Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189

    hjälp! behöver köpråd angående audi a4 avant 2.0tfsi quattro b7 2006-2008

    hejsan tänkte jag skulle samla på mej lite kött på benen innan eventuellt bilköp


    bilarna vi kollar efter är audi a4 2.0tfsi quattro från 2006 till 2008 helst ts modellen med 220hk men 200hk modellen kan även den gå bra med rätt utrustning

    kollade även på audi a4 2,0tfsi quattro från 2009 och framåt men jag vet inte om man vågar köpa en sån då man sett att rätt många haft hög olje förbrukning och fått renovera motorn tex bytt kolvar och kolvringar och bytt kamkedja inget man skulle vilja råka utför direkt

    så kom gärna med tips och råd angående dessa bilar

    för och nackdelar


    vår budget ligger på max 100.000kr

    mvh daniel

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag antar att skillnaden mellan dom före och efter 2009 är att dom tidigare har EA113-motorn medan dom nyare har EA888-motorn. Det har varit uppe frågor ang. 888-motorn tidigare. Och visst har det skrivits om problem med motorn, men det är ändå ett relativt litet antal med tanke på hur många som tillverkats.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag antar att skillnaden mellan dom före och efter 2009 är att dom tidigare har EA113-motorn medan dom nyare har EA888-motorn. Det har varit uppe frågor ang. 888-motorn tidigare. Och visst har det skrivits om problem med motorn, men det är ändå ett relativt litet antal med tanke på hur många som tillverkats.

    aa okej mest noterat det på en del annonser på blocket då man sett att en del bytt både kolvar och kolvringar och även kamkedjan

    och några har haft helt utbytt motor

    och med tanke på vad det skulle kosta om inte audi skulle ta på sej det så vetifan om man vågar köpa en b8 2.0tfsi

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kamkedja är alltid en skötselfråga också. Även om man följt serviceschemat på motorer som havererat, så kan man göra mer än schemat säger om man vill vara extra säker. Jag kör aldrig så länge på oljan som serviceschemat säger. Byter på halva intervallet eller något sådant. Och då pratar vi inte halva longlife, utan halva normala serviceintervallet. Bara ett extra byte av olja och filter kostar inte så mycket om man gör det själv på OK och köper olja från Tyskland t.ex.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Kamkedja är alltid en skötselfråga också. Även om man följt serviceschemat på motorer som havererat, så kan man göra mer än schemat säger om man vill vara extra säker. Jag kör aldrig så länge på oljan som serviceschemat säger. Byter på halva intervallet eller något sådant. Och då pratar vi inte halva longlife, utan halva normala serviceintervallet. Bara ett extra byte av olja och filter kostar inte så mycket om man gör det själv på OK och köper olja från Tyskland t.ex.
    Jo det är ju klart service är väldigt viktigt själv kör jag ca 1 år 1200 mil mellan oljebyte

    Behövs det bytas olja redan efter ca 600mil på 2.0tfsi motorerna för att känna sej säker

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det har jag ärligt talat ingen aning om. Men jag kör gärna trimmad bil och gärna lite bankörning också emellanåt. Då känns det bättre att byta olja lite oftare även om jag har EA113-motorn. Säker kan man väl aldrig känna sig, men oljebyte är enkelt och förhållandevis billigt.
    Senast redigerad av vfr den 2016-11-23 klockan 23:12. Anledning: Stavning

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kan inte bidra med fakta, men min körupplevelse är att generation 8 är betydligt mer planterad på vägen och med en riktigt bra sittposition. Dock vet jag inte vad dessa kostar då jag mest fokuserat på TDI i olika sammanhang...

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det har jag ärligt talat ingen aning om. Men jag kör gärna trimmad bil ocg gärna lite bankörning också emellanåt. Då känns det bättre att byta olja lite oftare även om jag har EA113-motorn. Säker kan man väl aldrig känna sig, men oljebyte är enkelt och förhållandevis billigt.
    jo det har du rätt i =) du har inga råd/tips angående 2,0tfsi quattro b7 ???

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Kan inte bidra med fakta, men min körupplevelse är att generation 8 är betydligt mer planterad på vägen och med en riktigt bra sittposition. Dock vet jag inte vad dessa kostar då jag mest fokuserat på TDI i olika sammanhang...
    a okeej jag har inte provkört någon av dem än men tror det blir lättare att hitta en b7 med lågt miltal och rätt utrustning för min prisbudget och så verkar b7ans motor inte ha lika mkt problem iaf inte vad jag sett eller läst än vad b8ans 2.0tfsi motor har

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av rs_danne Visa inlägg
    jo det har du rätt i =) du har inga råd/tips angående 2,0tfsi quattro b7 ???

    Jag har själv en 2.0TFSI quattro B7. Det är en jättetrevlig bil när den går bra, men de problem som du frågar om när det gäller oljeförbrukning och diverse otrevliga ras är ingenting som du slipper undan bara för att du går från B8 till B7. Min bil drar ca 1L olja per 200 mil och jag har varit med om en reparation som kostade drygt 25 kkr efter att oljepump/balansaxelmodulen rasat.

    m v h Henrik

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag har själv en 2.0TFSI quattro B7. Det är en jättetrevlig bil när den går bra, men de problem som du frågar om när det gäller oljeförbrukning och diverse otrevliga ras är ingenting som du slipper undan bara för att du går från B8 till B7. Min bil drar ca 1L olja per 200 mil och jag har varit med om en reparation som kostade drygt 25 kkr efter att oljepump/balansaxelmodulen rasat.

    m v h Henrik
    Okeej det var som fan var din servad ordentligt och dessa fel kom iaf eller?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Ja, ett av skälen till att jag köpte just detta exemplar var att den hade service-stämplar varje år i häftet. Många andra B7or var servade med longlife-intervall.

    Efter lite drygt ett halvår började det komma vibrationer i motorn, den fick en rå gång särskilt vid tomgång. Jag provade att byta PCV-ventil och tyckte ett tag att det hjälpte, men de där vibrationerna kunde komma och gå, ibland märkte man inget på några veckor, ibland var de irriterande vibrationerna tillbaka. Efter ett par år började det vibrera mera när jag skulle hem från jobbet en kväll, jag tänkte att jag får nog boka in en tid till på verkstan i morgon. På morgonen när jag skulle till jobbet vibrerade det ännu mer, motorn stannade också ett par gånger men gick att starta igen så jag tänkte att jag åker raka vägen till verkstan. Sedan kom den där förargliga olje-symbolen som kan komma ibland om man glömt att kolla oljestickan senaste månaden, men den här gången var olje-symbolen inte gul utan röd. Det betyder inte låg oljenivå utan lågt oljetryck. Direkt efter stannade motorn igen och jag insåg att med den varningen skall man inte starta motorn igen. Det blev bogsering till verkstaden och det som hänt var att oljepump/balansaxelmodul rasat.

    Alla som har dessa bilar drabbas inte av rasad oljepump, men det är inte helt ovanligt. Det finns åtminstone ett par trådar om det på nordicaudi. Jag är lite förvånad att man inte läser om det oftare här då det är samma motorer i VW. Däremot verkar det vara väldigt vanligt att (T)FSI-motorer drar olja. Åtminstone hälften av dem jag känner med en (T)FSI-motor brukar köra omkring med 1L olja i bagaget.

    m v h Henrik

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag undrar vad det är som styr detta egentligen? För innan hade vi en mk6 GTI med 2,0TSI (211hk) (gen 2 motor), köpte ny brukade i 6 år. Inte en droppe olja gick det åt och inte ett enda problem med bilen.
    Samtidigt hade vi en B8 2.0 TFSI 225hk (gen 3 motor), samma sak där. Inte en droppe olja och inte ett enda motor- problem under tiden som vi ägde den.

    Gemensamt för dessa bilar var att vi köpte dem nya, gjorde första oljeservice vid 500mil och sen var 1200mil. Bilarna fick dock gå stenhårt hela tiden och trimmat.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kan det vara körförhållanden som påverkar? Finns det något mönster bekräftat? Typ att de som rasar eller drar mycket olja går korta stunder/avstånd med mestadels kall motor...låg fart etc.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Ja, ett av skälen till att jag köpte just detta exemplar var att den hade service-stämplar varje år i häftet. Många andra B7or var servade med longlife-intervall.

    Efter lite drygt ett halvår började det komma vibrationer i motorn, den fick en rå gång särskilt vid tomgång. Jag provade att byta PCV-ventil och tyckte ett tag att det hjälpte, men de där vibrationerna kunde komma och gå, ibland märkte man inget på några veckor, ibland var de irriterande vibrationerna tillbaka. Efter ett par år började det vibrera mera när jag skulle hem från jobbet en kväll, jag tänkte att jag får nog boka in en tid till på verkstan i morgon. På morgonen när jag skulle till jobbet vibrerade det ännu mer, motorn stannade också ett par gånger men gick att starta igen så jag tänkte att jag åker raka vägen till verkstan. Sedan kom den där förargliga olje-symbolen som kan komma ibland om man glömt att kolla oljestickan senaste månaden, men den här gången var olje-symbolen inte gul utan röd. Det betyder inte låg oljenivå utan lågt oljetryck. Direkt efter stannade motorn igen och jag insåg att med den varningen skall man inte starta motorn igen. Det blev bogsering till verkstaden och det som hänt var att oljepump/balansaxelmodul rasat.

    Alla som har dessa bilar drabbas inte av rasad oljepump, men det är inte helt ovanligt. Det finns åtminstone ett par trådar om det på nordicaudi. Jag är lite förvånad att man inte läser om det oftare här då det är samma motorer i VW. Däremot verkar det vara väldigt vanligt att (T)FSI-motorer drar olja. Åtminstone hälften av dem jag känner med en (T)FSI-motor brukar köra omkring med 1L olja i bagaget.

    m v h Henrik
    okej det var som fan då e man verkligen inte säker även om den är servad ordentligt då var det bara pump bytet som kostade så mkt eller hade motorn skadats då pumpen rasade?? låter väldigt dyrt tycker jag för o byta oljepump

    fick du stå för kostnaden själv eller tog audi på sej det då den var servad ordentligt ???

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag undrar vad det är som styr detta egentligen? För innan hade vi en mk6 GTI med 2,0TSI (211hk) (gen 2 motor), köpte ny brukade i 6 år. Inte en droppe olja gick det åt och inte ett enda problem med bilen.
    Samtidigt hade vi en B8 2.0 TFSI 225hk (gen 3 motor), samma sak där. Inte en droppe olja och inte ett enda motor- problem under tiden som vi ägde den.

    Gemensamt för dessa bilar var att vi köpte dem nya, gjorde första oljeservice vid 500mil och sen var 1200mil. Bilarna fick dock gå stenhårt hela tiden och trimmat.
    okeej det var ju bra köper man nytt så har man ju fördelen att man verkligen vet att den servats korrekt och i tid då man lämnat in den själv

    känns lite sådär o köpa en bil i klassen 80-100.000 och riskera att få en oljeslukare eller i värsta fall pump eller motor ras fan ja som trodde b7an 2,0tfsi motor var i princip skottsäker hmm

    kanske får börja kolla efter bmw 325i e91 ist ligger mellan de 2 bilarna men helst audin då den säkerligen har bättre ljud i stereon då den har större högtalare original och att den har reservhjul vilket bmw'n inte ens har plats för och att man får en bra utrustad audi en del billigare än bmw'n

    men nu när man läser om motor problemen så börjar man tveka lite

  17. #17
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    En helt oventenskaplig teori är att en bil som går många korta sträckor får fler problem, högre olje-, bränsle- och adblueförbrukning än andra. Vad rasen beror på vet jag inte.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag kan bekräfta att jag mest kör korta sträckor med min bil. Totalt körs den bilen knappt 1000 mil på ett år.

    Citat Ursprungligen postat av rs_danne Visa inlägg
    var det bara pump bytet som kostade så mkt eller hade motorn skadats då pumpen rasade?? låter väldigt dyrt tycker jag för o byta oljepump

    fick du stå för kostnaden själv eller tog audi på sej det då den var servad ordentligt ???
    Lyckligtvis tog inte bilen någon mer skada av oljepumpsraset.

    Min helförsäkring gick med nöd och näppe in och täckte större delen av kostnaden. Trygghansas helförsäkring täcker motorskada på en bil som gått mindre än 12000 mil och är yngre än 8 år. Detta hände i slutet av januari 2015 då min bil årsmodell 2007 gått 8015 mil. Trygghansa tyckte först att försäkringen inte skulle gälla då bilen var 8 år gammal, men jag påpekade att den var tillverkad i mars 2007 och därmed inte var riktigt 8 år gammal.

    Balansaxelmodulen kostade ca 11 kkr + moms
    Sedan tillkom diverse kedja, kedjespännare, olja o s v.
    Arbetet kostade 7200 + moms.

    Totalt kostade oljepumpsbytet 26849:- ink moms. Av detta betalade jag bara en självrisk, om jag minns rätt var den på 3kkr. Jag hade valt en ganska hög självrisk för att få lägre premie.

    Samtidigt passade de även på att byta vattenpump och kamrem. Det arbetet blev gratis då dessa ändå monterades bort, men jag fick själv stå för materialet på 4325:- ink moms.

    Om detta hänt mig ett par månader senare hade alltså hela kalaset kostat mig 31174:-, men i det priset byts då även vattenpump och kamrem.

    m v h Henrik

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag har en A6 2.0tfsi -09, nojjar hela tiden för pumpras.
    Har en balansmodul i reserv utifall de blir ras

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    daniel s
    Ort
    örebro
    Inlägg
    189
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag kan bekräfta att jag mest kör korta sträckor med min bil. Totalt körs den bilen knappt 1000 mil på ett år.



    Lyckligtvis tog inte bilen någon mer skada av oljepumpsraset.

    Min helförsäkring gick med nöd och näppe in och täckte större delen av kostnaden. Trygghansas helförsäkring täcker motorskada på en bil som gått mindre än 12000 mil och är yngre än 8 år. Detta hände i slutet av januari 2015 då min bil årsmodell 2007 gått 8015 mil. Trygghansa tyckte först att försäkringen inte skulle gälla då bilen var 8 år gammal, men jag påpekade att den var tillverkad i mars 2007 och därmed inte var riktigt 8 år gammal.

    Balansaxelmodulen kostade ca 11 kkr + moms
    Sedan tillkom diverse kedja, kedjespännare, olja o s v.
    Arbetet kostade 7200 + moms.

    Totalt kostade oljepumpsbytet 26849:- ink moms. Av detta betalade jag bara en självrisk, om jag minns rätt var den på 3kkr. Jag hade valt en ganska hög självrisk för att få lägre premie.

    Samtidigt passade de även på att byta vattenpump och kamrem. Det arbetet blev gratis då dessa ändå monterades bort, men jag fick själv stå för materialet på 4325:- ink moms.

    Om detta hänt mig ett par månader senare hade alltså hela kalaset kostat mig 31174:-, men i det priset byts då även vattenpump och kamrem.

    m v h Henrik
    okej jäklar altså inga billiga grejjer snacka om tur att du hade så försäkringen täckte upp för det mesta iaf

    och nu är det snart 2017 så då lär ingen motorförsäkring gälla för oss om man skulle satsa på en b7a då den antagligen med all säkerhet gått mer än 8000mil och är mer än 8år gammal

Liknande ämnen

  1. Audi A4 2.0TDI Quattro (B7) -08
    Av razer i forum Projektforum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 13:39
  2. Felkoder Audi A4 avant Quattro 1.8T
    Av Jimpa82 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-28, 18:49
  3. Audi A4 1.8T/163 Quattro Avant-03
    Av P.Hagel i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 15:54
  4. akut hjälp behövs angående Audi a4 1.9tdi -96
    Av hycklaren i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin