Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189

    Noisepipe-delete på GTI med K04

    Efter att jag bytt hela avgassystemet och downpipe så får jag in mer ljud och vibrationer i kupén än vad som är lämpligt. Och någon noisepipe behövs inte längre. Jag provade att plugga den enligt den här guiden.

    Och ja, ljudet in i kupén blir lägre. Men samtidigt så låter det som att turbon stallar och inte klarar av att dumpa längre. Läser man lite mer så ser man att man istället ska kunna använda "röret" från en A3:a på en vanlig GTI. Däremot inte på en K04 där man har en annan wastegatelösning. Är detta samma orsak till problemen med att plugga, eller är hela tanken fel även på vanliga GTI:n?

    Vad gör man istället?

    Finns det några bra beskrivningar/skisser på hur noisepipe-arrangemanget egentligen ser ut med K04:an och skillnanden mot K03:an?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Kan man verkligen plugga det "röret" ? Har för mig att dumpen var ansluten där när det gäller k04...När det gäller k03 tror jag dumpen satt vid turbon.

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Kan man verkligen plugga det "röret" ? Har för mig att dumpen var ansluten där när det gäller k04...När det gäller k03 tror jag dumpen satt vid turbon.
    Stämmer, dumpen sitter framför motorn på K04 varianterna (i allafall CDL motorn som sitter i WRC:n). Röret som går vid sidan av motorn är väl återledningen av dumpad luft från dumpen till insugsröret innan turbon? Finns ingen noisepipe såvitt jag vet, istället har man en elektrisk "Soundaktor" monterad på torpedväggen.

    Det kan förstås vara en annan lösning på Edition 30:n, det är förvisso en K04 också men med annan motorkod (BYD?).

    K03 har dumpen på turbon.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Har kollat på sprängskisser i ETKA och tydligen har Edition 30 en lite annan lösning. Röret (som går från strax innan insuget och vid sidan av motorn) delar på sig någonstans. En gren går till "barktube" grejen i torpedväggen, den andra går till dumpen. Ska du plugga måste du göra det efter delningen, annars pluggar du även dumpen.

    På "vanliga" mk5 GTI med K03 (som de flesta vanliga noisepipe-delete-guider antagligen syftar på) sitter alltså dumpen på turbon och röret som går på sidan av motorn är då endast en noisepipe. I ditt fall är röret en "dump-and-noise-pipe" och kan alltså inte plockas bort helt.

    Edit: För att illustrera:

    Vanlig mk5 GTI (K03), hela röret (rött) kan tas bort och pluggas eftersom det bara är kopplat till barktuben.
    Namn:  gti.jpg
Visningar: 368
Storlek:  19.8 KB

    Edition 30 (K04), röret är även kopplat till dumpen (blått) så endast delen som är inringad i rött kan plockas bort och pluggas.
    Namn:  ed30.jpg
Visningar: 363
Storlek:  20.4 KB
    Senast redigerad av cheba den 2016-11-11 klockan 19:26.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Tack, Fredrik! Det var ungefär något sådant jag misstänkte eftersom dumpen lät kvävd när man hade pipen pluggad.

    Men vad i den skissen är egentligen avledningen till dumpen? Är det den lilla streckade linjen som går från de inringade blåa delarna till undersidan på pipen? Isåfall var den inte speciellt tydlig på bilden. Jag tog den först för en hänvisningslinje.


    Hmm. Det är en hänvisningslinje, som jag antar betyder att dom inringade blå delarna sitter anslutna diriekt på pipens undersida...

    Då måste man alltså in i akvariet och koppla bort återstoden av pipen och plugga den där. Hur sjutton gör man det???

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Det är bara att gå på det igen enligt Fredriks instruktion . Ser lite rörigt ut på skissen vad det gäller dumpen.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Lite större och tydligare bild:

    http://imgur.com/DovPapE

    Från röret (29) går en slang (30) ner till dumpen (37). Slang 52 är återföringen till insugsröret innan turbon.

    Pluggningen bör göras någonstans mellan 33 och 44. Om man kollar bilder på motorrummet verkar det som att nummer 40 går genom torpedväggen. Så för att plugga på motorrumssidan lär man behöva plocka bort nummer 33 och plugga rör 29 där.

    En sån här plugg ska enligt specifikationen passa på både vanliga GTI och Ed30/GTI Pirelli:
    http://www.all-stars-motorsport.com/...-tfsi-tsi.html

    Jag skulle tro att anslutningen på rör 29 är av samma dimension som den på rör 6, med tanke på att båda anslutningarna använder samma typ av slangklämma (32).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Stämmer exakt de du skriver Fredrik

Liknande ämnen

  1. K04 turbo kitt till Golf GTi mk6
    Av BigGreek i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 10:17
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 22:23
  3. Insugsslang Golf 1.8T med k04-001.
    Av Ceder-GTI i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-01, 17:12
  4. Byte k03 till k04 på gti mk5
    Av Mickeelfstedt i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 16:28
  5. K04 bolt on kit?
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin