Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189

    Behöver köpråd angående octavia rs 2 kombi från 2006 o framåt

    Tjena är på jakt efter en ny bil denna gång en kombi i prisklassen 50-70.000kr

    Och hittade några octavia rs som verkar intressanta
    Vad ska man kolla efter på dessa bilar och har de några vanliga fel o brister

    Hur är baksätet i dessa bilar minns att det var löjligt litet i min gamla rs som var den första generationen

    Är denna generation större i baksätet?

    Är motorn bra i dessa eller brukar de krångla

    Kom gärna med tips

    Mvh daniel

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Baksätet är utrymmesmässigt något mitt emellan VW Golf generation 5-6 och VW Passat generation 6-7. Vet inte om du tänker dig bensin eller diesel men både 2,0 TDI 170 och 2,0 TSI 200 är samma/motsvarande som i VW Golf GTI generation 5-6 och VW Golf TDI/GTD generation 5-6/VW Passat generation 6-7.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Baksätet är utrymmesmässigt något mitt emellan VW Golf generation 5-6 och VW Passat generation 6-7. Vet inte om du tänker dig bensin eller diesel men både 2,0 TDI 170 och 2,0 TSI 200 är samma/motsvarande som i VW Golf GTI generation 5-6 och VW Golf TDI/GTD generation 5-6/VW Passat generation 6-7.

    tackar för svaret det är en bensinare 200hk som vi ska kolla på =) vet du några vanliga fel på den här modellen ??? mvh daniel

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har haft två Octavia RS Kombi på raken, en 07:a och en 11:a.

    Vanliga fel? Bullret och gnekande inredning, framför allt på 07:an. Det kändes helt enkelt om att karossens plåt var någon tiondels millimeter för tunn så att den vred sig för det minsta lilla. Kände man med fingret mellan dörren och instrumentpanelen när man körde på slät landsväg så kände man hur mycket allt rörde på sig. Stenskottskänslig ruta som dessutom sprack och det tror jag också hängde ihop med att karossen rörde på sig. För vid bytet av rutan så använde man ett mer flexibelt lim än det som fabriken hade använt, och sen dess så försvann problemen.

    Sen så hade Skoda problem med startbatteriet ett tag. Jag hade mystiska startsvårigheter på min bil, och annars så drabbades främst de som hade motorvärmare av elfel. Problemet försvann för mig när jag bytte ut originalbatteriet från Banner mot ett Varta Silver batteri.

    11:an som var en facelift modell var bättre hopskruvad. Ljudisoleringen var betydligt bättre och även inredningen kändes stabilare och mindre skramlig. Den bilen var helt problemfri under tiden som jag ägde den.

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Har tyvärr ingen RS men dock en Octavia 2 Kombi 1,6 MPI -06

    Utrymmena tycker jag är helt ok, baksätet fungerar bra, jag är 189 lång.
    Bagaget är nästan lika stort som vår Passat B8!
    Motorn tillhör några av VAG mest pålitliga motorer om den är skött på rätt sätt, tänker speciellt på oljebyten.
    Har inte haft några problem med att min bil ej skulle vara vridstyv eller liknande.
    Största minuset är ljudkomforten, den bullrar tyvärr en del.

    Annars en prisvärd, praktiskt, och trevlig bil.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jag kör en -07 Rs sedan efter att ha haft golfar av olika slag, R32, R.
    Hittade en med 8000mil på mätaren och jag är väldigt nöjd för vad man får för pengarna (69k i somras)
    Finns inte det nån rost alls på den, tyst inredning (att jämnföra mot min mk6 R som knarrade som ett as i inredningen vissa årstider)
    Kör vtech mjukvara och tycker det är riktigt bra knuff i grejorna.
    Kör meddubbla barnstolar ibak och det är likvärdiga utrymmen som golfen, förutom ett bagage som sväljer massor.
    Det kan hända de låga milen gör att den känns väldigt tajt överlag, men som alternativ till en mk5 gti fast med mer lastkapacitet är den kanon!

    Skickat från min E6553 via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av Alle47 Visa inlägg
    Jag kör en -07 Rs sedan efter att ha haft golfar av olika slag, R32, R.
    Hittade en med 8000mil på mätaren och jag är väldigt nöjd för vad man får för pengarna (69k i somras)
    Finns inte det nån rost alls på den, tyst inredning (att jämnföra mot min mk6 R som knarrade som ett as i inredningen vissa årstider)
    Kör vtech mjukvara och tycker det är riktigt bra knuff i grejorna.
    Kör meddubbla barnstolar ibak och det är likvärdiga utrymmen som golfen, förutom ett bagage som sväljer massor.
    Det kan hända de låga milen gör att den känns väldigt tajt överlag, men som alternativ till en mk5 gti fast med mer lastkapacitet är den kanon!

    Skickat från min E6553 via Tapatalk
    tjena okej härligt själv blev det ingen rs för mej då handlarn vi ringde först bad mej ringa senare för att efter det inte svara i telefon på hela dagen

    men har hittat en seat exeo st 200hk samma motor som i skoda rs och audi a4 fast rakställd som i a4an

    som jag ska hämta imorgon =)

    firman ska bara besikta den o dra på vinterdäcken

    bilen är en audi a4 i seat kostym allt ska vara samma som audi a4 typ tror det var 70% som var exakt samma

    lite trång i baksätet om man ska sitta 3 st men annars var den helt okej samma utrymmen som audi a4

    https://www.blocket.se/orebro/SEAT_E...0.htm?ca=8&w=3

Liknande ämnen

  1. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 19:59
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 21:23
  3. Skoda Octavia RS1 kombi -03
    Av salmiakboven i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-10-05, 21:28
  4. Skoda Octavia 1,8T Kombi -01 , Rykaren! Bilder!!
    Av Lillen i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 07:34
  5. Köpråd Passat TDI -06 och framåt
    Av Jongen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin