Sidan 12 av 14 FörstaFörsta ... 291011121314 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 274
  1. #221
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Egentligen bara däcken som är nya, Continental TS860S. Fälgarna hade jag sedan tidigare och är 18" VW "Canyon". Var tänkt att de skulle sitta på frugans Eos, men hon har fått 40-års kris och vill åka lågt och 19" till nästa år så då tog jag dessa istället
    Heh ok, canyon är ju snygga fälgar!

  2. #222

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Jon-Erik Öberg
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Kenobi Visa inlägg
    Även DCC finns nu tillgängligt som tillval. Det fanns inte när jag slog till. Frågan är om man skulle lägga till det. Är det värt pengen?
    Hittade först inte DCC då jag började bygga min Arteon GT Executive R Edition för några veckor sen.
    Visade sig då att man först måste välja till 20 tums fälgar innan DCC dök upp som alternativ...
    Men det verkar ju vara fixat nu.
    Tjatade på min säljare om XDS som ju finns som tillval i Tyskland.
    Nu finns XDS också med som tillval.
    Kommer att bli en trevlig bil! :-)
    Kört Alltrack i några år nu men saknar min gamla CC...

  3. #223

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Joakim
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av 365C9R Visa inlägg
    Hittade först inte DCC då jag började bygga min Arteon GT Executive R Edition för några veckor sen.
    Visade sig då att man först måste välja till 20 tums fälgar innan DCC dök upp som alternativ...
    Men det verkar ju vara fixat nu.
    Tjatade på min säljare om XDS som ju finns som tillval i Tyskland.
    Nu finns XDS också med som tillval.
    Kommer att bli en trevlig bil! :-)
    Kört Alltrack i några år nu men saknar min gamla CC...
    Du skulle ha tjatat innan jag konfade ihop min.

    Var ute och körde en Arteon nyligen, demobil, med DCC och kan ärligt säga att jag inte märkte någon större märkbar skillnad alls, förutom i sportläget. Annars vet i f-n om det var något som sålde in mig. Det ska väl vara att det ser snyggare ut med lite sänkt bil.

    Bestämt mig för 18 tums vinterhjul. Orginalfälg på Michelin-däck (235/45 R18).
    Senast redigerad av Kenobi den 2018-12-27 klockan 18:14.

  4. #224
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Fast bilen sänks inte. Det är ingen luftfjädring. Skillnaden är stötdämparnas respons. Det är i alla fall stor skillnad på sport och komfort i min Golf. I det senare läget matchar den en Passat tycker jag.

  5. #225

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Exakt. Och skillnaden mellan Comfort och Sport i en Arteon lär vara samma som i en Passat, dvs mycket stor skillnad. Passat gungar skönt i Comfort och är i allmänhet olidligt hård i Sport på normalt dåliga svenska vägar.

  6. #226

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Vill man ha sportchassi till Arteon kan man enbart välja det ihop med dcc, så var det i alla fall för 1 år sedan när jag beställde min. Kan ifs ha ändrats nu.
    Då får man lite mindre luft i de gigantiska hjulhusen i alla fall, samt tack vare dcc ingen försämring i komforten


    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  7. #227

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Joakim
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Vill man ha sportchassi till Arteon kan man enbart välja det ihop med dcc, så var det i alla fall för 1 år sedan när jag beställde min. Kan ifs ha ändrats nu.
    Då får man lite mindre luft i de gigantiska hjulhusen i alla fall, samt tack vare dcc ingen försämring i komforten


    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    Precis. Tillvalet DCC får med automatik med sig sportchassi, så är det även nu. Väljer man DDC blir bilen sänkt 2 cm, men det är ju specifikt sportchassit som sänker bilen.

  8. #228

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Kenobi Visa inlägg
    Precis. Tillvalet DCC får med automatik med sig sportchassi, så är det även nu. Väljer man DDC blir bilen sänkt 2 cm, men det är ju specifikt sportchassit som sänker bilen.
    Inte om man väljer GTR väl? Där ingår DCC som standard, men man får välja till Sportchassi i kombination med DCC (ingen extra kostnad dock).

  9. #229

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Inte om man väljer GTR väl? Där ingår DCC som standard, men man får välja till Sportchassi i kombination med DCC (ingen extra kostnad dock).
    Helt riktigt, DCC är std, sen får man välja till sportchassi utan kostnad som du skriver.
    Enligt spec är det bara 15mm sänkning. Om de nu inte ändrat på 2019.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  10. #230

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Helt riktigt, DCC är std, sen får man välja till sportchassi utan kostnad som du skriver.
    Enligt spec är det bara 15mm sänkning. Om de nu inte ändrat på 2019.
    ca 15 mm eller ca 20 mm, i alla fall för GT-modellen

    Namn:  DCC.png
Visningar: 951
Storlek:  9.3 KB

  11. #231

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    ca 15 mm eller ca 20 mm, i alla fall för GT-modellen

    Namn:  DCC.png
Visningar: 951
Storlek:  9.3 KB
    Ah där ser man. I mina gamla beställningspapper står det bara sänker 15mm på dcc med sportchassi.
    Skitsamma, alldeles för hög oavsett

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  12. #232

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Nån som har bensinmodellen och bränslevärmare?
    Är dieselvärmaren effektivare eller är andra märken det, som Volvo t.ex.?

    Har kört 20-30 min. Mer ska väl inte behövas? Visst tinas rutorna av, men det blir ju inte så jättevarmt i kupén?
    Ska man ställa in fläktarna på nåt visst sätt när man lämnar bilen? Allt på max?

  13. #233

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Joakim
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Nån som har bensinmodellen och bränslevärmare?
    Är dieselvärmaren effektivare eller är andra märken det, som Volvo t.ex.?

    Har kört 20-30 min. Mer ska väl inte behövas? Visst tinas rutorna av, men det blir ju inte så jättevarmt i kupén?
    Ska man ställa in fläktarna på nåt visst sätt när man lämnar bilen? Allt på max?
    Hämtade ut min skönhet igår! Och visst blev det kallt över natten och snö så det första man fick göra var att testa värmaren. Som du säger blir det inte jättevarmt, men väldigt behagligt och jag upplevde det som precis lagom. Vill inte ha en bastu att kliva in i.

    Första intrycket är ju att den ser mycket bättre ut i verkligheten är på bild och film. Och den ser ju riktigt läcker ut på bild och film. Jag kommer från en BMW 428i och saknar just nu ingenting (har 190 hk). Jo förresten, saknar rattvärme! Det jag visste att jag valde bort var sportigheten men jag har fått så mycket mer känns det som. Även om interiören sägs vara en "upppiffad" Passat är den stilren, enkel och allt är integrerat i panelen. Inga skärnar som sticker upp. Interiören känns avkopplande. Den är tystare (bortsett från knarrat från dieselmotorn) och komforten är minst lika bra (plus för mindre vägljud) men med en annan känsla.

  14. #234

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Jag har haft min Arteon ett tag nu. Det jag saknar som jag hade i Passaten är förutom rattvärmen även att solskydden i Arteon inte går att justera i ”längsled”.
    Finns det i 2019 års modell?

  15. #235

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Tycker bränslevärmaren funkar fint, använder mig av Dfreeeze så den kör ju olika lång tid beroende på hur kallt det är i bilen. Men har inställt på 22 grader och reglagen ställda på fönster och golv. Det är rekommendationen för snabbast uppvärmning av kupén enligt instruktionsboken till tjejens Octavia så jag kör samma i min

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  16. #236

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    * Har märkt att "Driving mode" återgår till normal läget varenda gång när man startar upp bilen. Säg att man har Eco på när man åker till jobbet. Sen när man ska hem står det fortfarande Eco uppe i vänstra hörnet på radiodisplayen, men drivningen är i normalt läge utan "frirullning" etc. Men får knappa runt ett varv på mode knappen för att den ska hamna i Eco mode igen. Är samma grej med Comfort/Sport lägena.
    Ingen lösning på detta antar jag? Man kan i alla fall trycka en gång på Mode-knappen, sedan klicka på Eco på displayen, så slipper man gå varvet runt.
    Vad tillför Eco mer än frirullning. Tidigare uppväxling?
    Märkte också att den vanliga automatiska avbländningen inte används, utan att den går ner helt till halvljus. Vad ska det vara bra för? Spara energi?

  17. #237

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Ingen lösning på detta antar jag? Man kan i alla fall trycka en gång på Mode-knappen, sedan klicka på Eco på displayen, så slipper man gå varvet runt.
    Vad tillför Eco mer än frirullning. Tidigare uppväxling?
    Märkte också att den vanliga automatiska avbländningen inte används, utan att den går ner helt till halvljus. Vad ska det vara bra för? Spara energi?
    Nope inte hittat ngt, letat runt och försökt hitta ngn parameter att ändra på via både obd11 och vcds men inte hittat ngt vettigt.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  18. #238
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Från instruktionsboken: "Om körprofilen Sport eller Eco valdes sist, kommer inställningarna för motorn eller direktväxellådan DSG återställas till Normal så fort förardörren öppnas med avstängd tändning."
    Men jag förstår inte vitsen med det? Nu har jag mest använt Comfort och den återställs inte. Är du säker på att Comfort återställs hos dig?
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Ingen lösning på detta antar jag? Man kan i alla fall trycka en gång på Mode-knappen, sedan klicka på Eco på displayen, så slipper man gå varvet runt.

    "Vitsen" med detta beteende är nog att bilen ska vara laglig att sälja tror jag. Då drivlinan är certifierad i normalläge så måste den återgå till detta läge efter varje körning. Om inte detta krav fanns skulle biltillverkarna certifiera bilen i ett snik-normalläge som är helt optimerat för låga förbrukningssiffror och emissioner men med dålig prestanda och körbarhet. Sen såfort bilen rullar ut ur bilhallen skulle de flesta kunder välja ett "premium" körläge där bilen blir trevlig att köra, men där förbrukning och emissioner är nåt helt annat än de certifierade siffror som tillverkaren uppgett. Därefter skulle drivlinan antagligen inte köras i det certifierade läget nån mer gång under sin livstid.

    Själv har jag ingen Arteon så jag har ingen erfarenhet av just detta problem, men det låter som nån bugg som gör att displayen fortsätter visa det läge som var valt innan bilen stängdes av och den automatiskt gick tillbaka till normalläget. Detta borde ju VW isåfall fixa i en mjukvaruuppdatering, men att bilen går tillbaka till normalläge efter varje återstart kommer man nog inte undan, tror jag.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  19. #239

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Själv har jag ingen Arteon så jag har ingen erfarenhet av just detta problem, men det låter som nån bugg som gör att displayen fortsätter visa det läge som var valt innan bilen stängdes av och den automatiskt gick tillbaka till normalläget. Detta borde ju VW isåfall fixa i en mjukvaruuppdatering, men att bilen går tillbaka till normalläge efter varje återstart kommer man nog inte undan, tror jag.
    Det är bara växellådans läge som återställs om man kört med Eco eller Sport (till Normal). Andra inställningar som Adaptiv chassikontroll DCC ligger kvar, så det är därför det står Eco eller Comfort i displayen.

  20. #240

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Jon-Erik Öberg
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    12
    Precis upptäckt att min nya Arteon har en finess som VW "glömt" nämna...
    Har uppenbarligen inte bara "DCC" utan sport versionen "DCC R".
    https://www.volkswagen-newsroom.com/...ntrol-dcc-3949
    Nämns inget om det på svenska sidorna...
    Att det steglöst går att justera DCC med individuella alternativet visste jag men missade först att skalan fortsätter utanför både "comfort" och "sport". Nya ytterlägen "Comfort +" och "Sport +" som bara går att nå via manuell inställning.
    Tack för det VW! Me like it...........

Liknande ämnen

  1. VGK Winterfest 17 Quizfrågorna upp nu..
    Av Faltdach i forum Träffar
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 18:21
  2. Volkswagen Previews New Arteon Fastback To Replace CC
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-28, 16:10
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. Golf R 2016 vs 2017 ?
    Av Timecop1986 i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-09-19, 22:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin