Sidan 25 av 79 FörstaFörsta ... 15222324252627283575 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 1577
  1. #481

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Utan att ha svart eller vitt på det, så en ren gissning så förbrukar GTI dubbelt så mycket drivmedel jämfört med GTD i de hastigheterna.
    Ja om man kan köra GTD på en liter så tror jag inte dubbel räcker .. Som mest har jag fått till 4 Liter milen på bana!, grymt bra

  2. #482

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Oken på Club Sporten ska komma från VW Atlas!!?!, kan det stämma? Ska som sagt kräva minst 18"..

  3. #483

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja om man kan köra GTD på en liter så tror jag inte dubbel räcker .. Som mest har jag fått till 4 Liter milen på bana!, grymt bra
    Riktigt bra jobbat, imponerande

  4. #484

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    GTI kommer garanterat att ha högre förbrukning än GTD över 200 km/h. Och varken GTD eller GTI behöver plågas för att komma över 200 km/h, inte ens en vanlig standard-Passat behöver plågas för det. Och framför allt ger GTD en lugnare, mer komfortabel framfart i högre hastighet, med en slumrande slägga under huven, alltid redo att slå till, hårt. GTD säljs inte i Sverige och när GTD såldes i Sverige så såldes det fler GTI, vilket är helt enligt det jag tidigare beskrivit, GTD är inte för Sverige, den är för länder med snabba motorvägar, tunga bergspass osv som Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien. Massor med GTD i Italien, Österrike, Frankrike osv.
    Mmm, jag har kört en del olika TDI och jag har svårt att hålla med dig om slägg- effekten. Även med en optimerad BiTD. Då vill jag hävda alla dagar i veckan att en gasolina med motsvarande hk och sitt bredare register pga större varvtalsområde kommer mer till sin rätt i högre hastigheter.

  5. #485

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Jag har kört ca 10-12 Passat TDI under omkring 30 år och mycket landsväg. Tänkte byta till bensin när jag skulle byta bil 2018, när diesel inte längre var bra för miljön. Provade en Passat GTR med DSG6-låda. Jag hade själv kört Passat GTS DSG7 i tre år då. Blev inte alls imponerad av 280 bensinhästar (och 350 Nm tror jag det var). Tyckte 240 dieselhästar och 500 Nm var betydligt mer att köra med. Så det blev en Arteon med 240 hk bi-turbodiesel istället.
    Visserligen var det inte det här Golf GTD eller GTI, men ändå.
    Nu har jag en Golf med 150 hk TDI och den är också rätt pigg tycker jag.

  6. #486

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tror vi pratar om lite olika saker, en TSI växlar ner och varvar mer, som direkt jämförelse GTI - GTD (Golf generation 7) tycker jag GTI känns bottensvag (jag gillar TDI), en massa nerväxlingar och höga varvtal innan det knuffar på, i min bok en svag motor i den jämförelsen, så länge man inte varvar ur den. Nerväxlingar och ylande varvtal får man mindre av med GTD. Sen är upplevelse av prestanda så klart relativt, vissa människor tycker allt under 6,2 liters Mercedes-AMG är mopeder. Kunderna som väljer Golf GTD väljer den dock för att de tycker det är en bra kombination av företrädesvis Autobahn-prestanda, komfort och effektivitet. Varför tror du annars att den säljer? Och jag förstår inte vad problemet är med det? Hur ser problembeskrivningen ut? Är det att inte alla väljer samma som är problemet? Jag skulle alla dagar i veckan välja GTI om bankörning, slalomåka och liknande övningar var det jag prioriterade. Jag gillar att köra både på Nürburgring och Mantorp Park, men inte tillräckligt ofta för att jag skulle välja bil efter det, kanske. I Sverige lär GTE vara helrätt, massor med bra prestanda som fungerar i vardagen, bra chassi, riktigt bra ekonomi för tjänstebilisten som kan ladda hemma.

    Berätta, vad är problemet?

  7. #487

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Provade en Passat GTR med DSG6-låda. Jag hade själv kört Passat GTS DSG7 i tre år då. Blev inte alls imponerad av 280 bensinhästar (och 350 Nm tror jag det var). Tyckte 240 dieselhästar och 500 Nm var betydligt mer att köra med.
    Precis så. Märkligt att det är så svårt för vissa att acceptera olika prestandapreferenser.

  8. #488

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Jag har kört ca 10-12 Passat TDI under omkring 30 år och mycket landsväg. Tänkte byta till bensin när jag skulle byta bil 2018, när diesel inte längre var bra för miljön. Provade en Passat GTR med DSG6-låda. Jag hade själv kört Passat GTS DSG7 i tre år då. Blev inte alls imponerad av 280 bensinhästar (och 350 Nm tror jag det var). Tyckte 240 dieselhästar och 500 Nm var betydligt mer att köra med. Så det blev en Arteon med 240 hk bi-turbodiesel istället.
    Visserligen var det inte det här Golf GTD eller GTI, men ändå.
    Nu har jag en Golf med 150 hk TDI och den är också rätt pigg tycker jag.
    Ja men vi pratar motorer . Det ät denna 240hk 500Nm Motor jag tycker skulle ha letat sig ner i GTD!, då blir det en jäkla knuff som prestanda GT (x) skulle ha. Men problem är väll att den skulle kräva 4wd också...Men då skulle den ju kunna vara ett komplement till Ren

  9. #489

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Behövs inte dubbelturbo TDI i Golf GTD, prestanda är bra ändå, skulle bara bli onödigt dyrt. Kunderna gillar det, vilket är huvudsaken. Dubbelturbo TDI har utgått ur Passat/Arteon programmet eftersom det inte gick att få plats med dubbel SCR, vilket krävs för att reglera NOx-utsläppen till önskad nivå.

    Arteon GTS: 1828 kg, 6,5 s 0-100 km/h (pga 4WD), v-max 245 km/h, 500 Nm-1750-2500 u/min
    Golf GTD: 1465 kg, 7,1 s 0-100 km/h, v-max 245, 400 Nm 1750-3500

  10. #490

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ska inte vara elak men visst behövt dubbelturbo man man ser detta?!

    Men shiiiiit så seegt, jag får det till 20sek. Då är denna trimmat med steg 1.. .

    https://youtu.be/rhN1o6BWZV4?t=18

    En aningen skillnad på en Steg 1 GTI..

    https://youtu.be/TC5JZlcnP4o?t=281

  11. #491

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du sitter och jämför en GTD kombi från 2015 med din GTI, mening med det? Du vet ju vad du köpt och är nöjd med det, toppen, de som köper GTD vill ha GTD, därför köper de GTD. Vad är problemet för dig? Tror du att de som köper GTD tänker "oh nej fan vad seg den är, skulle köpt en GTI istället"? Då hade de köpt GTI, eller hur? Varför tror du att man köper GTD?

    Som sagt du missar poängen och du har inte heller gjort en problembeskrivning. Vad är ditt problem med detta? Man har olika preferenser, varje gång jag kört GTI har jag tänkt "herregud vad trött den är i botten, här behövs en massa varv och nerväxlingar för att det ska hända något"... medan TDI rider lungt på en stor våg av vridmoment. Man gillar olika, eller hur? Och personligen gillar jag alla tre prestanda-Golfarna, för sina respektive fördelar...

  12. #492

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ska inte vara elak men visst behövt dubbelturbo man man ser detta?!

    Men shiiiiit så seegt, jag får det till 20sek. Då är denna trimmat med steg 1.. .

    https://youtu.be/rhN1o6BWZV4?t=18

    En aningen skillnad på en Steg 1 GTI..

    https://youtu.be/TC5JZlcnP4o?t=281
    Till en annan viktigt fråga!

    Vad tror ni?, kommer det en R+ nästa är!

  13. #493

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Du sitter och jämför en GTD kombi från 2015 med din GTI, mening med det? Du vet ju vad du köpt och är nöjd med det, toppen, de som köper GTD vill ha GTD, därför köper de GTD. Vad är problemet för dig? Tror du att de som köper GTD tänker "oh nej fan vad seg den är, skulle köpt en GTI istället"? Då hade de köpt GTI, eller hur? Varför tror du att man köper GTD?

    Som sagt du missar poängen och du har inte heller gjort en problembeskrivning. Vad är ditt problem med detta? Man har olika preferenser, varje gång jag kört GTI har jag tänkt "herregud vad trött den är i botten, här behövs en massa varv och nerväxlingar för att det ska hända något"... medan TDI rider lungt på en stor våg av vridmoment. Man gillar olika, eller hur? Och personligen gillar jag alla tre prestanda-Golfarna, för sina respektive fördelar...

    Nja nu har du nog inte kört nån nyare GTI, den har fullt vrid 370Nm vid 2400 redan ..Så där man man ju inte säga att trött i botten?,
    GTD har ju som sagt vid 1500 redan men dör vid 3000 redan, så blir ett jäkla växlande för att få lite fart på den

    Hjälp mig hitta en Mk7.5 eller Mk8 GTD som kör lite fort på autobahn!, fan var inte lätt att hitta!.

    Det jag hittar är den så overklig trött runt 200, så känns ju som kan ju inte vara kul att sega sig runt i 200..

    Men hitta nått för att övertyga mig! .

    Tills dess så är jag tyvärr kvar på att GTD är för trött för att räknas som en sportig Golf.. Men fan så snål och skön säkert!
    Senast redigerad av mangewide den 2020-10-18 klockan 23:11.

  14. #494

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nää, jag har ingen anledning att övertyga dig, varför skulle jag det? Du vill ju ha GTI, då ska du köpa GTI. Jag försöker inte sälja något, var och en ska välja det som passar den bäst. (för min del förmodligen GTE) Men du verkar liksom vägra att förstå, är det så? Är det snålast möjliga Golf som gäller så köper man ju inte GTD, då verkar 2,0 TDI 115 vara ett mycket bättre alternativ.

    Men självklart är en Golf som accelererar 0-100 km/h på 7,1 s och har en topphastighet på 245 km/h en prestanda-Golf, tycker du något annat så har du tappat fotfästet, sorry. GTE är inte med på din prestanda-Golf-lista heller då...

    Mitt råd till dig är att köra några tusen mil på Autobahn och andra kontinentala motorvägar och i Alperna om du vill förstå GTD. Det är också där du kommer att se GTD på riktigt, i vänsterfilen, inte på Youtube.

    Prestanda OCH effektivitet i en attraktiv kombination för businesskunderna.
    Langstreckenexpress.

  15. #495

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nja nu har du nog inte kört nån nyare GTI, den har fullt vrid 370Nm vid 2400 redan ..Så där man man ju inte säga att trött i botten?, GTD har ju som sagt vid 1500 redan men dör vid 3000 redan, så blir ett jäkla växlande för att få lite fart på den
    Nya GTD har 400 Nm / 1750 - 3500 u/min. Och ja, jag har kört GTI av näst senaste generation. Självklart är den mycket snabbare än GTD när man ger max attack. Men när man inte ger max attack (vilket man sällan gör i vardagen), så är det precis så som även @Staffan försökt förklara, att vi som är vana vid att rida på en stor våg av vridmoment från en TDI, tycker att TSI känns trötta. Inget konstigt med det, man har olika preferenser. Så nej, det blir inte ett jäkla massa växlande (det mindre behovet av växlande är en fördel med stark TDI), det blir möjligen en kickdown och sen drar det så skönt. Perfekt för den snabba vardagen. Zügig som tyskarna säger.

  16. #496

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tror vi pratar om lite olika saker, en TSI växlar ner och varvar mer, som direkt jämförelse GTI - GTD (Golf generation 7) tycker jag GTI känns bottensvag (jag gillar TDI), en massa nerväxlingar och höga varvtal innan det knuffar på, i min bok en svag motor i den jämförelsen, så länge man inte varvar ur den. Nerväxlingar och ylande varvtal får man mindre av med GTD. Sen är upplevelse av prestanda så klart relativt, vissa människor tycker allt under 6,2 liters Mercedes-AMG är mopeder. Kunderna som väljer Golf GTD väljer den dock för att de tycker det är en bra kombination av företrädesvis Autobahn-prestanda, komfort och effektivitet. Varför tror du annars att den säljer? Och jag förstår inte vad problemet är med det? Hur ser problembeskrivningen ut? Är det att inte alla väljer samma som är problemet? Jag skulle alla dagar i veckan välja GTI om bankörning, slalomåka och liknande övningar var det jag prioriterade. Jag gillar att köra både på Nürburgring och Mantorp Park, men inte tillräckligt ofta för att jag skulle välja bil efter det, kanske. I Sverige lär GTE vara helrätt, massor med bra prestanda som fungerar i vardagen, bra chassi, riktigt bra ekonomi för tjänstebilisten som kan ladda hemma.

    Berätta, vad är problemet?
    Jag ser inget problem med olika åsikter och uppfattning i frågan. Valet av motor man gör i Sverige kan tillika handla om skattetekniska skäl och i kombination med uppfattningen att dieslar ska vara snåla och billiga att åka/köra/äga. Den som kör en modern TDI för första gången tycker alltid att det är ett jäkla drag, utan att reflektera över att det "händer" mellan 1500-3000rpm, och sen inget mer typ ungefär.

  17. #497

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Olika åsikter ska man så klart kunna ha, har någon ifrågasatt det? Här handlar det mer om att förstå olika produkters användningsområden och kundgrupper. Förstår man inte det så blir det ju bedömningen fel. Jag kan säga så här: vilket litet bagage Golf har, bara 380 liter, Passat har mycket större bagage, hela 650 liter. Betyder det att Passat är den bättre bilen för alla? Ja, om alla prioriterar bagagevolym, men nej, det gör inte alla. Golf är mindre med sina fördelar med det. Eller oj så mycket CO2 GTI släpper ut och så mycket malus skatt GTI måste betala, ingen bra bil, GTE släpper ut mycket mindre CO2 och får bonus, så GTE är den bättre bilen för alla, punkt slut. Eller inte, det beror ju precis på vad du är ute efter och hur du prioriterar... Det är därför VW erbjuder minst tre prestanda-Golfar, för att det finns olika tycken och smak, olika behov, efterfrågan, olika prioriteringar. Eller varför tror du att VW erbjuder GTI, GTD och GTE? Billigast för VW vore ju så klart att bara erbjuda en (1) prestanda Golf.

    Maxeffekten i typiska 2,0 TDI ligger vid ~ 4000 varv, så självklart lönar det sig att varva dit om man vill ha ut max prestanda. Det TDI typiska vridmoment på låga varv ger dock en riktigt stark framfart i all vardagskörning och med GTD som ger 200 hk finns även den extra prestanda för snabba motorvägar som kunderna på bilen efterfrågar, i kombination med god effektivitet.
    Senast redigerad av Marcus den 2020-10-19 klockan 09:51.

  18. #498

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag ser inget problem med olika åsikter och uppfattning i frågan. Valet av motor man gör i Sverige kan tillika handla om skattetekniska skäl och i kombination med uppfattningen att dieslar ska vara snåla och billiga att åka/köra/äga. Den som kör en modern TDI för första gången tycker alltid att det är ett jäkla drag, utan att reflektera över att det "händer" mellan 1500-3000rpm, och sen inget mer typ ungefär.
    Försöker bara förstå när en GTD är så kraftfull?! ( mkt vrid tidigt är ju inte vidare i en fwd bil, mkt stryk på drivlinan och hjulspinn..). Inte i nån hastighet är ju en snabbare än en GTI ( och nej man behöver inte växla ner 3 växlar .. ). Men självklart förbrukningen är ju grym!, där är den överlägsen..

    Tänker bara om man vil ha en snabb Autobahn lok, så skulle det ju vara lite mer Kraft än den nuvarande GTD ger...Tänk 250 diesel hästar, då skulle den ju matcha GTE och GTI mkt bättre uppe i fart!

  19. #499

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja men varför kan inte GTI ha 350 hk direkt? Varför bara 245 hk, jag menar den blir ju från åkt av allt möjligt...

    Självklart är Golf GTD kraftfull med sina 400 Nm och 200 hk i en C-segmentsmodell. Det måste du ju ändå förstå. Och 400 Nm på framhjulen är inga problem, särskilt inte uppe i hastighet, massor med Passater åker runt med det på framhjulen. Inga som helst problem.

    I verkligheten är GTD snabbare än GTE på motorvägen (GTE har temporär max systemeffekt/vridmoment, en kort stund) och framför allt är GTD mer effektiv och behaglig än GTI om man ofta kör motorväg i höga hastigheter (säg normalt höghastighetstempo 180-220 km/h) med accelerationer vid behov.

    Jag har ställt samma fråga ett antal gånger nu, men du svarar inte, varför gör du inte det? Varför tror du att det finns en grupp kunder som väljer GTD framför GTI?

  20. #500

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf GTE - elektrifierad Golf. Laddhybrid som kombinerar
    eldriftens fördelar med utpräglad dynamisk prestanda.

    Namn:  DB2020AU01372_large.jpg
Visningar: 361
Storlek:  921.4 KB

    Laddhybriddriften i Golf GTE består i huvudsak av en bensindriven, turbomatad 1.4-litersmotor av typ EA211 med en effekt på 150 hk, en hybridmodul med elmotor 115 hk av typ HEM80evo, en 6-stegad DSG-växellåda av typ DQ400E och ett litiumjonbatteri av ny typ. Den totala systemeffekten är 245 hk och det totala vridmomentet 400 Nm (temporärt). Jämfört med föregångaren har räckvidden vid eldrift utökats avsevärt och ligger nu på cirka 60 km. Detta har åstadkommits genom att bland annat finslipa aerodynamiken och öka energiinnehållet i högspänningsbatteriet med 50 % till en bruttokapacitet på 13 kWh (föregångaren: 8,7 kWh). Med eldrift kan bilen köras i hastigheter upp till 130 km/h. CO₂-utsläpp blandad körning 26 g/km2, laddningstid AC 3,6 kW 3 h 40 min, 0-100 km/h 6,7 s, topphastighet 225 km/h, tjänstevikt 1624 kg.

    Namn:  DB2020AU01387_large.jpg
Visningar: 447
Storlek:  989.0 KB

    Namn:  DB2020AU01349_large.jpg
Visningar: 475
Storlek:  580.5 KB

    Namn:  DB2020AU01388_large.jpg
Visningar: 448
Storlek:  988.6 KB

    Namn:  DB2020AU00151_large.jpg
Visningar: 460
Storlek:  978.3 KB

    Namn:  DB2020AU01378_large.jpg
Visningar: 463
Storlek:  1.06 MB

    Namn:  DB2020AU01379_large.jpg
Visningar: 453
Storlek:  974.4 KB

    Namn:  DB2020AU00149_large.jpg
Visningar: 455
Storlek:  741.8 KB

    Namn:  DB2020AU01376_large.jpg
Visningar: 441
Storlek:  1.04 MB

    Namn:  DB2020AU01368_large.jpg
Visningar: 454
Storlek:  825.8 KB

    Namn:  DB2020AU01350_large.jpg
Visningar: 461
Storlek:  672.4 KB

    Namn:  DB2020AU01380_large.jpg
Visningar: 454
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  DB2020AU01351_large.jpg
Visningar: 458
Storlek:  614.0 KB

    https://youtu.be/yBwoCVloG-4

Liknande ämnen

  1. ET frågor Golf generation 7
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 10:35
  2. Bränsleförbrukning Golf R generation 7
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. VW Golf - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 12:44
  5. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin