Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23

    Spräckt högtalare?

    Tjena.

    Märkte senast idag när jag var på väg hem från jobbet att det skramlar i vänster dörr bak. Försökte lokalisera ljudet och det kommer från högtalaren/basen i dörren. Jag har inte spelat hög musik. Har endast lyssnat på radion på väldigt låg volym så förstår inte hur den skulle ha blivit spräckt i så fall. Det som talar mot att den skulle vara spräckt är att det inte skramlar hela tiden utan det kommer och går.

    Är det någon som vet vad detta kan bero på? Har tyvärr inget videoklipp att visa, men tänk er bara att det skramlar.

    Har en GTI MK7.
    Senast redigerad av Xelo den 2017-06-14 klockan 16:57.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    När du skriver "spräckt" så förmodar jag att du menar att det låter illa om högtalaren. Att en högtalare spricker, det vill säga att konen fått en spricka, hör till ovanligheten. Vanligast fel på ett högtalarelement är att talspolen brinner av, vilket oftast orsakas av att för hög effekt på förstärkaren eller att förstärkaren är felaktig och levererar ren likström ut till högtalaren. Vid brott i talspolen blir högtalaren helt tyst. Mindre vanligt är att högtalaren blir skev och att talspolen då skrapar i magneten, vilket ger ett skrapande ljud, dock mindre troligt på en liten bil-högtalare, om den inte är av extremt låg kvalitet!
    Jag tror att du hittar felet i kablaget fram till högtalare, dålig kontakt kan ge allehanda missljud! Ett alternativ kan också vara att det kommit in någon skit mellan konen och korgen på högtalaren.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Ska försöka lossa på "dörrkåpan" någon dag och titta om det finns något synligt problem. Jag tror ändå inte att det är högtalaren i sig som spökar då det inte har skramlat mer sedan jag skrev detta inlägg. Känns mer som att det är någon del i dörren som orsakar ljudet. Men kan återkomma här om jag htittar felet

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Xelo Visa inlägg
    Ska försöka lossa på "dörrkåpan" någon dag och titta om det finns något synligt problem. Jag tror ändå inte att det är högtalaren i sig som spökar då det inte har skramlat mer sedan jag skrev detta inlägg. Känns mer som att det är någon del i dörren som orsakar ljudet. Men kan återkomma här om jag htittar felet
    Ja det låter troligt! I en bildörr finns mycket skit som inte har i en högtalarlåda att göra!

Liknande ämnen

  1. Golf 4 Gti Högtalare
    Av Shadowfax i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 22:22
  2. Högtalare?
    Av Golf GTI-R i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 09:18
  3. Högtalare
    Av pellebäck i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 16:17
  4. Högtalare Golf 1
    Av Benny i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 16:17
  5. Högtalare
    Av liljeblad i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 10:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin