Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055

    sänka rattstång mk2

    Hur sänker jag rattstången på min mk2 -88? 16v

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Hör med nisse vet att kan gjort det iaf. Men om jag kommer ihåg rätt sä får du antingen borra sönder båda "bultarna" (en på varje sida) som fäster rattstången mot stagen i brandväggen, lägga in distanser med längre skruvar och muttrar. Eller så kapar du stagen och flyttar dem längre ner.

    Tror du måste ta bort instrumentbrädan hur du än gör, för det är tight vid de "låsta bultarna".

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Hör med nisse vet att kan gjort det iaf. Men om jag kommer ihåg rätt sä får du antingen borra sönder båda "bultarna" (en på varje sida) som fäster rattstången mot stagen i brandväggen, lägga in distanser med längre skruvar och muttrar. Eller så kapar du stagen och flyttar dem längre ner.

    Tror du måste ta bort instrumentbrädan hur du än gör, för det är tight vid de "låsta bultarna".
    Okey okey. Vem är nisse? =)
    ingen som gjort det? =) kom igen, har satt i en rallystol och sitter perfekt i den typ nere på golvet. Men nu vill jag få ner rattstången lite med för lite mer känsla=)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387

    sänka...

    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Okey okey. Vem är nisse? =)
    ingen som gjort det? =) kom igen, har satt i en rallystol och sitter perfekt i den typ nere på golvet. Men nu vill jag få ner rattstången lite med för lite mer känsla=)
    nisse= GTI nissen

    går att komma år att borra ur bultarna från undersidan av instrument panelen.

    sätt sedan längre bultar med distanster för önskat läge.

    men jag tycker man ska bygga om fästet så att det blir stumt efter att man hittat rätt höjd.tycker det blir lite "rangligt" med förlängda skruvar och distanser.

    och med orginal stol i "nedersta" läget kommer ratten att sitta väldigt lågtpassar bättre att sänka rattstången i hop med en skal stol som sitter lägre.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av znabb Visa inlägg
    nisse= GTI nissen

    går att komma år att borra ur bultarna från undersidan av instrument panelen.

    sätt sedan längre bultar med distanster för önskat läge.

    men jag tycker man ska bygga om fästet så att det blir stumt efter att man hittat rätt höjd.tycker det blir lite "rangligt" med förlängda skruvar och distanser.

    och med orginal stol i "nedersta" läget kommer ratten att sitta väldigt lågtpassar bättre att sänka rattstången i hop med en skal stol som sitter lägre.

    Okey jo det tål ju tänkas på
    Nej nu sitter det ju en sitta still stol i den som sitter på golvet i stort sett.
    därför jag ville sänka rattstången.

  6. #6
    GTI-nissen
    Gäst
    Det är jag är Nisse! ;-)

    Du får göra som Janne.M skrev. Borra bort skallen på de två brytbultarna som håller rattstången och sedan lägga emellan några distanser. Efter det så drar du fast rattstången med vanliga skruvar istället.
    Dra inte ner stången för långt utan kolla så att det funkar eftersom det sitter en knut längst ner som inte kan vinklas hur mycket som helst.
    Tänk också på att du grejar med något som kan förkorta ditt liv om du slarvar.

    Man får ju kapa i plasten i "instruktionsboksfacket" efteråt, men det lär du ju förstå själv. :-)

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Det är jag och Qvarnis. Superkändisar inom bilsporten. ;-))))))

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Det är jag är Nisse! ;-)

    Du får göra som Janne.M skrev. Borra bort skallen på de två brytbultarna som håller rattstången och sedan lägga emellan några distanser. Efter det så drar du fast rattstången med vanliga skruvar istället.
    Dra inte ner stången för långt utan kolla så att det funkar eftersom det sitter en knut längst ner som inte kan vinklas hur mycket som helst.
    Tänk också på att du grejar med något som kan förkorta ditt liv om du slarvar.

    Man får ju kapa i plasten i "instruktionsboksfacket" efteråt, men det lär du ju förstå själv. :-)


    okey.
    Jo. Hur mycket kan man sänka den cirka?
    man kan inte ta dom med huggmejsel? vet har gjort det på ngn gammal bil vi bytt tändningslås på på jobbet

  9. #9
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    okey.
    Jo. Hur mycket kan man sänka den cirka?
    man kan inte ta dom med huggmejsel? vet har gjort det på ngn gammal bil vi bytt tändningslås på på jobbet
    Vet inte... Jag sänkte bara så att det kändes bra. Runt 20mm är distanserna.

    Det är trångt som sagt, så ska du använda huggmejsel så lär du få andra problem efteråt. ;-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Vet inte... Jag sänkte bara så att det kändes bra. Runt 20mm är distanserna.

    Det är trångt som sagt, så ska du använda huggmejsel så lär du få andra problem efteråt. ;-)
    okey jo säkert bara ngt sådant jag med behöver sänka min, gör säkert en massa när man får ner han lite.

    Okey Jävla jobb få loss bultarna sedan om man borrar bort skallen väl?

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Jag tycker att det är lättare att ta bort de skruvarna med huggmejsel. Dom sitter inte så värst hårt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Jag tycker att det är lättare att ta bort de skruvarna med huggmejsel. Dom sitter inte så värst hårt.
    Då får man väl testa sig fram sedan iaf=)
    Hoppas det går smidigt=)

    Inredning... Är det lönt att slänga ut? =) tjänar man mkt vikt? =)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Okey jo det tål ju tänkas på
    Nej nu sitter det ju en sitta still stol i den som sitter på golvet i stort sett.
    därför jag ville sänka rattstången.
    TÄNK PÅ att om du sänker stången för mycket får du en knepig vinkel på knuten ned till styrväxeln där du då kan få låsningar om man har otur.

    Då kan du måsta vrida den senare för att hamna rätt igen.
    Men detta är bara i extrema fall.

  14. #14
    russellx2
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Inredning... Är det lönt att slänga ut? =) tjänar man mkt vikt? =)
    Nog blir det några kilon lättare, så det är bara att slänga ut och sälja vidare

  15. #15
    Krille
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Det är jag är Nisse! ;-)

    Du får göra som Janne.M skrev. Borra bort skallen på de två brytbultarna som håller rattstången och sedan lägga emellan några distanser. Efter det så drar du fast rattstången med vanliga skruvar istället.
    Dra inte ner stången för långt utan kolla så att det funkar eftersom det sitter en knut längst ner som inte kan vinklas hur mycket som helst.
    Tänk också på att du grejar med något som kan förkorta ditt liv om du slarvar.

    Man får ju kapa i plasten i "instruktionsboksfacket" efteråt, men det lär du ju förstå själv. :-)
    Behöver inte vara han som slarvar, finns många andra dårar som slarvar. och då har man en rattstång i bröstet!

  16. #16
    john1
    Gäst
    Passar inte justerbara rattstänger från Corrado?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    några framsteg??

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin