Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171

    Rengöra katalysator (ej partikelfilter)

    Halloj.

    Har ju en gammal Passat 1,9 tdi -99 på 30000 mil som jag tänkte rengöra katalysatorn på.

    Planen är att demontera den och lägga den i ett bad med diesel över natten så att allt sot får lösas upp och där efter spola med högtryckstvätten "fel" väg.
    Har en rejäl högtryckstvätt på jobbet med värme.

    Fråga ett: är detta ett lämpligt sätt att göra det på eller kan katalysatorn ta skada?

    Fråga två: det är ju enkelt att släppa skruvarna som håller katalysatorn på turbon men dom andra efter katalysatorn sitter ju bra trångt till. Går det att släppa avgassystemet under bilen istället och lirka upp både kat och första delen av avgassystemet genom motorrummet?
    Tar man bort egr rör och luftburk så ska katalysatorn komma förbi men frågan är hur böjen är på avgassystemet.

    Har gjort rent turbo, insug och egr rör och det satt bra mycket skit i insuget så jag räknar med att det sitter mycket sot i katalysatorn med.

    Insugsoortarna i toppen var väl hälften så stora som dom ska vara



    Efter noggrann rengöring så blev det så här:



    Bilen blev betydligt piggare kan jag säga!!

    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Ingen som vet?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Rimligtvis så är avgastemperaturen så hög att gegget brinner bort och ej blir kvar, att EGR, insug och insugskanaler täpps till beror nog på att temperaturen är lägre och oljan som kommer från vevhusventilationen binder sotet i de återförda avgaserna. I oxidationskatalysatorn så oxiderar (reagerar med syre) det oförbrända kolvätet och temperaturen ökar något. Så finns det ingen gegga efter turbo så lär det inte finnas något längre bak heller. Om du har haft dålig turbo en längre tid eller annan källa till olja i avgaserna så kan naturligtvis katalysatorn sats igen något och då tror jag att inte går att tvätta ur.
    Detta är min uppfattning och den behöver inte vara korrekt.

    Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Tack för svaret.

    Jag har tänkt lite i dina banor med att oljedimman från vevhuset binder avgaserna från egr som går till insuget och på avgassidan så ska det ju brinna upp.
    Det jag tänkte på är om man kör allt för lugnt så kanske sotet inte bränns ur riktigt i katten.
    Kanske är bättre att hänga på en husvagn eller tungt lastad kärra någon gång så att motorn får jobba riktigt ordentligt.

    Plockade av både kompressor/turbinhus från lagerdelen på turbon och den är väldigt frisk i lagerna och jag tror inte det läcker igenom olja heller. Motorn drar vart fall ingen olja.

    Låter katten vara och åker och lånar en husvagn

Liknande ämnen

  1. Partikelfilter
    Av Larsevert i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 20:22
  2. Rengöra katalysator , sot deluxe!
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 00:35
  3. katalysator
    Av luddwig i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 14:30
  4. Partikelfilter
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 11:51
  5. Katalysator
    Av sonite i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin