Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55

    Färgsläpp nedre dörrlister Passat Alltrack 2016

    Hej!
    Tänkte höra om fler än jag har problem med färgsläpp nedre dörrlister på Passat Alltrack 2016?
    Upptäckte det för ca 2 månader sen och fick nya på garanti utan problem, men nu har dom nya också börjat flagna...
    Enligt min återförsäljare hade varken dom eller VAG sett detta tidigare. Ska kontakta verkstaden igen men vore intressant att höra om fler råkat ut för detta.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Är listerna "kromade" (metalliserad plast) eller lackerade i bilen färg?
    Hade tidigare en Passat 2011 med kromade nedre dörrlister där kromet blev väldigt fult redan efter första vinter, fast jag vaxat listerna sent på hösten, fick 2 av listerna utbytta på garanti. Har inte kvar den bilen längre.
    Har läst på Passat forumet (som tyvärr verkar vara stängt för närvarande) att även lackade lister flagar/blir fula så det är inte ett okänt problem på nyare Passat.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Listerna är lackerade gråa, så dom är inte i bilens färg.

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av petrus Visa inlägg
    Hej!
    Tänkte höra om fler än jag har problem med färgsläpp nedre dörrlister på Passat Alltrack 2016?
    Upptäckte det för ca 2 månader sen och fick nya på garanti utan problem, men nu har dom nya också börjat flagna...
    Enligt min återförsäljare hade varken dom eller VAG sett detta tidigare. Ska kontakta verkstaden igen men vore intressant att höra om fler råkat ut för detta.
    Det var konstigt. Har bara sett sådant på skärmbreddare och då om något skavt där, tex om man varit på en stolpe eller krockat eller om man polerat. De lackas inte utan kommer färdiga från VW varför det är väldigt svårt att bättra. Lättare att byta till nya.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Det var konstigt. Har bara sett sådant på skärmbreddare och då om något skavt där, tex om man varit på en stolpe eller krockat eller om man polerat. De lackas inte utan kommer färdiga från VW varför det är väldigt svårt att bättra. Lättare att byta till nya.
    Är lite på gång på en skärmbreddare också. Går inte att bättra som du säger, nya är det enda. Men frågan är ju om det bara kommer att fortsätta med dom nya...
    Tvättar bilen i snitt en gång i veckan med högtryck, misstänker att det är högtrycken som tar listerna. Men tycker listerna borde klara det?

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Ja de ska absolut tåla att tvättas och jag förmodar att du står en bit i från bilen. Mekanisk åverkan är som sagt den enda anledningen jag har sett som gått detta att hända. Samma sak på Audis Allroad-modeller. Grussprut skulle iofs kunna göra så. Kanske även maskintvätt, men har som sagt bara sett det på skärmbreddare. Använder du stark avfettning?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Ja de ska absolut tåla att tvättas och jag förmodar att du står en bit i från bilen. Mekanisk åverkan är som sagt den enda anledningen jag har sett som gått detta att hända. Samma sak på Audis Allroad-modeller. Grussprut skulle iofs kunna göra så. Kanske även maskintvätt, men har som sagt bara sett det på skärmbreddare. Använder du stark avfettning?
    Brukar köra med HD grön och Prick bort ibland. Har nog kört max 100 meter grusväg med bilen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Lyfter denna tråd efter att min bil nyss varit inne på rekond hos firma som sagt/påpekat att det var lacksläpp på listen som går i nederkant på förardörren.
    Enligt dem dvs rekondfirman så har de haft vissa Alltrack modeller där färgen har släppt från listen redan innan bilen har varit hos dem för rekond eller att kunden som beställt bilen önskat sig en full lackskydd till sin leverans. Då har alltså bilen kommit från fabrik och inte rullat mer än 10mil. Detta har enligt rekondfirma bytts ut på garanti men de var osäker om min list då min bil är inne på 3e året i trafik att det kommer att bytas ut.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21
    Lika på min tyvärr

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Vände mig till VW Bromma och kollade upp denna skada om enligt dom inte täcks av lackgaranti. Iom detta så kostar listen som jag behöver 1300kr inkl montering....

Liknande ämnen

  1. byta nedre gångjärn passat?
    Av Erzon i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-01-02, 22:20
  2. Alltrack 2016 - snö i fälgar
    Av henrico i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-01-24, 13:58
  3. Alltrack 2016 extraljus signal
    Av Shklodas i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-20, 11:04
  4. Alltrack 2016 easy close
    Av scrotum i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 21:20
  5. Dörrlister från Passat 3bg till 3b
    Av kroll i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin