Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Passat GTE generation 8

    Är det någon här som kör Passat GTE och/eller har erfarenhet av bilen? Finns det några kända GTE-relaterade problem? Hur långt kommer ni på el med fulladdat batteri och vilken typ av körning är det? Hur upplevs bilens prestanda och bränsleförbrukning med tomt batteri? Övriga användarerfarenheter?

  2. #2
    brandten
    Gäst
    Hej,

    Fick du någon klarhet i detta?

    Var och testade en Passat GTE (ganska snålutrustad) för att få känna på drivlinan och eldriften. Tyckte det fungerade bra men har lite frågor.


    1
    Kör idag en Skoda Superb med 140hk TDI och även om det inte är någon raket så sticker den iväg rätt bra med sina 327nm. Hur känns Passatens TSI med 156hk och 250nm när elmotorn inte är med och hjälper till?


    2
    Kör idag på stabila 0.64l/milen och det klart att det lockar med 0.2l/milen som VW hävdar. Men hur nära sanningen är ni som testat?


    3
    Samma sak med 50km eldrift. Har konfigurerat bilen med absolut max utrustning och är lite orolig att tex 10min massage i stolen käkar upp 10km eldrift. Är det så det fungerar så kommer det nog inte funka då jag behöver 24km till kontoret (kan evt ladda där) och sedan 24km hem.


    Räknade ut att jag kört ca 900 mil i tjänst varav 300 mil är korta resor under 40km. Det skulle alltså betyda 300 mil som jag kanske kunde ha kört gratis, mot dagens 2500kr i soppapengar (300*0.64*13)


    Var även och provkörde en ny Superb med 280hk TSI och 4WD som naturligtvis var väldigt rolig att köra men där ligger deklarerad soppaförbrukning på 0.72 blandad och 0.9 stads. Vilket i sig inte spelar så stor roll iof om inte Passaten lever upp till eldriften enligt min beräkning ovan.


    4
    Det var snyggare instrumentering på Passaten med GPS i displayen mellan mätarna + head up display men frågan är hur mycket man använder HUD och hur användbar är GPS mellan instrumenten istället för att bara ha den på stora skärmen?


    I övrigt var båda bilarna nästa identiskt utrustade med prislappar på 405k respektive 467k.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Passat GTE generation 8

    Citat Ursprungligen postat av brandten Visa inlägg
    2
    Kör idag på stabila 0.64l/milen och det klart att det lockar med 0.2l/milen som VW hävdar. Men hur nära sanningen är ni som testat?


    3
    Samma sak med 50km eldrift. Har konfigurerat bilen med absolut max utrustning och är lite orolig att tex 10min massage i stolen käkar upp 10km eldrift. Är det så det fungerar så kommer det nog inte funka då jag behöver 24km till kontoret (kan evt ladda där) och sedan 24km hem.
    Jag har ingen (inte ens kört) GTE, men kan ändå ge lite input i fråga 2 och 3

    Om du tänker efter hur bilen fungerar, så är 0.2 en EU-testcykelprodukt. Den är med andra ord med mycket stor sannolikhet en ren lögn.

    Vid kortkörning och batteriet är fulladdat så går den på el, tex i stan. Är batteriet tomt kommer den att dra som en vanlig Passat, kanske något mer då bilen i sig är tyngre. Elmotor, batteri och lite kringsaker för driften.

    Och minns jag rätt så går motorn in rätt snabbt i högre farter. Och är det så, blir det "högre" förbrukning än tänkt dig, om du åker en del landsväg/motorväg.

    Så du bör nog indexera dina sträckor för att kunna göra en mer rättvisande kalkyl.

    När det gäller massagestolen, så förkortar den din körsträcka med eldriften när du kör. Om inte bensinmotorn går (och driver elgeneratorn) så måste massagestolen få sin energi från någonstans


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Fick inga svar, som ses

    1. Gissar att bilen alltid reserverar en viss del energi i batteriet för att kunna assistera TSI-motorn som "overboost" vid exempelvis acceleration. Alltså även i de fall då du inte längre kan köra enbart på el. Upplevelsen lär nog alltså inte vara "endast 250 Nm".

    2. Ingen aning. Bryr mig inte heller, jag är mest intresserad av att kunna köra utsläppsfritt lokalt och till arbete etc.

    3. En massagestol lär ju knappast dra särskilt mycket el. Men visst tar den något. Jag har kört lite med Audi A3 e-tron som har en liknande drivlina men något lägre effekt i elmotorn samt lite mindre batterikapacitet. Med allt på som jag brukar ha och vanlig sommarvärme kunde jag utan vidare köra på el, alltså i EV-mode, i 130 km/h cirka 40 km. Och då är jag inte ens säker på att bilen var 100 % laddad innan, lånade en demobil. Gissar att Passat klarar något liknande med sin kraftfullare elmotor, större batteri och kanske lägre luftmotstånd?

    4. Skulle jag köpa en Passat GTE skulle jag absolut välja till Active Info Display. Men inte för navigation, för det skulle jag inte välja till ändå. Nej jag skulle välja det för att kunna ta del av så mycket data om bilen som möjligt samt att det i övrigt passar väl ihop med bilens moderna delelektriska utförande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Om du tänker efter hur bilen fungerar, så är 0.2 en EU-testcykelprodukt. Den är med andra ord med mycket stor sannolikhet en ren lögn.
    Nej det är inte en lögn. Det är den förbrukning man får när man mäter enligt EU:s regelverk och det är en uppgift som man enligt EU-lag är skyldig att presentera. Att EU:s sätt att mäta och jämföra förbrukning inte har så mycket med mångas verklighet att göra, det är en helt annan sak. Men lögn är också en helt annan sak.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nej det är inte en lögn. Det är den förbrukning man får när man mäter enligt EU:s regelverk och det är en uppgift som man enligt EU-lag är skyldig att presentera. Att EU:s sätt att mäta och jämföra förbrukning inte har så mycket med mångas verklighet att göra, det är en helt annan sak. Men lögn är också en helt annan sak.
    Tack för att du förtydligade det som jag sammanfattade med "lögn", i fall någon blev osäker.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Johannes Lång
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    2
    Jag har haft min Passat GTE sedan slutet av augusti förra året och har kört nästan 2000 mil sedan dess.

    Några speciella fel relaterat till att det är en GTE? Om man läser på norska Golf GTE forumet (bör ju vara i stort sett identiska) så finns det lite olika saker vissa har råkat ut för. Jag har haft en sak. Bilen startade plötsligt inte en morgon. Check engine lampan lyste och vad jag än gjorde ville inte bilen starta. Efter ca en kvart medan jag väntade på bärgaren försökte jag starta igen och plötsligt hoppade den igång och jag kunde köra till Din Bil. Där uppdaterade dem någon mjukvara och sedan dess har den aldrig strulat. Om jag ska gnälla lite så är det på bilen i övrigt. Missljud från paneler, både från högtalarna och på andra ställen. Missfärgade kromlister efter en vinter och då har jag bara använt avfettning 1-2 ggr. Sneda dörrar. El-stolarna minns inte alltid position med olika nycklar. I stort sett allt har ordnats via garantin.

    Sen var det lite andra frågor.

    1. Den är slö när batteriet är helt urladdat. Nu händer det mest om man kör slut på batteriet i E-läget. Om jag vet att jag inte kommer att komma hem (eller till laddning) på batteriet byter jag till hybridläget när det är ca 5 km kvar. Kör man motorväg i Hybrid laddar den alltid lite så man alltid ligger runt 5 km.

    2. Jag har 2,6 mil till jobbet (bor i Stockholmsområdet) och kommer dit på el även på vintern. Det har varit tight vissa dagar när det var minusgrader och en hel del trafik (köer). Kan ladda på jobbet så jag kommer hem på el igen. Har kommit 48 km som längst när det har varit runt 20 grader ute. Kommer lätt över 40 km varje dag nu under svensk sommar Långkörningar så ligger den mellan 0,5-0,6 om man har fullt batteri. Min första tankning räckte 350 mil och då hade jag egentligen inte behövt tanka, men nålen hade stått på reserven i två veckor så jag tyckte att det kanske var dags. Brukar ligga mellan 0,1-0,2 i snitt mellan tankningarna. Men jag kör nästan bara på el hela tiden.

    3. Kan inte påstå att jag tycker att massagen drar så mycket batteri. Det som käkar batteri är fläkten och framförallt att värma bilen på vintern. Förvärma innan avfärd ger märkbar längre räckvidd på el.

    4. Jag har inte HUD men jag valde till AID. Den primära anledningen var att bilen känns så mycket modernare så. Sen är det så mycket bättre med navin rakt framför sig än snett till höger ner på mittkonsolen.

    Sen lite kuriosa. Den är inte så snabb till 100 om man ser uppgivna siffror och det är lite knepigt att få ner kraften i marken från stillastående. Men den är rätt rapp uppe i fart, klart snabbare än vad den borde vara sett till vikt/effekt. Men det sägs ju att GTE-bilarna har mera effekt än vad VW uppger
    Senast redigerad av dj mastergrind den 2017-07-26 klockan 15:52.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tack för dina kommentarer Använder du den bränsledrivna parkeringsvärmaren för uppvärmning eller elektrisk uppvärmning med laddström? Jag skulle kombinera dessa två möjligheter vid ett GTE-köp eftersom jag inte har möjlighet att ladda vid min arbetsplats.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Johannes Lång
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tack för dina kommentarer Använder du den bränsledrivna parkeringsvärmaren för uppvärmning eller elektrisk uppvärmning med laddström? Jag skulle kombinera dessa två möjligheter vid ett GTE-köp eftersom jag inte har möjlighet att ladda vid min arbetsplats.
    Jag valde inte till den bränsledrivna då jag för det mesta står i garage. Om man läser på olika forum verkar en del tycka att den eldrivna inte räcker till. Och så är nog fallet om man bor där det är rätt kallt. Runt omkring Stockholm där det oftast inte blir kallare än -10 nu för tiden så räcker den eldrivna långt. Men att jag upplever det så kan också bero på två orsaker. För det första har jag ställt värmen i bilen på 26 grader, för det andra hinner bilen ladda klart 3-4 timmar innan avfärd. Det innebär att den kan lägga all el på att värma bilen den sista halvtimmen innan avfärd. Det blir inte tokvarmt men tillräckligt för att kunna sitta i kortärmat.

  9. #9
    brandten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag har ingen (inte ens kört) GTE, men kan ändå ge lite input i fråga 2 och 3

    Om du tänker efter hur bilen fungerar, så är 0.2 en EU-testcykelprodukt. Den är med andra ord med mycket stor sannolikhet en ren lögn.

    Vid kortkörning och batteriet är fulladdat så går den på el, tex i stan. Är batteriet tomt kommer den att dra som en vanlig Passat, kanske något mer då bilen i sig är tyngre. Elmotor, batteri och lite kringsaker för driften.

    Och minns jag rätt så går motorn in rätt snabbt i högre farter. Och är det så, blir det "högre" förbrukning än tänkt dig, om du åker en del landsväg/motorväg.

    Så du bör nog indexera dina sträckor för att kunna göra en mer rättvisande kalkyl.

    När det gäller massagestolen, så förkortar den din körsträcka med eldriften när du kör. Om inte bensinmotorn går (och driver elgeneratorn) så måste massagestolen få sin energi från någonstans


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tack för svar. Stod och väntade på Gotlandsfärjan och passade på att prata med några GTE ägare. 0.6l/mil svarade samtliga att den faktiska förbrukning låg på samt eldrift på 35km (inte 50km). Elmotorn fungerar upp till 130km/h tydligen.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Stämmer, 130 km/h är topphastigheten med enbart elmotorn, bra för att vara en laddhybrid, t.o.m. snabbare än vissa elbilar Detta tack vare att Passat GTE:s elmotor har ovanligt hög effekt för att vara en laddhybrid, 115 hk.

  11. #11
    brandten
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av dj mastergrind Visa inlägg
    Jag har haft min Passat GTE sedan slutet av augusti förra året och har kört nästan 2000 mil sedan dess.

    Några speciella fel relaterat till att det är en GTE? Om man läser på norska Golf GTE forumet (bör ju vara i stort sett identiska) så finns det lite olika saker vissa har råkat ut för. Jag har haft en sak. Bilen startade plötsligt inte en morgon. Check engine lampan lyste och vad jag än gjorde ville inte bilen starta. Efter ca en kvart medan jag väntade på bärgaren försökte jag starta igen och plötsligt hoppade den igång och jag kunde köra till Din Bil. Där uppdaterade dem någon mjukvara och sedan dess har den aldrig strulat. Om jag ska gnälla lite så är det på bilen i övrigt. Missljud från paneler, både från högtalarna och på andra ställen. Missfärgade kromlister efter en vinter och då har jag bara använt avfettning 1-2 ggr. Sneda dörrar. El-stolarna minns inte alltid position med olika nycklar. I stort sett allt har ordnats via garantin.

    Sen var det lite andra frågor.

    1. Den är slö när batteriet är helt urladdat. Nu händer det mest om man kör slut på batteriet i E-läget. Om jag vet att jag inte kommer att komma hem (eller till laddning) på batteriet byter jag till hybridläget när det är ca 5 km kvar. Kör man motorväg i Hybrid laddar den alltid lite så man alltid ligger runt 5 km.

    2. Jag har 2,6 mil till jobbet (bor i Stockholmsområdet) och kommer dit på el även på vintern. Det har varit tight vissa dagar när det var minusgrader och en hel del trafik (köer). Kan ladda på jobbet så jag kommer hem på el igen. Har kommit 48 km som längst när det har varit runt 20 grader ute. Kommer lätt över 40 km varje dag nu under svensk sommar Långkörningar så ligger den mellan 0,5-0,6 om man har fullt batteri. Min första tankning räckte 350 mil och då hade jag egentligen inte behövt tanka, men nålen hade stått på reserven i två veckor så jag tyckte att det kanske var dags. Brukar ligga mellan 0,1-0,2 i snitt mellan tankningarna. Men jag kör nästan bara på el hela tiden.

    3. Kan inte påstå att jag tycker att massagen drar så mycket batteri. Det som käkar batteri är fläkten och framförallt att värma bilen på vintern. Förvärma innan avfärd ger märkbar längre räckvidd på el.

    4. Jag har inte HUD men jag valde till AID. Den primära anledningen var att bilen känns så mycket modernare så. Sen är det så mycket bättre med navin rakt framför sig än snett till höger ner på mittkonsolen.

    Sen lite kuriosa. Den är inte så snabb till 100 om man ser uppgivna siffror och det är lite knepigt att få ner kraften i marken från stillastående. Men den är rätt rapp uppe i fart, klart snabbare än vad den borde vara sett till vikt/effekt. Men det sägs ju att GTE-bilarna har mera effekt än vad VW uppger
    Tack för utförligt inlägg/svar! Var egentlig ganska bestämd på Skodan nu men efter att ha läst detta måste jag provköra igen och ta mig en rejäl funderare samt göra ett räknestycke baserat på senaste årets körningar.

    Jag är dock allergisk mot missljud i kupén och speciellt i en bil för över en halv miljon.

    2) Ok låter lovande eftersom jag har liknande förutsättningar (km) och bor i Stockholm.

    3) Kommer att välja till bränslevärmare. Vad jag förstod kunde man även ta eluppvärmning och/eller eluppvärmd framruta.

    4) Just HUD var en "häftig" sak som skiljde Skodan åt så den måste jag ta, såvida det tillvalet inte krockar med något annat viktigare.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av brandten Visa inlägg
    Jag är dock allergisk mot missljud i kupén och speciellt i en bil för över en halv miljon.
    Det förekommer inte generellt mer missljud i Passat generation 8 än i någon annan motsvarande bilmodell. Särskilt inte jämfört med motsvarande Skoda som byggs enligt samma principer, MBP - Modulare Produktionsbaukasten, på samma plattform. Interiöra missljud förekommer i individer av bilmodeller, dyra som billigare, av olika fabrikat. Jag upplever att samtliga MQB-bilar (dvs motsvarande modeller från VW, Skoda, Seat, Audi) har en förhöjd ambitionsnivå på just detta område, jämfört med den föregående plattformen, som din Skoda Superb bygger på. Jag äger en Passat generation 8 modellår 2016 och jag har inga interiöra missljud. Men om det skulle varit det eller uppstå, så skulle jag låta min auktoriserade serviceverkstad åtgärda detta.

  13. #13
    brandten
    Gäst
    Beställt ny bil idag. Blev en Superb L&K fullutrustad. 280hk och 4x4. Blir nog bra.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Bumpar den här tråden. Mitt första inlägg här. Körde Passat för ett antal år sedan och var då lite aktiv på vwpc.se, men har kört Volvo de senaste åren. Nu är det dags för ny tjänstebil igen och då är Passat GTE en av de aktuella. Därför väcker jag tråden till liv. Hur upplever ni som kör GTE att bilen fungerar rent allmänt? Hur långt tar ni er på el? Stämmer fortfarande siffrorna ovan i tråden?

    Och en mycket specifik fråga, är det inte krångligt att ha laddningen i fronten? Jag parkerar ofta med bilens front tätt mot garagevägg(jobbet) och tätt mot husvägg(hemma). På jobbet skulle jag väl kunna backa in men hemma vill jag ha tillgång till bagaget. Och vårt hus och vår parkering är sådan att om jag inte kör tätt mot huset så sticker bilen ut i gatan. (Jo jag kan parkera i garaget, men det är fullt av annat...). Kör idag Volvo V60 Plugg-in-hybrid och där är laddningen på sidan. Mycket smidigt.
    Senast redigerad av PrimusX den 2017-08-13 klockan 13:51.

  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är möjligt att det är lättare med laddkontakt i fronten i det här speciella fallet, men rent allmännt på laddplatser så blir det i regel stökigare om folk ska klämma sig in mellan parkerade bilar och sätta i en kabel. Större risk för repor på bilarna mm. På allmänna laddplatser finns oftast ganska gott om plats framför bilen. Dessutom kortare kabel. Jag förstår problemet om man har en vägg framför, men rent generellt så tycker jag det är bättre framtill.

Liknande ämnen

  1. VW Passat - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 159
    Senaste inlägg: 2018-08-16, 17:33
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  3. Nya Golf GTE, klockren?!
    Av mangewide i forum VW-forum
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2015-06-03, 08:24
  4. Golf gte
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 10:47
  5. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin