Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38

    Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack

    Hej på er. Skummat igenom blocket nu på passat alltracks modellår -16 o framåt. Men så kom nya golf alltrack upp.

    Får man plats med 2 bilbarnstolar i en golf alltrack? En i fram och en bakom, eller måste man upp i storlek till passat?

    En splitter ny bil är ju alltid trevligt men en knapp 1 årig bil funkar ju det med.

    Som ni kanske märker har jag svårt att välja. Antingen golfen tsi 180hk eller en passat 2.0Tdi 190hk

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hej
    Jag har varit i samma sits. Men har nu utvärderat alla alternativ

    Det fungerar att ha två stålar men det är upp till den som sitta i framsätet? Min fru fick plats(1.72m lång) men satt trångt i passagerarstolen när vi hade den bakåtvända stolen bakom. Så om jag ska byta nu är det Passat eller Tiguan som är alternativen för mig..

    Dock åker min bror Golf Sportscombi med en bakåtvänd stol och det fungerar för dem......Hans fru är något kortare än min.

    Bagaget är absolut tillräckligt. Om man inte ska ha en superstor dubbelvagn.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det beror också väldigt mycket på vilken typ av barnstolar man använder. Olika modeller tar olika mycket plats.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det beror också väldigt mycket på vilken typ av barnstolar man använder. Olika modeller tar olika mycket plats.
    Precis, vi testade med vår maxi-cosi mobi samt Britax Hi-way 2.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Har prövat och det funkar, jag kan sitta i framsätet helt ok, men inte optimalt (är 192 cm) det är klart mer space i passat men personligen tycker jag den bilen är otroligt trist. Dessutom är 180 TSI betydligt trevligare än 190 tdi tycker jag. Diesel är ju bara av ekonomiska skäl, annars går bensinaren lenare och trevligare tycker jag.

    Har för övrigt med en Maxi Cosi, dessa tar ju en del plats, finns mindre stolar att köpa med, kanske är det vettigt att anpassa stol efter bil och inte tvärtom ifall behoven i övrigt är uppfyllda

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Danne213 Visa inlägg
    Antingen golfen tsi 180hk eller en passat 2.0Tdi 190hk
    2 helt olika motorer med 2 helt olika förutsättningar.

  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Golf-7 med Bensin TSI 180 Hk är en riktigt trevlig bil

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    upd. Testade återigen en golf sportscombi och den bilstolen som var monterad i baksätet på den så kunde till och med jag sitta i passagerar sätet.Är själv 191 lång.

    Tror golfen fungerar trots allt, med två stolar bak, en framåtvänd och en bakåtvänd stol.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf och Passat är ganska olika bilar, för olika behov och inriktningar. Det är klasskillnad. Med Passat kommer en hel del mer i form av komfort, utrymmen, utrustning etc. Men givetvis ska man inte välja mer bil än vad man behöver. Gör man mest kortare vardagsresor tycker jag Golf är rätt val, för större behov av komfort (särskilt långfärdskomfort), utrymmen och utrustning kan Passat vara ett bättre val. Båda bilarna är mycket välgenomtänkta och deras storhet växer desto mer man brukar dem. Jämförelsen 1,8 TSI 180 och 2,0 TDI 190 tycker jag är helt galen, två helt olika motortyper för olika behov. En mer korrekt jämförelse är Golf 2,0 TDI 184 / Passat 2,0 TDI 190 alternativt Golf 1,8 TSI 180 / Passat 2,0 TSI 220. Med 2,0 TSI 220 är Passat galet prisvärd och mycket snabb. Med den dyrare 2,0 TDI 184 hamnar Golf farligt nära Passat i pris och då är det mycket lätt att Passat blir mer prisvärd sett till helheten. Valet mellan TSI och TDI beror på användningsområde och prioriteringar. Hur många mil man kör per år, hur man kör, var man kör etc. 2,0 TDI 190:s företräden är lugn, urstark kraftleverans (400 Nm) med en för dieselmotorer mycket len gång, dessutom med en bränsleförbrukning som man bara kan bli glad av. Kom precis hem efter ca 400 mil på kontinentaleuropeiska motorvägar. Max attack vid alla möjligheter. Spelar i stort sett ingen roll alls hur hårt man kör, snittförbrukningen hamnar ändå på 0,7 liter per mil och då rullar det ändå på runt 220-230 km/h så fort tillfälle ges (ofta). Dock, kör man mest korta sträckor och i stad/tätortstrafik, kan TSI vara ett bättre val. Så analysera din situation och ditt behov.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38
    Hej på er! Valet mellan bensin eller diesel spelar inte så stor roll för oss. Det är inte heller så stor skillnad i skatt heller tycker jag. Att det däremot är 2 helt olika motorer är ju klart

    Det lutar nog ändå åt en passat, med en 2 åring och en ny i vinter känns det som utrymmet är viktigast. Får se om det blir en Tdi190 eller Tsi220. Provat dieseln och den räcker ju till men...

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack

    En kanske helt avgörande skillnad mellan Passat med TDI 190 och TSI 220 är att TDI 190 kan fås med fyrhjulsdrift, det kan inte TSI 220, om du inte väljer en Alltrack. Jag hade kunnat tänka mig en TSI 220 för den har fina prestanda och bra utrustning. Men eftersom den inte gick att få med fyrhjulsdrift i den vanliga karossen så valde jag bort den.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38
    Det fick bli en "vanlig" passat tdi190 4motion med high-led och lite annat lulllull. Var helt inställd på alltrack men så kan det bli ibland! ☺

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bra val, nu fick du en bil med lägre bränsleförbrukning, mer prisvärda däck och bättre dynamik.

Liknande ämnen

  1. Passat Alltrack - Ev. beställning
    Av Pixxer i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-10-31, 22:08
  2. Demontera dimljus Passat Alltrack
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 12:17
  3. Stänkskydd till Passat Alltrack
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 08:40
  4. Ljusövervakning Passat Alltrack?
    Av roblin i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 21:09
  5. Tillvalsfrågor Passat Alltrack
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin