Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782

    Parkeringssensorer ser spöken - Passat 2016

    De senaste veckorna har mina parkeringssensorer på förarsidan börjat falsk-larma.

    De fungerar utmärkt när de ska fungera så att säga, men varje gång jag saktar in vid t.ex. en korsning så börjar de larma (konstant ton, rött på displayen). Varje gång och alltid och endast på förarsidan.

    Har inte hittat jättemycket när jag sökt på div forum. De flesta rekommenderar en nollställning/kalibrering. Är det något man kan göra själv eller måste man lämna in bilen?

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Blöt bil?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Blöt bil?
    Händer även när det är torrt. Och bilen är sällan blöt endast på förarsidan.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    OK, för min golf tenderar att varna av 2 olika skäl "av sig själv"
    1. Huven är blöt och det rinner ner vatten längs huven när man bromsar och när detta rinner förbi sensorerna så piper de
    2. Sensorerna tror att jag håller på att köra på bilen framför (dom och jag har inte samma tolkning av vad som är nära )
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    OK, för min golf tenderar att varna av 2 olika skäl "av sig själv"
    1. Huven är blöt och det rinner ner vatten längs huven när man bromsar och när detta rinner förbi sensorerna så piper de
    2. Sensorerna tror att jag håller på att köra på bilen framför (dom och jag har inte samma tolkning av vad som är nära )
    Intressant. Vid 1 piper de konstant eller piper de bara till när vattnet precis passerar? Mina piper konstant tills dess att jag "kvitterar" genom att stänga av p-läget.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Har du haft någon åtgärd av skada på den sidan? Kan sensorn eller karossdel röra sig vid inbromsning så att sensorn då får träff på något fast i bilens kaross?

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Dom kan pipa konstant av 1. Misstänker att en eller flera droppar fastnar på sensorn när detta sker.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Foliering?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har du haft någon åtgärd av skada på den sidan? Kan sensorn eller karossdel röra sig vid inbromsning så att sensorn då får träff på något fast i bilens kaross?
    Lustigt nog inte på den sidan. Däremot andra sidan blev jag påbackad i somras. Det är dock lagat nu.
    Hade det enbart skett vid kraftiga förändringar av hastighet hade det ju kunnat vara en förklaring, men det sker även vid "rolling-stop" sas.


    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Foliering?
    Ja och nej. Det sitter inte folie över alla aktuella sensorer. Dessutom sitter det dubbelt lager folie i fronten och där är det inga problem.
    Senast redigerad av mtm den 2016-10-10 klockan 11:57.

  10. #10
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Foliering och även lack mer än en gång, gör att känsligheten i sensorn minskar. Man ska tex inte lacka en sensor mer än en gång.
    När mina tidigare bilar spökat har det varit vinter och berott på frost eller mycket smuts på ett litet område, tex modd eller istappar.

    Har du garanti så be en verkstad kika på det. Vad gjordes vid rep av skada?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Foliering och även lack mer än en gång, gör att känsligheten i sensorn minskar. Man ska tex inte lacka en sensor mer än en gång.
    När mina tidigare bilar spökat har det varit vinter och berott på frost eller mycket smuts på ett litet område, tex modd eller istappar.

    Har du garanti så be en verkstad kika på det. Vad gjordes vid rep av skada?
    Ja, som sagt, fronten har fungerat utmärkt (hittills) trots dubbla lager.

    Ska förbi en verkstad i morgon, de sa att det inte var ovanligt med dåliga sensorer och trodde inte att det hade med folieringen att göra (tänk taxibilar). Det som kan hända, sa de, är att om man monterar bort saker under själva monteringsarbetet så kan man få glapp osv. Men inget stort behövde monteras bort på min bil.

    Jag hade en parkeringsskada på höger framflygel och passagerardörr höger fram.


Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-09-03, 07:36
  2. Passat 2016->
    Av P.Hagel i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 22:06
  3. Insider: VW Passat SUV vs. Tiguan Coupé (2016)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 19:50
  4. Styrbox till Parkeringssensorer bak
    Av gurraguldfisk i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-11, 19:31
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-23, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin