Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26

    Förarassistanspaket, Side assist, traffic jam assist mm. Golf7 2017

    Ska ev byta bil. Jag kör framförallt essingeleden, mycket köer. Har haft radar och DSG på min nuvarande och förra golf7. Detta är ett måste. Lutar åt en Golf 7 GT 2.0 DSG diesel.

    Jag funderar på om det är värt att välja till förarassistanspaket, pluspaket, inkl Lane-, Traffic Jam-, Emergency Assist, Blind Spot Sensor samt Helljusassistent Light Assist?

    Någon som har dessa system och kan säga om det är värt pengarna?

    Detta verkar inte gå att få tillsammans med Golf Alltrack, men jag har hellre bra funktioner för kökörning än 4wd. Men om funktionerna inte är nåt att satsa på verkar en Alltrack ge mer valuta för pengarna än en GT.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av luftkyld Visa inlägg
    Detta verkar inte gå att få tillsammans med Golf Alltrack
    Jag tror inte att det där stämmer. Det är nog snarare så att konfiguratorn på svenska VW ännu inte är komplett uppdaterad, om det är den du har tittat i. Jag kunde exempelvis hitta de flesta av de tillval du listar, i den tyska konfiguratorn.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Hans Nilsson
    Ort
    Lund
    Inlägg
    20
    Av vad jag har förstått så kan inte Alltrack:en fås med de bakre radarsensorerna som används för blind spot sensor och rear traffic alert. Även traffic jam assist är, av allt att döma, beroende av dessa sensorer. Hade den inte saknat dessa tre funktioner så hade jag nog funderat lite närmare på alltrack, nu blev det sportkombi GT istället.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Gick in på tyska konfiguratorn, och det ser ju ut som att även där saknades många av valen för förarassistansfunktioner. Jag har också tänkt tanken att något i alltracken inte är "färdigt" eller anpassat för att få dit nån sensor. Troligen kommer det väl med tiden.

    Tillbaka till frågan, hur bra funkar traffic jam etc? Är det värt att betala extra för? Är det värt att välja en GT framför en alltrack pga detta?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av luftkyld Visa inlägg
    Gick in på tyska konfiguratorn, och det ser ju ut som att även där saknades många av valen för förarassistansfunktioner. Jag har också tänkt tanken att något i alltracken inte är "färdigt" eller anpassat för att få dit nån sensor. Troligen kommer det väl med tiden.
    Ja, jag inser det nu att de funktioner som du ville ha inte finns i sin helhet. Fel av mig.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Ingen fara Säljaren var väldigt undrande, han sa att nästan ingen frågat efter detta, det var en "nyhet" för honom verkade det som att alltracken inte gick att få med dessa funktioner... Det konstiga är att GTn inte går att få med 4wd och 184hk. Nu är jag egentligen ute efter en snålbil, så det spelar inte så stor roll - jag har inte behovet av 4wd... Men eftersom alltracken redan har bra förarstol etc samt bra andrahandsvärde så blir den inte så mkt dyrare (personalbil, så förmånsvärde och restvärde är det som påverkar mest månadskostnaden).

    För mig är säkerhet och bekvämlighet vid kökörning nummer ett... Hittills har jag aldrig fastnat totalt, endast en gång har jag haft en glashal uppfart så jag fick sanda innan jag kom ut. Säkert är 4wd bra på många sätt, men de andra funktionerna är viktigare för mig (tror jag). Jag kör 95% motorväg. Så säkerhetsfaktorn med 4dw är 1km villakvarter med 30km/h begränsning.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Har Traffic Jam assist på min Touran, men kan ärligt säga att jag inte riktig förstår mig på nyttan med det. Den har så pass stor säkerhetslucka mot bilen framför hela tiden så det är döfött i Stockholmstrafiken, kommer ngt pucko och tränger sig in i luckan hela tiden så man kommer ju knappt framåt och bilen bakom blir förbannad

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Hans Nilsson
    Ort
    Lund
    Inlägg
    20
    Avståndshållningen till framförvarande är väl bara en del acc:n? Traffic jam assist betyder väl att den även sköter styrningen i bilköer? Med det är det inte sagt att det är särskilt användbart, men det skall bli kul att testa i alla fall

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Avståndshållaren har jag ju på min nuvarande golf, men i start-stopkörning så är det ju lite jobbigt att återaktivera hela tiden, men går det långsamt och man sätter minsta luckan så tycker jag den biten funkar...

    Nåväl, jag bestämde mig iallafall för en GT med 150hk TDI DSG, plus och säkerhetspaket, de vanliga LED-ljusen (inte dynamiska), komfortstol och så fick man soltak "på köpet". Får hoppas det var ett vettigt val mot en Alltrack, skulle man ta motsvarande paket på sådan blev det dyrare plus att som sagt side assist och traffic jam saknades. Side assist tror jag kan vara bra i stockholmstrafiken, men vad vet jag, vissa varianter på lane assist är ju mest irriterande, har inte haft det på någon egen bil, men hoppas den utvecklats lite på senaste åren...

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ville du inte hellre ha parkeringsvärmare?

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Nu har jag fått min bil, haft den ett par dagar. Har inte riktigt kommit underfund med funktionerna än, men ska försöka återrapportera hur bra det funkar när man vant sig lite. Filhållaren funkar vad jag kan bedöma halvbra, men är nog bra om man råkar pilla på radion eller liknande, men inget man kan "lita på" verkar det som...

    Panoramasoltaket var klart trevligt. Jag valde detta framför parkeringsvärme, då jag om jag byter till ny bil inom avtalet räknar med att ha bilen 1.5 år, och då bara prickar 1 vinter men 2 somrar. Andrabilen är en cab och sonen på 3 år tjatar om att jag ska öppna taket helt när man drar bort solskyddet på panoramataket Han kallar dessutom bilen (färg black ruby) för bajskorven, den är lite väl brun kanske, men rätt snygg trots allt...

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Namn
    Joachim Eriksson
    Medlemsnr
    5439
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av luftkyld Visa inlägg
    Han kallar dessutom bilen (färg black ruby) för bajskorven, den är lite väl brun kanske, men rätt snygg trots allt...
    Jag köpte också en Black ruby och är "skit"nöjd med den färgen.
    Min kar kallats lila och plommonfärgad.
    Ser även svart ut i vissa lägen.

    Jocke
    Jocke
    Golf GT 1,4 - 2017 - Black rubin

Liknande ämnen

  1. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-01-13, 01:18
  2. Dynamic Light Assist.....är det nåt att ha?
    Av superjames12 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 09:13
  3. Extraljus med dynamic light assist
    Av Lesserdots i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 17:10
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-12, 22:09
  5. Park assist - felkoder
    Av pp3 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin