Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 108
  1. #41
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Har börjat förbereda för att installera laddtrycksmätaren jag köpte i slutet av förra året. Hållaren till luftgallret har målats i en halvmatt svart nyans och ett hål har tagits upp i bakom mätaren för genomföring av tryckslang samt kablar till belysningen vilket syns i bilden nedan.

    Namn:  XEP4tRS.jpg
Visningar: 2598
Storlek:  61.6 KB

    Jag kommer att skippa lösningen för inkoppling av tryckslang som medföljde mätaren och som består av en slangstump med en extra nippel i, som är tänkt att ersätta en originalslangstump på sidan av insuget. Detta skulle innebära demontering av fabriksmonterade slangklämmor av engångstyp, och vill man i framtiden återställa till original så behöver man göra motsvarande jobb för att byta till originalslang igen. Istället tänkte jag beställa en färdig modulär "boost tap" som finns av många olika fabrikat och som helt enkelt kopplas in mellan insuget och returslangen från vevhusventilationen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #42
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Mätaren var det, ja. Den är fortfarande inte på plats. Jag tänkte dra slangen till mätaren i en av två små lediga genomföringar som sitter på varsin sida om (och i samma gummibit som) genomföringen för huvudkabelhärvan. Problemet är bara att jag precis kommer åt genomföringarna med fingertopparna, men inte mer än så. Man kommer inte åt att öppna en genomföring och föra genom slangen, och det är lika illa från utsidan som från insidan. Det kunde kanske gå om det gick att få loss plastsjoket under vindrutan så man kommer åt bättre, men plastsjoket vägrar lossna. Tror inte det är tänkt att byta utan att man byter hela vindrutan och då kan man lika gärna dra tills det spricker. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det...

    Tidigare i dag var jag inne på en gör det själv-verkstad och bytte bromsvätska. Den som satt i var nästan två år gammal, så den behövde bytas inför sommarens körningar. Vätskan jag bytte till är ATE Typ 200 DOT 4. Fick då prova min nya "brake bleeder" (Sealey VS820) som driver ut gammal vätska och fyller på med ny vätska med övertryck, och som är handpumpad så man slipper ha en kompressor eller köra med tryckluft från ett däck. Funkade rätt bra.

    Gjorde även ett "extrainsatt" olje+filterbyte nyligen, så nu börjar bilen bli redo för Bug Run. Hoppas få in mätaren samt göra en liten rekond innan dess.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #43
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    För 2 dagar sedan lärde jag mig att VW Connect nu finns att ladda ner till smartphones och att även relativt nya bilar (2008 och framåt) utan Car Net kan fungera med VW Connect med hjälp av en DataPlug som dessutom är kostnadsfri.
    Så sent som idag fick jag höra via detta forum att pluggarna nu finns hos återförsäljare,
    så jag hämtade min på väg hem från jobbet.
    DataPlug:
    Bifogad fil 9874
    Bifogad fil 9875
    Förklara gärna mera om detta ?

  4. #44
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Förklara gärna mera om detta ?
    AppConnect diskuterades utförligare i denna tråd:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...410-VW-connect
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #45
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    I Polo R WRC sitter det "Mobiltelefonförberedelse Plus" från fabrik vilket inkluderar en fast monterad Bury-docka på instrumentbrädan. För att kunna använda dockan behöver man köpa en adapter som är orimligt dyr. Modellspecifika adaptrar finns dessutom nästan bara till 15 år gamla Nokias samt till Apples och Samsungs flagskeppsmodeller från senare år. Bury har även universalmodeller som dock ser klumpiga ut och är även de väldigt dyra.

    Det är ju synd att dockan är helt oanvänd, när den nu ändå sitter monterad från fabrik och inte kan tas bort utan att lämna ett stort hål i instrumentbrädan. Så jag bestämde mig för att göra en egen adapter, vilket betyder att jag kunde dimensionera den för att just min telefon skulle passa med silikonskalet på (så man inte är tvungen att ta ur telefonen ur skalet för att den ska passa i adaptern vilket ju är ett problem med modellanpassade adaptrar). Jag var tydligen inte den första som kommit på den idén, den delen av adaptern som ska sitta i Bury-dockan har någon nämligen redan ritat upp i 3D och delat med sig av på nätet. Det jag gjorde var att mäta upp min telefon och därefter rita upp adaptern i 3D efter eget huvud, sedan beställa en utskrift hos en lokal skrivare via 3dhubs.com. Nästa dag kunde jag hämta delarna, och då återstod bara att finslipa formen lite så att adaptern skulle passa i dockan, sedan skruva ihop delarna.

    Namn:  OlqoGm9.jpg
Visningar: 2193
Storlek:  104.8 KB

    Namn:  qPxQ5AK.jpg
Visningar: 2274
Storlek:  73.4 KB

    Det finns en del skönhetsfel på utskriften men nu har man i alla fall användning av dockan, bra när man kör diverse appar som Waze, Spotify, Torque etc.. Ingen laddning av telefonen via adaptern, men det har inte Burys egna universaladaptrar heller (det finns kontakter för laddning i dockan så det är möjligt att göra en adapter med egen laddningskabel, men det är överkurs.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #46
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Nu har jag äntligen tagit tag i saken och installerat laddtrycksmätaren. För att komma åt genomföringen genom torpedväggen var jag tvungen att från motorrummet montera ner "vattenbaljans" främre vägg vilket slutligen inte var så svårt efter att man plockat undan luftburk, styrenhet och en kabelkonsol. Det var bara en av skruvarna (nere mot turbons värmesköld) som var lite jobbig att komma åt men det gick.

    Namn:  DSC_1795.JPG
Visningar: 2299
Storlek:  469.9 KB

    Alpha Competition modulär boost tap som installeras mellan insuget och originalslangen för vevhusventilation. Ingen åverkan på originaldelar så det går lätt att återställa utan verktyg om det skulle bli aktuellt. Till och med låsclipset som följde med boost tapen är en OEM VAG artikel.

    Namn:  DSC_1797.JPG
Visningar: 2043
Storlek:  575.9 KB

    Jag är inte den enda WRC-ägaren som eftermonterat Auto-ljusvred på det "riktiga" sättet (kopplat till BCM+kodning), men med NewSouth mätaren installerad blir det en betydligt mer ovanlig kombination
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #47

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Grym bil, drömmer om en sån här!
    Jag älskar dina små detaljer som verkligen gör den extra speciell!

    Visst är det så att 2.0 motorerna inte är drabbade av fel som 1,2 och 1,4, som har problem med.
    Hörde att de fixade det med 2014 års modell, har denna kedja eller kamrem? Är den i riskzonen?
    Stort tack för svar.

  8. #48
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av speero88 Visa inlägg
    Grym bil, drömmer om en sån här!
    Jag älskar dina små detaljer som verkligen gör den extra speciell!

    Visst är det så att 2.0 motorerna inte är drabbade av fel som 1,2 och 1,4, som har problem med.
    Hörde att de fixade det med 2014 års modell, har denna kedja eller kamrem? Är den i riskzonen?
    Stort tack för svar.
    Tackar! Jag gillar små detaljer som ingen annan lägger märke till

    Det här med att olika motorer drabbas av vissa fel är nåt som ofta poppar upp under "VW-forum" delen i detta forum, så där finns det mer läsning inom ämnet. Ofta är eventuella typfel specifika för olika motorfamiljer så det är nåt man behöver beakta och inte bara tala om motorvolym. Till exempel den äldre 1.4 med kamkedja (EA111) vs. den nyare 1.4 med kamrem (EA211), eller den äldre 2.0 med kamrem (EA113) vs. den nyare 2.0 med kamkedja (EA888).

    Den motor som åtminstone jag läst mest illa om är väl 1.4 med kedja (EA111) där problemen varit relaterade till just kamkedjan. Visst har jag läst nåt om fel på kedjesträckare(?) på tidiga 2.0 med kedja också men min uppfattning är att det inte varit ett lika stort problem på den motorn.

    Det rör inte mig iallafall för min bil har den "gamla" 2.0 med kamrem Den kanske mest kända svagheten på denna motor är tryckaren till högtrycksbränslepumpen som riskerar slitas ner. Det rekommenderas att kontrollera den och gärna byta den innan bilen gått alltför långt.

    När du talar om 2014 års modell, är det just Polo R WRC du syftar på? Polo R WRC finns bara som årsmodell 2014, och alla har den äldre motorn med kamrem. Överlag är det en välbeprövad motor som funnits i en massa VAG modeller under många år, och eftersom Polo R WRC byggdes sent i motorns livscykel så borde den vara så välutvecklad den kan vara med alla fel åtgärdade.

    Märk att trots att den "nya" 2.0 med kedja introducerades i Golf GTI redan 2008, så levde den gamla 2.0 med kamrem kvar parallellt i många år i modeller som Golf GTI Edition 35, Golf R mk6, Scirocco R och Polo R WRC. När Golf mk7 introducerades så pensionerades den gamla 2.0 helt från Golf, men den levde kvar i Scirocco R ända tills den lades ner 2017. Min poäng är att det inte bara handlar om vilken årsmodell, utan även vilken bilmodell eftersom en ny motorfamilj inte införs samtidigt i alla modeller. Det kan till och med vara så att en den gamla och nya motorn går parallellt i olika varianter av samma modell, vilket till exempel var fallet med gamla och nya 2.0 i Golf mk6.
    Senast redigerad av cheba den 2018-08-13 klockan 21:37.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #49
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Passade på att rengöra lite i motorrummet (så gott man nu kommer åt) under semestern. Blev lite fräschare nu när det mesta av dammet är borta.

    Namn:  OM6BCUP.jpg
Visningar: 2194
Storlek:  622.2 KB

    Namn:  ZJCU0RF.jpg
Visningar: 2027
Storlek:  545.5 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #50

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Kul att du tar hand om henne!
    Hur har du gjort med dina badges, ser att du har bytt till svart fram, och bak?
    Funderar på att byta till svarta eller vita på min, verkar krångligt bak.
    Förslag?

  11. #51
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Emblemena är inte bytta, utan bara målade svarta (med svart gummifärg som går att dra bort om man vill det). Har faktiskt funderat på att det kanske skulle vara snyggt med vitt emblem bak.

    Bakre emblemet får man loss genom att man håller handtaget öppet och försiktigt bänder lite med ett litet verktyg i springan mellan den krommade och den svarta delen (längst ner finns ett litet hack där man lättast får in ett verktyg). Jag bände tills jag fick in ett plastkort (typ bankkort) i springan, sedan drog jag kortet genom springan längs med kanten och bände lite tills den krommade delen ploppade loss i kanterna. Den sitter med ett par piggar bakom VW bokstäverna också, stor risk att nån av dessa piggar spricker innan man fått loss kromemblemet men det får man ta. Det sitter lika bra ändå när man väl tryckt tillbaka det på plats.

    Främre emblemet sitter med bajonettfattning, men det sitter två(?) spärrar på baksidan som håller fast det så att man inte kan vrida loss det utifrån. Man får ta loss hela grillen (2 skruvar ovanpå som ska lossas, sedan trycka ner de 4 små "stiften" mellan skruvarna medan man drar loss övre kanten av grillen, sedan dra hela grillen rakt framåt tills underkanten hoppar loss). Sedan använde jag ett par små skruvmejslar för att bända upp spärrarna på baksidan av emblemet tills jag kunde vrida loss emblemet.

    Det är alltså lite fingerjobb för att få loss emblemen, men det går.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #52

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Har du en bild på din bakifrån med svart emblem?
    Funderar mellan svart och vitt, kör vitt fram och tycker att det är snyggt.
    Försöker vara lite annorlunda

    mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  13. #53
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av speero88 Visa inlägg
    Har du en bild på din bakifrån med svart emblem?
    Funderar mellan svart och vitt, kör vitt fram och tycker att det är snyggt.
    Försöker vara lite annorlunda

    mvh
    Såhär ser min ut bak:

    Namn:  DSC_1719.JPG
Visningar: 1965
Storlek:  775.2 KB

    Att det blev svart bak var egentligen bara för att svart var den enda gummifärgen jag hittade på burk då. Nuförtiden har väl till och med Biltema en massa olika färger. Om jag gör om det så tror jag det blir vitt bak, men fram vill jag ha svart så att det smälter in bra med grillen.

    Det syns inte på denhär bilden men det är kolfibermönstrad folie som bakgrund under emblemet.
    Senast redigerad av cheba den 2018-09-02 klockan 23:44.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  14. #54
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Ny OEM-baserad modd, detta efter att jag rotade runt lite för mycket i Skodas sortiment av delar...



    Vissa Polo inklusive WRC har förvaringsfack under framstolarna (de är betydligt mindre inuti än vad man kan tro innan man öppnar dom...). Andra Polo har täckkåpan som syns till vänster i bild. Förstås kan man byta ut förvaringsfacket till en täckkåpa om man vill spara vikt. Eller installera en liten förstärkare under stolen. Eller...



    ...om man vill få plats med dessa delar...



    ...som ser ut såhär efter att man satt ihop dom...



    ...och som fyller detta syfte.



    Så här ser det ut installerat i bilen. Hållaren fästs i undersidan av stolchassit och åker alltså med stolen när den flyttas. Man kan lämna det så här, men då täcker man inte framsidan av tyget och de synliga plastfästena (vilket förvaringsfacket gjorde i stängt läge). Det är där plastkåpan kommer in i bilden.



    Till Fabia mk2 (vilket släckarfästet tillhör) och Amarok finns en kåpa med urtag för släckare (I praktiken är det bara en L-formad list), dock finns ej motsvarande till Polo. Därför var jag tvungen att modifiera en Polokåpa. Eftersom man bara vill täcka kanterna så får man ta bort så mycket material som möjligt utan att kapa bort fästena på baksidan.







    Såhär blev det. Det är svårt att få till den skurna kanten så att den ser bra ut när man kollar uppifrån, jag försökte fasa av den med en vass kniv men jag borde tagit lite till. Men för tillfället får det vara bra såhär.
    Senast redigerad av cheba den 2018-10-21 klockan 15:55.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #55
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Mycket elegant !
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Snygg modd, Gilar när man hittar OEM-delar som kan användas!

  17. #57
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Riktigt bra gjort!

  18. #58
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Snygg modd, Gilar när man hittar OEM-delar som kan användas!
    Älskar såna mods, det kanske märks
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  19. #59
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Älskar såna mods, det kanske märks
    Ja det märks !
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #60
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    På tal om Skoda:



    LED sminkbelysning från MQB plattformen (mer specifikt OEM del för Skoda Superb med mörkt innertak) till vänster i bild. Ja, det passar rakt av, de är bara olika vinklade i bilden vilket får den att se ut som helt annan storlek än original.



    LED vs original glödlampa.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. 2014 VW Polo R WRC (220hp) - DRIVE & SOUND (1080p)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:32
  2. Polo R WRC
    Av Parpan i forum VW-forum
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 01:31
  3. Polo R WRC
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 23:15
  4. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin