Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Johan Berndtsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Rolig OCH ekonomisk golf 100-150 000:- ?

    Hej från en nybliven medlem på forumet som hittat hit efter lite surfande runt intressanta bilar.

    Jag har idag VW och Skoda. En genialisk men tämligen sävlig Sharan som är halvåret gammal, och en Superb från 2010 som är väldigt bekväm men inte heller så underhållande att köra. Det börjar bli dags att byta ut superben mot en lite nyare, och kanske lite roligare bil. Om inte ekonomin vore en del av beräkningen så vore Golf R32 helt perfekt. Den går tyvärr bort på att den är lite för gammal och har dessutom lite för hög förbrukning, då jag bor lantligt så blir det ganska många mil även med andrabilen.

    Golf GTD verkar väldigt trevlig, jag har samma motor i sharanen, och den är tämligen ekonomisk. Dock så kostar de lite mycket än för en andrabil. Är den motorn kul i en mindre bil som golf? Då 184 hästars.

    Jg kan även tänka mig att en GTI ED30 är tämligen rolig att köra men även den har några år för mycket på nacken.

    Så jag undrar, finns det någon bil som är mitt i prick, för 100-150kkr, helst med DSG6, och som är både rolig och ekonomisk att köra? Och då utan några direkta barnsjukdommar som TFSI oljeförbrukning osv.

    Johan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja, jag tycker Golf GTD är kul. Men det är personliga preferenser. Det är mer en bil för snabb motorväg/Autobahn, snabba pass- och serpentinvägar i alperna än svenska småvägar/landsvägar. På motorvägen är den idealisk, stark, sugande acceleration - även i hög fart, god toppfart - 230 km/h. Måttlig förbrukning. Jag skulle nog inte köpa den som andrabil, men vår andrabil rullar bara cirka 1000 mil per år, så det är mest därför. En sen Golf 6 GTI DSG kanske? Se här, tyvärr har han ju kladdat ner bilen med en massa färg och skit, men se den som ett exempel: https://www.blocket.se/stockholm/Vol....htm?ca=18&w=3 Annars finns ju Golf 7 GT 1,4 TSI 140-150 med DSG7 - om du inte absolut måste ha DSG6. En trevlig bil: https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=18&w=3 Kan du tänka dig en spansk Golf så finns Seat Leon i olika utföranden till bra pris, ex denna med 1,8 TSI 180: https://www.blocket.se/goteborg/SEAT...=18&w=3&last=1
    Senast redigerad av Marcus den 2016-12-06 klockan 14:18.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Ska det vara roligt skulle jag titta efter en Golf 6 GTD eller en välutrustad 6a med 140 hk TDI. Men, för de pengarna får du ju faktiskt en begagnad Golf 7. Den känns mycket modernare och borde hålla värdet lite bättre om det nu spelar roll. En TSI med skaplig utrustning borde gå att hitta.

    Alternativt ännu en Skoda. Jag har haft en Octavia 2016 och jag måste säga att Octavia III är en riktigt bra bil. Du får mer utrustning för pengarna än motsvarande årsmodells Golf 7, men är de roliga? Kanske en 150hk diesel eller en RS om det går att hitta.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Johan Berndtsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Tackar för tips Golf GT verkar vara ett intressant allternativ, skall nog åka och provköra en. Dock så verkar de som om de är för nya för att finnas några begagnade 150 hästars bensin än så länge, kan vara intressant om ett år.

    Har nog tänkt om lite, skall ha andrabilen så enkel som möjligt, så ingen extrautrustning förutom autobroms (om det inte är standard numera) och ljudsystem om inte de som sitter i orginal är ok. Blir även manuell då. Någon som vet när GT 150 började säljas/levereras i Sverige?
    Senast redigerad av johan_paz den 2016-12-08 klockan 09:48.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1,4 TSI 150 Euro 6 tillverkas sedan april 2014. 1,4 TSI 140 Euro 5 alltså GT - erbjöds från försäljningsstart för Golf generation 7 dvs augusti 2012. Autobroms är standard på Golf 7. Jag har alldeles nyligen sett Golf 7 GT 1,4 TSI 140 för mellan 140 000 - 150 000 kr.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    För mig är det svårt att hänga med i alla tekniska landvinningar, så jag undrar: Vad är Autobroms för något?
    I min lilla värld låter inte "autobroms" som något som bidrar till att bilen blir rolig och underhållande att köra!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är lite olika vad som menas med autobroms och det kan väl sägas finnas i olika steg. Golf har adaptiv farthållare med Front Assist. Bra utrustning som inte på något sätt står i motsats till körglädje.

    http://m.volkswagen.se/sv/models/gol...ategory_0.html

    http://m.volkswagen.se/sv/models/gol...ategory_0.html

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Mk4 1.8t 150 hk
    Av adisgolic i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 11:41
  2. Rolig motor till Golf mk2.
    Av xciso i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 02:36
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 12:18
  4. Konvertera 4/100 till 5/100
    Av Ronny i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 12:21
  5. 100-150 km/h
    Av Aero++ i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin