Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50
  1. #41

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Robert
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Är ju väldigt beroende på hur man kör förstås. Men en tyngre hög SUV drar ju förstås mer ju fortare det går eftersom den får problem med luftmotståndet.

    Vet man med sig att man åker mest 70-80 och sällan fullastad eller med släp kan ju säkert bensinaren vara ett alternativ.

    Vid ung 110-120km/h tycker jag att jag märker en skillnad med min 190hk TDI också, där börjar den dra mer bränsle.

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 897
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Fick testaren ett måndags ex?
    Har kört Tiguan II TSI 180 i ca 1½ år nu och känner inte igen något av de negativa som testaren vill framhålla.
    1,04 l/mil på den sträckan med den snitthastigheten och vägtyp, antingen är det något fel på bilen eller så har det inte varit någon normal körning.
    Skulle gissa på att min hade legat mellan 0,7 - 0,75 l/mil max på den beskrivna körsträckan.

    0,85 l/mil snittar jag normalt och då är det ca 75% korta sträckor/stadskörning och resten landsväg/motorväg, nu vintertid har den varit uppe på 0,9 l/mil i snitt på den körningen.
    Håller med, säkert ett måndagsex eller klumpfot till testförare,
    har själv aldrig varit över 0.9, fast jag kört med släp.
    Med den körningen TV gjorde hade jag oxå legat på 0.70 - 0.75l/m som dig.
    I normala fall snittar jag 0.75 - 0.80

  3. #43

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bilgalen Visa inlägg
    Är ju väldigt beroende på hur man kör förstås. Men en tyngre hög SUV drar ju förstås mer ju fortare det går eftersom den får problem med luftmotståndet.

    Vet man med sig att man åker mest 70-80 och sällan fullastad eller med släp kan ju säkert bensinaren vara ett alternativ.

    Vid ung 110-120km/h tycker jag att jag märker en skillnad med min 190hk TDI också, där börjar den dra mer bränsle.
    Vilken bil drar inte mer ju fortare det går?

    Visst finns det olika trösklar även för förbrukningen och en kan mycket väl ligga vid 120 km/h, men skulle jag tvinga min till samma förbrukning på samma typ av väg och sträcka hade jag nog fått sätta cruisen på minst 150 km/h och ge fullt pådrag efter varje tillfälle den saktar ner, men det kallar jag inte normal körning.

    Tycker mer skillnaden för valet mellan TSI och TDI ligger i om man kör många/långa mil/sträckor (+3000 mil/år) eller kör mycket med tungt drag där dieseln verkligen kommer till sin rätt.
    Men som familjebil och vanligt släp någon gång då och då tycker jag inte TSI är någon nackdel, skulle jag nu efter 1½ år få möjligheten att byta rakt av till en TDI 190 hade jag aldrig gjort det.

  4. #44

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Robert
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Men seriöst, hur stor är sannolikheten att bilen som testades var ett måndagsexemplar?

    Tycker det är viktigt att vi inte vilseleder folk här. Med den körprofilen som han eller hon nu hade i testen så blev det den höga förbrukningen. Jag har kört andra Suv:ar med bensinmotorer (tex nya Volvo XC60) och det är precis samma sak där. Stora tunga och höga bilar och en hög belastning/medelhastighet och förbrukningen far iväg.

    Vi som skriver här jämför ju hela tiden äpplen och päron när vi skriver om egen förbrukning. Jag kör min Tiguan TDI under vissa omständigheter straxt under 0,5. Men det är kanske inte så intressant eller representativt att skriva det här.

  5. #45

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bilgalen Visa inlägg
    Men seriöst, hur stor är sannolikheten att bilen som testades var ett måndagsexemplar?

    Tycker det är viktigt att vi inte vilseleder folk här. Med den körprofilen som han eller hon nu hade i testen så blev det den höga förbrukningen. Jag har kört andra Suv:ar med bensinmotorer (tex nya Volvo XC60) och det är precis samma sak där. Stora tunga och höga bilar och en hög belastning/medelhastighet och förbrukningen far iväg.

    Vi som skriver här jämför ju hela tiden äpplen och päron när vi skriver om egen förbrukning. Jag kör min Tiguan TDI under vissa omständigheter straxt under 0,5. Men det är kanske inte så intressant eller representativt att skriva det här.
    Vilseledande är väl just vad den artikeln är, han presenterar en förbrukning med en angiven körsträcka och snitthastighet som förmodligen ingen ägare kommer upp i vid normal körning, så något lurt är där såvida inte samtliga 40 mil var uppförsbacke.
    Om det sen inte var vid normal körning utan han hade en annan "körprofil" så måste det ju framgå så man vet vad man relaterar till, men som jag tolkar artikeln var det normal körning.

    Att presentera snittförbrukning vid normal körning är väl inte att blanda äpple och päron?
    De siffrorna jag angav kan jag givetvis pressa åt båda hållen om jag kör onormalt, men då är det som du säger inte representativt.

    Har de senaste månaderna kört Malmö - Halmstad t.o.r (totalt 32 mil) ett par gånger med ett stop på någon timme innan retur.
    Tycker det blir ganska lika förutsättningar då det inkluderar lite stadskörning och mycket motorväg samt ungefär samma snitthastighet, vid samtliga tillfällen har jag legat runt 0,7 l/mil och då skall jag även över den förbannade åsen 2 ggr.

  6. #46

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Robert
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Vi som skriver blandar äpplen och päron eftersom vi har olika körprofil, olika däck (däckbredd avgör mycket) samt att vi mäter på olika sätt. Vissa snittar en tank, andra kollar färddatorn. Just färddatorn har väl även olika inställningar om man kollar den momentana snittförbrukningen eller om man kollar den långa som blir mer rättvisande.

    Sen ska vi heller inte underskatta bilintresserades intresse av att försvara sitt eget bilval in i kaklet ��.

    Testbilen i teknikens värld hade ju tex 20” hjul med riktigt breda däck. Hur många av er andra har det? Själv har jag de vanliga standard R-line 19” hjulen med 255 däck.

    Men troligen finns det väl fler tester med 180TSI?

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Sen är det nog så att journalister som fått låna en bil en dag inte kör den på ett sätt som är representativt för en ägare som får betala bensin och slitage ur egen ficka. Det är nog lite mer fullgasaccelerationer osv än vad man kör normalt sett om man vet att man ska köra 40 mil och vill få så bra ekonomi i resan som möjligt.

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 897
    Vad tror ni om 45 hk och 80 Nm extra till 2.0tsi 180 hk? Håller DQ500 för det?
    http://www.tmchiptuning.com/sv/val-a...?aid=2016-2018

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    GTS har 240hk/500Nm med DQ500.
    Har för mig att den är designad för 600Nm.

  10. #50

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Kan instämma att en Tiguan TSI 180hk är relativt törstig gäller även TDI men påverkas mindre, men det är modellen i sig som gör det. Stor front och högbyggd! Vi körda t/r till sälen med en 180hk TSI, mycket landsväg vilket innebär bra förhållanden och låga hastigheter. Takbox och 3st personer och den drog 0,85l/mil. Var gamla V70 MY09 med gammal slir automat och 2,5l 5cyl motor drog samma sträcka 0,78 och även här takbox. Tycker det rimmar illa men det är modellen i sig som drar upp förbrukningen. Och en med TDI motor är inte heller snål på dropparna. Ska man köra snållt och billigt är en Tiguan helt fel modell att köra.

    Vi valde en TDI 190hk till vår Tiguan Allspace för att det var enda motoralternativet som gick att få med GT-line, kanske kommer i fler alternativ i framtiden. Motorn passar oss bra, drar mycket båttrailer på ca 2000kg och husvagn. Då funkar diesel bra och håller förbrukningen nere även med last på kroken. Vi kör ca 1200mil/år så då är en bensinare bättre.

Liknande ämnen

  1. Nya Tiguan - TSI 180 eller TDI 190
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-08-21, 13:22
  2. Golf 1.6 tdi eller TSI 122?
    Av onealex i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-07, 15:00
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 21:48
  4. Köpa Lupo men vilken motor?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 23:16
  5. Vilken TDI motor ska man välja MKIV??
    Av Mrsound i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin