Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59

    Något drar ur batteriet på Golf GTI -05

    Golf GTI -05

    Om jag inte kör bilen varje dag så är det något som drar ur batteriet.
    Jag har upptäckt att det är ett relä som klickar på passargerarsidan, börjar efter 2-3 minuter efter att man har stängt av bilen och tagit ur nyckeln.
    När jag mäter förbrukningen ligger den på ca 0.75 A och dippar ner till 0.30 A i någon sekund när reläet klickar.
    Bredvid batteriet sitter en säkringsbox. Tar jag ur säkring F24 (röd 10A) slutar reläet att klicka och belastningen sjunker till 0.05 A.
    Enligt www.golfgtiforum.co.uk kan den säkringen gå till rätt mycket beroende på utrustning i bilen.

    Camshaft control valve 1 -N205- 30a
    Radiator fan -V7-
    Activated charcoal filter solenoid valve 1 -N80-
    Variable intake mainfold changeover valve -N156-
    Throttle valve module -J338-
    Auxiliary coolant pump relay -J496-11
    Valve for oil pressure control -N428-8

    Vilket av dessa kan finnas på passargerarsidan?
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  2. #2
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Efter mycket felsökande och forumsurfande har jag antagligen kommit fram till problemet, men ingen lösning.

    Listan på vad som var inkopplat på säkring F24 var fel, det är: F24 -SB24 -Fuse 24 (on fuse panel B)5A -J533-Data Bus On Board Diagnostic Interface

    Efter att bilen är avstängd dröjer det en stund innan alla databoxar går ner i sleep mode, är det då någon databox som inte får klar-signal att stänga ner så ligger den och drar ström.

    Jag har bytt till en eftermarknadsstereo som bilen inte känner igen via can-bus och då stänger inte bilen ner ordentligt. Testade med originalstereon och allt funkar som det ska, efter ca 10 min är strömförbrukningen bara 0,01A.

    Så, kan någon hjälpa mig vidare med detta så jag kan ha min nya fina stereo monterad utan att tömma batteriet?
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man ska kunna koda bort orginalradion från can-bus modulen (adress 19 ?) med hjälp av vag-com

  4. #4
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Man ska kunna koda bort orginalradion från can-bus modulen (adress 19 ?) med hjälp av vag-com
    Tog ett snabbt dyk i VCDS men hittade inget, får forska vidare.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Din eftermarknadsstereo, är den inkopplad på CanBus systemet?

    Jag minns från tiden då jag körde Skoda Octavia att om man ville stoppa i en stereo från Octavia 2 facelift i en prefacelift bil så måste man också byta ut Canbus gatewayen för annars så drar batteriet ur sig. Och om jag googlar på ”octavia canbus drain” så får jag träffar på både Skoda men också olika Volkswagen forum.

    Det här problemet gäller om man vill stoppa i en originalstereo, och jag vet inte om detta även gäller för eftermarknadsdelar.

  6. #6
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Din eftermarknadsstereo, är den inkopplad på CanBus systemet?

    Jag minns från tiden då jag körde Skoda Octavia att om man ville stoppa i en stereo från Octavia 2 facelift i en prefacelift bil så måste man också byta ut Canbus gatewayen för annars så drar batteriet ur sig. Och om jag googlar på ”octavia canbus drain” så får jag träffar på både Skoda men också olika Volkswagen forum.

    Det här problemet gäller om man vill stoppa i en originalstereo, och jag vet inte om detta även gäller för eftermarknadsdelar.
    Ja den är inkopplad på can-busen. Sitter en liten box som heter "can bus decode", antagligen för att få alla funktionerna till ratten, men kanske saknas det någon signal.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag ska väl först göra klart att mina kunskaper i CAN-bus och övrig digital fordonsteknik är begränsad eller snarare obefintlig!
    Men jag ser ett vist samband med ett långdraget problem jag hade med min släpvagnskontakt nämligen att ljuset inte stängdes av på släpet, trotts att jag stängt av bilen! Mina misstankar riktas mot den så kallade "trailer modulen", misstänkte att det kan ha kommit fukt i den. Det konstiga var att den fungerade varje gång man lossat kontakten på modulen, men bara en gång, sen likadant!
    Nå väl, inget världsproblem, bara att komma ihåg att alltid dra ur släpets elkontakt varje gång man parkerar en längre stund.
    Sen slog det mig apropå ingenting: Jag måste ha världen äldsta bilbatteri, fan det är ju tio år gammalt! Raskt i väg och köpa ett nytt batteri i förebyggande syfte! Oh herregud snurrar en startmotor så fort!!
    Några dagar senare krokas släpet på, och när jag stänger av bilen så slocknar ljuset på släpet igen! Och har funkat klockrent sedan dess!
    Min slutsats är att i alla fall "trailermodulen" är känslig för låg spänning och helt enkelt skiter i att stänga av ljuset!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Det känner jag också igen från min tid som Skoda ägare. Jag hade på min första Octavia RS (-07) ibland startproblem. Startmotorn snurrade så fint men motorn startade ändå inte. Då bytte jag ut originalbatteriet som var av fabrikatet Banner mot ett Varta Silver batteri, och sen dess var startproblemen borta.

    Annars så var det mest Skoda ägare med bränsledriven värmare i bilen som hade oförklarliga driftstörningar, och dessa problem försvann när de bytte ut originalbatteriet till ett eftermarknadsbatteri.

  9. #9
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59

    Programmera bort stereon

    Hur programmerar jag bort stereon?
    Jag har bytt till en eftermarknadsstereo och nu krånglar bilen.

    När jag stänger av bilen så letar elektroniken efter stereon för att släcka ner den men hittar den inte, vilket gör att batteriet dras ur under natten, har skrivit om detta i en annan tråd. http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...r-ur-batteriet

    Hjälp vore tacksamt.

    Är lite trött på att koppla in laddaren varje kväll, som om det vore en el-bil.

    Golf GTI -05
    Senast redigerad av vfr den 2017-07-09 klockan 00:56. Anledning: Sammanslagtna trådar. Finms ingen anledning att starta ytterligare en tråd i samma ämne.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av k49 Visa inlägg
    Hur programmerar jag bort stereon?
    Jag har bytt till en eftermarknadsstereo och nu krånglar bilen.

    När jag stänger av bilen så letar elektroniken efter stereon för att släcka ner den men hittar den inte, vilket gör att batteriet dras ur under natten, har skrivit om detta i en annan tråd. http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...r-ur-batteriet

    Hjälp vore tacksamt.

    Är lite trött på att koppla in laddaren varje kväll, som om det vore en el-bil.

    Golf GTI -05
    Canbusgateway -19

    Där väljer du installationslista.
    Sen bockar du bort 56-Radio i listan så skall den vara borta från bilen.

  11. #11
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Canbusgateway -19

    Där väljer du installationslista.
    Sen bockar du bort 56-Radio i listan så skall den vara borta från bilen.
    Har nu testat och det gick alldeles utmärkt... förutom att bilen nu inte visste att jag har en stereo överhuvud taget och vägrar starta den.

    Efter ytterligare letande på nätet är tydligen lösningen att byta till nyare Canbus gateway 1k0 907 530. Denna modul tillsammans med nyare stereos verkar inte vilja gå ner i viloläge. Detta gäller även för dem som vill retrofit original VAG stereo, till exempel byta upp sig till en modell med navigation.

    Min gateway har modell E och det ska vara någon modell efter K. Den vanligaste verkar vara AD på Ebay/Aliexpress.

    Är det någon som har koll på eventuella årsmodeller på de olika slutbokstäverna, och eventuella funktionsskillnader?

    Har även hittat 1N0 i början, i stället för 1K0, vad kan skillnaden vara?
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Som du skriver så är det precis samma sak vid uppgradering till exempelvis RNS510. När jag gjorde den uppgraderingen så kollade jag gatewayen som visade sig vara tillräckligt ny i min bil. Men det är bra. Då har du koll på orsaken iaf.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 15:19
  2. Drar ut batteriet på min Beetle -99
    Av mrVW i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 08:42
  3. Drar ur batteriet!!
    Av cnell i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 22:43
  4. Batteriet laddas ur, jetta.
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 22:57
  5. Montera ur originalstereo i Golf GTI -05
    Av GTI-Micke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin