Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Blev med Cupra 280 - lite frågor

    Namn:  cup1.jpg
Visningar: 711
Storlek:  42.0 KBNamn:  cup2.jpg
Visningar: 642
Storlek:  29.5 KBNamn:  cup3.jpg
Visningar: 723
Storlek:  25.0 KBNamn:  cup4.jpg
Visningar: 717
Storlek:  24.7 KB

    Hej

    ÄNTLIGEN kom ett tillfälle att byta ut vår Fabia 1,2TSI -14 till en roligare andrabil, hämta den idag och är väldigt nöjd så här långt efter nästan 40 mil hem. Vilken bil i alla avseenden för pengarna!

    Har dock lite frågor som jag hoppas få svar på:
    *Bilen ska ju tankas med 98 oktan, detta finns ju inte på alla mackar om den tankas med 95 oktan förstår jag att viss effekt uteblir men kan bilen ta skada om den tankas med 95?

    *Vinterdäck ska ju på med tiden - 18" är väl det minsta som fungerar? denna har inte Brembo PP bromsar

    *Är sugen på nytt avgassystem mest för lite mer ljud och utseende (dubbla utblås likt Golf R) finns det några billigare alternativ än Milltek? Är det möjligt att byta ändrör med någon eftermarknadsvariant? någon som känner till? (med tiden kan det bli programvara med...)

    För övrigt kan konstateras att de orangea detaljerna provocerar andra "kepsen-bak-o-fram-bilar", blev tydligt med både en nyrare Civiv type R och en Focus RS av senaste modell... Focusen låter ju väldigt trevligt för övrigt, cupran är väldigt tyst....

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag kan inte tänka mig att oktanen skulle kunna ställa till med något. Möjligen kan högre oktan ge bättre prestanda.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Jätte fin bil Kör själv alltid på 98 oktan men kan inte tänka mig att det skulle bli problem om jag valt 95
    (kanske lite backande tändning vid hårdare körning)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Nej det brukar i ekonomiskt syfte inte spela någon roll då min erfarenhet är att de drar mer på sämre oktan (andra bilar som ärspecade med 98) utan mer "om" eftersom det inte alltid finns på mackarna

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Kör 98 så ofta jag kan men ibland blir det 95, ingen fara med det. Jag lämnade in och fick ett custombyggt system på min. Helsvetsat, billigare än milltek och inte en dålig skarv någonstans. Har sedan 17" vinterfälgar, det får plats men är väldigt tight. Man får se till att kolla var vikterna hamnar. På vissa fälgar är man tvungen att flytta de längre in på fälgen så de får plats.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av bmptsi Visa inlägg
    Kör 98 så ofta jag kan men ibland blir det 95, ingen fara med det. Jag lämnade in och fick ett custombyggt system på min. Helsvetsat, billigare än milltek och inte en dålig skarv någonstans. Har sedan 17" vinterfälgar, det får plats men är väldigt tight. Man får se till att kolla var vikterna hamnar. På vissa fälgar är man tvungen att flytta de längre in på fälgen så de får plats.

    Då får det bli 18" för vinterdäcken då så slipper jag tänka
    Byggde de system från katalysator och bakåt då? Vad landade du på i kostnad?

    Det är över 10 år sen jag höll på med bilar som trimmades osvoch på den tiden köpte man en halvsats för ett antal tusenlappar - men det är förr i tiden det

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Japp, från kat o bakåt hela vägen. Kommer inte riktigt ihåg, är över ett år sedan haha 6-7000:- kanske det var. De börjar drona rätt kraftigt om man tar bort slutburkarna, men rör hela vägen och aningen mindre dämpare på slutet borde bli bra på ST'n.

Liknande ämnen

  1. Seat Leon Cupra 280 hk - första provkörningen
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 725
    Senaste inlägg: 2022-05-07, 21:51
  2. Seat Leon Cupra 280, lite småpill...
    Av bmptsi i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2019-08-01, 11:13
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 16:22
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 23:17
  5. Det blev en Lupo!! Lite funderingar!?
    Av Norpan i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin