Sidan 24 av 79 FörstaFörsta ... 14212223242526273474 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 1577
  1. #461

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Och så säger tävlingsföraren

    Den professionelle standardvagnsföraren Benjamin Leuchter hade en nyckelroll vid testerna och avstämningen av nya Golf GTI Clubsport på Nürburgring:
    – Bilen har en helt egen karaktär. Jämfört med föregångaren kan man hålla betydligt högre hastighet vid ingången i kurvorna. Detta beror på den nya axelkinematiken med betydligt mer camber på framaxeln, att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk, och att chassiavstämningen rent allmänt har vässats ännu mer.

    Leuchter fortsätter:
    – Tack vare den höjda motoreffekten kan man också accelerera snabbare ur kurvorna och ha mer fart med sig. Tack vare att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk kan chassit dessutom överföra denna extra effekt.

    Samtidigt förbättrar det nya, större 18"-bromssystemet den redan på 245 hk GTI så suveräna bromsförmågan. De nya front- och bakspoilrarna minskar lyftet och optimerar på så sätt smidigheten, styrresponsen, kördynamiken och körstabiliteten i högre hastigheter.

  2. #462

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nu kan man bygga vanliga GTIn! ...fan va jag skriver

  3. #463
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Riktligt utrustad ifrån start. Inte mycket jag behövde lägga till för att känna mig överspecad. Hade nästan klarat mig med grundspec.

    Undrar om det blir en 45års-modell också .. dom brukar vara väldigt prisvärda jämfört med standard GTI; eller blir det kanske Clubsporten som räknas som 45a.

    Clubsporten låter rätt rå på pappret. När man säger att något är utvecklat på Nürburgring så brukar det skallra i revbenen när man kör .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #464

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Riktligt utrustad ifrån start. Inte mycket jag behövde lägga till för att känna mig överspecad. Hade nästan klarat mig med grundspec.

    Undrar om det blir en 45års-modell också .. dom brukar vara väldigt prisvärda jämfört med standard GTI; eller blir det kanske Clubsporten som räknas som 45a.

    Clubsporten låter rätt rå på pappret. När man säger att något är utvecklat på Nürburgring så brukar det skallra i revbenen när man kör .
    Håller med!, man skulle ju typ kunna få ihop en helt ok GTI för 360 efter rabatt!, då är det bra mkt utrustning ändå!.

    Sen tror jag Clubsporten blir helt ok på gatan, det speciella Ringen läget gör bilen visst bra mjukare än sport! . Sen om man kör i Comfort, så blir det nog som en vanlig GTi....Underbart med DCC...det klarar man sig inte utan när man har det


    Men nu luska vad för motor i bromsar det på CSn?!, nån som hunnit hitta info?... Är det IS38 i den tex..

  5. #465

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Kan man beställa Club Sport i Tyskland!, bara 2500 Euro dyrare än vanliga GTIn! Fan tror VW prioriterar bra priser på sportmodellerna och inte dessa ID3 bara

  6. #466

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf GTD - i sitt rätta element, hög hastighet och långa sträckor - på Autobahn

    Namn:  DB2020AU01689_large_GTD1.jpg
Visningar: 549
Storlek:  964.4 KB
    Maximal hastighet i vänsterfilen - 245 km/h

    Namn:  DB2020AU01690_large_GTD4.jpg
Visningar: 579
Storlek:  977.9 KB

    Namn:  DB2020AU01688_large_GTD3.jpg
Visningar: 561
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  DB2020AU00136_large_GTD5.jpg
Visningar: 567
Storlek:  958.9 KB

    Namn:  DB2020AU00138_large_GTD8.jpg
Visningar: 606
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  DB2020AU01687_large_GTD2.jpg
Visningar: 506
Storlek:  989.9 KB

    Namn:  DB2020AU00135_large_GTD6.jpg
Visningar: 577
Storlek:  985.6 KB

    Namn:  DB2020AU00130_large_GTD7.jpg
Visningar: 535
Storlek:  1 010.9 KB

  7. #467

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Är det ingen som lockas av denna typ av bil i Sverige eftersom efterfrågan var så liten att man inte tar
    in den?, är ju iförsig inte hett med diesel längre ( eller är det dieselgate som spökar med dåligt tykte? ).. Man vill ju ha en elbil som kommer 30mil, sen ska man stå och hänga nånstans i bästa fall 30min..sen iväg..

    ID3 mot GTD måste ju vara varandras motpoler?!..
    Senast redigerad av mangewide den 2020-10-15 klockan 21:54.

  8. #468

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Att GTD skulle ha en tråkig motor är din personliga uppfattning, inte en generell uppfattning, viktigt att skilja på det Det finns många inklusive mig som lockas av den råstarka, kraftfulla karaktären med riktigt maffigt vridmoment. En slägga. Men ändå len, mjuk och varvvillig för att vara en diesel. Perfekt för hög hastighet över långa sträckor tillsammans med utmärkt effektivitet, i hastigheter där GTI jämförelsevis kan kännas svag utan mycket varv och nerväxling. Man måste förstå användningsområdet. GTI och GTD är inte skapta för samma uppdrag. GTD:s spelplan är Autobahn, en Autobahn-stormare, en riktigt trevlig och snabb förmånsbil i Tyskland. Och det är också en anledning till att bilen inte säljs i Sverige, vi har inte de förutsättningarna, vi har inte en sådan marknad. Inget fel på diesel (NOx är i princip lika bra som för TSI med nya Twin-SCR), det är många som vill ha diesel i Sverige, men fordonsskatten gör det omöjligt för många och ekonomi är en väsentlig del vid ett bilköp. Vad staten vill är tydligt. GTD är knappast motpool till ID.3, för ID.3 och elbilar överhuvudtaget handlar i första hand om CO2 och där är GTI den värsta syndaren idag om vi tittar på Golf-programmet.

    VW sammanfattar GTD bra:

    Effizienz, die Spaß macht
    Die wahre Überlegenheit des Golf GTD verbirgt sich unter seiner Haube. Die moderne Motorentechnik in Ihrem Golf GTD zeichnet sich durch Sparsamkeit, Durchzugskraft und Leistung aus. Sein 2,0 l TDI-Motor mit dem satten, rasanten Klang bringt es auf eine beeindruckende Leistung von 147 kW (200 PS) – imponierend unterstrichen durch ein Drehmoment von 400 Nm. Genau das Richtige, wenn Sie gern und viel unterwegs sind, aber trotzdem Ihren Verbrauch in Grenzen halten wollen.
    Kraft gånger avstånd är lika med körglädje.

  9. #469

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Men tycker att GTD borde ha mer effekt för att få platsa tillsammans med de andra, nu när GTE har 245 oxå

    Om man ska köra Autobahn fort vil man ju ha lite tryck i grejerna så man inte hamnar som nån stoppkloss i vänsterfilen..

    Men finns inga 100-200 på mk8 GTD än?. Såg att GTD mk7 gjorde på 25sek?!.... Kan det stämma?, är ju seeeeare än min gamla Kia i så fall uppe i fart..

    Mätte upp min original på 17,5 sek...det kändes riktigt trött bara det. Nu göra den på dryg 12sek, vilket är helt ok.. Men man vill ju har mer tryck om man ska hissa snabbt på autobahn..

    Men som sagt GTD är säkert trevlig, men tycker den hamnar fel. Den är inte sportigt snabb för att behöva chassit. Jag tycker det skulle vara bättre med en Standard Golf med 115 diesel om man vill åka långt och fort...den kan ju plåga upp till 200 iallafall

    Så mer Effekt på GTD eller mindre Sportig Chassi (skönare).. är nog rätt väg att gå

  10. #470

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

  11. #471

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nja, du har nog kört alldeles för lite Autobahn i vänsterfilen låter det som, tydligt.

    GTD har 400 Nm, vilket GTE endast ger, temporärt. Med 245 km/h topphastighet är GTD endast 5 km/h långsammare än GTI och betydligt snabbare än GTE som endast når 225 km/h. 0-100 km/h är GTD 0,8 sekunder långsammare än GTI och endast 0,4 sekunder långsammare än GTE. Totalt sett är den alltså i praktiken ungefär lika snabb eller snabbare och det kombinerat med den i praktiken mest effektiva drivlinan för användningsområdet maximal prestanda. Och det är den kombinationen av prestanda och effektivitet som är lockande, för många.

    Man blir garanterat inte en stoppkloss på Autobahn med en Golf GTD. Vad bygger du ett sådant uttalande på? Erfarenheter? Har du kört en lite mer kraftfull dieselbil på Autobahn? En typisk raket på Autobahn, enligt min erfarenhet är Skoda Octavia RS TDI. Alltid i vänsterfilen, alltid full fart. Likaså BMW 530d (mmmm...) och Audi med 3,0 V6 TDI... Naturligtvis behövs ett riktigt kompetent sportchassi för sådan framfart på Autobahn. Det är riktigt långa sugande kurvor där det gäller att bilen har kontroll, samtidigt som det kanske lutar kraftigt nerför osv. Som sagt, hur mycket erfarenhet av snabb Autobahn-körning har du? Tror du seriöst att det är skönt att plåga 115 hk Golf TDI till max på Autobahn? Då har du ju missförstått. Det sköna är ju att köra en bil som GTD där du har en slägga under huven som utan större ansträngning och ylande varvtal katapulterar dig framåt, kraftfullt, bestämt och sugande.

    Sen gör inte GTD bort sig på landsväg heller, där det fina sportchassit kommer till sin rätt. Tyska Bundesstrasse (B-vägar) är inte som svenska i allmänt. De kan vara rasande snabba, slingrande, kuperade och utmanade, på ett sätt som jag sällan upplevt i Sverige. Du kommer möta många Golf GTD om du ger dig ut på sådana vägar. De många fina B- och L-vägarna runt Nürburgring kan jag rekommendera om du vill köra sådana vägar.

    För mig är alla tre GT-Golfarna lockande, på sitt sätt. Jag skulle vilja ha dem alla tre, eftersom de uppfyller olika behov och passar för olika användningsområden. GTI är den heta, lättviktiga för bana, slalom och andra riktigt extrema väghållningstillämpningar. För den som vill köra sin bil riktigt manuellt (finns även utan DSG). GTE är allround-bilen, perfekt i vardagen, mycket ekonomisk för rätt köpare (förmånsbil) i kombination med ovanligt bra prestanda. Förmodligen det bästa valet för de flesta. GTD, bilen man vill ta på den där snabba kontinentala långresan och njuta av kraft, precision, högfartskörglädje men med bibehållen god effektivitet. Inte optimal för Sverige, men bor du i Tyskland och vill göra dina långa resor i tjänsten roligare så är den perfekt.

    Man måste förstå användningsområde och kundgrupp.
    Vad din gamla Kia har med saken att göra förstår jag inte, det är inte den du vill ligga i vänsterfilen med i 230 km/h.

  12. #472

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kan hålla med om att en TDI kan ha en trevlig karaktär, men också ett helt annat körsätt än en gasolina eftersom varvtalsområdet där det händer grejer eller är helt dött är väldigt olika. Kört Octavia RS TDI på anabola, V6 TDI på anabola (A6, Q7 och Touareg) och även 2.0 BTID på anabola. Med den sistnämnda i GTD:n - då får nog GTI:n fyra små bulor i motorhuven för att hänga med i vissa intervall. En mycket trevlig motor som verkar ha gått ur tiden?

  13. #473

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ok

    Men en sista fråga att ligga 200+ med en GTD är ju typ plattan i mattan, när jag kört "Autobahn" med GTI, så slår den stopp elektrisk mid 250...Alltså man behöver inte seg dra den som många andra bilar som gör tex 230 på pappret...då går den 221 , 222, 223 så efter 2 mil så är man upp i 230...sen bromsar nån jäkel så man är nere på 130....sen ska man sega sig över 200 igen...

    Så har man inte mer mos än 200 så blir det ju lite halvsegt runt 200

    Sen hur mkt mindre drar en GTD mot en GTI i 200+?. Känns om GTD går på Max och GTI går på 80% för att ligga i 240..

    Är det så stor skillnad i förbrukning?, tänkte om man kommer så mkt längre i verkligheten med en stressad Diesel?.. Självklart om man ligger i 150, då lär man ju komma dubbelt med en GTD med en GTI. Men är tveksam när man kör 200+?..

    Nån som hittat förbrukning runt detta?

  14. #474
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag skulle säga precis tvärtom. Det är under hård belastning som dieseln är så mycket bränslesnålare. Det är därför den används vid tunga arbeten som lastbilar, arbetsmaskiner, tåg, stora båtar/fartyg etc. Det är också därför dieseln har haft svårt att konkurrera på småbilar där bensinaren blir nästan lika snål. Och motorvägskörning i hög hastighet ökar ju helt klart belastningsgraden på motorn.

    Nu låter jag som en riktig dieselfantast, men det är jag inte. Var sak till det den är bra på.

  15. #475

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    200 km/h är låååångt från "plattan i mattan" med en diesel som Golf GTD. Min Passat TDI cruisar i 200 km/h, helt avspänt. Inga som helst problem, utmärkt marschhastighet. Jag körde en gång A9 genom Sachsen, Thüringen och stor del av Bayern med farthållaren på 200 km/h och en medelförbrukning på 0,85 /mil. Grymt trevligt. Dessutom lugnt och fint. Motorn på behagliga varvtal. Jag har aldrig fått en snittförbrukning på 1 liter per mil, trots långa sträckor med 230 km/h och massor med fullgasaccelerationer.

    Om din GTI behöver sega sig över 200 km/h blir jag ännu mer övertygad om hur bra dieseln är i dessa hastigheter, starka dieslar gör ju med lätthet 200 km/h. Den stora massan som ligger och cruisar runt 200 km/h är 150 hk Passat TDI...tjänstebilar. Golf GTI däremot måste jag säga är en relativt ovanlig företeelse på Autobahn överhuvudtaget.

    Vilka tror du är skälen till att kunder väljer GTD framför GTI?
    Jag tror att Volkswagens sätt att uttrycka GTD:s storhet, se nedan citat, är väldigt relevanta. Sportigt, komfortabelt, effektivt, kraftfullt, understatement.

    - Genießen Sie sportlichen Komfort.
    - Kraftvoll. Sparsam.
    - Bereitet Ihnen einen sportlich-eleganten Auftritt.
    - Sportliches Understatement

    Leistungsstark und effizient, ohne es allzu offensichtlich zeigen zu müssen: Der Golf GTD punktet mit Sportlichkeit, Souveränität und einem klaren Design.

  16. #476

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag skulle säga precis tvärtom. Det är under hård belastning som dieseln är så mycket bränslesnålare. Det är därför den används vid tunga arbeten som lastbilar, arbetsmaskiner, tåg, stora båtar/fartyg etc. Det är också därför dieseln har haft svårt att konkurrera på småbilar där bensinaren blir nästan lika snål. Och motorvägskörning i hög hastighet ökar ju helt klart belastningsgraden på motorn.

    Nu låter jag som en riktig dieselfantast, men det är jag inte. Var sak till det den är bra på.
    Ja det är sant! . Täntke att ligga 200+ är ju typ att ha gasen i botten på en GTD, där GTIn inte behöver plågast lika hårt. Jag har höjt min Speed limit till 270, för känns som den gick i väggen vid 250... Så är det inte med GTD, den får man nog nöta hårt för komma över 240..

    Men som sagt!, fan Bensien drar nog jäkla mkt mer soppa!

    Men hur fan ska folk överleva med El sen?, ni har ju många 160 i max och då drar det el...Känns som man ligger i den så är det slutkört väldigt fort..

  17. #477

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    200 km/h är låååångt från "plattan i mattan" med en diesel som Golf GTD. Min Passat TDI cruisar i 200 km/h, helt avspänt. Inga som helst problem, utmärkt marschhastighet. Jag körde en gång A9 genom Sachsen, Thüringen och stor del av Bayern med farthållaren på 200 km/h och en medelförbrukning på 0,85 /mil. Grymt trevligt. Dessutom lugnt och fint. Motorn på behagliga varvtal. Jag har aldrig fått en snittförbrukning på 1 liter per mil, trots långa sträckor med 230 km/h och massor med fullgasaccelerationer.

    Om din GTI behöver sega sig över 200 km/h blir jag ännu mer övertygad om hur bra dieseln är i dessa hastigheter, starka dieslar gör ju med lätthet 200 km/h. Den stora massan som ligger och cruisar runt 200 km/h är 150 hk Passat TDI...tjänstebilar. Golf GTI däremot måste jag säga är en relativt ovanlig företeelse på Autobahn överhuvudtaget.

    Vilka tror du är skälen till att kunder väljer GTD framför GTI?
    Jag tror att Volkswagens sätt att uttrycka GTD:s storhet, se nedan citat, är väldigt relevanta. Sportigt, komfortabelt, effektivt, kraftfullt, understatement.
    Ja absolut om man ska nöta många mil med den förbrukningen är ju galet bra! . Men som jag skrev GTIn behöver inte alls plågast för att swisha förbi 200. 200 till 240 tror jag GTIn är 50 sek snabbare än GTD om jag läst rätt.

    Men inte säljs dem mer GTD är GTI nu? , inte i Sverige iallafall

  18. #478

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja det är sant! . Täntke att ligga 200+ är ju typ att ha gasen i botten på en GTD, där GTIn inte behöver plågast lika hårt.(
    Jag är ledsen men du har helt fel. GTD behöver absolut inte full gas för att hålla 200 km/h, du sitter ju och hittar på.

  19. #479

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja absolut om man ska nöta många mil med den förbrukningen är ju galet bra! . Men som jag skrev GTIn behöver inte alls plågast för att swisha förbi 200. 200 till 240 tror jag GTIn är 50 sek snabbare än GTD om jag läst rätt.

    Men inte säljs dem mer GTD är GTI nu? , inte i Sverige iallafall
    GTI kommer garanterat att ha högre förbrukning än GTD över 200 km/h. Och varken GTD eller GTI behöver plågas för att komma över 200 km/h, inte ens en vanlig standard-Passat behöver plågas för det. Och framför allt ger GTD en lugnare, mer komfortabel framfart i högre hastighet, med en slumrande slägga under huven, alltid redo att slå till, hårt. GTD säljs inte i Sverige och när GTD såldes i Sverige så såldes det fler GTI, vilket är helt enligt det jag tidigare beskrivit, GTD är inte för Sverige, den är för länder med snabba motorvägar, tunga bergspass osv som Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien. Massor med GTD i Italien, Österrike, Frankrike osv.
    Senast redigerad av Marcus den 2020-10-18 klockan 11:57.

  20. #480

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Utan att ha svart eller vitt på det, så en ren gissning så förbrukar GTI dubbelt så mycket drivmedel jämfört med GTD i de hastigheterna.

Liknande ämnen

  1. ET frågor Golf generation 7
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 10:35
  2. Bränsleförbrukning Golf R generation 7
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. VW Golf - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 12:44
  5. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin