Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 274
  1. #21

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Haha de enda jag kunde koncentrera mig på var programledarsnubbens vita gympadojjor.
    Där föll all trovärdighet trots fotostudio och uppklädd look.
    Typiskt tyskar.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du menar att kostymklädda svenskar med grova Ecco trekking skor och ryggsäck ser bättre ut? Ta en titt på Arlanda vilken eftermiddag som helst och se att stil och elegans är inte den svenske tjänstemannens starkaste sida. Tyvärr. Tycker inte heller att Thomas Majchrzak från Autogefühl är den mest stilmedvetna personen jag känner till, men å andra sidan tycker jag att han gör riktigt bra videoreccensioner av nya bilar utan en massa onödigt trams

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Nej det menar jag inte.
    Jag menar det jag skrev ovan och inte dina ord.

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Ujuj dyrt vart det Känns som det inte blir någon Arteon närmsta tiden...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Ujuj dyrt vart det Känns som det inte blir någon Arteon närmsta tiden...
    Får väl hoppas på lite kampanjpriser så småningom

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den mer rimliga 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT kommer att börja på 399 900 kr.

  8. #28
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Den mer rimliga 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT kommer att börja på 399 900 kr.
    Jo är endast denna som känns något ok prismässigt, kommer nog tyvärr inte bli någon storsäljare, en vanlig passat känns i nuläget betydligt mer prisvärd.
    De hamnar nu prismässigt inte långt ifrån Audi, BMW och Mercedes.
    Vi får hoppas på lite fina kampanjer i framtiden
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Motsvarande Audi A5 Sportback börjar på 425 000 kr med betydligt sämre standardutrustning och mycket dyrare tillval. Jag gissar att en A5 Sportback slutar på minst 50 000 kr mer än Arteon med rätt tillval.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Motsvarande Audi A5 Sportback börjar på 425 000 kr med betydligt sämre standardutrustning och mycket dyrare tillval. Jag gissar att en A5 Sportback slutar på minst 50 000 kr mer än Arteon med rätt tillval.
    Ja men A5 SB eller 4-serie GC är inte en Passat, de vänder sig inte riktigt till samma målgrupp.

    Återstår att se hur många som är villiga att betala 400-500' för en Arteon. Min gissning är, inte många...

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag skrev inte heller att de riktar sig till samma kunder. Jag påpekade prisskillnaden, att en motsvarande Audi är dyrare, eftersom den är tänkt för andra kunder.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag skrev inte heller att de riktar sig till samma kunder. Jag påpekade prisskillnaden, att en motsvarande Audi är dyrare, eftersom den är tänkt för andra kunder.
    Då var alltså konstaterandet att Arteon är dyr, men det finns andra bilmodeller som är ännu dyrare?

    Verkar som Volkswagen tänkt att etablera en dyr modell på marknaden. Det är ju något de inte lyckats speciellt bra med förut. Tänker ex. på Passat V6/R36 och teknikspäckade Phaeton. Phaeton var gott och väl lika bra som klasskonkurrenterna och såldes på slutet välutrustad för under halvmiljonen, inte ens då såldes knappt några.

    En marknad för en fyrcylindrig VW med litet bagage för 400-500' tror jag i alla fall inte finns i Sverige. Man säljer bilar på att erbjuda genomtänkta och välutrustade bilar till rimligt pris.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Oj, vilket hackig ton, Crille82 Mitt svar om 50 000 kr slutpris upp från Audi A5 Sportback var ett svar till Mattias som skrev:
    De hamnar nu prismässigt inte långt ifrån Audi, BMW och Mercedes.
    I övrigt har jag inte konstaterat något annat. Biltypen som sådan är ingen kioskvältare i Sverige när de heter Audi eller BMW och jag tror inte att VW Arteon kommer att göra någon skillnad på det i sitt kundsegment heller. Angående Passat V6/R36 så sålde de säkert ungefär lika bra som motsvarande konkurrenter dvs Opel Insignia OPC, Ford Mondeo ST, Mazda 6 MPS m.fl.. VW:s uttalade ambition med Arteon är att INTE vara premium, men att utmana premiumtillverkarna på vissa egenskaper, utan att själv bli premium. Och om vi tittar på världen utanför Europa så är VW:s dyrare modeller mycket populära i Kina. Vidare kommer säkert de lägre specificerade versionerna av Arteon som 2,0 TDI 150 att hitta sina kunder hos flottägare i Tyskland, Frankrike, England och liknande. Den versionen kommer dock inte att erbjudas i Sverige.

    Här förklaras ambitionen med Arteon: https://youtu.be/ewKB249oICs?t=5m4s
    Senast redigerad av Marcus den 2017-04-08 klockan 12:11.

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Oj, vilket hackig ton, Crille82 Mitt svar om 50 000 kr slutpris upp från Audi A5 Sportback var ett svar till Mattias som skrev: I övrigt har jag inte konstaterat något annat. Biltypen som sådan är ingen kioskvältare i Sverige när de heter Audi eller BMW och jag tror inte att VW Arteon kommer att göra någon skillnad på det i sitt kundsegment heller. Angående Passat V6/R36 så sålde de säkert ungefär lika bra som motsvarande konkurrenter dvs Opel Insignia OPC, Ford Mondeo ST, Mazda 6 MPS m.fl.. VW:s uttalade ambition med Arteon är att INTE vara premium, men att utmana premiumtillverkarna på vissa egenskaper, utan att själv bli premium. Och om vi tittar på världen utanför Europa så är VW:s dyrare modeller mycket populära i Kina. Vidare kommer säkert de lägre specificerade versionerna av Arteon som 2,0 TDI 150 att hitta sina kunder hos flottägare i Tyskland, Frankrike, England och liknande. Den versionen kommer dock inte att erbjudas i Sverige.

    Här förklaras ambitionen med Arteon: https://youtu.be/ewKB249oICs?t=5m4s
    Det var inte min mening att vara otrevligt på något sätt. Man påtalade att Arteon är dyr, vilket även jag tycker, att det sedan finns andra liknande bilmodeller som är ännu dyrare men ändå säljer bra är inte riktigt relevant.

    Övriga kommentarer ovan angående att VW lyckats dåligt med att sälja dyra modeller var inte riktat till dig Marcus. Min uppfattning är att Arteons föregångare Passat CC eller CC, trots att den varit ganska rimligt prissatt, inte sålt speciellt bra på någon marknad globalt. Därför kan man undra hur VW tänker när de lanserar en ny "hottad" Passat som är ännu dyrare? Skulle man inte skära ned på utveckling av onödiga modeller för att vissa andra fadäser kostat mycket pengar?

  15. #35

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Om ekonomin tillåter när det är dags för mig att byta bil blir det nog en Arteon, en gul GTS. För det är verkligen en fin bil! Till utseendet lik CC:n som jag hade en gång, men rymligare och mer praktisk.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Min uppfattning är att Arteons föregångare Passat CC eller CC, trots att den varit ganska rimligt prissatt, inte sålt speciellt bra på någon marknad globalt. Därför kan man undra hur VW tänker när de lanserar en ny "hottad" Passat som är ännu dyrare? Skulle man inte skära ned på utveckling av onödiga modeller för att vissa andra fadäser kostat mycket pengar?
    Vilken modell motsvarande Passat CC/CC från andra tillverkare i samma kundsegment sålde/säljer bättre? Modelltypen som sådan är ju tänkt att säljas i mindre antal än exempelvis Passat Variant. Det är en del av finessen med modellen, att sticka ut lite från de verkliga volymmodellerna. Det är väldigt sällan VW ger sig in i något segment, någon marknadsnisch, utan att vara rätt säkra på att de har ett bra business case. De sitter knappast i Wolfsburg och gissar och höftar. Phaeton är ett undantag, i det avseendet att den genomdrevs hårt personligen av Ferdinand Piëch i syfte att visa på ingenjörsmässiga kunskaper och möjligheter, med kalkylerad affärsmässig risk. Ibland behövs det också modeller som kanske inte själva enskilt bidrar till en lysande affär, men som tillsammans med övriga modeller höjer ribban för vad som är möjligt för varumärket. Kanske hade inte Touareg varit möjlig utan Phaetons tekniska uppvisning. Om du är övertygad om att VW kommer att förlora pengar på Arteon så sitter du i så fall på djupare kunskaper om marknaden än VW:s marknadsavdelning. Imponerande. Personligen tror jag att modellen fyller sitt syfte och att det är en relativt liten extra kostnad för VW genom att de maximerar utdelningen på redan befintlig teknik och samtidigt når några fler kunder som de innan inte kunnat nå.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilken modell motsvarande Passat CC/CC från andra tillverkare i samma kundsegment sålde/säljer bättre? Modelltypen som sådan är ju tänkt att säljas i mindre antal än exempelvis Passat Variant. Det är en del av finessen med modellen, att sticka ut lite från de verkliga volymmodellerna. Det är väldigt sällan VW ger sig in i något segment, någon marknadsnisch, utan att vara rätt säkra på att de har ett bra business case. De sitter knappast i Wolfsburg och gissar och höftar. Phaeton är ett undantag, i det avseendet att den genomdrevs hårt personligen av Ferdinand Piëch i syfte att visa på ingenjörsmässiga kunskaper och möjligheter, med kalkylerad affärsmässig risk. Ibland behövs det också modeller som kanske inte själva enskilt bidrar till en lysande affär, men som tillsammans med övriga modeller höjer ribban för vad som är möjligt för varumärket. Kanske hade inte Touareg varit möjlig utan Phaetons tekniska uppvisning. Om du är övertygad om att VW kommer att förlora pengar på Arteon så sitter du i så fall på djupare kunskaper om marknaden än VW:s marknadsavdelning. Imponerande. Personligen tror jag att modellen fyller sitt syfte och att det är en relativt liten extra kostnad för VW genom att de maximerar utdelningen på redan befintlig teknik och samtidigt når några fler kunder som de innan inte kunnat nå.
    Givetvis har VW marknadsavdelning koll på vad som säljer och inte. Men det förändrar ju inte att man gjort diverse märkliga satsningar genom tiderna. Hård marknadsföring av dieselbilar i Nordamerika är väl en av de tydligaste exemplen. Säger för den sakens skull inte att Arteon kommer bli en förlust globalt.

    Touareg är, likt andra VW-modeller, en produkt som konkurrerar med att erbjuda mycket för pengarna i förhållande till likvärdiga modeller, något som ju VW bekant är bra på. Att många kunder inte tycker det är värt att lägga ett par hundra tusen extra för en "premiummodell" är inget konstigt.

    Återstår som sagt att se hur det går för Arteon på den svenska marknaden. Tror personligen att den, likt Jetta, försvinner om ett par år för att den säljer för dåligt. Passat är en gångbar och prisvärd modell, Arteon/CC är det inte...

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tror att vi pratar förbi varandra, missförstår.

    1. Ur ett marknadsperspektiv var det säkert ett jättebra BC på att sälja dieselbilar i USA, ingenjörerna hade ju tagit fram en teknisk lösning som gjorde det möjligt. Att det sedan inte gjordes på ett lagligt sätt är en annan sak och därför inte alls jämförbart med detta. Och OT så håller jag med, man borde inte alls sålt dieselbilar till amerikanerna. Man skulle erbjudit sunkiga, ineffektiva bensinmotorer istället, precis som sina svettiga japanska, sydkoreanska och amerikanska konkurrenter. Om amerikanen trivs i en svettig sydkorean så kan han väl trivas i en bensin-VW också.

    2. Touareg är betydligt dyrare än de SUV som VW:s normala konkurrenter erbjuder, ex japaner och sydkoreaner (Porsche är normalt sett inte en konkurrent till VW). Phaeton banade väg för att göra det möjligt att lyfta varumärket till en nivå där man kan ta betalt för Touareg. Innan Phaeton skulle man troligen haft svårare att sälja Touareg. Genom Phaeton visade på en teknisk kompetens som spillde av sig även på Touareg. Man kan nog tala om VW före och efter Phaeton. Phaeton visade att mycket var möjligt. Att Touareg är billigare eller mer prisvärd än Q7, Cayenne, X5, ML/GLE eller liknande, är självklart, men ur några decenniers perspektiv är det fortfarande mycket pengar för en VW. Det perspektivet ändrade man med Phaeton, plötsligt framstod Touareg som fullt möjlig att sälja/köpa för de pengarna.

    3. På den svenska marknaden kanske inte Arteon lyckas bättre än liknande modeller som A5 Sportback och 4-serie GC (vilka är de övriga konkurrenterna?) men ur globalt perspektiv tror jag det kan gå helt OK. Framför allt behöver man inte så stora volymer för att lyckas, eftersom tekniken medger stor kostnadsdelning. Sen sålde ju Passat CC/CC helt OK i Sverige också, det är alls ingen ovanlig bil sett till sin marknadsnisch. Och vilka var egentligen konkurrenterna, hur sålde de?
    Senast redigerad av Marcus den 2017-04-08 klockan 18:07.

  19. #39

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Färska bilder från VW montern på Nordea Masters.

    Namn:  20170604_124634.jpg
Visningar: 1192
Storlek:  770.9 KBNamn:  20170604_124655.jpg
Visningar: 1159
Storlek:  778.6 KBNamn:  20170604_124730.jpg
Visningar: 1175
Storlek:  955.3 KBNamn:  20170604_124757.jpg
Visningar: 1380
Storlek:  996.3 KBNamn:  20170604_124809.jpg
Visningar: 1318
Storlek:  691.8 KBNamn:  20170604_124828.jpg
Visningar: 1216
Storlek:  979.5 KB

Liknande ämnen

  1. VGK Winterfest 17 Quizfrågorna upp nu..
    Av Faltdach i forum Träffar
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 18:21
  2. Volkswagen Previews New Arteon Fastback To Replace CC
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-28, 16:10
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. Golf R 2016 vs 2017 ?
    Av Timecop1986 i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-09-19, 22:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin