Sidan 28 av 79 FörstaFörsta ... 18252627282930313878 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 1577
  1. #541
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    JApp det är Galet. Det lustiga är att vanliga 245hk GTIn har 149gr, men de har lyckats på nått sätt få till Club Sporten med 300hk att bara ha 151gr... D
    Club Sporten är ju tvålsdriven liksom GTI:n medan R:n är fyrhjulsdriven. Det gör väl en liten skillnad på förbrukning/utsläpp. Kanske hamnar dom precis på varsin sida av en gräns där skatten påverkas väldigt mycket bara man går över den gränsen lite grann.

  2. #542
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Staten dödade bilintresset. Får sälja allt och åka traktor istället.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ja, det är lite sorgligt. Hyfsat nya välvårdade bilar i skiktet Golf 7 GTI/R/ Cupra mk3/ S3 kommer troligen stå sig bra i värde pga den galopperande skatten på splitter nya fordon.

    Helt nya bilar - Det kommer att råda "brist" på dessa då endast ett fåtal nya säljs. När de blir 3 år så återgår skatten till normaltariff med det hjälper inte till så mycket om det är få sålda nya bilar. Beg.priserna kommer nog ligga högt.

    Det ska bli spännande att se var nya R hamnar i skatt med tanke på vad Golf GTI 300 hk version ger för utsläppsvärden jmfr nya S3. Borde ju varit nästa samma.....men det är det visst inte. (Har ej kollat själv, bara läst era uppgifter i denna tråd, 151 g/km kontra 189 g/km ).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #543

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Känns rätt gött att betala 360kr per år närmaste två åren. Då står det ändå GT på bakluckan

  4. #544
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Club Sporten är ju tvålsdriven liksom GTI:n medan R:n är fyrhjulsdriven. Det gör väl en liten skillnad på förbrukning/utsläpp. Kanske hamnar dom precis på varsin sida av en gräns där skatten påverkas väldigt mycket bara man går över den gränsen lite grann.
    Det är ju en möjlighet. Skillnaden mellan motsvarande fordon i 2wd eller 4wd är inte så stor vad det gäller förbrukning.....

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #545
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Känns rätt gött att betala 360kr per år närmaste två åren. Då står det ändå GT på bakluckan
    Det är bara att gratulera!

    Vi andra får trösta oss med att du har högre skatt på din sommarbil/ A4 cab .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #546
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ja, det är lite sorgligt. Hyfsat nya välvårdade bilar i skiktet Golf 7 GTI/R/ Cupra mk3/ S3 kommer troligen stå sig bra i värde pga den galopperande skatten på splitter nya fordon.

    Helt nya bilar - Det kommer att råda "brist" på dessa då endast ett fåtal nya säljs. När de blir 3 år så återgår skatten till normaltariff med det hjälper inte till så mycket om det är få sålda nya bilar. Beg.priserna kommer nog ligga högt.

    Det ska bli spännande att se var nya R hamnar i skatt med tanke på vad Golf GTI 300 hk version ger för utsläppsvärden jmfr nya S3. Borde ju varit nästa samma.....men det är det visst inte. (Har ej kollat själv, bara läst era uppgifter i denna tråd, 151 g/km kontra 189 g/km ).

    /Peter
    Blir ett fattigt liv för den motorintresserade framöver, både ekonomiskt och utbudsmässigt. Får väl byta hobby till något mer statssanktionerat som veganrecept, återbruk av manchester eller bidragsbingo.

    Behåller nog Clubsporten ett tag till. Ska jag lägga uppåt 20KSEK/år i skatt så får det bli på en bil/bilar jag har större nytta av som en VW California, eller att downsiza ifrån 2 till 1 bil, men då skulle det väl bli en Golf R kombi (om den någonsin återuppstår).

    ... men sådana här uttalande brukar åldras dåligt hos mig, helt plötsligt så står man där igen


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #547

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Det är bara att gratulera!

    Vi andra får trösta oss med att du har högre skatt på din sommarbil/ A4 cab .
    You win some - you lose some
    3198kr för A4an men den rullar ju å andra sidan inte hela året heller. Det är ju alrig svårt att motivera sina egna val

  8. #548

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jösses, vad blir det då, typ 100kr milen de första tre åren med värdeminskningen inräknad
    För RS6?..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Club Sporten är ju tvålsdriven liksom GTI:n medan R:n är fyrhjulsdriven. Det gör väl en liten skillnad på förbrukning/utsläpp. Kanske hamnar dom precis på varsin sida av en gräns där skatten påverkas väldigt mycket bara man går över den gränsen lite grann.
    Ja absolut!, men med nya mätcykeln så gasar man faktiskt på!. Så imponerade att den inte drar mer är och har 50hk till..

  9. #549

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ja, det är lite sorgligt. Hyfsat nya välvårdade bilar i skiktet Golf 7 GTI/R/ Cupra mk3/ S3 kommer troligen stå sig bra i värde pga den galopperande skatten på splitter nya fordon.

    Helt nya bilar - Det kommer att råda "brist" på dessa då endast ett fåtal nya säljs. När de blir 3 år så återgår skatten till normaltariff med det hjälper inte till så mycket om det är få sålda nya bilar. Beg.priserna kommer nog ligga högt.

    Det ska bli spännande att se var nya R hamnar i skatt med tanke på vad Golf GTI 300 hk version ger för utsläppsvärden jmfr nya S3. Borde ju varit nästa samma.....men det är det visst inte. (Har ej kollat själv, bara läst era uppgifter i denna tråd, 151 g/km kontra 189 g/km ).

    /Peter
    Om man ser hur extremt bra andrahandsvärden är på en Mk7.5 R idag.

    Så jag är övertygad att mk8 R om 3 år med låg skatt och extremt lite bilar på beg marknaden kommer ha ännu bättre andrahandsvärde!. Tror nästan att de 25k man får lägga på skatten kommer man att ta tillbaka på begpriser!.

    Sen kommer ju skatten bli ännu högre April 2021, sen säkert 22, 23 om Miljöpartiet får bestämma. Så inom 5 år som kommer det inte vara rimligt att köpa en ny sportig förbränningsmotor .

    Därför jag köper sista nu!, sen går över på el om 3 år

    Lite så min polare resonerade med RS6, kan var det värsta och sista Audi spottar ur sig i ren Bensin

  10. #550

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Blir ett fattigt liv för den motorintresserade framöver, både ekonomiskt och utbudsmässigt. Får väl byta hobby till något mer statssanktionerat som veganrecept, återbruk av manchester eller bidragsbingo.

    Behåller nog Clubsporten ett tag till. Ska jag lägga uppåt 20KSEK/år i skatt så får det bli på en bil/bilar jag har större nytta av som en VW California, eller att downsiza ifrån 2 till 1 bil, men då skulle det väl bli en Golf R kombi (om den någonsin återuppstår).

    ... men sådana här uttalande brukar åldras dåligt hos mig, helt plötsligt så står man där igen


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Mää..man får inte ge upp

    Golf R kombi kommer våren 2021!!! . Så bara köpa!. Man behöver inte större än det om man inte har 17 ungar,.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Känns rätt gött att betala 360kr per år närmaste två åren. Då står det ändå GT på bakluckan
    Ja men typ 1500 för en R är ju inte dåligt heller .... Men allt blir galet dyrt, ändå är väll att alla GT bilar är roliga. Tänk att behöva åka runt i nått tråkigt SUV Volvo Skepp och betala 10 000 i skatt ...det är galet det..

  11. #551

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    För RS6?..

    - - - Uppdaterad - - -



    Ja absolut!, men med nya mätcykeln så gasar man faktiskt på!. Så imponerade att den inte drar mer är och har 50hk till..
    Ja, jag skrev "typ" eftersom jag inte vet exakt vad en RS6 kostar. En miljon med lite vettig utrustning? Tumregel att efter cirka tre år är bilen värd ungefär halva nybilspriset, generellt. Men säg att en RS6 landar på 600tkr då för skojs skull. Så 400tkr/1500 mil per år/3 år så kostar varje mil 88,88kr. Då är inte skatt, försäkring, bränsle, däck och service medräknat. 100kr per mil låter plötsligt lågt räknat

  12. #552

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja blev tveksam när du skrev 100kr mil... Kostar nog dubbelt. Är ju direkt ingen billig bil

    Börjar på 1,1 men en lagom utrustad hamnar på ca 1,5 mille . Går lätt att dra över 2...

    Men får en sne syn på kostnader för man specar en sådan bil.

    - 7000kr för uppdatera stereon i GTI......70 000 för att göra det inte RS6an...( inte samma grejer, men ni fattar allt är typ 10ggr så dyrt konstigt nog..

    70 000 för Vinterhjul!, jaha däcken ingår inte?!?!...wtf ...

    Det enda prisvärda att man får dragkrok och p-värmare för 18 500:-

    Till GTIn kostar detta 22 000!!!

    Det var konstigt det....

    https://www.blocket.se/annons/skarab...gsbar/91549566

    I detta sammanhang kommer nya Ren att ses som en jäkla fynd om man kan få en sådan för 500k med 10k i skatt! . Är ju samma summa som värdeminskning på ett par år på en typ RS6a.. ...

    Fast RS6 är ju det sjukaste man kan pendla i...skadad bil att gå..
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-29 klockan 09:49. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #553

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Cupra släppte precis 2st nya...

    Shit va bra prissatta, spännande hur man motiverar 70 000 mer för en Golf GTE som har samma drivlina med mkt sämre utrustning.

    Fan helskinn Gratis, verkar inte ens att ta bort .. Man måste säga att Cupra verkligen har snäppat upp sig..

    https://www.cupraofficial.se/bilar/c...ller/leon.html
    Senast redigerad av mangewide den 2020-10-28 klockan 19:09.

  14. #554

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Personligen skulle jag inte ha några som helst problem att motivera prisskillnaden på 50 000 kr mellan Cupra Leon och Golf GTE. För det första gillar jag inte den tribal tatureing inspirerade designen, inget jag vill synas i, samtidigt som jag tycker Golf 8 GTE är riktigt stilig och elegant, tidlös och subtilt aggressiv. Sen kommer skillnaden i andrahandsvärde att jämna ut kostnaderna i slutänden. Men framför allt, Cupra Leon kan inte beställas med dragkrok och parkeringsvärmare.

    Så jag tror inte det är riktigt samma köpare på dessa två bilar.

  15. #555

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Personligen skulle jag inte ha några som helst problem att motivera prisskillnaden på 50 000 kr mellan Cupra Leon och Golf GTE. För det första gillar jag inte den tribal tatureing inspirerade designen, inget jag vill synas i, samtidigt som jag tycker Golf 8 GTE är riktigt stilig och elegant, tidlös och subtilt aggressiv. Sen kommer skillnaden i andrahandsvärde att jämna ut kostnaderna i slutänden. Men framför allt, Cupra Leon kan inte beställas med dragkrok och parkeringsvärmare.

    Så jag tror inte det är riktigt samma köpare på dessa två bilar.
    Nja 70 000.... ... Det har ju varit mkt diskussioner om Seaten leon som är 100 000 billigare än GTE...att det är för stor skillnad och att tom A3 hybriden kommer vara biligare än GTE...Så bra konstigt prissatt GTE...

    Nej Absolut den är med hardcore, men mer diskret färg så "sticker" den nog inte i så många ögon. Sen får man gå på Kombin!, den har drag och allt man vill ha!. Den är ju galet stor, så den slår ju Golfen på det mesta tyvärr då..

    Sen den stora GREJEN man har valt att behålla denna underbar gamla ratten!, som man kan pilla på i farten utan all knepig touche som hela Världen har skrikit negativ på mk8an...Sen snabb knapp Cupra!, så rätt!. Som M bilar och AMG.mm...så jäkla smidigt..

    Jäkligt snyggt att man får 19" standard, det vill man ju ha för att bilen ska rätt utseende på dessa nya MQB..Inte smart med så mkt snyggare. GTE kan man inte ens välja till 19" ?!

    Men sen har de valt att skicka med svartskinn a 11 000 gratis?!, Vem vill ha skinn?!, tog bort min skinnsoffa hemma på 90-talet .

    Är ju snyggt, men halt som tusan på bana, svinnkallt på vinter och svettigt i r*ven på sommaren
    Senast redigerad av mangewide den 2020-10-28 klockan 20:45.

  16. #556

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tycker du behöver försöka se saker och ting ur ett större perspektiv, inte bara ditt eget. Har du någon uppfattning om hur det fungerar med olika kunder, marknader osv? Att produkter har olika syfte, ändamål etc...

    - Golf GTE och Cupra Leon riktar sig inte till samma typ av kunder. Låt mig gissa att Golf GTE riktar sig till en något mer "mogen" alternativt mindre extrovert publik...
    - 429 - 371 = 58 000 kr
    - Cupra Leon ST, bra bil, förutsätter dock att man vill ha kombi. Det vill man, kanske.
    - Cupra Leon ST kan inte beställas med parkeringsvärmare, vad jag vet.
    - Om highend ratten är bättre eller sämre beror mycket på personliga preferenser, många tycker den ger en mer modern känsla, det är olika.
    - DU vill ha 19" hjul, viktigt att skilja på vad du vill ha och vad andra vill ha Jag vill inte ha 19" hjul på en "Golf" som ska bruksas, men det är min syn på det hela. Inte alla andras.
    - Läder är inget jag skulle beställa till en Golf. Jag har haft det i mina Passat genom åren och det har varken varit kallt på vintern eller varmt på sommaren. Parkeringsvärmaren gör hela kupén varm och skön höst, vinter, vår. Nappaläder är väl inte särskilt halkigt heller tycker jag, väldigt praktiskt när man har småbarn däremot. Men inget jag skulle beställa i en sportig Golf.

    Som sagt, viktigt att skilja på vad rally Mange vill och vad stora kundvolymer vill

  17. #557

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    429 till 359 får jag till 69 000 iallafall .. Sen om man lägger "samma" spec så skiljer det nästa 100 000..

    St kan du inte jämföra med, den ska konkurra med Octavia vRS..

    Pratade med en ÅF om GTE, de trodde inte den skulle bli en storsäljare utan Golf E-hybriden som går ca 10km längre och kostar 7000 kr mindre... Men tyckte det lät skumt, med tanke på allt man får på en GTE jämfört. Men folk kanske inte är intresserade av att åka lite roligare. Då i såfall ska man ju åka Leon hybrid, den är ju nästan 100k billigare än E-hybriden..

    Leon kommer med bensinvärmare, har inte inte kommit upp i Specen ( som när jag beställde min GTI, tog 3mån innan värmare kom i specen )
    Sen drag är inget problem heller, har pratat med ÅF..
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-29 klockan 09:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #558

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    ST, det var du som tog upp kombin, inte jag... Vet inte var du får 359 från, det kanske är någon kampanj någonstans, när jag går in i Cupra konfiguratorn får den ett från-pris på 371 500 kr.

    Självklart kommer inte GTE bli en storsäljare i Sverige, relativt resten av Golf-programmet, precis som GTI inte heller varit det och inte heller kommer att bli det. Storsäljarna i Golf-programmet kan nog alla räkna ut vilka det är.

    Men OK Mange med dina findings här, ska du inte kontakta Wolfsburg och säga att "Grabbar och tjejer, ni kan stoppa Golf GTE produktionen nu, direkt. Den kommer inte sälja alls, jag har funnit att Seat Cupra S.A.U. tagit fram en Cupra Leon som är så prisvärd att den gör er Golf GTE totalt osäljbar, sorry"

    Borde ju kunna bespara en hel del pengar för VW PKW i så fall och du borde kunna få en liten slant för upptäckten.

  19. #559

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Pratade med en ÅF om GTE, de trodde inte den skulle bli en storsäljare utan Golf E-hybriden som går ca 10km längre och kostar 7000 kr mindre... Men tyckte det lät skumt, med tanke på allt man får på en GTE jämfört. Men folk kanske inte är intresserade av att åka lite roligare. Då i såfall ska man ju åka Leon hybrid, den är ju nästan 100k billigare än E-hybriden..
    Du missar vilka som varit, är och kommer vara kunderna på Golf laddhybrid - juridiska personer, förmåns- och tjänstebilar. Då är inte "åka lite roligare" någon prioritet utan det är högsta möjliga elektriska räckvidd (med lägsta möjliga CO2-utsläpp), komfort och låg TCO som står högt i kurs. Golf ehybrid är tydligt komfortorienterad och det mindre antal juridiska- och privata personer som önskar en mer sportig laddhybrid väljer GTE.

    Seat-bilarna har alltid varit billigare än VW:s motsvarigheter, det är inget nytt med laddhybriderna, så med din logik borde det alltid ha sålts mer Seat än VW.

  20. #560

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    359900...

    https://bilkonfigurator.cupraofficia...mal.view?msk=1

    Sen första provkörning CS!, verkar grym!. Äntligen riktiga bromsar på en VW med 460mm!, kul att man vågar gå steget och vara lite Cupra galna!

    https://www.autobild.de/artikel/vw-g...-18481547.html

    Namn:  VW-Golf-8-GTI-Clubsport-560x373-dee639ee9aebae7c.jpg
Visningar: 720
Storlek:  62.0 KB

Liknande ämnen

  1. ET frågor Golf generation 7
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 10:35
  2. Bränsleförbrukning Golf R generation 7
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. VW Golf - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 12:44
  5. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin