Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8

    Hjälp en nybörjare med lite frågor ang. köp av golf!

    Hej!

    Jag har nu för första gången i mitt liv kommit inför situationen att behöva skaffa en privatbil! Efter en del forskande och sökande har jag kommit fram till att golf verkar vara en väldigt bra bil. Både till utseende och funktion! Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på av er! Jag tänkte köpa en begagnad bil för mellan 60-90k.

    Det är viktigt för mig att jag ska kunna spela musik (ljudböcker) ifrån min phone till stereon, därav behöver jag en modell som har AUX (??). Jag behöver alltså både kunna ladda mobilen och spela musik till stereon. När kom AUX som standard på bilarna? Var det 2009 när nya 6modellen kom? Jag har även hört någonting om att man kan eftermontera AUX, är detta någonting rekommenderat?

    En andra fråga, om en golf servas som den skall göra, vilka miltal är det som är tyngst (ekomoniskt sätt), dvs när byts kammremmar och liknande? Är det rekommenderat att köpa en begagnad golf som gått över 20k mil, eller är det riskfyllt? Alla allmänna råd angående mitt köp är mycket uppskattade!

    tack alla för en ball sida!
    vh / Henke

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Henke!

    Golf är, precis som du säger, en väldigt trevlig bil. Väldigt "lagom". Rätt storlek för väldigt många.

    Kamremmen har både milintervall och tid, så när den kostnaden kommer beror väldigt mycket på hur den är körd. Min hade bara gått 6500 mil när jag köpte den för 2,5 år sedan. Därför åkte jag på ett kamremsbyte p.g.a tiden trots att miltalet inte var uppfyllt.

    Ska du ha manuell eller automat (DSG)? Har man DSG och dom lite större lådorna så har dom våtkoppling. Dom är betydligt tåligare, men ska även ha ett oljebyte var 6000:e mil.

    Vad är det för typ av Golf du har tänkt dig? Billigast möjliga 1,6l utan turbo, GTI eller stora R32:an med V6 (eller R med radfyra)?

    Vad har du för kunskaper och möjligheter? Intresserad av att meka själv?

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Tjena och tack för svar!

    Jag förstår, vad kostar ett sådant byte? Jag har inget intresse av att meka själv utan tänkte låta verkstaden ta hand om dessa områden, däremot styling/stereo/belysning kan vara något som jag finner roligt att lära mig/fippla med själv. Jag har fått jobb med att sälja ut fibernätet och kommer arbeta runt omkring i hela Sverige och får ytterst tevksam ersättning/mil så jag hade faktiskt tänkt mig en 1.6 motor, med eller utan turbo vet jag faktiskt inte. Hur stor skillnad blir det med förbrukningen? Jag vet faktiskt inte heller gällande manuell eller automatlåda, men jag antar jag inte är något behov av något speciellt.

    Så en 1.6 standard modell 09-12 skulle jag tro, viktigt dock är AUX (usb) så jag kan lyssna på musik/ljudbok samtidigt som jag kör/jobbar och kunna ladda mobilen (utan att behöva köpa till massa saker och ha extratrådar i hela bilen). Jag har försökt hitta info angående när AUX/USB kom som standard men har inte hittat det ännu.

    Det jag har lite svårt att ställa mig inför är just miltal som bilen rullat och hur jag ska ställa mig inför det. Det är ju ganska spridda skurar på den delen på blocket gällande dessa bilar. Jag har dock förstått att golfarna är rejäla och om de inte misskötts och servicen är skött snyggt kan de rulla på ett bra tag.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ska du ha en snål motor så är det Tsi-motorn på 122 gnäggar du ska leta efter den har kamkedja, så det är endast byte av olja+ filter varje 1500mil, efter många mil ska dock tändstift, olika filter och lite annat bytas och kontroll av växellådans oljenivå, byte av bromsvätska efter åtminstånde ca 3-5 år

    denna bil kan pressas under 0,5l/milen vid ytterst varsam landsvägskörning, sen finns förvisso dieselmodeller men dieselbilen är snart död

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, precis som Andreas säger så är nog 122-hästaren lämplig. Jag är inte lika kategoriskt nej till diesel som Andreas. Det beror på körsträckor. Det låter nästan som att det kan bli många mil per år och då är dieseln än så länge ett alternativ. Om det däremot inte blir så många mil och bara kortare sträckor, då är dieseln inget alternativ.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Jag har hört att TSI-motorn är lite osäker ifrån olika källor, att den går sönder ofta. Rent spontant känns 1.6-motorn mest intressant, hur stor skillnad skulle det vara i förbrukning? Jag förstår att 1.6 drar runt 0.6-1.0 liter/milen beroende på typ av körning.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    1,6:an är en stenåldersmaskin utan direktinsprutning, räkna med 0,7l/milen på landsväg

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Det står lite mellan två alternativ nu.

    Alt 1. -14 med TSI-motor:
    https://www.blocket.se/vasternorrlan...7.htm?ca=4&w=1
    +bluetooth

    Alt 2. -11 med 1.6 motor.
    https://www.blocket.se/vasternorrlan...0.htm?ca=4&w=1
    Drar mer och är en "äldre motor" som a128 säger.

    Jag blir bara så orolig gällande sådana här varningar:
    http://www.expressen.se/motor/motorm...-vw-motorer-1/

    Förutom detta hade jag slagit till på -14modellen direkt.

    Kommentarer på detta?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Väljer du en Golf generation 6 med infotainmentsystem RCD310 eller RCD510 så har du AUX-ingång.
    Köpförslag: https://www.blocket.se/jonkoping/Vol....htm?ca=18&w=3

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Neo Visa inlägg
    Det står lite mellan två alternativ nu.

    Alt 1. -14 med TSI-motor:
    https://www.blocket.se/vasternorrlan...7.htm?ca=4&w=1
    +bluetooth

    Alt 2. -11 med 1.6 motor.
    https://www.blocket.se/vasternorrlan...0.htm?ca=4&w=1
    Drar mer och är en "äldre motor" som a128 säger.

    Jag blir bara så orolig gällande sådana här varningar:
    http://www.expressen.se/motor/motorm...-vw-motorer-1/

    Förutom detta hade jag slagit till på -14modellen direkt.

    Kommentarer på detta?
    Golf generation 7 har inte EA111, dvs 1,2 liters motorn med kamkedja och lite mer problem än vanligt. Denna generation Golf har 1,2 TSI EA211 som har kamrem. En motorgeneration som visat sig vara mycket lyckosam. Jag rekommenderar absolut Golf generation 7.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Artikeln i Expressen är nästan 2år gammal

    Blåtand se sista inlägget i denna tråd:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ighlight=BT420

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Golf generation 7 har inte EA111, dvs 1,2 liters motorn med kamkedja och lite mer problem än vanligt. Denna generation Golf har 1,2 TSI EA211 som har kamrem. En motorgeneration som visat sig vara mycket lyckosam. Jag rekommenderar absolut Golf generation 7.
    Tack Marcus för ditt svar! Menar du att bilen med årsmodell -14 (min första länk) är en 7as generation? Och hur kan man se detta?

  13. #13
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Golf mk7 släpptes 2012 så den i din första länk är precis som marcus säger en mk 7

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja, årsmodell 2014 är generation 7. Hur man ser det, ja man ser det helt enkelt på utseendet. Men Golf generation 7 tillverkas sedan augusti 2012 dvs årsmodell 2013 och framåt är Golf generation 7, med några få undantag för sent producerade Golf generation 6. Observera att detta gäller 3- och 5-dörrars Golf, alltså inte Variant m.fl.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Tag och slå till på den som marcus länkar till
    det finns billiga prylar för att bygga om till radio med Din-format och det har riktig parkeringsbroms


  16. #16

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ja, årsmodell 2014 är generation 7. Hur man ser det, ja man ser det helt enkelt på utseendet. Men Golf generation 7 tillverkas sedan augusti 2012 dvs årsmodell 2013 och framåt är Golf generation 7, med några få undantag för sent producerade Golf generation 6. Observera att detta gäller 3- och 5-dörrars Golf, alltså inte Variant m.fl.
    När kom bluetooth som standard? Är det standard på alla generation 7?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Från modellår 2013 är Bluetooth Handsfree standard från utrustningsnivå Masters och uppåt, men det har i princip inte sålts något enklare i Sverige.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Henrik Näsmark
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Från modellår 2013 är Bluetooth Handsfree standard från utrustningsnivå Masters och uppåt, men det har i princip inte sålts något enklare i Sverige.
    Förlåt Marcus att jag ställer så många frågor, och många av dem redan besvarade! Men är det säkert att anta, om det är en generation 7 (VII) så har TSI-motorn kamrem och inte kamkedja?
    Senast redigerad av Neo den 2017-01-25 klockan 16:55.

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Mikael H
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Hade en Golf-7 1.2 tsi innan. Årsmodell 2014 uttagen Augusti 2013. Den hade kamrem. Om jag förstått det rätt så har det varit väldigt få problem med den motorn till skillnad från 1.4 tsi som varit lite mer problematisk. Alla Golf-7 1.2tsi ska ha kamrem om jag inte missminner mig.

    Edit; 1.6 från föregående generation hade min bror fram tills väldigt nyligen. Det är inte en rolig motor på något vis. Visst den fungerar kanske, men tröttare, bränsletörstigare motor får du leta efter. 1.2tsi som ersatte den motorn är en helt annan nivå i jämförelse.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Alla 1,2 TSI och 1,4 TSI i Golf generation 7 är EA211 och har alltså kamrem. Denna motortyp introducerades med MQB-plattformen först i Audi A3 generation 3 typ 8V.

Liknande ämnen

  1. Frågor ang. köp av Golf GTI MK2
    Av Pledger i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 13:01
  2. Lite frågor angående köp av GTI
    Av GurkanG i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 22:02
  3. Lite frågor ang Ljudinstallation golf 5
    Av christian19 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 14:16
  4. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 06:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin