Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 108
  1. #61
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Kul med alla OEM+ modifikationer, keep up the good work!

  2. #62
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det var ett tag sedan senaste uppdateringen, ett par ändringar har skett sen dess (fortsätter förstås på OEM+ spåret).

    Den största förändringen sen senast är att tidigare steg 1 bytts ut mot RacingLine OEM+ steg 1. Liksom andra som testat RacingLine OEM+ så tycker jag den känns väldigt välgjord och "vuxen" med körbarhet som original, mycket mer linjärt beteende än tidigare steg 1. Även klart bättre bottenvrid. Mycket nöjd med denna.

    Namn:  JX883MJ.jpg
Visningar: 2047
Storlek:  148.3 KB

    En annan grej som tillkommit (detta skedde redan i höstas faktiskt) är stenskottsskydd för bakre fjädrarna. Modellspecifika OEM delar från VAG.

    Namn:  p4fw8g1.jpg
Visningar: 2480
Storlek:  107.6 KB

    Namn:  tTcDIms.jpg
Visningar: 2199
Storlek:  113.5 KB

    Så har jag även kommit över en vippbrytare till centrallåset från Polo 6C (faceliften). Som flera andra detaljer i Polo 6C:s inredning har denna en nyare, mer "MQB-lik" design inklusive en liten krommad list. (I själva verket är det bara den synliga vipparmen som är utbytt, inte själva brytaren då 6C brytaren inte är helt kompatibel med Polo 6R:s elarkitektur)

    Namn:  IEaFQNm.jpg
Visningar: 2397
Storlek:  272.8 KB

    Namn:  rvdD4ai.jpg
Visningar: 2108
Storlek:  185.0 KB

    Sen har jag som vanligt gjort ett "extrainsatt" olje+filter byte inför sommaren, och när jag köpte filtret hos VW passade jag även på att köpa en ny plastkåpa till bakrutetorkaraxeln. Just denna del är av en sorts plast som blir kraftigt solblekt med tiden. Den nya är svart och fin och matchar färgen på torkararmen perfekt (torkararmen är inte blekt alls).

    Namn:  W0mS2bX.jpg
Visningar: 2252
Storlek:  200.1 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #63
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Var gjorde du OEM+?

  4. #64
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Var gjorde du OEM+?
    Hos SVWAT i Norrköping.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #65

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Pontus Sylvén
    Ort
    Borås
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Hos SVWAT i Norrköping.
    Får man fråga vilken leverantör/typ av programvara du hade innan?
    För att få en känsla om vad du jämför mot..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #66
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Dreamer666 Visa inlägg
    Får man fråga vilken leverantör/typ av programvara du hade innan?
    För att få en känsla om vad du jämför mot..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Den förra var Celtic Tuning steg 1.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #67

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Pontus Sylvén
    Ort
    Borås
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Den förra var Celtic Tuning steg 1.
    Gjort på GDM?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #68
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Dreamer666 Visa inlägg
    Gjort på GDM?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ja, det stämmer.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Ja, det stämmer.
    Var du missnöjd med GDM?

  10. #70
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Var du missnöjd med GDM?
    Orsaken till att jag bytte var att jag trodde att jag kunde få en bättre mjukvara (bredare register och bättre körbarhet) än Celtic Tuning mjukvaran. Och det fick jag. Det var alltså Celtic som gjort mjukvaran, GDM agerade bara distributör.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    En annan grej som tillkommit är stenskottsskydd för bakre fjädrarna.
    Vad är grejen med dessa skydd? Ska de skydda fjädrarna på något sätt? Vad kommer de från för VAG-bil? Nyfiken

  12. #72
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Vad är grejen med dessa skydd? Ska de skydda fjädrarna på något sätt? Vad kommer de från för VAG-bil? Nyfiken
    Ja, på nåt sätt ska de ju skydda Vet inte exakt vad de primära syftet är men de lär ju skydda fjädrar/dämpare från stenskott, och sen lär de ju även hindra små kvistar/pinnar att fastna i fjädern om man man kör över nåt sånt.

    I sprängskisser har jag sett dessa delar inkluderade på Polo 6R/6C och dess syskon (Fabia mk3, Ibiza mk4, A1 mk1), antagligen så ska de passa alla framhjulsdrivna bilar på PQ25/PQ26 plattformen och tydligen passar de även bilar på PQ24 plattformen som har samma utformning på bakaxeln. Det betyder alltså VW Polo 9N/9N3/6R/6C, VW Fox, Audi A1, Audi A2, alla generationer av Skoda Fabia, Skoda Rapid, Seat Ibiza 6L/6J, Seat Cordoba 6L och Seat Toledo NH.

    Sedan kan det vara så att dessa delar bara suttit fabriksmonterade på bilar med "utrustning för dåliga vägar" (tillsammans med andra stötdämpare) vilket brukar höra ihop med vissa marknader tror jag.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #73
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Efter att jag fått bra rabatt hos en säljare på Ebay, så införskaffades ett Porsche 991-lock till expansionskärlet, som sällskap till det Porsche-oljelock jag hade sen tidigare.

    Namn:  avhQzaT.jpg
Visningar: 1942
Storlek:  186.8 KB

    Detta gjorde även att jag äntligen fick motivation att öppna upp Porsche-oljelocket igen och finmodifiera inuti så att det nu sitter rakt istället för nästan rakt när det är installerat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  14. #74
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Ny modd! Short shift från 4H-TECH.

    Namn:  0OSKMh2.jpg
Visningar: 1855
Storlek:  126.5 KB

    På Bug Run bytte jag några ord med en annan WRC-ägare som stod med huven öppen i depån. Jag såg att han hade en 4H-TECH short shift monterad så jag frågade honom om den, och jag fick provsitta bilen och känna på växelföringen. Visst var slagen korta men när man förde spaken till vänster mot "backspärren" och sedan antingen framåt till 1:an eller bakåt till 2:an så gick spaken inte helt rakt fram/bak utan något snett till höger, in mot mitten. Ägaren anmärkte lite på detta, men för mig var det en dealbreaker, kändes inte alls bra.

    Efteråt när jag funderade på hur växellänkaget fungerar tekniskt sett så insåg jag att problemet borde bara handla om felinställda vajrar. Jag mailade 4H-TECH och fick det bekräftat att deras produkt inte påverkar slaget i sidled så där behövs inte ens någon justering av vajern. Endast vajern som sköter den längsgående rörelsen behöver justeras några millimeter (möjligtvis hade den andra WRC-ägaren gått och justerat fel/båda vajrarna).

    Så jag beställde mig ett kit, och idag var det dags att installera.

    Namn:  f1CI3St.jpg
Visningar: 2605
Storlek:  112.4 KB

    Den nya delen har alltså kortare hävarm (avstånd från växelväljaraxeln till tappen som vajern fästs i). På grund av det kortare avståndet så får inte original "gate selectorn" (delen uppe till höger i bild) med sin glidbussning (ej med på bild) plats däremellan. 4H-TECHs lösning är att inkludera en ny gate selector som har armen för glidbussningen på andra sidan där utrymmet inte är begränsat.

    Namn:  QZ8K8vl.jpg
Visningar: 2053
Storlek:  169.4 KB

    Här är allt monterat och klart. Glidbussningen jag har är en "Super Slider" från Dieselgeek som jag uppgraderade till för nåt år sen, då slitage på originaldelen gjort att det uppstått ett litet glapp i sidled. När jag nu flyttade över Super Slidern till den nya gate selectorn inspekterade jag den och kunde konstatera att den inte uppvisar nåt slitage alls.

    Vajern till vänster i bild förlängdes med 7mm enligt instruktionerna.

    Sedan var det dags för provtur. Allt funkade precis som original, fast med kortare slag i längsled. Enligt tillverkaren är det ca. 35% kortare slag, vilket är en rejäl minskning. Det är nästan så att om det varit justerbart så hade jag justerat den för att få något mindre förkortning. Men det jag gillar (och det jag såg fram emot mest) är känslan när växlarna "ploppar" i och ur mer distinkt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #75
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Nåt som ofta kommer upp när man diskuterar EA113 motorn är ju frågan om man bytt tryckaren till högtrycksbränslepumpen. Nu när bilen varit i bruk drygt 5 år och med drygt 8500 mil på mätaren så kändes det som att det var dags. Så jag beställde en ny tryckare och O-ring till högtryckspumpen på VAG.

    Namn:  lACgRQH.jpg
Visningar: 1754
Storlek:  138.9 KB

    Jag tömde högtryckspumpen på tryck och demonterade den enligt proceduren som beskrivs i otaliga klipp på Youtube (ett litet jobb, tog kanske 10 min att demontera och då var det första gången jag gjorde det). Jag plockade ur tryckaren och efter alla skräckexempel med nerslitna tryckare man sett på bild, så vände jag med spänning på den för att se hur stort slitaget på glidytan mot kamaxeln var... och det visade sig att den var som ny. Inget synligt eller kännbart slitage alls. Ingen grop, inget repmönster i den härdade ytan. Det var bara på sidan man kunde se att den faktiskt varit använd (det bildas en polerad rand runt hela sidan).

    Namn:  oUtRAdq.jpg
Visningar: 2125
Storlek:  139.5 KB

    Gamla till vänster, nya till höger. Det kändes lite onödigt att byta eftersom den gamla såg så bra ut men eftersom jag redan hade köpt en ny (beställningsvara, så ingen retur) så smorde jag upp den nya med lite fräsch motorolja och satte i den.

    Passade även på att byta vajeränden till växelvajern som sköter fram/bak rörelsen. Har under en tid upplevt att det funnits ett par millimeter glapp i fram/bak-led på växelspaken, och lokaliserade detta till vajeränden. Det sitter en gummibussning i den som blivit lite för glapp med tiden.

    Namn:  TuGnv11.jpg
Visningar: 1965
Storlek:  94.5 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Den där tryckaren är en granat i väntan på att få smälla

  17. #77

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Den där tryckaren är en granat i väntan på att få smälla
    Har vi hört talas om nån i sverige som gått ner sej?
    Hållt på några år med tfsi och har bara läst om några fåtal i Uk tex.
    Är först när man uppgraderar pumpen dom börjar slitas.
    Dom 2 senaste jag bytte hade gått runt 13-15k mil utan speciellt slitage,och dom var inte bytta sen tidigare då det var ägare sen låga mil

  18. #78
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Har testat en till modd, denna gång nåt som är rätt populärt att köra med på VAGs (och även andra tillverkares) olika turbomotorer världen över, nämligen en DV+ från australiska Go Fast Bits. Det är alltså en modulär tillsats till återcirkulationsventilen som gör att ventilen automatiskt stänger när laddtrycket är dumpat efter gasuppsläpp, till skillnad från originallösningen där solenoiden fortsätter hålla ventilen vidöppen även efter att det inte längre finns något laddtryck. Fördelen med Go Fast Bits lösning ska vara bättre respons om man lyfter av och sedan går på gasen igen.

    Namn:  Ly05Yj6.jpg
Visningar: 1834
Storlek:  120.1 KB

    Detta är nåt jag tänkt på ända sedan jag först läste om produkten för ett par år sen. En intressant lösning, men har den så stor effekt att det skulle vara värt det? Nu råkade det sig så att det dök upp en på annonstorget här på sidan, oanvänd i originalförpackning till ett OK pris, så jag tog tillfället i akt och köpte den.

    Namn:  Jm9MAd2.jpg
Visningar: 1910
Storlek:  79.2 KB

    Blir det nån skillnad då? Något bättre respons kanske, men ingen stor skillnad. Tror jag blir tvungen att byta tillbaka till original och testa den igen, nu när man fått en uppfattning om hur det känns med DV+. Bedömer jag att skillnaden är mycket liten så kan man lika gärna köra original.

    Namn:  win6TCE.jpg
Visningar: 1828
Storlek:  146.1 KB

    Som tur är så är det väldigt lätt att byta på bilar med CDL motorn då dessa har återcirkulationsventilen framför motorn, åtkomlig uppifrån till skillnad från övriga varianter som har den bakom motorn vid turbon. Av bilar med CDL motorn verkar Polo R WRC vara extremfallet där den sitter ännu högre upp än i övriga (så pass att man var lite försiktig när man stängde huven första gången efter montering av DV+ då denna bygger på ca 1cm ).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  19. #79
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag fick höra att jag inte levererat tillräckligt med OEM-mods på sistone. Jag har tyvärr inte några nya delar att komma med, dock har jag inhandlat lite annan hårdvara, nämligen en OBDeleven Next Generation Pro.

    Namn:  DSC_2500.JPG
Visningar: 1431
Storlek:  121.0 KB

    Ikväll har jag roat mig med att utforska lite inställningar och gjort ett par kodningar som redan tidigare snappat upp på nåt forum. De funktioner jag aktiverat är:

    1. Medan man blinkar åt någon sida släcks DRL på den sidan, ökar blinkersens synlighet
    2. Medan backväxeln är i tänds kurvljusen på båda sidorna, för att lysa upp området runt bilen vid parkeringsmanövrar

    Sedan försökte jag mig även på att få till tända bakljus tillsammans med DRL. Det finns en bit för att aktivera parkeringsljus när tändning är på, även i "0"-läget (DRL-läget) på ljusvredet. Detta gör att bakljus+skyltbelysning alltid är tända, men det gör även att främre parkeringsljus (50% styrka på LED) ersätter DRL (100% styrka på LED). Man går alltså miste om DRL med full ljusstyrka. Jag vill ha kvar DRL-läget med enda skillnaden att bakljusen även är tända, men jag är rädd för att det inte går att få till.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  20. #80

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Pontus Sylvén
    Ort
    Borås
    Inlägg
    12
    Jag är väldigt nyfiken på att höra mera om odbeleven i sig.
    Funkar bra?
    IOS eller android? Kan man ha Båda?
    Hur funkar det där med krediter som står på deras hemsida?
    Totalkostnad med adapter, frakt och app?
    Kan lämnas inkopplad utan att dra ur batteriet? vaknar själv vid start?

    Har själv funderat på att köpa denna men mest för övervakning.. laddtryck, temp, spikningar osv. Hur funkar den delen?

    Jäklar vilken uppsats det blev...
    Har du svar på någon del så vore det najs!!

    Mvh



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. 2014 VW Polo R WRC (220hp) - DRIVE & SOUND (1080p)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:32
  2. Polo R WRC
    Av Parpan i forum VW-forum
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 01:31
  3. Polo R WRC
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 23:15
  4. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin