Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Stellan Landin
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5

    Golf GTI -99 går ryckigt

    Hej!

    Ny medlem här och jag har lite problem med min Golf.

    Bilen är en Golf GTI -99 med 1.8T motorn med motorkod AGU. Har använt den som pendlarbil till jobbet i ett år utan några som helst problem förutom en ABS-givare som gav upp i vintras och resulterade i att ABS lampan lyste, men efter byte av ABS-givare så försvann det problemet.

    För några veckor sedan så gick den som vanligt bra hem från jobbet, men när jag satte mig i bilen på morgonen så gick den som vanligt tills jag körde ut på motorvägen då den började rycka väldigt och kännas orkeslös samt att temperaturmätaren steg och sjönk lite som den ville.

    Svängde in på en verkstad inte långt därifrån och bad dem koppla in datorn för att läsa felkoder. De två felkoder som fanns var "Temperaturgivare kylmedel orimlig signal" samt "Lambdasond 1 felaktig signal". De raderade felkoderna och då gick bilen som den skulle nästan hela vägen till jobbet.

    Beställde en tempgivare som kom dagen efter och bytte ut den samt lagade en vakuumslang jag såg var lite sprucken med krympslang. Då gick bilen som den skulle i en och en halv timme när jag åkte runt och försökte få den att gå ryckigt igen. Bestämde mig då för att köra bilen hem igen, och kom då bara drygt en mil innan den började rycka och ha sig, bara att köra bilen tillbaks till jobbet och ställa ner den där igen.

    Efter byte av termostat så slutade i alla fall temperaturmätaren leva sitt eget liv men den börjar fortfarande rycka efter en stunds körande.

    Jag har haft den inne på verkstad för felsökning, och de säger sig inte hitta någonting som ser galet ut. Efter byte av tempgivaren så finns det heller inte en enda felkod i datorn.

    Har kollat lite på tändspolarna, som tydligen är ett vanligt fel på dessa. Efter att ha kört tills den började rycka så kopplade jag i och ur varje tändspole för sig. Började från höger och när jag kom till den tredje (från höger) och kopplade i och ur den så började den gå som den skulle igen. Tänkte då att det måste vara den tändspolen som bråkar. Bytte plats på den och den bredvid och körde igen tills den började gå dåligt och kopplade ur den tredje tändspolen från höger igen (som då var bytt till den bredvid) och samma sak hände då, den började gå bra igen.

    Betyder det att jag har två dåliga tändspolar som turas om att bråka? Kabelbrott? Någon annan givare som gett upp? Något helt orelaterat till tändningen?


    Är det någon som känner igen dessa symptom och har några förslag på vad mer jag bör kolla? Eftersom det inte finns några felkoder och då jag inte lyckas hitta något som ser fel ut så kommer jag själv inte på något mer.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Henrik Drechsel
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    11
    Kolla tändmodulen, kan spöka

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Stellan Landin
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke Visa inlägg
    Kolla tändmodulen, kan spöka

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

    Hej!

    Tackar för svar!

    Ska kolla denna när jag kommer till jobbet i morgon. Du vet möjligtvis inte vart den sitter på dessa?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Henrik Drechsel
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    11
    Brukar sitta på luftburken

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Henrik Drechsel
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke Visa inlägg
    Brukar sitta på luftburken

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk


    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Stellan Landin
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke Visa inlägg


    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
    Hej,

    Någon tidigare ägare har bytt till ett annat luftfilter på denna, men jag antar att tändmodulen bör sitta någonstans i närheten där ändå? Bilen står som sagt på jobbet så kan inte springa och kolla just nu. Hittade en bild på hur det ser ut i mobilen.

    Namn:  20160421_070450.jpg
Visningar: 433
Storlek:  1.03 MB

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Henrik Drechsel
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Slysor Visa inlägg
    Hej,

    Någon tidigare ägare har bytt till ett annat luftfilter på denna, men jag antar att tändmodulen bör sitta någonstans i närheten där ändå? Bilen står som sagt på jobbet så kan inte springa och kolla just nu. Hittade en bild på hur det ser ut i mobilen.

    Namn:  20160421_070450.jpg
Visningar: 433
Storlek:  1.03 MB
    Den sitter precis vid bsr märket på ditt foto. Du ser själva kylflänsen på den. Sen mår dom inte så bra av öppet filter heller

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Stellan Landin
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke Visa inlägg
    Den sitter precis vid bsr märket på ditt foto. Du ser själva kylflänsen på den. Sen mår dom inte så bra av öppet filter heller

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

    Hej,

    Då förstår jag, skall kollas first thing in the morning!

    Jo, jag läste mig till efter att jag köpte bilen att öppet filter inte rekommenderas på dessa. Men det är väl främst luftmassemätaren som inte gillar det som jag förstått?

    Tackar så mycket för hjälp!

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Henrik Drechsel
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Slysor Visa inlägg
    Hej,

    Då förstår jag, skall kollas first thing in the morning!

    Jo, jag läste mig till efter att jag köpte bilen att öppet filter inte rekommenderas på dessa. Men det är väl främst luftmassemätaren som inte gillar det som jag förstått?

    Tackar så mycket för hjälp!
    Nej masse mätaren gillar inte öppet.
    Hoppas du hittar problemet. Hade själv liknande problem på min å till slut gick den på 3 cyl, bytta modulen å vips gick den på alla 4 igrn

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Stellan Landin
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke Visa inlägg
    Nej masse mätaren gillar inte öppet.
    Hoppas du hittar problemet. Hade själv liknande problem på min å till slut gick den på 3 cyl, bytta modulen å vips gick den på alla 4 igrn

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
    Hej,

    Vet du om en tändmodul från en Passat med samma motor kan fungera på denna? Känner nämligen en som har en sån ståendes som han försöker bli av med som reservdelsbil, har redan fått godkänt av honom att få låna tändspolar om det är samma grejer och testa, kanske kan vara värt att prova tändmodul också?

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Henrik Drechsel
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Slysor Visa inlägg
    Hej,

    Vet du om en tändmodul från en Passat med samma motor kan fungera på denna? Känner nämligen en som har en sån ståendes som han försöker bli av med som reservdelsbil, har redan fått godkänt av honom att få låna tändspolar om det är samma grejer och testa, kanske kan vara värt att prova tändmodul också?
    Funkade på min iaf, kolla bara så det är samma nr på den

    Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. VW Golf 1992 går ryckigt..
    Av madfred i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 18:09
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 01:27
  3. Gti 16v -88 Går ryckigt
    Av modda i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 20:49
  4. Golf V 2.0 TDI går ryckigt
    Av Mats i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 13:43
  5. Golf V 2.0 TDI går ryckigt
    Av Mats i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin