Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29

    Kallt och varmt i kupén

    Hej. Ny på forumet och första inlägget. Jag har en Passat Ecofuel 2010 sedan ett knappt år tillbaka.

    Nu när det blivit kallt igen, -10, upptäcker jag att något hänt med värmen i kupén. Det kommer varm luft ut i kupén genom utblåsen. Däremot blir mittkonsolen och handskfacket iskallt och det drar kallt i skarvar i mittkonsolen. Om jag aktiverar kupécirkulationen slutar det att dra kallt och när jag avaktiverar börjar det att dra igen.

    Kan det vara något spjäll som kärvar? Jag har klimatenheten med två rattar Namn:  IMG_7221.jpg
Visningar: 2324
Storlek:  18.8 KB

    Någon som har en aning?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Säkert en ställmotor som gett upp.
    Bara att byta.
    Kolla felkoderna så hittar du den snabbt...

    Har några om du behöver

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Tackar. Ja det var nåt sånt jag tänkte. Blir att kolla med verkstan dock. Har ingen möjlighet att läsa felkoder, och att skruva i "nya" bilar är lite över min kapacitet.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Problemet löst!
    Enda felkoden som dök upp var nåt om intermittent vajsing på friskluftssensor. Kändes långsökt med tanke på mitt problem. Efter lite funderingar togs handskfacket bort och voilá, locket till kupéfiltret satt inte ordentligt så det läckte friskluft in i kupén via handskfack och mittkonsol.
    Nu har jag varmt och gott om knäna igen.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Skönt att det kan vara enkla fel ibland med

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Hej igen.
    Nu har jag det lite kallt igen. Jag servade själv i somras med bl.a. byte av kupéfilter. Det gick inte perfekt tydligen då det läckte friskluft in i kupén. Efter det var fixat blev det bättre men inte bra. Varm luft kommer ur alla utblås utom på golvet på vänster sida. Både fram och bak (under passagerarstolen) där det blåser sval/ljummet. I hastigheter över 70 och/eller när det är kallare än minus 8-9 grader har jag svårt att hålla varmt i kupén. Alltså det är hyfsat varmt men jag får köra 28 grader eller max på acn för att inte barn och sambo ska tycka att det är kallt. Kallare än -15 så kör jag webaston för extravärme.

    Verkstan hittar inga fel på ställmotorer. Däremot pratade han om att värmepaketet var i dålig form och nog behövde bytas (6500.-). Spolning lät det inte som han trodde så mycket på.

    Jag tycker det låter mysko att ett dåligt värmepaket skulle ge dålig effekt i bara vissa utblås. Eller hur funkar det?

    Om jag ändå ska ge mig på att spola igenom systemet vad ska jag då tänka på? Läst om kylarrens, maskindiskmedel, baklängesspolning. Nån som har en gold standard?

    Vad betyder det att byta värmepaketet? En värmeväxlare på nätet kostar 300.- Är det annat som ska bytas eller är jobbet jättestort?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    En värmeväxlare byter man normalt endast om den läcker dvs. luktar glykol i kupén, på Golf V och Vi kommer man åt den ovanför pedalstället

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Ok. Tack för info. Någon glykollukt har jag inte.

    Någon som har en idé varför jag har kallt i halva bilen?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det är visst ganska vanligt att värmepaketet slammar igen på 3C passaterna tyvärr.
    Är någon reaktion med glykolen och aluminiumet i värmeelementet.
    har själv bytt i en 2010 tdi med problemet att det blåste kallt på passagerarsidan.
    luften vart bara någon plusgrad när man kollade datorn.

    Man byter den innifrån bilen från förarsidan. pilligt och en jävla arbetsställning.
    Tror inte jag skall göra det ingen! Men varmt vart det efter bytet!

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    på min 2001 sedan hade jag liknande problem, oregelbunden värme. Lossade dom två slangarna som går in genom torpedvägen till värmeväxlaren, spolade ren värmeväxlaren sedan hade jag toppen värme.Igen slaggad värmeväxlare var problemet.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Det blev verkstan och nytt värmepaket. Och jädrar vad jag har värme nu!

Liknande ämnen

  1. Passat 2012 blåser kallt om knäna.
    Av Arestål i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-07, 13:58
  2. Golf GTI MK6 2010 För kallt i bilen
    Av olumat01 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 09:24
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 22:25
  4. glykol och bensin lukt i kupén...
    Av henkesjorud i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 20:38
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin