Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644

    Golf TDI -2011 - Drar kylarvatten....

    Det började tidigt i somras med att bilen larmade för låg nivå i expansionskärlet.
    Jag fyllde upp till max och sen var det bra. Trodde jag. Efter ca 3 veckor larmar den igen, jag fyller på och eftersom bilen ändå ska in på 12k mila service så ber jag dom kolla på problemet. Servicesen görs och bilen provtrycks och dom hittar inget direkt läckage men misstänker EGR kylaren. Den byts till det billiga priset av 14k kr.

    Tre-fyra veckor senare larmar bilen igen. Dom tar in den och provtrycker men hittar ingenting. Jag får serverad nån skithistoria om att bilen kan fellarma pga att vattenpumpen kan suga åt sig så mycket vatten när man startar bilen att nivån tillfälligt går under minnivån. (konstigt att den aldrig gjort det tidigare då?)

    Jag fortsätter köra och var tredje till fjärde vecka får jag fylla på för att behållaren är tom.

    Bilen var senast på Toveks 18/7.
    Påfyllt Mätarställning
    27/7 XXXXXX
    13/8 122968
    31/8 123519
    26/9 124169
    12/10 124541

    Jag har själv bytt expansionskärlet nu i månadsskiftet sept/okt men det hjälpte inte heller.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Joakim B
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    27
    Hade ett liknande problem med en Chrysler. Då var det vattenpumpen, det märktes inte förrens man körde bilen.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Öppna huven, kolla med en teleskopspegel ovanifrån och ner under vevaxelremskivan hur de ser ut i underkant där.
    Brukar synas direkt om vattenpumpen läcker så är de lite röd/rosa aktigt utav kylvätskan!

    Alt om du har motorvärmare som sitter rakt ner ovanifrån mellan kylaren och motorn, där brukar de kunna läcka i slangarna som brukar bli dragna med vanliga slangklämmor som i sin tur klämmer sönder och skadar slangarna!

    Sist men inte minst så brukar de vara avgaskylaren..

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Öppna huven, kolla med en teleskopspegel ovanifrån och ner under vevaxelremskivan hur de ser ut i underkant där.
    Brukar synas direkt om vattenpumpen läcker så är de lite röd/rosa aktigt utav kylvätskan!

    Alt om du har motorvärmare som sitter rakt ner ovanifrån mellan kylaren och motorn, där brukar de kunna läcka i slangarna som brukar bli dragna med vanliga slangklämmor som i sin tur klämmer sönder och skadar slangarna!

    Sist men inte minst så brukar de vara avgaskylaren..
    Bilen var inne på Toveks under natten och denna gången hittade dom att den precis när den är varm läcker aningen vid vattenpumpen. Dom bad om ursäkt för att dom inte hittat det tidigare och erbjöd sig att splitta kostnaden för byte av vattenpump och kamrem. Får se om dom får göra det eller om jag lämnar den till någon annan.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Ja du ser Så bra att de hittades!

    Vattenpumpen lr vid motorvärmar elementet brukar vara de första man kollar på de där motorerna!

Liknande ämnen

  1. Ryckig start passat 2011 2.0 tdi
    Av Ingo i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-11-30, 21:37
  2. Golf IV 1.4 -98 läcker kylarvatten!
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 08:49
  3. Passat 1,9 TDI -03 drar mycket olja
    Av Jongen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 18:58
  4. Kylarvatten i cylinderlopp golf II -88
    Av jimmyboy_666 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin