Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Viktor Czajkowski
    Ort
    Habo / Jönköping
    Inlägg
    118

    Kopplingsproblem Passat 1.8T

    Besökte Jürg på Powerchip häromdagen och fick boxen uppgraderad.
    Blev mkt possitivt överraskad av effektökningen men tyvärr så gillade inte min koppling denna uppgradering lika mycket.
    På 3:an och 4:ans växel så slirar kopplingen vid fullt gaspådrag ( runt 3000-3500rpm ).

    Min bil har rullat 13000mil så frågan är min koppling 'slut' dvs det är normalt att kopplingen behöver bytas runt dessa miltal?

    eller klarar inte orginalkopplingen en effektökning på 30-40hk ( som jag tror det handlar om )?

    Följdfrågan blir också när jag byter koppling är det lönt att investera in en förstärkt kopplingssats eller borde orginal fungera?
    ( jag kan köpa en orignalsats för 2000kr och en förstärkt för 5000kr )

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Hej Viktor.

    Allså den kan ju bara vara slut men om den slirar vid effekt borde det tyda på både dålig lamell och tryckplatta...så jo den klarar nog det men din koppling måste ha varit dålig/eller på väg att bli.

    Angående vad du ska köpa så är det väl en fråga om vad du ska använda bilen till. Orginal håller säkert men med kortare livslängd antagligen och den förstärkta lär ju hålla bättre men kanske blir jobbig som daglig bil (Tung trampad) ?

    Lycka till!

  3. #3
    jocke.w
    Gäst
    knappt original orkar ochippad bil...
    Så satsa på den förstärkta!!!
    Då dom flesta trimfirmor rekomenderar kopplingsbyte till föstärkt dito till passaten...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Exakt bara att byta.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    min passat 1.8t -98 har nu rullat 21.800mil och är chippad av jurg på powerchip!
    Min koppling är inte bytt än, den har haft 2 tidigare ägare så ja vet att den inte är bytt..
    Jag har inte märkt av någon tendens till att slira än iaf...

    Men de kan juh bero på hur bilen är körd utav tidigare ägare!

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Viktor Cz. Visa inlägg
    Besökte Jürg på Powerchip häromdagen och fick boxen uppgraderad.
    Blev mkt possitivt överraskad av effektökningen men tyvärr så gillade inte min koppling denna uppgradering lika mycket.
    På 3:an och 4:ans växel så slirar kopplingen vid fullt gaspådrag ( runt 3000-3500rpm ).
    Om man kollar ACE hemsida på Audi A4 2001-> (samma som din?), så rekommenderas starkare koppling vid chippning.


    .

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Verkar som det är vanligare att kopplingen ger sig på 01- och uppåt.
    Lättare.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Var hos Jurg idag och chippade en kompis gti också faktiskt! Han är trevlig =) någon som har någo bra tips på vart man köper bra förstärkt koppling?

  9. #9
    foffa2002
    Gäst
    jag skulle kontakta david på www.dli-teknik.se så slipper du alla dessa fejkade/målade orginal grejer som firmor säljer

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    jag skulle kontakta david på www.dli-teknik.se så slipper du alla dessa fejkade/målade orginal grejer som firmor säljer
    Haha,., precis som med kompisens MR2:a.. EN blåmålad tryckplatta.. Beställd ifrån USA.!! Det andas Tuning. Blev skräp av alltihopa efter första repan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin