Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50
  1. #21

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Jag hade valt att vänta på en TSI180/220 om det inte är väääldigt akut.
    Personligen tycker jag inte TSI150 räcker till, den känns undermotoriserad och jag TROR (baserat på tidigare TSI140 i Tiguan) att TSI 150 dessutom blir törstig utan att leverera för törsten. Motorn får kämpa mer och dricker mer.

    TDI190 tycker jag går helt ok, men inte mer. Jag hör då till kategorin som inte är speciellt imponerad av 4 cyl diesel men trots det haft en del. TDI190 med DSG tycker jag är lite "trög" jmf med 2.0 TSI, det är för mkt fördröjning mellan gaspedal och att det faktiskt händer något. Därutöver "skramlar det runt" på typiskt 4-cyl-diesel-sätt. Bilen räcker till och gör sitt jobb men inget mer än så, det är inte kul, den väcker inte det där lilla extra som jag vill hitta hos en bil som jag ska trivas med ett tag.

    TSI 180/220 är nåt helt annat, svarar bättre på gasen, går jämnare, en klart trevligare bil tycker jag. Tycker samma om man jämför Golf Alltrack180TSI/184TDI. TSI är klart trevligare, den andra är bra men men....

    Mkt känsla och på det stora hela tror jag inte kronor och ören spelar så stor roll, betalar du mer nu får du sannolikt mer betalt den dagen du säljer. Vad värdeminskningen blir beror på så mkt aspekter, inte minst regeringens kappvändarpolitik runt drivmedel. Personligen TROR jag att rimliga bensinmotorer (dvs inte de största AMG-spisarna osv) kommer vara mer eftertraktade än de är idag än om ett par år eftersom andelen dieselbilar är i majoritet i klassen idag. Men det återstår att se...

    Men, hade jag varit i din sits hade jag väntat in rätt bil - jag hade inte blivit nöjd annars.

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 897
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Launch Control
    Okej, visste inte att Tiguanen har LC.
    Vad jag föstått så sliter LC grymt mycket på lamellerna, men det är ju skit samma, bara det går undan

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vad är LC? Det är väl 6.5 till 100?
    Ja, den officiella siffran är 6,5s, men VWs 2.0l TSI motorer brukar prestera bättre (fler hk än utlovat). 5,9s får man kanske ta med en nypa salt, då den inte är verifierad korrekt. Siffran var egentligen 5,7s men jag avrundade uppåt. Launch Control bör man nog inte använda ifall man är rädd om sina saker.

    Kanske är anledning till att TDI 190 upplevs som aningen slö i responsen är säkert att VW modifierat/förflyttat vridmomentskurvan något uppåt i varvtal. För att få till bättre avgasvärden (I guess).

    Den Audi a4 på 190hk jag tidigare provkört, upplevdes helt annorlunda och piggare i respons.

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nu handlade det inte om hur snabbt det går utan att dieselförare gärna kör kraftfullt eftersom det inte påverkar förbrukningen katastrofalt. Det spelar ingen roll om du så har en Porsche 911 Turbo och jag en Golf GTD, du kommer inte vara snabbare om du inte använder tillräckligt mycket effekt.
    Jag håller med, vi som kör med bensin blir mer straffade ifall vi plockar ut en massa hk hela tiden.
    En diesel motor kommer ut i sin fulla rätt vid konstant varvtal. Dragbil eller på marsch på autobahn, där är den överlägsen en bensinbil.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag är imponerad av hur opåverkade dieslar generellt är ur förbrukningssynpunkt vid "full-fart-spar-tid" körning. Mina bilar går ofta på max attack och trots att min Audi A3 pumpar ur sig 191 hk och 431 Nm så ligger förbrukningen i snitt på 0,63 liter per 100 km, jag vet inte hur jag ska kunna få den att förbruka mer

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jan Elwoth
    Medlemsnr
    5458
    Ort
    Vallda
    Inlägg
    10
    Har följt denhär tråden och den har fått en underlig twist.
    nu måste jag jufråga, vart kommer siffrorna 0-100 ifrån rörande LC? Att en bil med Tiguans viktoch 220hk skulle klara 0-100 under 6s låter osannolikt oavsett om det är LCaktiverad eller inte.
    Jag har jobbatmed motoroptimering i många år och varit inblandad i kravsättning förprestandamodeller. Jag körde tidigare en A4 2.0TFSI Quattro med avgassystem ochSW och jag vi mätte den till +270hk och 420Nm och där flyttade vi 0-100 frånangivna 6.6s till strax under 6s.
    Officiellasiffrorna för BMW 330i och Audi A4 2.0T Quattro med 245-252hk är strax under6s. Golf GTI Clubsport ligger väl på strax under 6s och Golf R strax under/över5s beroende på växellåda. Audis S3 ligger i samma härad. Den siffran som nipratar om för Tiguan ligger i klass med Seat Cupra som är en klart lättare bil,om än med FWD men med Sport-läge och diff så gissar jag att den utan vidareskuttar ifrån en Tiguan 220hk.
    I praktiken såär väl också LC en teoretisk funktion, för få kan ju använda funktionen itrafik. Det förutsätter att man gjort allt klart för aktivering precis i rätttid vid stoppljuset… Fungerar säkert på strippen, men vem kör sin Tiguan dit!?
    0-100 ärangivet samma mellan 220 bensin och 240 diesel och i praktiken så är det nogett race som mer avgörs av förarens reaktion än av val av motor.
    Valet borde väl avgöras av körstil och vilken typ av körning man mesta delsanvänder bilen till? För den som vill ligga och smiska på småvägar så kanske enbensinare är roligare, men då får man väl åter fråga sig varför man valt enTiguan och inte en Passat med samma motor. Kör man mest på landsväg så skullejag gissa att GTS med ett klart högre moment vinner ronden i prestanda ochtittar man på förbrukning så är jag helt säker på att så är fallet. Skillnadeni prestanda lär oavsett inte vara dramatisk. Ekonomi lär vara den tyngstafaktorn i valet mellan dessa, då den som kör 1000-1500mil/år lär få svårt attmotivera en 240 diesel när man tittar på inköpspris, skatt med mera kontra 220bensin. Kör man 2000-3000 eller mer om året så torde dieseln ligga bra till.
    Nu vet vi inte vilket håll det faller ut rörande förbud, men för EURO6 så ärdet nog ganska lugnt för 4-5år fram.


    https://www.garaget.org/?car=402240
    Senast redigerad av Wothrline den 2017-08-21 klockan 07:49. Anledning: tillägg

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Wothrline Visa inlägg
    Har följt denhär tråden och den har fått en underlig twist.
    nu måste jag jufråga, vart kommer siffrorna 0-100 ifrån rörande LC? Att en bil med Tiguans viktoch 220hk skulle klara 0-100 under 6s låter osannolikt oavsett om det är LCaktiverad eller inte.
    Jag har jobbatmed motoroptimering i många år och varit inblandad i kravsättning förprestandamodeller. Jag körde tidigare en A4 2.0TFSI Quattro med avgassystem ochSW och jag vi mätte den till +270hk och 420Nm och där flyttade vi 0-100 frånangivna 6.6s till strax under 6s.
    Officiellasiffrorna för BMW 330i och Audi A4 2.0T Quattro med 245-252hk är strax under6s. Golf GTI Clubsport ligger väl på strax under 6s och Golf R strax under/över5s beroende på växellåda. Audis S3 ligger i samma härad. Den siffran som nipratar om för Tiguan ligger i klass med Seat Cupra som är en klart lättare bil,om än med FWD men med Sport-läge och diff så gissar jag att den utan vidareskuttar ifrån en Tiguan 220hk.
    I praktiken såär väl också LC en teoretisk funktion, för få kan ju använda funktionen itrafik. Det förutsätter att man gjort allt klart för aktivering precis i rätttid vid stoppljuset… Fungerar säkert på strippen, men vem kör sin Tiguan dit!?
    0-100 ärangivet samma mellan 220 bensin och 240 diesel och i praktiken så är det nogett race som mer avgörs av förarens reaktion än av val av motor.
    Valet borde väl avgöras av körstil och vilken typ av körning man mesta delsanvänder bilen till? För den som vill ligga och smiska på småvägar så kanske enbensinare är roligare, men då får man väl åter fråga sig varför man valt enTiguan och inte en Passat med samma motor. Kör man mest på landsväg så skullejag gissa att GTS med ett klart högre moment vinner ronden i prestanda ochtittar man på förbrukning så är jag helt säker på att så är fallet. Skillnadeni prestanda lär oavsett inte vara dramatisk. Ekonomi lär vara den tyngstafaktorn i valet mellan dessa, då den som kör 1000-1500mil/år lär få svårt attmotivera en 240 diesel när man tittar på inköpspris, skatt med mera kontra 220bensin. Kör man 2000-3000 eller mer om året så torde dieseln ligga bra till.
    Nu vet vi inte vilket håll det faller ut rörande förbud, men för EURO6 så ärdet nog ganska lugnt för 4-5år fram.


    https://www.garaget.org/?car=402240
    https://youtu.be/4pXzY8gfVGw

    Du får själv bedömma hur mycket fel mätaren visar. Men under 6.5s känns rimligt. Med lite tune på det så 5.5s

    Din gamla Audi kanske hade en låda som tappar moment vid växlingar, en momentomvandlare och då inte DSG
    Senast redigerad av NIC den 2017-08-21 klockan 12:45.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Förövrigt så är golf R mk7.5 betydligt snabbare 0-100 än 5s.
    Stor skillnad manuell vs dq381.

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Tiguan 220 vs Golf GTI mk7.5 är nog jämt upp till 100. Golfen vinner säkert alla andra prestandamätningar.. En Tiguan väger inte så mycket jmf xc60/x3/q5 Inte samma liga men prestandamässigt så Ja t5/252tsi/BMW 3.0

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Tillbaka till ämnet.. I ditt fall hade jag köpt en Tiguan GT 180 TSI. 328K - 10% (dhr.se) + tillval - 10%. Ifall du vill ha roligare så tsi 220+r-line ext.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    @NIC, vad har du för bränsleförbrukning på din TSI220?

    Ja, en TSI180 alt. TDI190 är nog det mest prisvärda alternativet för Tiguan nu.

    @oskee, Det har gått ett par månader, har det blivit något inköp? Vad i så fall?

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Niklas L
    Ort
    Lund
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    @NIC, vad har du för bränsleförbrukning på din TSI220?

    Ja, en TSI180 alt. TDI190 är nog det mest prisvärda alternativet för Tiguan nu.

    @oskee, Det har gått ett par månader, har det blivit något inköp? Vad i så fall?
    0.83l/mil lite kul och mycket Eco

  13. #33

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hej inget inköp ännu, kom lite annat som fick prioritet i mellan. Blir byte kommande år, men lutar år antingen 220tsi eller 190/240TDI. Har iaf bestämt mig för en större motor.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Har själv en 180Tsi och den rör på sig bra, både från rödljus och vid omkörningar.
    Har den alltid i normal läge och kör 50/50 stad och motorväg, ligger på ca 0,84/milen och då ligger jag nästan alltid 10-20 över hastighet på motorvägen men lite mer lagligt i stad.

  15. #35

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Robert
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Jag har en Tiguan GT TDI 190hk som jag köpte ganska nyligen. Kör inte massor men är också sån som gillar karaktären på dieseln. Men när jag beställde min i början av 2017 så var det nästan samma pris på TDI 190 och TSI 180. Det skiljde 7 eller 8 tusen kronor som TSI:n var billigare, men då ingick också nåt mer i utrustningsväg på TDI:n vilket gjorde att det prismässigt blev jämt. Så för mig var valet då ganska lätt.

    Skiljer det mer i pris på de båda nu?

  16. #36

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Robert
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Teknikens värld tyckte inte att TSI180hk var någon hit i Tiguan, blir för tung bil för bensinsnurra.

    http://teknikensvarld.se/provkorning...180-gt-610116/

  17. #37
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jag läste också den igår. Det kunde man ju nästan gissa själv. Just på stora och tunga bilar så har dieseln ett rejält övertag. Men det är ju bra att det kanske kommer ut mera till allmänhetens kännedom så ingen köper en sådan med bensinmotor och blir besviken...

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 897
    Citat Ursprungligen postat av Bilgalen Visa inlägg
    Teknikens värld tyckte inte att TSI180hk var någon hit i Tiguan, blir för tung bil för bensinsnurra.

    http://teknikensvarld.se/provkorning...180-gt-610116/
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag läste också den igår. Det kunde man ju nästan gissa själv. Just på stora och tunga bilar så har dieseln ett rejält övertag. Men det är ju bra att det kanske kommer ut mera till allmänhetens kännedom så ingen köper en sådan med bensinmotor och blir besviken...
    Jag och två andra nära vänner har varsin 2.0tsi 180hk, vi är alla grymt nöjda med motorns kraft, acc och bränsleförbrukning, knappast av vi är besvikna. Jag kör min på 0.7 - 0.85 l/m blandad körning.

  19. #39
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jättebra! Men det unbderlättar ju om man har rätt förväntningar från början och inte tror att den ska vara lika snål som en Golf eller Polo.

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Fick testaren ett måndags ex?
    Har kört Tiguan II TSI 180 i ca 1½ år nu och känner inte igen något av de negativa som testaren vill framhålla.
    1,04 l/mil på den sträckan med den snitthastigheten och vägtyp, antingen är det något fel på bilen eller så har det inte varit någon normal körning.
    Skulle gissa på att min hade legat mellan 0,7 - 0,75 l/mil max på den beskrivna körsträckan.

    0,85 l/mil snittar jag normalt och då är det ca 75% korta sträckor/stadskörning och resten landsväg/motorväg, nu vintertid har den varit uppe på 0,9 l/mil i snitt på den körningen.

Liknande ämnen

  1. Nya Tiguan - TSI 180 eller TDI 190
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-08-21, 13:22
  2. Golf 1.6 tdi eller TSI 122?
    Av onealex i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-07, 15:00
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 21:48
  4. Köpa Lupo men vilken motor?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 23:16
  5. Vilken TDI motor ska man välja MKIV??
    Av Mrsound i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin