Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    VW T5 1.9TDI 2005, Temperaturmätare finns det flera olika?

    Jag har en VW T5 2005 med 1.9TDI motorn.

    Min instrumentpanel visar alltid prick 90 grader och den går faktiskt upp dit ganska snabbt, jag har en dieselvärmare.

    Men när jag kopplar in ODB II mätaren och ser vad som händer så blir den nu inte varmare än 76gr.

    Finns det flera mätpunkter? Kan det vara någonstans en temperaturmätare som är trasig eftersom de visar så olika? Eller är det termostaten?

    Mycket tacksam för inspel på hur jag skall felsöka detta. Min dieselvärmare skall stanna vid 87 graders vattentemperatur, men den stannar aldrig. Jag antar att detta är för att bilens dator tror att vattnet är 76 grader, vilket det kanske också är.

    Bilderna nedan är tagna samtidigt, men visar 15 graders avvik:

    Namn:  odb.jpg
Visningar: 3274
Storlek:  19.2 KB

    Namn:  instrument.jpg
Visningar: 4800
Storlek:  126.3 KB

    //GF

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Dålig termostat ?

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Dålig termostat ?
    Det är mycket möjligt, jag har beställt en ny termostat. Men hur förklarar du då att instrumentpanelen visar 90 grader samtidigt som ODBII visar 76 grader? Termostaten skall öppna vid 87 grader på denna bil har jag läst.

    Har kollat hos reservdelsförsäljarna, och de listar en vanlig 2-polig kontakt som temperaturmätare. Men när jag googlar så är det många andra 1.9TDI som verkar ha en 4-polig kontakt där en av kontakterna ger signal till ECU och den andra till instrumenten.

    Eftersom de ger olika avläsning av samma mätpunkt (vattentemperatur) så undrar jag om det finns flera sensorer. Eller om en av dem kanske mäter oljetemperatur och den andra vatten eller något liknande?

    På grund av att ECUn tror att temperaturen är för låg så stannar aldrig dieselvärmaren. Detta har inneburit en drivmedelsförbrukning på 0,95 l/mil i en bil som drar normalt ca 0,65. Kan vara vinterdäcken som spelar in, men knappast hela grejen. Mina bilar drar normalt mindre på vintern för de gillar kalluft. Jag kör väldigt lugnt.

    Det kan också vara så att på grund av att ECUn tror att motorn är kallare än vad den är så kör den på mera bränsle.

    Någon som vet hur det är med temperatursensorerna på dessa bilar? Vart är de monterade? Är de två eller fyrpoliga, finns det flera?

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2016-11-14 klockan 11:51.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Om det är så på transporter vet jag inte men på många andra VAG bilar visar alltid tempmätaren 90 grader så länge kylvattentemperaturen är inom ett godkänt intervall, på många är det 80-112 grader. Allt för att inte oroa den (dumma) föraren. En totalt värdelös mätare alltså.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Om det är så på transporter vet jag inte men på många andra VAG bilar visar alltid tempmätaren 90 grader så länge kylvattentemperaturen är inom ett godkänt intervall, på många är det 80-112 grader. Allt för att inte oroa den (dumma) föraren. En totalt värdelös mätare alltså.
    Har hört detta från flera håll nu så det verkar vara sant.

    Mycket märklig mätare iallafall.. Men man kan ju förstå att de valt att göra det så.

    76 grader måste iallafall vara en alldeles för låg driftstemperatur. Speciellt när webasto värmaren inte stannar före 87gr.

    //GF

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Har nu bytt temperatur-sensorn som är en tvåpolig sensor.

    Det var ett enkelt byte och jag tappade ca 0.5 liter vätska på köpet.

    Resultatet blev att tempen steg till ca 80gr, så det blev lite bättre.

    Eftersom motorn fortfarande inte blir 90gr så kan jag anta att termostaten också behöver bytas.

    //GF

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Dålig termostat ?
    Precis vad det var.

    Bytte tempgivaren först, det var enklast. Idag rullade jag upp ärmarna och bytte ut även Termostaten.

    På VW T5 1.9TDI så sitter termostathuset väldigt dåligt till bakom generatorn. Så för att få ut termostaten relativt enkelt fick jag:

    - Lossa spännarmen för generatorremmen
    - Lossa generatorn och dra den åt sidan efter att ha lyft av minuspolen från batteriet och lossat kabarna från generatorn
    - Lossa termostathuset och dra ut termostaten, jag tömde aldrig glykolen först utan körde bara på.. allt rann ut rakt under
    - Montera ny termostat och fylla på nytt vatten
    - Montera tillbaka generator, spännarm och rem.

    För att göra jobbet enklare så kan man också koppla lös turboslangen och oljepåfyllningen till servot. Jag skruvade lös den lilla behållaren och drog den åt sidan, och tog lös slangen till intercoolern och drog den åt sidan också så att jag kunde lägga generatorn till vänster.

    Generatorn kan vara lite knivig att få tillbaka, det är på grund av de gängade mothållen som skruvarna fäster i.

    Jag har haft lös generatorn tidigare så det var inte så supertight. Men jag fick ändå använda en gummihammare och en 2"2 regel för att banka tilbaka generatorn på plats.

    Efter att ha monterat allt och dubbelkollat remmen, kopplingarna på generatorn och slangarna från turbon så var det en prövtur.

    Bilen gick sjukt snabbt upp i temperatur och toppade under belastning på 93gr. Vid tomgång på plan mark på parkeringen stod den precis på 90gr.

    Utomhustemperaturen är ca 18gr tänker jag.

    Det finns en del videos på Youtube om hur man byter termostat, men jag kan verkligen rekommendera att flytta generatorn åt sidan och ta allt uppifrån.

    //GF

    Namn:  termostat.jpg
Visningar: 1302
Storlek:  102.7 KB
    Senast redigerad av good.fidelity den 2017-05-29 klockan 01:56.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Tony Hedman
    Ort
    Nyland
    Inlägg
    1
    Vart sitter tempgivaren någonstans?
    Har köpt en ny och tänkt byta den då tempmätaren går som en jojjo ibland. Felet sker väldigt sällan så jag har inte sett något behov av att byta den ännu.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av tonyboy Visa inlägg
    Vart sitter tempgivaren någonstans?
    Har köpt en ny och tänkt byta den då tempmätaren går som en jojjo ibland. Felet sker väldigt sällan så jag har inte sett något behov av att byta den ännu.
    Hej!

    Jag har inte sett din post tidigare, men eftersom jag startat tråden går jag in och svarar.

    Denna motor-temp-givare sitter på framsidan av motorblocket om jag kommer ihåg rätt. Man kan följa sladdarna som löper ensamma under motorhuven, och då hittar man fort de olika små sensorerna för kamaxel, vevaxel och tempsensor.

    Det är inte omöjligt att det sitter en sensor till på nedersidan av kylaren, helt på ena sidan där slangarna går in i kylaren. Tror jag såg en sist jag skruvade där under, men kommer inte ihåg exakt.

    Det finns även en utomhustemperaturmätare som sitter framme i grullen. Den är helt omöjlig att hitta om man inte vet PRECIS vart den sitter. För den sitter monterad Ovanför ett av hålen i grillen, precis på insidan av kanten.

    Så på vänster sida av mittenhålet i lägre fronten (den plastdelen som är grå på många bilar), får man titta från backen och uppåt så ser man en svart sensor med ett par kablar, denna går att dra lös.

    Denna sensor triggar webastovärmaren när den är under 5 grader. Så jag har lagt en påse runt denna och sprutat på kylspray för att se så att webaston startar (om man inte har tillgång att starta den på andra sätt).

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-24, 17:40
  2. Styrning till Dieselvärmare på VW T5 2005
    Av good.fidelity i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-04-26, 20:21
  3. Hur startar man avisning på backspeglarna? VW T5 2005
    Av good.fidelity i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-20, 18:42
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 22:10
  5. Finns det 2 olika motorer i Golf IV 1.8t?
    Av supra77 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin