Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240

    R-däck, vilka är bra och vilka är dåliga?

    Jag har precis köpt in en uppsättning Toyo R888 195x50x15 till min Golf Mk1a. Är det någon som har koll på vilka cambervinklar man ska köra med för att dom ska må bra?

    Är det någon som har provat R888orna eller några andra R-däck som kan uttala sig om greppet, livslängd osv?

    Vilka R-däck är att rekommendera?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Jag hade R888 på bugrun till corren (som dessutom var slitena) och det var grymt grepp...många säger att just 888 är mkt bra och ofta till ett bra pris.

    Jag körde med -2,5 i camber på corren och det var najs(en kille på K3 , porsche som sa att det var bra)...iof är min framtung som fan men det var som natt och dag om man jämför med gatdäcken.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Lite allmänt om olika däck.. http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag kör i år på R888r och tycker faktiskt att de är jämförelsevis hala... Tidigare har jag kört på Bridgestone re540 och Toyo R881 och båda dessa tycker jag greppade bättre.
    Cambern är ställd till -2,8 grader.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Det enda jag kan komma med är att de Yokohama 032R jag kört på har varit bra fäste i!
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    ligger de olika långt ifrån i pris??

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    vad ska man ha för tryck i däcken? när dom är varma alltså.

  8. #8
    Barbapappa
    Gäst
    Jag kör med R888 och tycker dom är skitbra. Dessutom finns dom i 'rätt' storlek för min bil vilket gör det ännu lättare. ;-)

    Jag kör med 2,5gr camber vill jag minnas och med plus minus 0 i TOE, då sliter dom inte mycket däck när man kör på gata och sånt, lite mer spårkänsligt kanske men hade man velat ha komfort så kanske en rensad etta inte är den bilen man hade valt ändå tänker jag... ;-)

    Jag köpte i vintras en omgång Yokohama A048 i samma storlek och dessa fungerade för mig också bra, men jag tyckte det kändes som att greppet ökade markant och även livslängde kan ha ökat lite (har ju i.o.f.s. dragit ner på gatkörningen med r-däck betydligt nu)...

    Har även kört med Yokohama A032R (Lupo 1,4) och Continental C1 race (Clio Sport) som deras räck heter, vilket visade sig vara ett riktigt dåligt r-däck. Men A032R funkade väldigt bra på den gamla Lupon med ungefär samma mods, väldigt bra livslängd på dessa.

    Men R888 är tveklöst bäst gällande pris/prestanda nu känner jag för min egen del!

    Jag brukar köra däcken med kalltryck på 1,7-1,8 fram och 1,6 eller så bak. Det brukar bli varmtryck på mellan 2,0-2,4 och lite kallare där bak (svårare att få upp värmen bak på den lätta lilla felhjulsdrivna bilen). Det känns som att dom funkar bra när dom har varmtryck runt dessa siffror tycker jag, och det är så jag har fått höra att det ska ligga till ungefär. ;-)

    Vart köpte du däcken förresten? Skulle behöva två till för jag köpte alla jag kunde få tag på i sommras och fick bara tag på sex däck.
    Senast redigerad av Barbapappa den 2007-09-20 klockan 17:33.

  9. #9
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Roffe Visa inlägg
    ligger de olika långt ifrån i pris??
    I 195/50-15" så var det så här i våras tidigt i sommar. Yoko A048 ~1500:-/st Toyo R888 ~750;-/st. Ungefär nu då alltså. ;-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    I 195/50-15" så var det så här i våras tidigt i sommar. Yoko A048 ~1500:-/st Toyo R888 ~750;-/st. Ungefär nu då alltså. ;-)
    750:- per däck????
    Vart köper man då??
    Jag blir sugen som tysan nu!

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag köpte från Ralphs däck, men GTIklubbens rabatt så blev det 815kr per däck INKL frakt!

    Inte alls farligt enligt mig.

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    R888 är rätt känsliga för camber, jag körde på -2.5 grader förra året och det funkade inget vidare (mk II ca. 960 kg), blev rätt mycket slitage på yttre halva delen av däcket. Då körde jag med koni gatfjädrar och orginal krängningshämmare så det krängde en hel del. Jag körde upp en uppsättning på fyra - fem bandagar plus en hel del konbana. I år kör jag med någonstans i närheten av -3.2 grader och jag har då en närmast perfekt slitbild. Nu har jag gått upp 2 till 3 gånger i fjäderkonstant fram samt bytt till G60 krängare fram. Och det har gjort att den kränger mycket mindre, så nu tror jag att jag skulle klara mig med lite mindre camber.

    Men min kamrat (Kjell a.k.a. wursting med en mk I ca. 860 kg) kör också med R888 och ca. -2,5 grader. För honom fungerar det mycket bättre med denna camber och han har ett mycket bättre slitmönster på sina däck än jag hade med -2.5 grader.

    Sen beror det nog en hel del på körstil och hur man har bilen inställd för hur däcken kommer att slitas. Så det är bara att experimentera sig fram, men jag skullen nog börja någonstans runt -2.5 grader.

    Gällnade däckstryck, så har jag kört på 2 bar varmt i början, men jag märkte att det fungerade bättre med 2.1 till 2.2 bar varmt. Men det när något man får experimentera sig fram till.

    Det är nog långt ifrån de bästa r-däcken, men pris/prestanda är nog rätt svarslaget.

    /Johan
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  13. #13
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    750:- per däck????
    Vart köper man då??
    Jag blir sugen som tysan nu!
    Jag handlade av Martin på Wheelbase bl.a. (supertrevlig och duktig på däckbiten, och VET vad som funkar till vad) men även den där liraren upp mot Stockholm nånstans som 'puppan' på rejsa kände lite som hade kanonpriser också, forska på rejsa så ska du nog hitta nån tråd där.

    Dock verkar tillgången på däck vara väldigt suspekt och Martin har sagt att han får långt från alla däck han beställer varje år, det kommer typ stötvis också några laddningar per säsong så han har ju lite av en lista där man sätta upp sig på nästan verkar det som. Just 195/50-15" som jag kör på är ju en sån dum storlek också som dom har jättelåga priser på i år Toyo, så dom vill ju alla ha som även brukar köra bredare och högre däck... ;-)

  14. #14
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av SixPs Visa inlägg
    R888-snack
    Väldigt intressant att läsa era erfarenheter av däcken då ni kör såpass lika bilar som mig.
    Även om jag blir lite deppig när jag ser vad era bilar väger (eller mest Kjells då), haha... ;-)

    Ni kommer till Kinnekulle båda två hoppas jag. :-)

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Väldigt intressant att läsa era erfarenheter av däcken då ni kör såpass lika bilar som mig.
    Även om jag blir lite deppig när jag ser vad era bilar väger (eller mest Kjells då), haha... ;-)

    Ni kommer till Kinnekulle båda två hoppas jag. :-)
    Tyvärr blir det bara jag som kommer till Kullen denna gång. :-( Kjell hade inte passligt.

    Annars är nog Kinnekulle den bana som jag kört som käkar däck mest. De långa högerkurvorna gör att vänster fram, dvs innerhjulet, blir att spinna en hel del när man saknar diff (och kör på attack.....). Så det får man vara på sin vakt med och kolla däcken mellan körpassen så att man inte kör slut på ett däck innan man hinner skifta däck mellan bak och fram.

    Ps. Jag skulle också vilja banta några kilon på mkII:an så att jag skulle närma mig Kjells racevikt, då han är rakarnas snabb...... Ds.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Vad väger Kjells Mk1a? Under 900 kg?

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    860kg står det i ett tidigare inlägg (längre upp..)
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    VR6_Linuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Linus Henriksson
    Medlemsnr
    2727
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    258
    Ang tillgång på R888 däcken kan nog bli svårt just nu, pratade med importören för en vecka sedan och där var en container på väg hit. Men det var inte säkert att det kom några R888 i 205/50/15 iaf som jag ska ha..
    Golf 1 L 75, Golf 3 1.8T 92, Bora V6 01

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Finns det 13" R-däck..allså i huvetaget?

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    jodå, finns av flera sorter t.ex. yokohama 048 205/60/13
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin