Sidan 49 av 79 FörstaFörsta ... 394647484950515259 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 1577
  1. #961

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har lite svårt att förstå hur man kan bli sur och upprörd över lång och förlängd leveranstid. Tråkigt så klart, inte det man önskar sig, men det är ju inget varken säljare, ÅF eller ens Volkswagen AG kan göra så mycket åt. Världen är sedan cirka ett år tillbaka totalt knasig och fungerar dåligt, att det ens går att planera ett hyfsat fungerande leveransflöde med vettiga volymer i en så komplicerad och känslig process som biltillverkning tycker jag närmast är fantastiskt, givet förutsättningarna. Och givetvis måste marknadsföringen av produkterna fortgå och vid en beställning får varje säljare sedan göra sitt bästa för att försöka förklara det skakiga världsläget och hur det påverkar.

  2. #962

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Kan bara hålla med, så där är inte ok att göra

    En annan sak, lev tid i Uk har studsat upp till V32 ich för en tid sedan!. En jäkla massa som blev sura och avbeställde...

    Men nu har det på nån vecka gått tillbaka att bilar byggs V8?!. Så de ramlar in bilar i UK hela tiden nu...

    Istället så är folk skitsura att det avbeställde..

    Så dessa lev veckor verkar ju lagom luddiga...
    Vi får hoppas på en rejäl avbeställningsboom globalt helt enkelt.

  3. #963

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har lite svårt att förstå hur man kan bli sur och upprörd över lång och förlängd leveranstid. Tråkigt så klart, inte det man önskar sig, men det är ju inget varken säljare, ÅF eller ens Volkswagen AG kan göra så mycket åt. Världen är sedan cirka ett år tillbaka totalt knasig och fungerar dåligt, att det ens går att planera ett hyfsat fungerande leveransflöde med vettiga volymer i en så komplicerad och känslig process som biltillverkning tycker jag närmast är fantastiskt, givet förutsättningarna. Och givetvis måste marknadsföringen av produkterna fortgå och vid en beställning får varje säljare sedan göra sitt bästa för att försöka förklara det skakiga världsläget och hur det påverkar.
    Jag håller helt och hållet med. Men om den konsekvensen påverkar köparen, som redan investerat i företagen med sisådär 400-500tkr med skattade pengar, tycker jag nog att man som säljare inte ens ska fundera på vem som ska stå för den eventuella merkostnaden en väsentligt försenad leverans innebär. Det är väldigt enkelt att hålla kunden nöjd här skulle jag säga. Men är man van vid att vara ordermottagare och inte säljare blir det möjligtvis svårt att anta kundperspektivet i det hela.

  4. #964

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har lite svårt att förstå hur man kan bli sur och upprörd över lång och förlängd leveranstid. Tråkigt så klart, inte det man önskar sig, men det är ju inget varken säljare, ÅF eller ens Volkswagen AG kan göra så mycket åt. Världen är sedan cirka ett år tillbaka totalt knasig och fungerar dåligt, att det ens går att planera ett hyfsat fungerande leveransflöde med vettiga volymer i en så komplicerad och känslig process som biltillverkning tycker jag närmast är fantastiskt, givet förutsättningarna. Och givetvis måste marknadsföringen av produkterna fortgå och vid en beställning får varje säljare sedan göra sitt bästa för att försöka förklara det skakiga världsläget och hur det påverkar.
    Jag kan köpa ditt resonemang angående leveranstid. Men om jag privat haft ett skitår i pandemins spår kan ju inte jag välja att betala lite mindre. Eller gäller avtalet bara till ÅF:s fördel? Det står iaf inget i avtalet som stödjer ÅF att sänka inbytespriset i detta fall.

  5. #965

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag kommenterade inte hur säljaren ska hantera detta med kunden, där får man hitta lösningar för eventuell ersättning och värdering från fall till fall, tänker jag. Jag kommenterade eventuell upprördhet gällande förlängd leveranstid. Kunden har väl för övrigt inte betalat 400-500 tkr innan leveransen är klar. Vill man inte vara med på den resan så är det väl inte värre än att man makulerar beställningen.

  6. #966

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    I avtalet har man ju förbundit sig att betala överenskommet belopp, så det skulle jag säga är samma sak. Avtalet är ju bindande, om det inte är villkorat på något vis som möjliggör att kliva ur det.

  7. #967

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Precis man är ju låst i avtalet, kul om man räknat att få bilen inom 3mån och den kommer om 3 år?. Är det ok ändå ....måste nog läsa det där finstilta lite mer. Men som sagt man har ju låst 500k, det vill man ju inte om det inte kan lev inom rimligt tid. Då kanske man vill köpa nått i hallen istället....

    Så Förstår din frustration.. .. Men jag tror det går fortare!, många avbeställningar nu! och det är fler R ( borde var samma med CS ) byggda som kommer till Sverige inom några veckor ..
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-11 klockan 02:31. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #968

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kunden har flera möjligheter att häva avtalet om leveransförsening föreligger, så jag ser inte varför någon kund skulle behöva vänta 3 år på leverans eller gå vidare med ett köp man inte är intresserad av. Men som sagt, återförsäljarna är olika företag med olika säljare och känner sina respektive kunder bäst.

  9. #969

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Det började ju med att jag tyckte det var konstigt att värdera ner min bil med 3000 i månaden pga försening. Jag kan vänta några månader, sitter inte i sjön så sett. Men vad stödjer handlaren i det förfarandet? Jag kan ju inte bara snirkla mig ur hur som helst..Och jag vill ju ha bilen och inte avboka. Återigen: Om jag hade haft det lite skit ett tag, kan jag väl inte trolla med siffrorna efter eget tycke...
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-11 klockan 02:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #970

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det tycker jag att du ska ta upp med din säljare. Jag kommenterade inte ditt fall specifikt utan kanske mer mangewides generella rapportering om "sura" kunder på andra marknader. Förstår absolut frustration över leveransförsening och Volkswagen AG vill så klart inget hellre än att leverera så snart som möjligt.

  11. #971

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Kunden har flera möjligheter att häva avtalet om leveransförsening föreligger, så jag ser inte varför någon kund skulle behöva vänta 3 år på leverans eller gå vidare med ett köp man inte är intresserad av. Men som sagt, återförsäljarna är olika företag med olika säljare och känner sina respektive kunder bäst.
    Men nu talar du ju emot dig?!, det var ju inga problem att det skulle vara försenat sa du ju först. Jag kan lova att du inte kan bryta detta avtal om det är försenat ca 6mån utan att det kostar något..

    Sen att man går åt andra hållet och ger mindre i inbyte är ju bra komiskt...för hur tänker Åf på hur länge ett inbytespris ska gälla?, 3mån, 5mån 1år....Tror det inte står nån maxgräns på inbytespriset. I så fall skulle man ju ALDRIG kunna på ett inbytespris när man beställer en bil.. ÅF verkar ju ha lite svårt att veta om bilarna kommer om 3ån eller 9mån.... har alltid varit lite lurigt när jag beställt nytt med leverans tider....

    Sen Uk kör 99% leasing, så dessa är inte "låsta" på samma sätt som vi...

  12. #972

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Tittade precis på ett test av BMW M340i (374 hk och 500 nm), Automann-TV. Samma som Golf GTI/CS/R ovan.

    M340i gjorde 100-200 på 10,9 sek och 0-200 på 15,2 sek. https://www.youtube.com/watch?v=Asyk...Dz_ThBL1gd%3A6

  13. #973

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Titta va jag hittade!, hyffsat dyrt att bryta avtalet! .... Så en 50k för mig kanske ( nu ska jag aldrig tänkt bryta.. )

    11. Skadestånd vid avbeställning från en konsument
    A. Har en beställning skett enligt punkten 2 B har konsumenten rätt att utan kostnad avbeställa bilen
    innan avtalet har blivit bindande.
    B. Avbeställer konsumenten bilen inom en vecka efter det att bindande avtal har ingåtts har säljföretaget
    rätt till ersättning med 1,5 % av det avtalade priset, dock lägst 3 000 kr för en ny bil och
    1 500 kr för en begagnad bil. Har bilen försetts med extrautrustning ska konsumenten dessutom ersätta
    säljföretaget för dess kostnader för på- och avmontering av utrustningen och övriga kostnader med
    anledning av detta. Denna punkt gäller inte för avbeställningar enligt punkten 11 E eller när prishöjningar
    skett enligt punkten 6.
    C. Vid senare avbeställning har säljföretaget rätt till ersättning med 7 %, dock lägst 3 000 kr. Denna
    punkt gäller inte för avbeställningar enligt punkten 11 D och E.
    D. Om köpet avser en bil som är av sådant slag att den inte utan betydande förluster kan säljas till en
    annan köpare eller är bilen dyrare än 7,5 prisbasbelopp har säljföretaget vid avbeställning eller hävning
    rätt till ersättning med 15 % av bilens pris om konsumenten avbeställer bilen senare än en vecka efter
    det att avtalet blivit bindande.
    E. Avser avbeställningen en bil vars pris är lägre än 7,5 prisbasbelopp eller ett fordon för rörelsehindrade eller dylikt så har säljföretaget inte rätt till ersättning om orsaken till avbeställningen eller
    dröjsmålet med betalningen är att konsumenten efter avtalets ingående utan egen skuld råkat i varaktiga
    betalningssvårigheter genom t ex arbetslöshet, sjukdom eller dödsfall och säljföretaget utan onödigt
    dröjsmål underrättas om avbeställningen.
    Senast redigerad av mangewide den 2021-02-10 klockan 13:08.

  14. #974

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Tittade precis på ett test av BMW M340i (374 hk och 500 nm), Automann-TV. Samma som Golf GTI/CS/R ovan.

    M340i gjorde 100-200 på 10,9 sek och 0-200 på 15,2 sek. https://www.youtube.com/watch?v=Asyk...Dz_ThBL1gd%3A6
    Ja se där!, Ja man kan ju verkligen undra vad det är för effekt i Mk8an . Nu är väll 340 en liten klumpenduns?.. Men Ren är ju inte så lätt med 1600kg..

    Ska bli kul när man får se de första bilarna bromsas! , Så kul att OPF verkar ju inte några problem för effekt eller ljud längre. R med Aka låter ju galet mkt..

  15. #975

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Men nu talar du ju emot dig?!, det var ju inga problem att det skulle vara försenat sa du ju först. Jag kan lova att du inte kan bryta detta avtal om det är försenat ca 6mån utan att det kostar något..
    Inga problem att det skulle vara försenat? Vad menar du med det, vad betyder det? Det är väl självklart att både kund och säljare tycker det är ett problem med leveranstidsförsening.

    B. Vid leveransförseningar ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av
    väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna
    behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljbolaget detta.

  16. #976

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Ja där är luddigt vad som "väsentlig betydelse för en konsument" .Ser i mitt avtal att April beräknad leverans. Så några månader efter det borde vara sent...
    Sen kan jag inte se att inbytet ska kunna påverkas av försening ...så Poboq det får du kolla en sväng till med!

    Poboq vad har du för levtid i ditt avtal?
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-11 klockan 02:34. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #977

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Nä, jag hittade heller inget i avtalet som skulle påverkas av försening. Står inget om levtid men prod V11 muntligen vid beställning. Det lutar nog åt att ÅF försöker köra en sk rövare....
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-10 klockan 21:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #978

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Japp verkligen.. ... Ja hade det hoppat den rutan?, jag har en leverans ruta i kontraktet..

    Jaja det framgår inte vad som är sent ändå..men men..

    Har du hunnit prata med ÅF om detta lite påhitt från dem=
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-10 klockan 21:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #979

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Beräknad leveransruta=tom
    Nej, jag har inte tagit upp det igen än, men jag kommer inte betala mer emellan iaf...då bryter jag av det hela...Jag erbjöd att byta in min i förtid mot en tillhandahållen lånebil av lämplig modell, men det var tydligen inte intressant. Vi får se hur det landar till slut, men det säljs väl antagligen inte så många Golfar norr om 400lök, så man borde kanske vara lite mer rädd om sådana kunder. Eller inte...Sen att jag åker på besiktning, skatt, inspektion, service med dsg-oljebyte och kanske 2500*3 i högre skatt på den nya pga förseningen är bara att svälja och skratta åt��Allt detta toppat med ett önskat lägre inbytespris.....
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-10 klockan 21:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #980

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Ja bra skumt att man kan hoppa den rutan..och att inte vara med tillmötesgående på en sån dyr bil....

    Sen som du säger man åker på den nya skatten ( som faktiskt inte är spikad än, men känner man miljöpar***..) Så är de bra surt att behöva få den galna skatten som föreslås..
    Senast redigerad av vfr den 2021-02-11 klockan 02:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. ET frågor Golf generation 7
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 10:35
  2. Bränsleförbrukning Golf R generation 7
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. VW Golf - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 12:44
  5. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin