Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31

    Passat 150HK DSG6 -15 bekymmer med att komma ur P-läge.

    Hej!
    Detta har hänt endast en gång än så länge men känns inte bra!
    När frugan häromdagen startade bilen och skulle lägga i backen för att komma ner från uppfarten, så låter bilen betydligt högre än vanligt och det är under en stund stört omöjligt att få växelväljaren att komma ur P-läge ner mot R. Tillslut släpper den.
    Är detta nåt som någon annan känner igen och vad har då varit fel?
    Vi ha bokat in kontroll på aukt verkstad i och med att vi har das welt auto garanti 1 år, så jag hoppas att den lagt en dold felkod på detta!
    Mvh
    Robert

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Hej!
    Detta har hänt endast en gång än så länge men känns inte bra!
    När frugan häromdagen startade bilen och skulle lägga i backen för att komma ner från uppfarten, så låter bilen betydligt högre än vanligt och det är under en stund stört omöjligt att få växelväljaren att komma ur P-läge ner mot R. Tillslut släpper den.
    Är detta nåt som någon annan känner igen och vad har då varit fel?
    Vi ha bokat in kontroll på aukt verkstad i och med att vi har das welt auto garanti 1 år, så jag hoppas att den lagt en dold felkod på detta!
    Mvh
    Robert

    Har eventuellt kommit på vad det beror på idag.
    Våran uppfart lutar ganska bra.
    Om man då lägger i P läget utan att komma ihåg att lägga i P-bromsen, då blir kuggarna i spänn på lådan.
    Det blir då trögt att få ur P-läget eftersom de är spänn och det knäpper till.
    Pratade med min verkstad om detta och han menade på att detta nog är helt normalt.
    Frågade då om detta kan ge onormalt slitage på lådan, detta menade han att det gör det inte.
    Men jag tror vi tar det säkra före det osäkra och slutar slarva med p-broms.
    Låter detta vettigt?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du ska absolut aktivera parkeringsbromsen när du parkerar i lutning, annars står bilen och hänger på lådan - INTE BRA! Dessutom, vilket är ett tecken på detta, så blir det svårt att komma ur P-läget. Ta för vana att alltid aktivera parkeringsbromsen, oavsett lutning eller ej.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Du ska absolut aktivera parkeringsbromsen när du parkerar i lutning, annars står bilen och hänger på lådan - INTE BRA! Dessutom, vilket är ett tecken på detta, så blir det svårt att komma ur P-läget. Ta för vana att alltid aktivera parkeringsbromsen, oavsett lutning eller ej.
    Tack, då var vi rätt på det. Testade några ggr och då förstod jag att det måste vara de som gjort det. Det har bara hänt en gång innan idag, vi brukar vara noga med p-bromsen, men nån enstaka gång kan man ju glömma!
    Så länge det bara händer enstaka ggr av misstag bör det väl inte vara nån fara med lådan eller?
    Är du bilmekare kanske och har lite erfarenhet gissar jag?
    Mvh
    Robban

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej, jag är absolut inte biltekniker. Jag drar bara mina egna slutsatser.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nej, jag är absolut inte biltekniker. Jag drar bara mina egna slutsatser.
    Ja, och du har så rätt att det INTE ÄR BRA. finns gott om youtubeklipp där den lilla klacken som håller bilen i P-läge spräckts av påfrestning, främst när folk lägger i P när bilen är i rörelse, men även i backe..
    Så det blir noggrann kontroll av att P-broms är i varje gång. Check på den svensson..

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Joakim B
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    27
    Ett tips som jag hade för vana på andra bilar är att när bilen står stilla i backe så lägg i p-bromsen INNAN du för växelväljaren till P-läget. När du ska åka därifrån så foten på bromsen och för växleväljaren till D/R och sedan koppla ur P-bromsen.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Ett tips som jag hade för vana på andra bilar är att när bilen står stilla i backe så lägg i p-bromsen INNAN du för växelväljaren till P-läget. När du ska åka därifrån så foten på bromsen och för växleväljaren till D/R och sedan koppla ur P-bromsen.
    Parkeringsbromsen släpper automatisk när man gasar med växelväljaren i läge D och bälte på.

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-09-01, 21:00
  2. Passat TDI 170 hk DSG6 eller DSG7?
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 21:44
  3. köpa polo 96:a med bekymmer
    Av Gottiz85 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 01:51
  4. Bekymmer med motorgång Golf 2 1.6 PN
    Av Stormen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 15:16
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin