Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Johan Norqvist
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

    Ledramp på Alltrack -13?

    Hej!
    Hur har ni gjort när ni monterat ledramp i nedre grillen på era passater och alltracks? Tog lös fronten men stötte på en typ av sensor vars fäste är fastsvetsat i krockbalken och givetvis ivägen för ledrampen. Dessutom hamnar ju rampen för högt om man bultar fast den i krockbalken.

    Hur har ni gjort?

    Mvh Johan

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Sätt en sådan bakom nummerskylten:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...te-2000018742/
    om stötfångaren är demonterad:
    Popnit biltema 12987 samt nitbricka

    om stötfångaren ej är demonterad så behöver man fläcknitar

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Ska man montera den via en nummerskyltshållare snälla vinkla öronen bakåt så de går in mot gallret så extraljusrampen slipper hänga "utanför" bilen..

    Den sensor du stött på är för yttertemperaturen. Den går o flytta iväg lite granna utan att de tar ngn direkt skada om de hamnar i vägen för rampen

    Annars skulle jag måtta och bygga fästen från krockbalken och hänga den innanför grillen.
    Lite måttande och några rejäla plattjärn, några bra borrar samt några m8 skruvar/muttrar så hänger den snart innanför.
    Du kanske t.o.m kan skippa att kapa sönder gallret. De tror jag skulle bli snyggt!

    På jobbet när vi monterar ramper på ex. passaterna så brukar jag iaf använda några plattjärn m.m
    och fästa dom snyggt i krockbalken så blir de "infällda i gallren".

    Annars monterar du 4 nbb som jag


  4. #4

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Johan Norqvist
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4
    Såhär blev det.
    Fronten tas lös som tidigare diskuterats i andra trådar. Man tar först av den övre grillen därefter alla skruvar undertill och i hjulhusen. Fronten satt med tajt kablage till sensorer och dimljus så den la jag bara snävt nedanför. I krockbalken satt det ett svetsat fäste för yttertemperaturmätaren som väldigt enkelt gick att bocka bakåt. Rampen monterades sedan mee hjälp av 12cm vinkeljärn där jag även gjorde ett nytt fäste för temperaturmätaren.

    Elen kopplades som sagt i tidigare trådar inga konstigheter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Johan Norqvist
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4
    Fler bilder
    Namn:  DSC_1202.jpg
Visningar: 13036
Storlek:  1.03 MB
    Namn:  DSC_1183.jpg
Visningar: 9198
Storlek:  976.3 KB
    Namn:  DSC_1184.jpg
Visningar: 9237
Storlek:  996.5 KB

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Johan Norqvist
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Snyggt! Nästan osynligt vid en snabb blick, vilket jag tycker om.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Joel
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Norqen Visa inlägg
    Fler bilder
    Namn:  DSC_1202.jpg
Visningar: 13036
Storlek:  1.03 MB
    Namn:  DSC_1183.jpg
Visningar: 9198
Storlek:  976.3 KB
    Namn:  DSC_1184.jpg
Visningar: 9237
Storlek:  996.5 KB
    Snyggt! Tänkt något liknande till min, dock ej alltrack..
    Känns som den blir ganska utsatt mot stenskott, klarar den sig bra?

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kanske bra att ha någon form av finmaskigare nät tillsammans med bikake-grillen.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Simon Flygare
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    4
    Hallå!
    Bidrar också med ett par bilder när jag monterade min ramp. Trodde det skulle bli mycket ljusförlust och dålig ljusbild med tanke på att den kom rätt högt upp med fästena som följde med rampen samt bakom grillen (tänkte först kapa sönder gallret) men icke det blev riktigt bra.Namn:  3.jpg
Visningar: 10032
Storlek:  434.2 KBNamn:  5.jpg
Visningar: 9682
Storlek:  400.4 KBNamn:  2.jpg
Visningar: 8860
Storlek:  336.9 KBNamn:  1.jpg
Visningar: 8929
Storlek:  365.0 KBNamn:  6.jpg
Visningar: 10693
Storlek:  467.5 KBNamn:  4.jpg
Visningar: 13199
Storlek:  463.4 KB
    Senast redigerad av Alltrack4Motion den 2016-11-19 klockan 19:06.

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det var en tunn och fin ramp. Perfekt om man inte har så mycket utrymme. Ljusbild finns ju i stort sett inte alls på sånt här ljus, så det gör nog varken till eller från med ett nät/galler.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Emil Engdahl
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    7
    Lyfter tråden då jag försöker göra en lika snygg installation som ni andra men tyvärr har jag stött på lite problem.

    Känner mig lite korkad i vanlig ordning men jag lyckas inte borra igenom krockbalken. Det ser ut som att jag kommer igenom den första delen men sen händer det ingenting. Med den första delen så menar jag den yttre delen med hål/skåror i. Jag antar att ni monterat era ramper i den bakre delen av krockbalken som är typ dubbel (och nog i annat material)? Denna verkar ju vara mycket stabilare och dessutom bör det bli enklare att komma åt och spänna sen med.

    Gällande borrningen så har jag försökt med ett 8mm metallborr (HSS) men det kanske inte räcker? Kan det fungera med ett koboltborr istället, som detta? https://www.jula.se/catalog/verktyg-...llborr-181728/

    Om man ska använda M8-bultar/skruvar och muttrar, räcker det att borra 8mm eller ska man då köra 9 (om 8,5 inte finns)? Bör man även förborra med typ 3mm innan?

    Tacksam för svar!

    Kan ju även nämna gällande inkopplingen, ifall någon annan sitter och googlar som jag, att det inte var några problem på min Passat Alltrack -14 med bi-xenon. Köpte detta kablage på Jula: artnr 604239. Signal till reläet tog jag från stift 11 i kontakten till vänster strålkastare, en grön/lila kabel. Offrade den ena adapterkabeln i kablaget och kopplade ihop med den grön/lila med hjälp av en strömtjuv/skarvklämma. Sedan var det bara att koppla in +/- och så var själva inkopplingen klar.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Emil Engdahl
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    7
    Nu har jag äntligen lyckats komma igenom krockbalken. Med hjälp av borret ovan från Jula (dock 9mm) samt Biltemas skärolja så gick det äntligen vägen. Det var väl inte jättelätt ändå men kanske var det en kombination av bätttre borr samt skärvätska som gjorde det. Vet inte om det har någon betydelse men borret har en annan slipvinkel än det tidgare, 135 grader istället för 118. Blev även rekommenderad att testa med ett dubbhålsborr (4mm) men det hände praktiskt taget ingenting = 240 kr i sjön

    De flyttbara fästena på rampen jag köpt (denna från Xenonhuset) är tyvärr ganska dåliga. De är gjorda i mjuk metall så de böjer sig väldigt lätt och var faktiskt böjda redan i lådan när jag packade upp rampen. Har försökt räta ut dem så gott det går men de verkar böja sig bara man spänner fast det hela. Den verkar i alla fall sitta hyggligt när den väl är spänd och den lyser faktiskt rätt bra, framförallt med tanke på priset (549 kr). Behöver dock plocka av fronten ytterligare en gång (fjärde nu tror jag, börjar kunna detta nu) för att vinkla ner rampen något men överlag är jag annars väldigt nöjd än så länge.

    Lägger in lite bilder för den intresserade:

    Namn:  DSC_0903.JPG
Visningar: 7085
Storlek:  340.3 KB

    Namn:  DSC_0909.JPG
Visningar: 7168
Storlek:  326.2 KB

    Namn:  DSC_0916.JPG
Visningar: 6803
Storlek:  388.1 KB

    Namn:  DSC_0919.JPG
Visningar: 7385
Storlek:  383.5 KB

    Namn:  DSC_0922.JPG
Visningar: 7027
Storlek:  343.7 KB

    Namn:  DSC_0921.JPG
Visningar: 6990
Storlek:  413.1 KB

    Namn:  DSC_0926.JPG
Visningar: 6734
Storlek:  363.7 KB

    Namn:  DSC_0929.JPG
Visningar: 6541
Storlek:  464.6 KB

    Lyckades även som ni ser på andra bilden ha sönder fästet till yttertemperaturmätaren. Antar att det inte har någon betydelse att den sitter som den gör?

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Nick Scope
    Ort
    Amsterdam
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Sätt en sådan bakom nummerskylten:
    http://www.biltema.se/sv/Bilhemsida---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Extraljusfaste-2000018742/
    om stötfångaren är demonterad:
    Popnit biltema 12987 samt nitbricka

    om stötfångaren ej är demonterad så behöver man fläcknitar

    Tack så mycket för att dela!

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    NILS ANTON LARSSON ENGLUND
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bosse! Visa inlägg
    Lyfter tråden då jag försöker göra en lika snygg installation som ni andra men tyvärr har jag stött på lite problem.

    Känner mig lite korkad i vanlig ordning men jag lyckas inte borra igenom krockbalken. Det ser ut som att jag kommer igenom den första delen men sen händer det ingenting. Med den första delen så menar jag den yttre delen med hål/skåror i. Jag antar att ni monterat era ramper i den bakre delen av krockbalken som är typ dubbel (och nog i annat material)? Denna verkar ju vara mycket stabilare och dessutom bör det bli enklare att komma åt och spänna sen med.

    Gällande borrningen så har jag försökt med ett 8mm metallborr (HSS) men det kanske inte räcker? Kan det fungera med ett koboltborr istället, som detta? https://www.jula.se/catalog/verktyg-...llborr-181728/

    Om man ska använda M8-bultar/skruvar och muttrar, räcker det att borra 8mm eller ska man då köra 9 (om 8,5 inte finns)? Bör man även förborra med typ 3mm innan?

    Tacksam för svar!

    Kan ju även nämna gällande inkopplingen, ifall någon annan sitter och googlar som jag, att det inte var några problem på min Passat Alltrack -14 med bi-xenon. Köpte detta kablage på Jula: artnr 604239. Signal till reläet tog jag från stift 11 i kontakten till vänster strålkastare, en grön/lila kabel. Offrade den ena adapterkabeln i kablaget och kopplade ihop med den grön/lila med hjälp av en strömtjuv/skarvklämma. Sedan var det bara att koppla in +/- och så var själva inkopplingen klar.
    Har du någon bild på hur du gjorde när du kopplade vid vänster strålkastare?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    När jag koppla in så pillar jag ur kontakhylsan ur kontakthuset, skala ledaren ca 8mm, wira ledaren runt och löda, isolering med en ca 4 cm lång krympslang med lim

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Emil Engdahl
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Lerzon Visa inlägg
    Har du någon bild på hur du gjorde när du kopplade vid vänster strålkastare?
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    När jag koppla in så pillar jag ur kontakhylsan ur kontakthuset, skala ledaren ca 8mm, wira ledaren runt och löda, isolering med en ca 4 cm lång krympslang med lim
    Jag var inte riktigt lika seriös

    Namn:  DSC_1002.jpg
Visningar: 6508
Storlek:  880.2 KB

    Namn:  DSC_0998.jpg
Visningar: 6372
Storlek:  923.5 KB

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

Liknande ämnen

  1. Ledramp på Passat 3C
    Av HowinW8 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-07, 21:38
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 16:43
  3. Alltrack fjädrar på vanlig Variant?
    Av tisu001 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-16, 23:10
  4. 13"-däck på mk3?
    Av Macke K i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin