Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52

    Tiguan TSI motorval & kampanjpris

    Funderar på att köpa ny manuell Tiguan TSI, 150 eller 180.

    De har sommarkampanjer nu på 150 för 260000, har någon erfarenhet av hur mycket dyrare 180 skulle bli i dagsläget; någon som beställt och vet? Finns det ev någon kampanj här mer? Enligt den officiella prislistan så skiljer det "bara" 20' mellan 150 och 180 (med mer utrustning som jag förstår det) och då är ju valet av 180 lätt.

    Bra att ha lite input från andra och inte bara få höra en återförsäljares åsikt. Dessutom vad tror ni om prutmån kring dessa kampanjpriser? Några % måste det väl gå att göra även här

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av vw123 Visa inlägg
    Funderar på att köpa ny manuell Tiguan TSI, 150 eller 180.

    De har sommarkampanjer nu på 150 för 260000, har någon erfarenhet av hur mycket dyrare 180 skulle bli i dagsläget; någon som beställt och vet? Finns det ev någon kampanj här mer? Enligt den officiella prislistan så skiljer det "bara" 20' mellan 150 och 180 (med mer utrustning som jag förstår det) och då är ju valet av 180 lätt.

    Bra att ha lite input från andra och inte bara få höra en återförsäljares åsikt. Dessutom vad tror ni om prutmån kring dessa kampanjpriser? Några % måste det väl gå att göra även här
    Enklast borde ju vara att gå in på "Bygg din bil" så får du rätt svar.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Enklast borde ju vara att gå in på "Bygg din bil" så får du rätt svar.
    Njo men TSI 180 manuell finns inte ens att bygga - trots att den finns. Tänkte främst om någon nyligen hade köp en TSI 180 och hade praktisk info om kampanj eller dylikt.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av vw123 Visa inlägg
    Njo men TSI 180 manuell finns inte ens att bygga - trots att den finns. Tänkte främst om någon nyligen hade köp en TSI 180 och hade praktisk info om kampanj eller dylikt.
    Men varför manuell, som jag ser det finns det absolut inga fördelar med det?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Jag håller med föregående, finns inga fördelar med manuell.
    Tiguan är ganska stor och tung, tror den kommer att kännas klen med TSI1.4.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Jag håller med föregående, finns inga fördelar med manuell.
    Tiguan är ganska stor och tung, tror den kommer att kännas klen med TSI1.4.
    Finns absolut fördelar med manuell låda. Inga tveksamheter, inga ryckningar i låga hastigheter och man bestämmer själv helt enkelt 😊

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Finns absolut fördelar med manuell låda. Inga tveksamheter, inga ryckningar i låga hastigheter och man bestämmer själv helt enkelt 

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
    Har inga ryckning i låga hastigheter med DSG lådan i Tiguanen, vill jag bestämma själv vilken växel är det bara att föra spaken i sida och växla med paddlarna eller spaken.

    Kan inte heller se några fördelar med manuell och då vara bilen innan manuellt växlad.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Har inga ryckning i låga hastigheter med DSG lådan i Tiguanen, vill jag bestämma själv vilken växel är det bara att föra spaken i sida och växla med paddlarna eller spaken.

    Kan inte heller se några fördelar med manuell och då vara bilen innan manuellt växlad.
    Jag tyckte lådan hade problem när man tex var tvungen att avbryta en omkörning och släppte gasen och gav fullt igen, då fick den frispel och visste inte vad den skulle göra. Blev lite trafikfarligt. Samma grej om man kom till en korsning och släppte gasen först och sen gasade på för att köra ut. Kanske var fel på min? Kändes bättre varje gång jag nollade adaptionen på den. Billigare service på en manuell förresten.

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Jag har nu min andra bil med DSG, en manuell är för mig ett stort kliv tillbaka.
    Den extra servicekostnaden en DSG medför är väl en droppe i havel i det hela ?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Jag tyckte lådan hade problem när man tex var tvungen att avbryta en omkörning och släppte gasen och gav fullt igen, då fick den frispel och visste inte vad den skulle göra. Blev lite trafikfarligt. Samma grej om man kom till en korsning och släppte gasen först och sen gasade på för att köra ut. Kanske var fel på min? Kändes bättre varje gång jag nollade adaptionen på den. Billigare service på en manuell förresten.

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
    Konstigt. Har aldrig upplevt detta med mina DSG-bilar. Båda DQ250. Däremot är jag bekant med den lilla tveksamheten vid exempelvis parkeringsmanöver. Men det väger väldigt lätt mot fördelarna tycker jag, i det som är min huvudsakliga bruksbil. Komfort och full kontroll genom båda händerna på ratten i alla situationer. Alltid optimal växel. Etc.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Konstigt. Har aldrig upplevt detta med mina DSG-bilar. Båda DQ250. Däremot är jag bekant med den lilla tveksamheten vid exempelvis parkeringsmanöver. Men det väger väldigt lätt mot fördelarna tycker jag, i det som är min huvudsakliga bruksbil. Komfort och full kontroll genom båda händerna på ratten i alla situationer. Alltid optimal växel. Etc.
    Det här är iofs DQ500 jag pratar om. Verkar vara lite mer osmidig än DQ250...

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Tiguan TSI motorval & kampanjpris

    Jo, vet att det gäller DQ500, men uppförandet verkar ofta vara likartat, skumt. För DQ500 är ju en betydligt nyare konstruktion än DQ250.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Nya Tiguan har väl dq381 om det inte är en GTS?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja i så fall ännu nyare konstruktion.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Jag tyckte lådan hade problem när man tex var tvungen att avbryta en omkörning och släppte gasen och gav fullt igen, då fick den frispel och visste inte vad den skulle göra. Blev lite trafikfarligt. Samma grej om man kom till en korsning och släppte gasen först och sen gasade på för att köra ut. Kanske var fel på min? Kändes bättre varje gång jag nollade adaptionen på den. Billigare service på en manuell förresten.

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
    Billigare service ja, men övriga saker känner jag inte igen alls.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Nya Tiguan har väl dq381 om det inte är en GTS?
    Nya Tiguanen har DQ500, iaf TSI 180 och 220.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Enda fördelen jag kan se är vid kökörning 😊

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Enda fördelen jag kan se är vid kökörning 

    Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
    Ja alla är vi olika.

Liknande ämnen

  1. Tiguan men vilken motor, TSI eller TDI?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 12:27
  2. Nya Tiguan - TSI 180 eller TDI 190
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-08-21, 14:22
  3. Felkoder Tiguan 1,4 TSI
    Av J.Creutzer i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-18, 22:49
  4. VW tiguan 2009 1.4 TSI
    Av Genetorp i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-17, 23:32
  5. Tiguan TSI 180 DSG
    Av lasholm i forum Projektforum
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin