Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31

    Oljetemp i färddator vs den klassiska analoga tempvisningen skiljer mycket! Normalt?

    Hej.
    På min passat 2.0 TDI 150HK -15 ligger gärna den traditonella analoga tempvisaren på runt 90 grader som de ska, medans oljetempen vid hög belastning kan gå närmare 130 grader.
    Är detta helt normalt eller är där nåt som inte stämmer?
    Frugan hade en ide om att den analoga kanske visar kylarens temp medans datorn visar oljetemp i motorn, är det så kanske?
    Tacksam för nån som vet mer om detta!
    Mvh
    Robert

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Hej.
    På min passat 2.0 TDI 150HK -15 ligger gärna den traditonella analoga tempvisaren på runt 90 grader som de ska, medans oljetempen vid hög belastning kan gå närmare 130 grader.
    Är detta helt normalt eller är där nåt som inte stämmer?
    Frugan hade en ide om att den analoga kanske visar kylarens temp medans datorn visar oljetemp i motorn, är det så kanske?
    Tacksam för nån som vet mer om detta!
    Mvh
    Robert
    Den analoga är ju inte oljetemp utan kylvattentemp (för jag tror inte passaten har en separat oljetempmätare). Vattentempen är lägre än oljetemp.

    Den analoga är dessutom hårt filtrerad så den visar alltid 90 även om kylvattentemperaturen faktiskt inte är 90. Sålänge temperaturen är i normalt intervall kommer den att visa 90.

    Oljetempen i färddatorn å andra sidan tillåts visa det faktiska(?) värdet och vid hög belastning går den en bra bit över 100.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Snor den här tråden lite, sorry, och frågar vad som räknas som "normal" oljetemperatur? Hämtade ut min Polo GTI i fredags och förvånades lite över att oljetempen ligger runt 108-110 grader vid lugn körning, vilket jag tycker känns lite högt? Med min Golf 1.2 med 105 hästar så nådde man möjligen dessa temperaturer när det satt ett stort jäkla släp påkopplat.

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det låter faktiskt högt. Med de temperaturer vi haft den senaste tiden har WRC:n (fast den referensen har du ju redan) legat på 91-92 vid lugn körning, ca. 2-3 grader högre vid motorväg. 105 grader efter några varv på Mantorp. Förvisso är det olika motorfamiljer men jag tycker inte det borde vara så stor skillnad, båda är ju vanliga turbofyror.

    Sedan har jag i och för sig inte haft en bil med helt fabriksny motor så jag vet inte vad man kan vänta sig för tempar innan allt är inslipat. Men jag skulle åkt till VW och frågat dom.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Snor den här tråden lite, sorry, och frågar vad som räknas som "normal" oljetemperatur? Hämtade ut min Polo GTI i fredags och förvånades lite över att oljetempen ligger runt 108-110 grader vid lugn körning, vilket jag tycker känns lite högt? Med min Golf 1.2 med 105 hästar så nådde man möjligen dessa temperaturer när det satt ett stort jäkla släp påkopplat.
    På min Golf R (GTI med) finns det säkerligen oljetermostat som gör att man får drifttemperatur på 105 c trots låg belastning. Orsaken är b.la. att oljan ska komma upp i en temperatur som gör att skadlig vatten kondens försvinner snabbare. Mao det är helt normalt. Troligen samma funktion på din nya bil. Grattis till nya GTI:n föresten .

    /Peter

    PS Finns på senare generationer av motorer. Har inget med "inkörning" att göra då min bil har varit på detta vis från dag 1. Vår 2014 kombi 1.4 TSI ligger i det temp-spann som Cheba anger.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    På min Golf R (GTI med) finns det säkerligen oljetermostat som gör att man får drifttemperatur på 105 c trots låg belastning. Orsaken är b.la. att oljan ska komma upp i en temperatur som gör att skadlig vatten kondens försvinner snabbare. Mao det är helt normalt. Troligen samma funktion på din nya bil. Grattis till nya GTI:n föresten .

    /Peter

    PS Finns på senare generationer av motorer. Har inget med "inkörning" att göra då min bil har varit på detta vis från dag 1. Vår 2014 kombi 1.4 TSI ligger i det temp-spann som Cheba anger.
    Provade att googla lite snabbt och det verkar vara så att oljetempen på EA888-motorn normalt är betydligt högre än på EA113 precis som du säger. Där lärde jag mig något nytt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Provade att googla lite snabbt och det verkar vara så att oljetempen på EA888-motorn normalt är betydligt högre än på EA113 precis som du säger. Där lärde jag mig något nytt.
    När jag hämtade ut bilen såg jag det direkt när jag var ute och testade den. Blev orolig när oljetempen stack iväg till 105/108 grader. Samma dag som jag fick bilen så hämtade en annan herre ut en lika dan bil. Jag ringde till honom och han verifierade samma höga temperatur på hans R trots låg belastning. Det gäller nog ea888 gen 3. Min fd Golf GTI 6 ea888 låg inte så högt i temp.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2017-06-12 klockan 23:18. Anledning: stavning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Det låter faktiskt högt. Med de temperaturer vi haft den senaste tiden har WRC:n (fast den referensen har du ju redan) legat på 91-92 vid lugn körning, ca. 2-3 grader högre vid motorväg. 105 grader efter några varv på Mantorp. Förvisso är det olika motorfamiljer men jag tycker inte det borde vara så stor skillnad, båda är ju vanliga turbofyror.

    Sedan har jag i och för sig inte haft en bil med helt fabriksny motor så jag vet inte vad man kan vänta sig för tempar innan allt är inslipat. Men jag skulle åkt till VW och frågat dom.
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    På min Golf R (GTI med) finns det säkerligen oljetermostat som gör att man får drifttemperatur på 105 c trots låg belastning. Orsaken är b.la. att oljan ska komma upp i en temperatur som gör att skadlig vatten kondens försvinner snabbare. Mao det är helt normalt. Troligen samma funktion på din nya bil. Grattis till nya GTI:n föresten .

    /Peter

    PS Finns på senare generationer av motorer. Har inget med "inkörning" att göra då min bil har varit på detta vis från dag 1. Vår 2014 kombi 1.4 TSI ligger i det temp-spann som Cheba anger.
    Tackar för infon! Jag hade som sagt min Polo WRC i hyfsat färskt minne och med tanke på att oljetempen på den också låg betydligt lägre än så här så blev jag lite orolig. ☺

    Har bara hunnit med 17 mil ännu, men det känns inte som ett nerbyte att gå från en Golf 1.2 till den här... Stötigt, bullrigt och en gaspedal som faktiskt gör någon nytta! 😁

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Pontus Sylvén
    Ort
    Borås
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Det låter faktiskt högt. Med de temperaturer vi haft den senaste tiden har WRC:n (fast den referensen har du ju redan) legat på 91-92 vid lugn körning, ca. 2-3 grader högre vid motorväg. 105 grader efter några varv på Mantorp. Förvisso är det olika motorfamiljer men jag tycker inte det borde vara så stor skillnad, båda är ju vanliga turbofyror.

    Sedan har jag i och för sig inte haft en bil med helt fabriksny motor så jag vet inte vad man kan vänta sig för tempar innan allt är inslipat. Men jag skulle åkt till VW och frågat dom.
    Hoppas att jag inte drar detta för långt off-topic men wrc:n har alltså ingen oljetermostat??
    vad har wrc:n i normaltemp i kallare väderlek?
    Har någon haft problem med fukt i oljan som nån skriver ett par steg upp i tråden?

    Har precis inköpt en wrc men noterat att i temp runt noll så blir bara oljan 82-83 vid normal körning.
    Eftersom ev kondensvatten kokar vid 100 så kanske det inte är så nyttigt att ha den som daily på vintern??

    Mvh.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Dreamer666 Visa inlägg
    Hoppas att jag inte drar detta för långt off-topic men wrc:n har alltså ingen oljetermostat??
    vad har wrc:n i normaltemp i kallare väderlek?
    Har någon haft problem med fukt i oljan som nån skriver ett par steg upp i tråden?

    Har precis inköpt en wrc men noterat att i temp runt noll så blir bara oljan 82-83 vid normal körning.
    Eftersom ev kondensvatten kokar vid 100 så kanske det inte är så nyttigt att ha den som daily på vintern??

    Mvh.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1. Vad har du för kylvattentemp? (Mätt med OBD).
    2. Har du 82-83°C efter en timmes körning?
    3. Ganska säker på att oljetempetaturen mäts i tråget (samma givare som för nivå/kvalitet(?)). Dvs oljan kan mycket väl vara varmare än 100°C fastän den bara är 83° i tråget.

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Dreamer666 Visa inlägg
    Hoppas att jag inte drar detta för långt off-topic men wrc:n har alltså ingen oljetermostat??
    vad har wrc:n i normaltemp i kallare väderlek?
    Har någon haft problem med fukt i oljan som nån skriver ett par steg upp i tråden?

    Har precis inköpt en wrc men noterat att i temp runt noll så blir bara oljan 82-83 vid normal körning.
    Eftersom ev kondensvatten kokar vid 100 så kanske det inte är så nyttigt att ha den som daily på vintern??

    Mvh.
    Nu har det ju inte precis varit kallt väder men när vi haft enstaka minusgrader så brukar min gå upp till mellan 85 och 90 efter en stunds körning (över 80 stiger den dock rätt långsamt). Några grader lägre än på sommaren.

    Om man hade behövt ha minst 100 grader i färddatorn så är det nog många bilar som inte funkat för daglig körning på vintern Som NissePisse nämnde så är ju den tempen man ser i färddatorn bara en mätpunkt, oljan har ju en massa olika lokala temperaturer.

    Men visst är det bra om oljan blir rejält varm emellanåt. Kör man en långtur så avdunstar ju fukten om temperaturen är hög, även där den inte är 100 grader. Sen till våren så byter man olja innan man börjar gasa.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Efter nya fina dieselgate uppdateringen regenererar den dpf oftare = högre temp.

    Angående filtreringen på kylvätsketemp (i klustret) kan det ändras till faktisk temp, tar lite tid att vänja sig bara

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Pontus Sylvén
    Ort
    Borås
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    1. Vad har du för kylvattentemp? (Mätt med OBD).
    2. Har du 82-83°C efter en timmes körning?
    3. Ganska säker på att oljetempetaturen mäts i tråget (samma givare som för nivå/kvalitet(?)). Dvs oljan kan mycket väl vara varmare än 100°C fastän den bara är 83° i tråget.
    1. Kylvatten vet ej. Analog står på 90. Har ingen utrustning för loggning än. Nån rekommendation?
    2. Ja. Kanske 85-86 efter några ”omkörningar”. sjunker dock igen.
    3. Det finns bara en oljesensor eller? Så det spelar ingen roll om man använder bilens temp eller odb?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Dreamer666 Visa inlägg
    1. Kylvatten vet ej. Analog står på 90. Har ingen utrustning för loggning än. Nån rekommendation?
    2. Ja. Kanske 85-86 efter några ”omkörningar”. sjunker dock igen.
    3. Det finns bara en oljesensor eller? Så det spelar ingen roll om man använder bilens temp eller odb?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Mig veterligen finns det bara en givare/sensor för oljetemp.

    Kylvattentemperaturen i kombiinstrumentet är helt värdelös.
    Skulle inte kalla den filtrerad.

    OBD-eleven är bra, kräver dock android-telefon så vitt jag vet.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Min Edition 35 ligger på 85-87 grader vid normalkörning (motorväg,landsväg stan osv) på sommaren. och om jag pressar bilen ordentligt så går den upp till ca 95 grader. har nog aldrig varit över 100 grader. medans min gamla Bmw 130i. kom upp i 120-130 grader vid hårdare körning och ca 110-115 normalkörning.

    Jag har alltid tyckt att 85 grader varit lite låg temperatur för oljan men det är ungefär där den stannar när den är uppe i temperatur.

    Vad säger ni om detta?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    118-120 grader är nog den högsta oljetemperaturen jag sett på 2,0 TDI både EA189 och EA288.

  17. #17
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Rickybobby Visa inlägg
    Min Edition 35 ligger på 85-87 grader vid normalkörning (motorväg,landsväg stan osv) på sommaren. och om jag pressar bilen ordentligt så går den upp till ca 95 grader. har nog aldrig varit över 100 grader. medans min gamla Bmw 130i. kom upp i 120-130 grader vid hårdare körning och ca 110-115 normalkörning.

    Jag har alltid tyckt att 85 grader varit lite låg temperatur för oljan men det är ungefär där den stannar när den är uppe i temperatur.

    Vad säger ni om detta?
    Låter ganska normalt för denna motorn. Ett par grader lägre än vad jag brukar ha på sommaren, men trots att motorn är samma så finns det ju vissa saker som skiljer mellan modellerna p.g.a olika storlek på karossen (annan förpackning i motorrummet, skillnad i kylkapacitet) så det är nog inte jättekonstigt att det skiljer nån grad på uppmätt temp.

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Angående filtreringen på kylvätsketemp (i klustret) kan det ändras till faktisk temp, tar lite tid att vänja sig bara
    På vilka bilar kan man ändra detta?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har bara gjort det på vita Passat kluster från 2010-2014, men fungerar säkert på de flesta...
    Bara att läsa på lite om Hexadecimal

  19. #19
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har bara gjort det på vita Passat kluster från 2010-2014, men fungerar säkert på de flesta...
    Bara att läsa på lite om Hexadecimal
    OK, det handlar alltså om att modda EEPROM med hjälp av VagTacho eller dylik mjukvara?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Efter nya fina dieselgate uppdateringen regenererar den dpf oftare = högre temp.

    Angående filtreringen på kylvätsketemp (i klustret) kan det ändras till faktisk temp, tar lite tid att vänja sig bara
    Har sagt det förut, säger det igen:
    Varför säger du att temperaturen i klustret är ”filtrerad”?

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-10-04, 21:13
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-30, 22:32
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 03:22
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 15:35
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin