Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31

    Nybliven passatägare begagnad (köpt på bilfirma) lite skum på bromsar bak?!

    Hej!
    Nybliven Passat-ägare.
    Så till problemet.
    Jag anser att bakbromsarnas belägg (ser ju bara de yttre..) är allt för dåligt skick för att vara i acceptabelt skick vid köp av en bättre beg bil. Bilen har rullat 4300 mil.
    Min uppskattade mätning är att det är totalt under 10mm kvar av belägget inklusive metalldelen. Det ger nånstans runt 4mm kvar av slitdelen.
    Frågan är hur de ser ut på insidan.
    Ska man verkligen acceptera detta? Som jag sa till säljaren, även slitdelar ska väl vara i bra skick vid leverans av en bättre begagnad bil .
    Säljaren tyckte inte det, men när jag pratade med verkstaden så säger de att man får räkna med byta på 5000 mil med normal körning han menade på att med totalt 10mm är där ca hälften kvar (!) ?????
    Dessutom enligt honom så har de skyldighet att se till att just slitdelar är i tillräckligt gitt skick för att hålla 3 månader, det är den garantin de ger på slitdelar.
    Och att de slits mycket bak pga att regnsensorn känner av när det är blött och bromsar lätt varje 3km för att hålla bromsarna torra.
    Va fan är det för dumheter med att lägga an bromsarna vart 3e kilomteter, verkar otroligt korkat, men klart då får de tjäna pengar på att sälja bromsskivor & bromsbelägg...
    Bästa Hälsning
    Robban

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Hej!
    Nybliven Passat-ägare.
    Så till problemet.
    Jag anser att bakbromsarnas belägg (ser ju bara de yttre..) är allt för dåligt skick för att vara i acceptabelt skick vid köp av en bättre beg bil. Bilen har rullat 4300 mil.
    Min uppskattade mätning är att det är totalt under 10mm kvar av belägget inklusive metalldelen. Det ger nånstans runt 4mm kvar av slitdelen.
    Frågan är hur de ser ut på insidan.
    Ska man verkligen acceptera detta? Som jag sa till säljaren, även slitdelar ska väl vara i bra skick vid leverans av en bättre begagnad bil .
    Säljaren tyckte inte det, men när jag pratade med verkstaden så säger de att man får räkna med byta på 5000 mil med normal körning han menade på att med totalt 10mm är där ca hälften kvar (!) ?????
    Dessutom enligt honom så har de skyldighet att se till att just slitdelar är i tillräckligt gitt skick för att hålla 3 månader, det är den garantin de ger på slitdelar.
    Och att de slits mycket bak pga att regnsensorn känner av när det är blött och bromsar lätt varje 3km för att hålla bromsarna torra.
    Va fan är det för dumheter med att lägga an bromsarna vart 3e kilomteter, verkar otroligt korkat, men klart då får de tjäna pengar på att sälja bromsskivor & bromsbelägg...
    Bästa Hälsning
    Robban
    Det är för din säkerhet, för att du alltid ska ha god bromsförmåga. För många år sedan, innan detta infördes, klagade folk på att de hade dålig bromsförmåga vid blöta... Stäng av regnsensorn om det stör, problemet löst. Vet inte vilken generations Passat du har men jag bytte inte belägg efter 5000 mil på min generation 6. Samma för min far som har en generation 7.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Nej visst låter 5000 mil kort?
    Motsätter mig inte tanken, funktionen är ju genomtänkt.
    Har en årsmodell 15..
    Men egentligen var huvudnumret i min fråga rimligheten i att jag ska stå för ett ev byte..

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Björn Ax
    Medlemsnr
    5415
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Nej visst låter 5000 mil kort?
    Motsätter mig inte tanken, funktionen är ju genomtänkt.
    Har en årsmodell 15..
    Men egentligen var huvudnumret i min fråga rimligheten i att jag ska stå för ett ev byte..
    Fick du en varudeklaration med bilen som man måste ge köparen så ska det ju stå om dom kontrollerat bromsarna och om dom var i normalt skick. Står det normalt skick och du lämnar in den till en verkstad som inte tycker det så bör ju bilfirman stå för bytet.

    Jag köpte en bil som hade liknande problem. Började tjuta om bromsarna 1 vecka efter jag köpt bilen och lämnade då in den till verkstad som sa att beläggen var slut. Tyvärr tyckte också den bilfirman att jag skulle betala så det blev ett ARN ärende som slutade med att bilfirman gick med på att betala.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av hamre Visa inlägg
    Fick du en varudeklaration med bilen som man måste ge köparen så ska det ju stå om dom kontrollerat bromsarna och om dom var i normalt skick. Står det normalt skick och du lämnar in den till en verkstad som inte tycker det så bör ju bilfirman stå för bytet.

    Jag köpte en bil som hade liknande problem. Började tjuta om bromsarna 1 vecka efter jag köpt bilen och lämnade då in den till verkstad som sa att beläggen var slut. Tyvärr tyckte också den bilfirman att jag skulle betala så det blev ett ARN ärende som slutade med att bilfirman gick med på att betala.
    hmm tror inte jag fick en varudeklaration.. Det står väl tydligt att det är just en varudeklaration i så fall?
    Får kolla papperena ikväll..

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    hmm tror inte jag fick en varudeklaration.. Det står väl tydligt att det är just en varudeklaration i så fall?
    Får kolla papperena ikväll..

    En bilfirma är enligt konsumentköplagen skyldig att ha en väl synlig varudeklaration på en så pass ny bil. Det är en stor gul blankett som en seriös bifirma sätter på vindrutan. Om det fanns en varudeklaration bör du inte ha kunnat missa den.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    En bilfirma är enligt konsumentköplagen skyldig att ha en väl synlig varudeklaration på en så pass ny bil. Det är en stor gul blankett som en seriös bifirma sätter på vindrutan. Om det fanns en varudeklaration bör du inte ha kunnat missa den.
    Tackat,då finns den. Låg med inne i bilen med vinterdäcken.. Köpt den på distans..

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    En bilfirma är enligt konsumentköplagen skyldig att ha en väl synlig varudeklaration på en så pass ny bil. Det är en stor gul blankett som en seriös bifirma sätter på vindrutan. Om det fanns en varudeklaration bör du inte ha kunnat missa den.
    Jag anser den vara totalt värdelös och helt utan några förpliktelser mot kunden. Har aldrig sett ett sådant "dokument" med något annat än att allt har ett "normalt slitage", enda undanta "AC ur funktion".

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Björn Ax
    Medlemsnr
    5415
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag anser den vara totalt värdelös och helt utan några förpliktelser mot kunden. Har aldrig sett ett sådant "dokument" med något annat än att allt har ett "normalt slitage", enda undanta "AC ur funktion".
    Nja den är ganska bra att ha om det blir ett ARN ärende. Har dom skrivit normalt skick på något som absolut inte är normalt skick så är det nog en bra bevisning gentemot ARN.

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Mats Steenberg
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är för din säkerhet, för att du alltid ska ha god bromsförmåga. För många år sedan, innan detta infördes, klagade folk på att de hade dålig bromsförmåga vid blöta... Stäng av regnsensorn om det stör, problemet löst. Vet inte vilken generations Passat du har men jag bytte inte belägg efter 5000 mil på min generation 6. Samma för min far som har en generation 7.
    Verkar onekligen dumt om man nu skulle råka köra med regnsensorn på i torrt väder vilket såklart kan inträffa om du stänger av bilen i blött väder parkeringsgarage å sen kör du i torrt väder ?? Bara en tanke varför slita på beläggen då ? Samt att detta e helt nytt för mig visste inte ens att den funktionen existerade vilka årsmod gäller detta ifrån ?

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Mats Steenberg
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Hej!
    Nybliven Passat-ägare.
    Så till problemet.
    Jag anser att bakbromsarnas belägg (ser ju bara de yttre..) är allt för dåligt skick för att vara i acceptabelt skick vid köp av en bättre beg bil. Bilen har rullat 4300 mil.
    Min uppskattade mätning är att det är totalt under 10mm kvar av belägget inklusive metalldelen. Det ger nånstans runt 4mm kvar av slitdelen.
    Frågan är hur de ser ut på insidan.
    Ska man verkligen acceptera detta? Som jag sa till säljaren, även slitdelar ska väl vara i bra skick vid leverans av en bättre begagnad bil .
    Säljaren tyckte inte det, men när jag pratade med verkstaden så säger de att man får räkna med byta på 5000 mil med normal körning han menade på att med totalt 10mm är där ca hälften kvar (!) ?????
    Dessutom enligt honom så har de skyldighet att se till att just slitdelar är i tillräckligt gitt skick för att hålla 3 månader, det är den garantin de ger på slitdelar.
    Och att de slits mycket bak pga att regnsensorn känner av när det är blött och bromsar lätt varje 3km för att hålla bromsarna torra.
    Va fan är det för dumheter med att lägga an bromsarna vart 3e kilomteter, verkar otroligt korkat, men klart då får de tjäna pengar på att sälja bromsskivor & bromsbelägg...
    Bästa Hälsning
    Robban
    Hade samma problem som du dock var mina belägg slitna både fram å bak och detta påtalade jag efter 3-4 månader å det var inga som helst problem att få detta utbytt utan kostnad kunde t.o.m lämna in den på valfri verkstad å skicka fakturan .
    Sen handlar det ju oxå om vilket rykte bilfirman vill ha ja menar en kostnad på runt 2700:- som det gick på för mig är ju småpengar i sammanhanget gentemot en nöjd kund som kanske återkommer och även kan rekommendera till andra hur bra omhändertagen man blivit ??
    Personligen tycker jag du ska stå på dig det är inte acceptabelt i mina ögon iallafall .

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Kvarten1 Visa inlägg
    Verkar onekligen dumt om man nu skulle råka köra med regnsensorn på i torrt väder vilket såklart kan inträffa om du stänger av bilen i blött väder parkeringsgarage å sen kör du i torrt väder ?? Bara en tanke varför slita på beläggen då ?
    Jag håller helt med. Absolut inte någon funktion jag vill ha. Har jag regnsensor ska jag inte behöva hålla på att slå av och på torkaren. Den ska såklart anpassa torkintervallet efter mängden väta på rutan, även i fallet att det inte regnar alls. För mig är det extra viktigt att sådant funkar eftersom jag har högerhanden ur funktion. Visst kan jag slå av och på även torkaren med vänster hand, men kanske inte i vilken situation som helst. Om man kör i torrt väglag och plötsligt kommer i en svacka där det samlats en större mängd vatten efter ett tidigare regnväder, så ska regnsensorn fixa det även om det kommer en mötande lastbil och vräker upp vatten precis där. Då ska jag inte behöva leta efter torkarspaken i panik. Det ska bara funka.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag håller helt med. Absolut inte någon funktion jag vill ha. Har jag regnsensor ska jag inte behöva hålla på att slå av och på torkaren. Den ska såklart anpassa torkintervallet efter mängden väta på rutan, även i fallet att det inte regnar alls. För mig är det extra viktigt att sådant funkar eftersom jag har högerhanden ur funktion. Visst kan jag slå av och på även torkaren med vänster hand, men kanske inte i vilken situation som helst. Om man kör i torrt väglag och plötsligt kommer i en svacka där det samlats en större mängd vatten efter ett tidigare regnväder, så ska regnsensorn fixa det även om det kommer en mötande lastbil och vräker upp vatten precis där. Då ska jag inte behöva leta efter torkarspaken i panik. Det ska bara funka.
    Har nu varit inne på verkstaden och de påstår att jag har 2000 mil kvar på de beläggen C:A.. Jag är inte övertygad och funderar på att ta in den på en oberoende verkstad för en bedömning. Intressant, men förstod jag det rätt så går det att stänga av bromstorkningsfunktionen? Gör man det i färddatorn? Känns som de flesta gör som du har regnsensorn på alltid.. För det e ju just iden med regnsensor att man ska slippa slå av och på torkarna också enligt mig!

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det låter inte helt otroligt att man kan slå av funktionen. Om inte med inställningar i färddatorn, så kanske med VCDS.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Regnsensorn deaktiverar man med torkarspaken, inget annat :-) Stäng av den så är problemet löst. Jag använder aldrig den funktionen på mina bilar, tämligen värdelös funktion med få undantag. Använd spaken vid behov istället :-)

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Regnsensor
    Använder alltid regnsensorn. Har fungerat bra avseende torkarna på de senaste bilarna GTI 6 och R 7. Fick i och för sig byta den på GTI 6:an pga fel på ljussensorn (samma). Den var dyr...

    Bromstorkning
    Jag har försökt att avaktivera bromstorking bak med VCDS. Det går inte på MQB bilar (inte min i alla fall) men det gör det säkert på många andra modeller. Däremot kan man ställa den i olika intensitets lägen. Har den på det svagaste som det var vid leverans.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Kvarten1 Visa inlägg
    Verkar onekligen dumt om man nu skulle råka köra med regnsensorn på i torrt väder vilket såklart kan inträffa om du stänger av bilen i blött väder parkeringsgarage å sen kör du i torrt väder ?? Bara en tanke varför slita på beläggen då ? Samt att detta e helt nytt för mig visste inte ens att den funktionen existerade vilka årsmod gäller detta ifrån ?
    Nu är det väl så att känner inte sensorn av någon väta så läggs inte bromsarna ann heller, tror ju knappast den håller på att bromsa om det är torrt.

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Nu är det väl så att känner inte sensorn av någon väta så läggs inte bromsarna ann heller, tror ju knappast den håller på att bromsa om det är torrt.
    Så är det säkert. Det har jag tagit för givet.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Mats Steenberg
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Nu är det väl så att känner inte sensorn av någon väta så läggs inte bromsarna ann heller, tror ju knappast den håller på att bromsa om det är torrt.
    Ok det kan man ju hoppas på för jag trodde att så fort man har regnsensorn aktiverat även om den inte går så tror systemet att det är väta ? Men toppen om det funkar såsom du beskriver .

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bromstorken aktiveras ENDAST när vindrutetorkarna ANVÄNDS/GÅR/RÖR sig.
    Att ha regnsensorn aktiverad sparar också på torkabladen, då den flyttar bladen med jämna mellanrum (så dom inte är böjda åt samma håll hela tiden)...

Liknande ämnen

  1. Köpa begagnad bil, vilka sidor på internet?
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 13:15
  2. Nyss köpt Vento, lite av varje (elfel+dörrfel)
    Av ololiuqui i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 13:11
  3. Precis köpt en jetta, lite frågor!
    Av JonnyJ i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 16:23
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 13:20
  5. Nybliven lupo-ägare, lite frågor
    Av jocke.lind i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin