre rör.
    Detta mindre rör kopplar man ur och pluggar/håller för med fingrar åt båda håll, medans man kollar fueltrims i vcds på kanal 33.
    Alt. Om bilen hackar och går dåligt på tomgång, så kommer den troligen att gå bra när du håller för detta.. och gör den bra så indikerar det läckande bränslepump.

    Hittade ingen bra bild för att illustrera detta, men om du lyfter av plastkåpan på din motor och tar en bild uppifrån, så kan jag peka ut röret ifall det behövs.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Staffan Lorns
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8
    Namn:  38700DF4-7D76-41F6-BFAE-3C768BEF5046.jpeg
Visningar: 600
Storlek:  1.11 MBNamn:  F7E971B8-4D5E-472B-8040-39FE78B236FB.jpg
Visningar: 601
Storlek:  1.79 MBNamn:  2F9F0CCD-1C7F-47A9-9D11-B06600E79224.jpg
Visningar: 597
Storlek:  2.04 MBVi har en 1.4 TSI från 2010 med ett motorfel som gör att vi inte kan besikta bilen. Motorlampan tänds så fort man startar om bilen. P0108 är felkoden, ”MAP/Baro givarkrets för hög insignal”
    Börjat byta sensorer till insuget och mekanikern hittade trasiga packningar i insugsröret som byttes men felet kom lika snabbt igen. Motorn verkar pigg annars. Mekanikern kliar sig i huvudet och ska fortsätta felsöka men om någon har tips eller förslag tas det gärna emot.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det finns 3st map-sensorer på motorn ifråga.. osäker på vilken som slår ut p0108, men borde gå att ha motorn igång och dra ur en i taget tills du hittar rätt, troligen en av sensorerna som felar.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 20:05
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 11:43
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 21:59
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 08:46
  5. Hittar inte felet på tutan?
    Av Goffe86 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin