Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Mats Steenberg
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    38

    Kina Däck ???

    Hej , Sitter å kollar på nya sommar sulor och kan bara konstatera vilken djungel med däck det har blivit !!!
    Om nu billiga så kallade "kina däck" är så värdelösa som folk vi göra kallade i tester etc etc hur kommer det sig att man får sälja skiten !!! En del säger att vissa däck är rent utav livsfarliga i trafiken ??
    Jag själv har alltid förespråkat premium däck och kommer så fortsätta att göra men klart man sneglar ju lite då man får 4 däck för samma pris som 2 kvalitets däck ............ ni som vet bättre får gärna förklara för mig som inte vet utan ställer bara frågan ? Att premium däck håller längre kan jag ju förstå men att kina däck skulle vara helt värdelösa är för mig obegripligt det måste väl ändå testas och kunna uppnå någon form av att klara vatten etc etc eller ?

    Motivera gärna för och emot och eller om ni nu kör på ett billigare märke hur funkar dom vill gärna höra .

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391

    Kina Däck ???

    Kinadäcken är inte lika kina nu som dom var förr, dom har blivit ganska bra
    Jag brukar åka på premiumdäck, men har en svåger som är däckhandlare å han har försett mej med lite däck att testa emellanåt.
    Provade general altimax (förvisso amerikans,men i kina segmentet tror jag) i 235/18 dimension samt sailun atrezzo 245/18 å båda däcken funkade helt klart över förväntan, lätta att balansera,hyfsat tysta å framför allt gjorde dom sitt jobb i blött väglag, inga läskiga överaskningar
    Dessvärre inte gjort nåt uthållighetstest
    Funkar helt klart på en bruksbil

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Har kört både vinter (dubbat) och sommardäck i märken som minerva och sailoon och för priset måste jag säga att dom fungerat låååångt över förväntan. Bra grepp hyffsat tysta tåliga, en uppsättning minerva 225/35-19 pendlade jag ca 3500-4000 mil med en sesong och dom såg inte ens slitna ut, och bra egenskaper i regn sålänge man kör med huvudet (läs "kör inte 130-140 km/h i ösregn")

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Vinterdäcken blir dock hårda som hockeypuckar över -1.
    De har absolut inte samma mjukgörande gummi som riktiga vinterdäck.
    Något att tänka på men detta gäller ju norr om Stockholm dä.

    Sommardäck däremot tycker jag de fungerar de mesta jag testat iaf.

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Dom sailoon vinterdäcken jag haft på lupon i vinter har fungerat oklanderligt och varit mjuka och fina. Visst vi har inga 30- men neråt 15 16- har det varit i alla fall.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Vinterdäcken blir dock hårda som hockeypuckar över -1.
    De har absolut inte samma mjukgörande gummi som riktiga vinterdäck.
    Något att tänka på men detta gäller ju norr om Stockholm dä.

    Sommardäck däremot tycker jag de fungerar de mesta jag testat iaf.
    Nu hoppas jag det är skrivfel och att du menar under -1, för jag har aldrig hört talas om däck som blir hårda av ökad värme.

    Iaf, satte på 4 GT radial sommar däck förra året på GTI'n och med tanke på priset har jag inget att klaga på än så länge.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Nu hoppas jag det är skrivfel och att du menar under -1, för jag har aldrig hört talas om däck som blir hårda av ökad värme.

    Iaf, satte på 4 GT radial sommar däck förra året på GTI'n och med tanke på priset har jag inget att klaga på än så länge.
    Orka!

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Tror också att dom är rätt OK, om än att dom inte ligger i topp.
    Det låga priset är väl som med allt annat från Kina beroende på att dom produceras under vidriga arbetsförhållanden. Däckfabriker är inga trevliga arbetsplatser!
    Dom absolut sämsta däcken jag kört på var ett lågprismärke som Däckia hade för många år sen "Ansa Turbo" dubbdäck från Spanien! Trodde inte att däck kunde ge en bil så lömska vägegenskaper!
    Sen kan man bli positivt överraskad också, köpte begagnade lättmetallfälgar till Golfen för att ha till vinterdäcken, på fälgarna satt nästan nya "EcoPony" dubbdäck, regummeringar från Polen! Jag tänkte att dom kan man prova och se hur dom funkar för skojs skull, till min förvåning funkade dom helt OK att köra på! Vist dom väsnades lite väl mycket och dubbarna lossnade rätt omgående.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Kvarten1 Visa inlägg
    Att premium däck håller längre kan jag ju förstå men att kina däck skulle vara helt värdelösa är för mig obegripligt det måste väl ändå testas och kunna uppnå någon form av att klara vatten etc etc eller ?
    Det finns även premium-däck som inte håller så länge. De Dunlop Sportmaxx RT sommardäck som jag kör på bruksbilen brukar jag få byta vartannat år. Jag tycker ändå väldigt bra om de däcken då de har bra grepp och är tysta, de plattar inte heller till sig om bilen blir stående några veckor.

    Min erfarenhet är att man får prova sig fram tills man hittar något däck som man trivs med, det handlar inte bara om grepp och slitstyrka, jag har genom åren tröttnat på däck på grund av ljudnivå (som kan variera med temperaturen), däck som plattat till sig över natten och däck som känts "svajiga".

    m v h Henrik

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    När jag jobbade med däck så kollade man ju ofta om de var tillverkade för nordiskt klimat.
    I princip 100% av de billigare märkena hade inga däck för vårt klimat.
    Är ju värt att tänka på även "OM det kan fungera".

    Man känner stor skillnad om man provar mot varandra iaf.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag är mycket nöjd med "Hankook", kör med dom både sommar och dubbade vinterdäck. Tycker dom funkar fint på Golf.
    Dock är dom ju inte några utpräglade lågprisdäck längre.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Som vinterdäck använder jag främst King Meiler från Däckonline

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag skulle aldrig få för mig att köpa något annat än europeiska däck. Oavsett prisklass. Europeiska däck för Europa! Väljer tyska Continental eller franska Michelin om möjligt på sommardäck. Nokian på vinterdäck (nordisk friktion). Forza Europa!

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Ja Europeiska däck är väl att föredra! Hankook är tillverkat i Ungern! Medan Michelin kan vara luriga, har hört att däck tillverkade i Spanien ämnade för den Afrikanska marknaden parallellimporterats och sålts av mindre nogräknade gummi-nasare här i Sverige!

  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Dom allra "nyaste" budgetdäcken skulle jag helt klart undvika. Däremot isåfall dom fabrikat som har varit värsta budget och är på väg uppåt. Det kan vara hyffsat bra men ändå prisvärda däck. Landsail är ett sådant fabrikat. Jag har flera vänner, däribland bilnördar, som tycker dom är helt ok.

    Men det är ju så med allting. Första varianterna på något brukar vara riktigt billiga och usla kopior. När dom fått utvecklats ett tag så brukar det bli relativt vettiga saker, men fortfarande till ett bra pris. Inte riktigt i klass med dom bra grejorna, men bra värde för pengarna.

    Och det kan mycket väl vara så att ett billigt däck har väldigt bra pris, bra slitstyrka, bra våtgrepp mm. Men inte alla parametrarna samtidigt. Premiumdäcken varierar såklart också, men dom brukar inte vara riktigt dåliga på någonting. Bara olika bra jämfört med varandra.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Orka!
    E du trött eller?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Ja Europeiska däck är väl att föredra! Hankook är tillverkat i Ungern! Medan Michelin kan vara luriga, har hört att däck tillverkade i Spanien ämnade för den Afrikanska marknaden parallellimporterats och sålts av mindre nogräknade gummi-nasare här i Sverige!
    Med Europeiska däck menar jag däck utvecklade och tillverkade i Europa, för Europa, av Europeiska företag.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kom ihåg att det skiljer på Europa och Norden med.
    De stora tillverkarna har olika däck för olika marknader.

    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    E du trött eller?
    Du kan va trött

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Fast varför ska man chansa på de enda som håller dej på vägen? Har en 2 åring och sambo i bilen, chansar inte utan däcken kosta nästan hälften av vad bilen kosta

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    bara kika på tex Nokian som ändå får anses värdsledande på nordiska däck vinter som sommar(med Continental hack i häl).

    för europa så har dom sina zLine däck, som är RIKTIGT bra för europeiskt väglag, +grader och rätt typ av asfalt.
    för norden däremot, så heter zLines motsvarighet hakka black, och skillnaderna på dessa är att gummiblandningen fixxar ner till -10grader och lättare snöslask, och fortfarande har helt okej grepp och köregenskaper, långt utöver billigare vinterdäck.
    dom är alltså gjorda för våra nordiska vår/sommar/höst årstider, medans zLine funkar riktigt fint, men bara på sommaren.
    Det är en ENORM skillnad att köra samma bil på dessa två olika gummiblandningar när det kryper neråt 0 grader.

    kinadäcken har som regel sämre stommar, obalans, sämre slitstyrka, högre ljudnivå, stötighet, gjorda för fel typ av asfalt och av fel gummiblandning.
    ÄVEN om dom blivit betydligt bättre på senare år, så är det LJUSÅR ifrån exvis ett nokian eller conti däck.

    ..som någon skrev ovan, däck är en ren säkerhetsfråga, det enda som har kontakt med vägen, och idag kostar premiumdäck 17-18" 1000-1200kr/st, och folk åker runt i bilar för i snitt 150-200'000:-, så vad är dom få hundralapparna vid inköp att spara på?
    du har igen dom i slitstyrka då däcket hållit dig/sambon/barnen säkra på vägen, utan tinnitus, 2-3ggr längre

Liknande ämnen

  1. VW Phideon - endast för Kina
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-23, 22:00
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 23:48
  3. Kina varianter.
    Av Die_Snider i forum Bilder och Videos
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-02-20, 01:29
  4. Golf OEM LED R Strålkastare Kina kopia
    Av Gronskog i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 17:49
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin